היום ה-16 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

עושה ניסים – ראיון חג עם ראש העיר

מיד אחרי חג הפסח והמימונה, תכנס המערכת הפוליטית לישורת המובילה אל חודש אוקטובר ואל הבחירות לרשויות המקומיות וראשות העיר.

רגע לפני שזה קורה ורגע שעל קו הזינוק יתייצבו מעומדים ומועמדות נוספים, יצאנו לפגוש את ראש העיר הרב ניסים מלכה ולשאול מספר שאלות, שאנחנו מניחים שרוב התושבים היו שואלים. כן, וגם ולנסות לסכם את הקדנציה הראשונה בה הוא מכהן כראש עיר.

ההתלבטות הייתה קשה בגלל המסורת שהנהגנו במערכת "חדשות הגליל" בשנים האחרונות, לא להתעסק בנושאים שנויים במחלוקת בחגי ישראל.

היוצא מן הכלל הפעם, מעיד על הכלל שנשמר לאורך השנים.

…ראש העיר מציין בימים אלה כארבע וחצי שנים בתפקיד, והימים שיבואו לא יהיו דומים לימים שחלפו.

כל תושב וטעמו כל תושב והעדפתו לגבי מנהיג זה או אחר, כדי שלא תיהנה פרשנויות מיותרות, נקפיד להיות פֶּה לכמה שיותר תושבים בשאלותינו, ומראה באשר לתשובותיו של העיר.

 

ראש העיר ישוב בלשכתו, בחולצה קיצית ובמצב רוח מרומם, מאחל הצלחה לאחד השרים שזה עתה מונו לתפקיד, מסיים את ברכותיו… ומתחילים.

 

השבוע הייתי נוכח בישיבת מועצת העיר בה נדונה העברת הבעלות על הקרקע בו עומד מיג"ל למנהל מקרקעי ישראל ומהמנהל למועצה האזורית הגליל העליון. מדוע שבאותה הזדמנות של העברת בעלויות לא יוסדרו ענייני הקרקע של בימת תל חי ויובלים?

ראש העיר: "אין קשר בין מיג"ל לבין נושא הקרקעות בבימת תל חי ובשכונת יובלים. לקשור את הנושאים זה פופוליסטי. שכונת יובלים כבר אושרה, בנושא בימת תל חי יש התקדמות ואני מקווה שהדבר יבוא על פתרונו בזמן הקרוב. בנושא מיג"ל חשוב להדגיש כי כבר לפני 20 שנה העירייה אישרה את העברת הקרקע לעמותה שבנתה במקום את המבנה. מדובר בהליך טכני שאם לא הייתי מקדם אותו לאישור, המשמעות הייתה הרסנית לעיר. מיג"ל הייתה עוברת למקום אחר לצפת, למכללת תל חי או אפילו טכניון בחיפה.

נלחמתי להשאיר את מיג"ל בקריית שמונה במיוחד לאור הפיתויים שהוצעו לאנשיה לעבור לצפת ליד בית הספר לרפואה. פניתי אישית לראש הממשלה בנימין נתניהו כדי שיפעיל את השפעתו כדי שמיג"ל יישאר בקריית שמונה ובכדי שהמקום יהפוך למכון מחקר כדוגמת מכון ויצמן. אני שמח שבעקבות הלחץ שהפעלתי התקבלה החלטת ממשלה בנושא ומיג"ל אף קיבלה יותר מארבעה מליון יורו מהאיחוד האירופאי כדי לבנות ולהעצים את המקום.

יותר מ-150 מהנדסים, דוקטורים ופרופסורים יעבדו במכון המחקר בקריית שמונה ועל כך גאוותי. לצערי יש כאלה שמעדיפים להמשיך להילחם במקום לפתח את העיר ומפיצים אינפורמציה מוטעית רק בכדי לזכות בכותרות בעיתונים. הארנונה מהמכון תשולם לעיריית קריית שמונה, המכון הוא בתחום שיפוט העיר וכל סיפור העברת הקרקע לעמותה הוא שולי ביחס לרווח העצום שיש לעיר".

 

במהלך הישיבה הגן ראש העיר על הצעד ועמד בחזית אחת עם זאב מרקמן יו"ר החברה הכלכלית של המועצה האזורית הגליל העליון וצביקה רובינשטיין מנכ"ל מיג"ל שבאו לנמק את בקשת העברת הבעלות.

 

– בכל זאת, מה קורה עם שטחי בימת תל חי?

ראש העיר: "לא הרפיתי ואיני מרפה מן העניין. אין יום בו אני לא מתעסק בנושא. היו לי עשרות אם לא מאות שיחות עם אנשי כפר גלעדי ועם המינהל כדי לסיים את הסאגה הזו. לאחרונה חלה התקדמות של ממש בנושא ואני מניח שלאחר החג ייחתם הסכם בין כפר גלעדי למינהל. מייד לאחר חתימת ההסכם נתחיל בעבודות הפיתוח לקידום השכונה", אומר ראש העיר, אולם התחושה של הסחבת וגרירת הרגליים בנושא הזה אינם נעלמים עם תשובתו של הרב מלכה, וככל הנראה, אם לא ימצא פיתרון מעשי וממשי, בעתיד הקרוב יחזרו פעולות המחאה, לפחות מצד אלה הרואים עצמם נפגעים.

 

– שכונת יובלים. מתי להערכתך אפשר יהיה לברך על המוגמר ולומר לבני המקום שהם יכולים לתכנן על בית בקריית שמונה?

ראש העיר: "אני שמח לבשר לבני המקום וגם לאלו שמתכוונים לעבור לקריית שמונה ולבנות את ביתם בעיר שהצלחתי להסיר את כל החסמים וההתנגדויות ולקדם את תוכנית בניית השכונה. כבר בחודשים הקרובים יחלו עבודות פיתוח השכונה ובעוד כחודש נקיים ישיבה בנושא קביעת הקריטריונים לשיווק השטחים. אני פועל נמרצות כי כבר השנה תשווק השכונה ואני יעשה את הכל שכך יהיה".

 

 

קיימת ביקורת מתמשכת על מצבה של העיר במספר תחומים, שלגביה, לא תהיה מחלוקת על העובדות, אני מקווה: מצב תשתיות הכבישים והמדרכות, הלכלוך ובהם צואת הכלבים, אכיפה רופפת של חוקי העזר העירוניים ועוד. אנא התייחס באופן פרטני לטענות הללו.

ראש העיר: "הדבר היחיד שאין בו מחלוקת הוא מצב העיר לפני כניסתי לתפקיד ומצבה כיום. מי שחשב שבפרק זמן של 4 שנים ניתן לשנות הכל ולשקם תשתיות בהם לא טיפלו עשרות שנים, טועה ומטעה.

מאז כניסתי לתפקיד ועד היום השקיעה העירייה מאות מיליוני שקלים. ישנה עוד עבודה רבה לפנינו אבל לשקם עיר שהוזנחה שנים רבות לוקח זמן רב. במקום לבכות על מה שלא עשו עשרות שנים החלטתי להפשיל שרוולים, להכין תוכניות ולהתחיל בעבודת שיקום העיר. בחודשים האחרונים אנו מנסים לערב את התושבים בכל תחומי העשייה בעיר ומבקשים מהם לסייע לנו בפעולות אכיפה ובשמירה על הניקיון של העיר. יזמנו פרויקט של נאמני ניקיון במטרה לסייע לנו בנושא. חורה לי שיש אנשים שהדבר היחיד שמעניין אותם הוא הבית שלהם וכל מה שמעבר לביתם ממש לא חשוב. אני לא מבין את בעלי הכלבים שמוציאים את כלביהם לעשות את הצרכים בחוץ. עובדי עירייה הם לא שוטרים שצריכים לנקות את הלכלוך של כל אחד. אני מודע לעובדה שאנו צריכים לשפר את כל נושא הפיקוח שלנו וכבר הנחתי את אנשיי לפעול בנושא כדי שכל מי שמלכלך גם ישלם על כך. נקלוט עובדי ניקיון חדשים ופקחים ונכביד את היד נגד עבריינים בעיר".

 

– אדוני ראש העיר, לפני כשנתיים החליטה מועצת העיר להעניק אזרחות כבוד לראש הממשלה. עד היום ההחלטה לא יצאה לפועל. מדוע?

ראש העיר: "נכון, החלטנו ועדיין לא הענקנו. מיד אחרי ההחלטה היה משבר המתנ"סים, וראש הממשלה ושר החינוך ביקשו לחכות לפיתרון הנושא, אחר כך התחילו הדיבורים על הקדמת הבחירות, אם אתה זוכר? ושוב הם נדחו…"

– …שנתיים?!

ראש העיר: "כן. מה לעשות ככה הדברים התגלגלו".

– ועכשיו…

ראש העיר: "מי אחרי ספירת העומר אנחנו נתאם מועד וכמובן שנעניק לראש הממשלה אזרחות כבוד כפי שהחליטה המועצה", אומר ראש העיר.

 

 

– ככל שאנו קרבים לבחירות, יש להניח שנקודות המחלוקת על שכנינו הקיבוצים יוקצנו. המחלוקת על הקרקעות, צפוי שתהיה אחת מהן, ואולי הבולטת שבהן. כיצד אתה מתכוון להתמודד מול הנושא הזה?

ראש העיר: "כבר היינו בסרט של מלחמות, חרמות וקרבות מול הקיבוצים והמועצה האזורית הגליל העליון. ומה יצא מזה?! שום דבר! במלחמות אף אחד לא מנצח ואף אחד לא מתפתח. שום שטח לא הרוויחה העירייה כתוצאה מהמלחמות מול הקיבוצים. חוץ משנאה שום דבר לא יצא מהמלחמות בין קריית שמונה למועצה האזורית הגליל העליון. לאור זאת החלטתי לצאת לדרך חדשה. דרך של שותפות, דרך של אחדות, דרך של  אהבה. אני שמח שבדרך שלי הצלחנו להשיג הישגים רבים שלא היינו מצליחים להשיג לעולם בדרך השנייה. אנו נמצאים בתחילתה של מערכת בחירות ואני קורא לכל המתמודדים לפעול באחריות ולא להרוס שותפויות רק כדי לקדם את עצמם פוליטית. אסור להרוס את מערכות היחסים בין תושבי קריית שמונה לתושבי הקיבוצים. הזמנים השתנו וכיום היחסים בין כל הצדדים מצוינים".

 

– בעבר היו שותפויות רציניות עם מועצה אזורית הגליל העליון בתחומי החינוך והתרבות. שותפות במכללת תל חי, פעולות תרבות ואירועים בקריית שמונה. היום דומה שאין שיתוף פעולה ממשי. מדוע? ומה אתה מתכוון לעשות כדי לשנות את המצב?

ראש העיר: "אני ממש לא מסכים עם הדברים. בעבר היו שותפויות על הנייר. שותפויות שלא יצא מהם דבר לתועלת הציבור. כיום שיתוף הפעולה בין הצדדים הוא כן ואמיתי. הקמנו צוותי עבודה בנושאי חינוך, איכות הסביבה, קידום תוכניות נוער משותפות, תעשייה ותשתיות. במסגרת שיתופי הפעולה הצלחנו לקבל שטחים שהיו במחלוקת ואף הצלחנו להגדיל הכנסות ארנונה כתוצאה מהסכם שחתמנו עם המועצה האזורית בנושא מתחם ביג. מאות אלפי שקלים נכנסים לקופת העירייה מדי שנה כתוצאה משיתוף הפעולה בין הצדדים לצד הקמת פרויקטים משותפים רבים מהם נהנים וייהנו תושבי שתי המועצות".

 

ראש העיר הרב ניסים מלכה, היה חבר המפד"ל משך שנים, ושנים גם יושב ראש המפלגה. לפני מספר שנים פרש הרב מלכה מהמפד"ל והצטרף לליכוד.

למרות היותו חבר הליכוד, הוא התמודד בבחירות האחרונות בראש רשימה עצמאית.

 

– כיצד היית מגדיר את מערכת היחסים שלך במפלגת הליכוד אליה אתה משתייך? הן במישור המקומי והן במישור הארצי.

ראש העיר: "פעם היו לי יחסים טובים עם תנועת הליכוד. היום היחסים מצוינים. אני נמצא בקשר ישיר עם שרי הליכוד ולשכת ראש הממשלה נמצאת עימי בקשר רציף בכל עת שאני זקוק לה. בבחירות האחרונות למועצת הסניף הקבוצה בראשותי זכתה במספר המושבים הגדול ביותר, דבר המוכיח כי גם בסניף המקומי יש לי רוב מוחלט. חשוב להבהיר כי בבחירות האחרונות רצתי ברשימה עצמאית למרות שעוד קודם לכן התפקדתי לליכוד. לאחר שנבחרתי לתפקיד ראש העיר הוזמנתי אישית על ידי ראש הממשלה נתניהו והשר משה כחלון לפגישה שם הוצע לי לייצג כראש עיר את הליכוד בקריית שמונה ובצפון. הסכמתי לבקשה במיוחד לאור דבריו של ראש הממשלה לסייע ולחזק את קריית שמונה ותושביה.

אני מאחל לכל ראש עיר את מערכת הקשרים שיש לי עם שרי וחברי הכנסת מהליכוד. אני לא מאלה שמתרברבים בקשר עם שר זה או אחר, אלא פועל בצנעה ובענווה והכול למען קידום האינטרסים של תושבי קריית שמונה".

 

 

– האם תתמודד מטעם הליכוד לראשות העיר או שתשוב ותתמודד ברשימה עצמאית?

ראש העיר: "הדבר היחיד שמעניין אותי כעת הוא המשך קידומה של קריית שמונה והמשך העשייה בעיר. כיום אני איש ליכוד וראש עיר שמייצג את הליכוד.

כל הצהרה נוספת בנושא תהיה לא רצינית בשלב זה".

 

על אף דבריו אלה של ראש העיר, לא סוד הוא שקיים מתח בתוך הסניף המקומי, והעובדה שמקרובו של ראש הממשלה אלי זפרני הכריז לפני יותר משנה כי יתמודד על ראשות העיר בפריימריס בליכוד, יש בה כדי להצביע על זרמים תת-קרקעיים שבבוא היום יפרצו החוצה. המילים, חוסר שקט וחוסר יציבות, מתארים בעדינות את המצב.

 

– עיתון 'המגזר' הדתי-ציוני, "מוצ"ש" פרסם השבוע את רשימת 'מאה המשפיעים' שלו בציונות הדתית ושימך ביניהם. העובדה, שבעבר השתייכת למפלגת המפד"ל ועמדת בראשה ובעקבות ההצלחה המסחררת של 'הבית היהודי' (המפד"ל) בראשותו של נפתלי בנט, אתה שוקל לחזור ה'ביתה' ולהתמודד מטע "הבית היהודי"?

ראש העיר: "התרגשתי מאוד לקבל את ההודעה שנבחרתי לאחד מ-100 האישיים המשפיעים במדינה. לא בכל יום נבחר ראש עיר בישראל ברשימה זו ואני מודה לכל מי שבחר בי ומעריך את פועלי ועשייתי למען המדינה בכלל ולקריית שמונה בפרט.

אני שמח שיחד עימי ברשימת הנבחרים נמצאים גם חברי וידידי מנחם הורוביץ ומפקד עוצבת הגליל תת אלוף הרצל הלוי ומברך אותם על פועלם כל אחד בתחומו ובעיסוקו. אני לא רואה כל קשר בין הבחירה הזו לבין הבית היהודי.

ברשימת הנבחרים ניתן למצוא גם את ראש עיריית נתניה שמזוהה עם תנועת הליכוד, אז גם אותה תשאלו את אותה שאלה?!".

 

– מה דעתך על הדמויות החדשות והישנות שהצטרפו (בינתיים) למרוץ לראשות העיר?

ראש העיר: "אני מברך כל אחת ואחד שמחליטים לתרום את חלקם לטובת עבודה למען הציבור. צריך להעריך כל אחד שמוכן לוותר על חייו האישיים, על זמן האיכות עם המשפחה ולהיות חשוף השכם וערב רק בכדי לשרת את הציבור. אני מעריך מאוד אנשים טובים שמוכנים לשלם מחיר כבד רק משום רצונם להיות שותפים לעבודה ציבורית וקורא לכל  מי שיש לו הכוחות לתרום לעיר ותושביה להצטרף למערכת הפוליטית".

 

– המועצה האחרונה לא הייתה יציבה במיוחד בכל הקשור בבחירת סגנים והדחתם. נדמה לי שזהו שיא גינס, אחרי השיא בהדחת ראשי ערים בקריית שמונה. מה ההסבר שלך למה שקרה?

ראש העיר: "הפוליטיקה תמיד שיחקה בקריית שמונה תפקיד מרכזי. הגלגל לא הומצא בקדנציה הזאת. המחוקק מאפשר למועצה לפטר, להדיח ולמנות סגנים ואת זה בדיוק המועצה עשתה. אני רק יכול להצטער שנעשה עוול לסגנית ראש העיר לשעבר ד"ר יפעת שאשא ביטון שפעלה ועדיין פועלות רבות לקידום החינוך בקריית שמונה. לצערי ההדחה שלה הייתה פוליטית ולא מקצועית ועל כך חורה לי. לשמחתי גם לאחר פיטוריה המשיכה יפעת להצעיד את החינוך קדימה תוך שהיא לא מאפשרת לגורמים פוליטיים הרסניים להפריע ולחבל במערכת החינוך האיכות בקריית שמונה. זו ההזדמנות להודות למ"מ וסגן ראש העיר עמרם שחר על עבודה בהתנדבות וסביב השעון למען התעשייה והמפעלים בקריית שמונה ולסגן מאיר לוי על פועלו רב השנים למען ציבור התושבים בעיר. אני שמח שהתברכתי בסגן ראש עיר כדוגמת ד"ר בוריס סידלקובסקי שפועל לא רק למען אוכלוסיית העולים, אלא למען ציבור התושבים כולו בפתרון בעיות".

 

– מה ההישגים הבולטים שלך כראש עיר בקדנציה הזאת?

ראש העיר הרב ניסים מלכה: "העשייה שלנו בכל מקום ברחבי העיר. בתחום החינוך השקענו 12 מיליון שקלים נוספים בשנה מעבר לעשרות המיליונים שהשקענו במסגרת התקציב השנתי. יש עלייה בהישגי הבגרות, בנתוני הגיוס לצה"ל, בהענקת אותות שר החינוך למצטיינים שנה אחר שנה, ובשדרוג בתי ספר, גני ילדים ומבני חינוך בעיר. אני גאה בבתי הספר שזכו בפרס החינוך וגנים שהוסמכו כירוקים.  

ברשותך, מספר פרויקטים: מרכז להב"ה, מחשוב כיתות בביתי הספר, לוחות חכמים, מחשבים לתלמידים ולכלל המורים בעיר, גנים ארוכים נוספים, בית הספר רננים, מעון היום השיקומי בית דינה, מעון יום נוסף והמרכז לגיל הרך.

18 מגרשי משחקים חדשים, שידרוג הפארק הירוק סמוך לצומת מצודות בהשקעה של כשניים וחצי מיליון שקלים.  שידרגנו את מרכז הטניס, הקמנו מגרשי ספורט משולבים בבתי הספר ובשכונות העיר, הקמנו מגרש פטאנק, וכיום אנו עסוקים בשדרוג פארק קק"ל ופארק הזהב גידורו. נסיים את שיקום רחוב הירדן, שדרגנו רחובות רבים בעיר, שיקמנו חלק מהתשתיות והכבישים, ועם קבלת התקציבים, נמשיך במלאכה. נסללה דרך גישה לבית העלמין, שידרגנו וטיפחנו את הכיכרות בצמתים, האגודה לתרבות הדיור פעילה ומועדון לעיוור ליאור חודש. שילטנו את רחובות העיר. סוזן יהפוך בקרוב למקום לדיור לזוגות צעירים, תחנות הסעה הוחלפו בחדשות, פרויקט הכיכרות נמצא כעת בראשיתו כמו גם שדרוג אזור התעשייה הדרומי.

הקמנו וקידמנו פרויקטים חינוכיים רבים כמו: עיר ללא אלימות, עיר שרה ומנגנת, העיר הנגלית אל העין ומוטב יחדיו. אגרות הבנייה לתעשייה הוזלו בכ-60%. בארנונה מנעתי עלייה וכיום ציבור התושבים בקריית שמונה משלם את תעריף הארנונה הנמוך במדינה.

המתנ"סים חזרו לפעול ואני שמח שהצלחתי להחזיר עטרה ליושנה. גולת הכותרת בתרבות הייתה אירוע העדלאידע הססגוני שצעד אחרי הפסקה של עשור והיהלום, יחידת הנוער העירונית שהקמנו ושמביאה כבוד וגאווה לקריית שמונה".

 

השאלות נשאלו, והתשובות ניתנו על ידי ראש העיר.

את שלנו, עשינו וראש העיר אמר את דברו. עתה כל שנותר הוא שכל תושב יקבע לעצמו דעה ועמדה ביחס לעיר וביחס למה שראש העיר הרב ניסים מלכה רואה ועושה למענה.

 

…האביב בפתח, ו'הסנונית' שמבשרת אותו הוא חג הפסח, חג המצות ואיחוד המשפחות.

חג שמח וכשר לכולנו. 

אולי יעניין אותך

Bottom ad