היום ה-12 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

עובדי 'חדר החדשות' נלחמים על החיים והכבוד

עד לפני שלושה חודשים פעלו החדשות המקומיות במתכונת של מהדורת ערב יומית, בימים ראשון עד חמישי ב-18:30, כשביום שישי שודר לקט מכתבות השבוע. עובדי החדשות שפעלו במשך 22 השנים האחרונות קיבלו הודעה כי החל מהראשון בינואר תופסק עבודתם, הסיבה: עד היום היו ממומנות החדשות מכספי התמלוגים של "יס" ו"הוט", כאשר התקציב להפעלתן עמד על 25 מיליון שקלים, בעקבות ביטול תשלומי התמלוגים לא נמצא תקציב להפעלתן. לאחר שמשרד האוצר מצא תקציבים ייעודיים להמשך קיום החדשות (ראה מסגרת), הודיע משרד ראש הממשלה כי ועדת השרים לא תדון בעניינם, מה שיביא לסגירת הערוץ המקומי. משמעות ההחלטה, 'העלמת' הפריפריה מהתודעה הציבורית מסדר היום החדשותי של ישראל.

 

ממסקרים למסוקרים

דבר כזה יכול להתרחש רק כאן, עובדה. עיתונאים המסקרים ביום יום את החדשות, הופכים בין לילה להיות מסוקרים כתוצאה מהמצוקה אליה הוכנסו. ביום ראשון התקיימה הפגנה ב"צומת רסקו" בעיר בה השתתפו כמה עשרות מפגינים לצד 30 עובדי "מולטיקאם": עיתונאים, צלמים ועורכי וידאו. אחת מן התמונות היותר סוריאליסטיות הייתה השתתפותם של המסוקרים של אתמול ב'חדר החדשות', יו"ר ועד עובדי "פרי גליל" מוטי חזיזה ויו"ר עובדי מפעל "פניציה", חיים קטרי. השניים הגיעו להביע סולידריות  עם העיתונאים, שלראשונה בחייהם הפכו להיות ממסקרים למסוקרים. "זה פשוט מחמם את הלב", אמר מפיק חדשות הוט בצפון,יליד קריית שמונה, שמעון פרץ, "אנשים הגיעו לכאן מתל אביב, חיפה, טבריה ובית שאן וזה בעצם אומר הכל. לצערנו אנחנו אחים לצרה כי אנחנו בפריפריה. בחרתי להיות בקריית שמונה למרות שיכולתי לעשות הרבה יותר כסף בחו"ל או בתל אביב, אך בחרתי ב-25 השנים האחרונות להקים פה מפעל חיים של חדשות וטלויזיה", אומר פרץ בהתרגשות.

נבחרי ציבור הגיעו גם הם להביע את הזדהותם ובהם:

ראש עיריית קריית שמונה הרב ניסים מלכה וראש מועצת מטולה הרצל בוקר.

הכתב ועורך המשנה  רן בר מעוז (30), "זה לא רק חשש מפיטורים. החשש הגדול יותר הוא שכל אותם אייטמים בפריפריה כמו אם חד הורית שבנה לא מתקבל לבית הספר, או שחיתות מקומית של בניה לא חוקית פשוט לא יסוקרו יותר. זאת כואבת וחזקה לדמוקרטיה. הסיבה שנתניהו רוצה להוריד את ה"שאלטר" של החדשות המקומיות הוא פשוט כי הוא יכול, ולא כי אין תקציבים או כי החדשות לא חשובות".

 

"ממשיכים לעבוד עם חששות"

גם חבריהם של עובדי החדשות המקומיות, בתקשורת הארצית הביעו סולידריות, ולאורך כל השבוע ליוו אותם חבריהם העיתונאים בסיקורים בחדשות ערוץ 1, ערוץ 10 ו'הארץ' (ע"י הכתבים רובי המרשלג, רעות מישור ואלי אשכנזי. ה.ב.א). השבוע עלו חברי חדר החדשות לירושלים ושם הפגינו מול הכנסת והצליחו להכניס את נושא סגירת החדשות לוועדת הכספים. "הכל התחיל כשביום שני יצאה הודעה ממשרד רוה"מ כי נושא המקומיות לא ידון בועדת השרים", מסביר יו"ר ועד עובדי החדשות בקריית שמונה, אביב עזוז, "לשמחתנו יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, נעתר לבקשותינו והסכים להעלות את נושא החדשות המקומיות על שולחן ועדת הכספים והנושא נתמך מקיר אל קיר. בזכות תמיכת חברי הועדה הסכים היועץ המשפטי לממשלה לבדוק את החוק שנית וכך נותרנו עם שתי אפשרויות ביד. או שעל פי החוק החדשות ימשיכו לעבוד עוד ארבעה חודשים, אז תתכנס וועדת שרים ותאשר את המשך פעילותנו, או שנפנה לבג"ץ על מנת שיפסוק כך".

 

עורך המהדורה בקריית שמונה, ארנון דומיניץ (33), עזב את עבודתו כעיתונאי בתל אביב ועבר לפני כשנתיים לקיבוץ בית העמק שבגליל המערבי. מידי יום הוא נוסע כ-70 ק"מ כדי לשדר ולערוך חדשות מהפריפריה. "מבחינתי נורא חשוב לעבוד כרגיל בשביל להביא תוכניות ברמות גבוהות כמו שאנחנו רגילים, למרות שהראש בירושלים הלב והמצלמות בצפון", אומר דומיניץ. "ההרגשה להיות מסוקר מוזרה כי זה מצב שאני לא רגיל אנחנו רגילים לסקר אבל זה מתבקש".

על ההרגשה להפגין באמצע הרחוב לצד עובדי מפעל שהיו פעם בסכנת סגירה אומר דומיניץ "זה אחד הדברים שהכי מרגשים שקרו לי בשנה האחרונה, הסולידריות של העובדים שבעבר היום מפוטרים, אך חזרו לחיים בזכות לחץ תקשורתי, פקחה את עיני ונתנה לי להבין שהקולגות האמיתיים שלנו הם לא עיתונאי המרכז אלא פועלי הצפון, זו קבוצת הייחוס הראשונית שלנו. זה גרם לי להבין שבמהות ובאידיאולוגיה שלנו, אנחנו למעשה עובדי פריפריה. הפיטורים שסיקרנו בעבר ב"פניציה" ו"פרי גליל" היו הסתכלות באופן מרוחק וכאילו זה לא העסק שלנו באמת, לא היה לנו בראש תסריט דומה, ועכשיו, עובדה שכן, אני מניח שזה ישפיע בעתיד על הסיקורים שלנו, כי אנחנו נדע את זה", הוא מסכם.

 

ביום ראשון כאמור תגיע התשובה הסופית אם החדשות המקומיות ימשיכו לפעול במתכונת זמנית אך בטוחה עד אחרי הבחירות, אך עד שזה יקרה, שום דבר לא בטוח, מה שאומר שפרנסת 180 עיתונאים בארץ ועשרות אלפי תושבי פריפריה יישארו ללא עבודה, או ללא אוזן קשבת.

יו"ר ועד עובדי החדשות אביב עזוז מסכם: "הדרך עוד ארוכה עד שנגיע למנוחה ולנחלה", הוא מודה אך מוסיף באותה נשימה, "היום אני יותר אופטימי ממה שהייתי בשבוע שעבר, כי יש באמת הסכמה מקיר לקיר לגבי נחיצותן של החדשות המקומיות, רק צריך למצוא את הדרך. היום אנחנו גם יודעים להגיד שבשורה התחתונה מי שמחליט הוא ביבי נתניהו וזה בידיו בלבד, והוא הכתובת היחידה".

 

 

מה קרה בעצם?

 

הכל התחיל עם הפסקת העברת תמלוגים מ'יס' ו'הוט', במקביל נערך משא ומתן בין האוצר, ועד עובדי החדשות והרגולטור קודה תקשורת. הוחלט שהתקציב יקוצץ בכ-עשרים אחוז ויעמוד על עשרים מיליון שקלים.

יעלה על הדעת שעבודתם תופסק רק בגלל היעדר חקיקה מפני בחירות.

ביום רביעי הסכימה וועדת הכספים בכנסת להעביר את הנושא לפתחו של היועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה ויינשטיין, בטענה כי חוק יסוד הכנסת (38) קובע כי "במקרים בהם חקיקה מתעכבת בגלל בחירות, תמשיך להתקיים באופן אוטומטי 45 ימים לאחר הבחירות". אמור מעתה, עוד שלושה חודשי עבודה לפחות, עד שועדת השרים של הכנסת תאשר את המשך החקיקה, לאחר שכבר הביעה בו תמיכה בעבר. ויינשטיין אמור להכריע בנושא ביום ראשון, אולם גם אם תשובתו תהיה שלילית, יעתרו עובדי החדשות המקומיות בפני בג"ץ, בטענה כי לא יעלה על הדעת שעבודתם תופסק רק בגלל היעדר חקיקה לפני בחירות.

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad