היום ה-13 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

עוד כמה פעמים ישחק המזל לתושבי קריית שמונה והאזור עד אשר יתרחש אסון אמוניה?!

ביום חמישי שעבר בשעות הערב זה קרה שוב. דליפה של אמוניה מאחד ממכלי השרות של 'עוף הגליל', הזכירה לנו שאנחנו יושבים על מיכל מתקתק ואם קרתה דליפה, אז עלול לקרות גם משהו גדול, מפחיד ומסוכן יותר.

אין בדברים הללו באים ליצור פאניקה או להפחיד, אולם, לנוכח דברי ההרגעה שמשמעים בעלי עניין בכל פעם שיש תקלה במיכלים, אנו שבים מצידנו ומדגישים את הסכנות האמיתיות והאובייקטיביות שמהווים מיכלי האמוניה.

מקובל לדבר על האמוניה באזור התעשייה הדרומי, אולם בעיה דומה קיימת גם באזור התעשייה הצפוני. גם שם לפני מספר הייתה דליפה של גז רעיל, והייתי עד לכך מתוקף מקום עבודתי במערכת "חדשות הגליל" באזור התעשייה הצפוני.

תרבות ה"יהיה בסדר" היא המרעום שהופך פוטנציאל בעייתי במדינת ישראל לבעיה, לאסון. אנחנו, כאן ב"חדשות הגליל", חוזרים ומתריעים על הסכנות הנשקפות לכולנו פעם אחר פעם, אולם המציאות טופחת על הפנים עם 'דליפות' ו'כמעט אסון'.

לא שכחנו את הסכנות הנשקפות מאירועים ביטחוניים דוגמת מלחמת לבנון השנייה בה פגע טיל קטיושה באזור או סכנה לא פחות מאיימת, רעידת אדמה לאורך השבר סורי-אפריקני שעל 'גדותיו' אנחנו יושבים.

לאירוע עצמו: האירוע החל בסביבות השעה שמונה וחצי בערב כאשר במכשיר הטלפון הסלולארי של מנהל הקירור וצוות חומרים מסוכנים ב"עוף הגליל" התקבלה התראה על דליפה של אמוניה. מנהל הקירור, אשר הוכשר לטיפול במצבים מסוג זה, איתר את התקלה במהירות, צינורית נירוסטה דקה שדלפה ותיקן מיידית את התקלה. למרבה המזל, לאוויר הספיקה להשתחרר כמות מזערית של גז אמוניה.

עם תחילת הטיפול באירוע דווחה התקלה לנציג המשרד להגנת הסביבה במועצה האזורית גליל עליון ולשירותי הכבאות. במקביל התקבלו גם דיווחים ממבקרים במרכז "ביג" הסמוך על ריח חריף וצריבה בעיניים. לאחר שהטיפול בדליפה על ידי אנשי המקצוע מ"עוף הגליל" הסתיים, הגיעו כוחות הכיבוי למפעל ואישרו שאכן כמות הגז שנפלטה הינה מזערית. למקום הגיעו גם כונן המועצה האזורית להגנת הסביבה, ממונה חומרים מסוכנים מחוזי ברשות הכבאות, ממונה חומרים מסוכנים בתחנת הכיבוי בקריית שמונה, ממונה חומרים מסוכנים בפיקוד העורף וסמנכ"ל "עוף הגליל", אשר בצוותא עם מנהל הקירור ביצעו תחקיר של האירוע. דו"ח מסכם של האירוע הועבר למוקד המשרד להגנת הסביבה.

במקום מותקנת מערכות ההתראה הנחשבת כמתקדמת מסוגה, ובמקרה הזה המערכת עבדה.

בתגובה לאירוע נמסר על ידי דוברות "עוף הגליל" כי "ההשקעה בהתקנת מערכות התראה מתקדמות, הוכיחה את יעילותה באירוע דליפת אמוניה ביום חמישי שעבר במפעל "עוף הגליל". למרות שהדליפה הייתה מינורית וטופלה תוך זמן קצר, עקב רוח שנשבה בכיוון מרכז הקניות "ביג" הסמוך, חשו מספר קונים ומבלים צריבה בעיניהם".

עוד נמסר בתגובת "עוף הגליל", כי "מערכת האמוניה במפעל "עוף הגליל" מנוטרת במשך 24 שעות ביממה על ידי חיישנים חכמים המחוברים למערכות המחשב של המפעל וכן ישירות למכשירי הטלפון הניידים של מנהלי האחזקה והקירור במפעל, אליהם נשלחות התראות בזמן אמת במקרה של דליפת אמוניה. בנוסף, מחוברים החיישנים למערכת ברזים אוטומטית המבצעת סגירה מיידית של מקטע במערכת האמוניה במקרה בו מתקבלת התראה על דליפה. כמו כן, במפעל מערכת כיבוי אש אוטומטית מתקדמת וצוותים ייעודיים לטיפול בחומרים מסוכנים ודליקים, חילוץ וכיבוי אש אשר עברו הכשרה מיוחדת לטיפול במצבים אלו ולהם ציוד ייעודי מתקדם להתמודדות במקרה הצורך".

לסיום נחזור ונאמר שבנושא טעון בפוטנציאל הרס ופגיעה גדולה בחיי אדם, אין די 'רק' במערכות 'חכמות' ומתקדמות. כי חיי אדם שווים יותר.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad