היום ה-16 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

פיוט ללב ולנשמה

עולם הפיוט האנדלוסי פרץ בשנים האחרונות לתודעת הציבור הרחב והיום אין כמעט חובב מוזיקה אוטנטית שאינו מכיר את הז'אנר.

החשיפה של עולם הפיוט למרחבים המוסיקליים, מתבטאת בשירת הבקשות במהלך אירועים חברתיים-דתיים והתכנסות בבתי הכנסת במהלך השבתות החורפיים וכנסים מקצועיים.

בין התאריכים 23-25 בינואר יתקיים במלון דויד ים המלח הכנס ה-אחד עשרה לפייטנים בניהולו האמנותי של מיודענו, בן קריית שמונה ליאור אלמליח.

הפייטנים משה פרץ וניסים טימסית מהעיר יהיו בין המשתתפים.

פגשנו את הפייטן משה פרץ לשיחה על מעורבותו בפיוט המעשי ובהנחלת הפיוט לדורות החדשים והוותיקים.

משה פרץ הוא מרצה בסגל המורים של מכללת צפת ללימודי פיוט בניהולו של האמן הבינלאומי אייל שילוח.

– משה, מהו עולם הפיוט?

משה: "עם עלייתם לארץ בשנות החמישים והשישים, הביאו איתם יהודי מרוקו מטען תרבותי עשיר ומגוון של מוסיקה לתפילה, מוסיקה של הפיוטים, מוסיקה ייחודית ומופלאה של שירת הבקשות, מוסיקה אנדלוסית ומוסיקה עממית, ושמרו עליו בחירוף נפש למרות המשבר התרבותי שהתחולל בקהילה זו בארץ.

המוסיקה האנדלוסית זוכה לעדנה כאשר התזמורות האנדלוסיות ממלאות אולמות בקהל מגוון, זקנים לצד צעירים, שצמא למוזיקה ששמע בבית אבא. קהל זה מתענג על המוסיקה הזו וחוזר אל השורשים, אל בית אבא. מוטלת עלינו החובה, הפייטנים שלמדו את המסורת המופלאה הזו באופן מקצועי, ללמד את הדורות הבאים על מנת שלא תישכח ולהעמיד תלמידים כמו שמורי הדגול ר' ניסים בן שושן העמיד תלמידים רבים שמפיצים את תורת הפיוט. לכן, היוזמה של אייל שילוח חשובה ומבורכת".

 

– ספר מעט על עצמך ואיך אתה הגעת לעולם הפיוט.

משה: "הגעתי לעולם הפיוט בגיל צעיר מאוד בן 8, וזכיתי ללמוד אצל ניסים בן שושן ז"ל שהיה תלמידו המובהק של ר' דוד בוזגלו זצ"ל-גדול פייטני יהדות מרוקו.

למדתי את הפיוט באופן מקצועי אצל ר' ניסים בן שושן בשיעורים שנערכו פעמיים בשבוע בבית הכנסת או אצלי בבית. בשנים האחרונות יש תחיה לפיוטים, משום שהדור הצעיר נחשף באמצעי המדיה השונים לעולם המופלא והקסום, עולם הפיוט ומשתוקק ללמוד. בשבתות בקשות שאנו מקיימים ברחבי הארץ, אני נפגש עם הרבה צעירים שבאים לבקשות ורוצים ללמוד באופן מקצועי מסורת מופלאה זו של יהודי מרוקו", אומר הפייטן משה פרץ.

 

– כיצד אתה מנחיל את האוצר הזה לדורות הבאים?

פרץ: "אני מתכנן ב"ה בשיתוף עם המנהל האמנותי אייל שילוח והמכללה למוזיקה יהודית ואתנית בצפת, להקים מסלול לפייטנים מבוגרים ונוער. במסגרת זו נלמד ב"ה פיוטים בצורה מסודרת. התלמידים יהיו צעירים ומבוגרים, כאמור, ואנחנו ננחיל להם את מכמני המוסיקה המיוחדת הזאת".

אייל שילוח המנהל האמנותי של המכללה למוזיקה יהודית ואתנית: "אני רואה בעולם הפיוט האנדלוסי עולם עשיר ומופלא ומאמץ אותו אל נשמתי וליבי. זהו עוד רובד במוזיקה שמצטרף למגוון הצלילים והקולות שהנשמה קולטת, מפענחת ונהנית ממנו", אומר אייל שילוח, ומוסיף

"אין כמו העיר צפת, עירם של גדולי המשוררים והפייטנים, מקום להקים בו מרכז עולמי לפייטנים ולהחזיר את עטרת הפייטנות ליושנה ולמצב את שירת הבקשות והפיוטים המיוחדים בראש סדר היום האמנותי".

כתב: הרצל בן אשר

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad