היום ה-12 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

פסגת התסריטאים בתל חי

 

"מה שאני אוהב בבית הספר הזה לקולנוע ובמיקום שלו כאן בצפון ישראל, זה שאני רואה בכך מקור ליצירתיות והשראה", אמר השבוע סיד פילד, התסריטאי ההוליוודי הנודע ואחד המרצים האמריקאים המבוקשים ביותר בתחום התסריטאות, בהרצאה שארגנה המחלקה ללימודי קולנוע ואנימציה של המכללה הטכנולוגית תל חי. "אתם ישראלים, יש לכם את עצמכם, את הזהות שלכם ואת מי שאתם. אני מתלהב מכך שאתם יכולים לקחת את התרבות שלכם, האמונות, הפחד מהמוות ולעשות סרט שייגע בי כאמריקאי וכך נוכל ללמוד אחד מהשני, אסור לכם לוותר על זה לעולם, אתם פה כדי לגעת באנשים".

בהתלהבות מלאת השראה פתח סיד פילד הנחשב ל"גורו" של התסריטאים על פי ה CNN את ההרצאה בה השתתפו לצדו עמיתיו מייקל הייג וד"ר לינדה סגר, שני תסריטאים הוליוודיים מהנודעים והפעילים בעולם הקולנוע כיום. שלושת המרצים הגיעו לארץ כדי להשתתף ב"פסגת התסריטאים", שהתקיימה לפני מספר ימים בתל אביב בחסות איגוד המפיקים ואיגוד התסריטאים ואף התארחו במכללת תל חי ליום אחד במהלכו העבירו הרצאה מרתקת וזכו לסיור בסביבה.

פילד, הייג וסגר, הנחשבים לכוהנים הגדולים של הכתיבה הקולנועית ולמאסטרים בהרצאות חלקו במשך כשעתיים את משנותיהם הקולנועיות. באודיטוריום "זרנגין" שבקמפוס מזרח התכנסו לשמוע את המומחים סטודנטים מהחוג ללימודי קולנוע ואנימציה של המכללה הטכנולוגית תל חי וכן סטודנטים ממכללות נוספות בצפון ותלמידי תיכונים ממגמות הקולנוע והטלוויזיה שהוזמנו להשתתף בהרצאה החד פעמית. 

ד"ר לינדה סגר שלימדה ביותר מ-30 מדינות בשש יבשות, העבירה סמינרים לאולפנים, רשתות, חברות הפקה, סדרות טלוויזיה וועדות סרטים וחיברה 12 ספרים על אמנות כתיבת התסריט, התמקדה בהרצאתה בתפקיד האמנותי וביצירתיותו של התסריטאי: "אתה צריך ללמוד להיות במקום הנכון כשהמוזה באה לבקר אותך. ככל שיודעים יותר על יצירתיות, על הזמן הדרוש כדי ליצור, אתה יכול לדעת מתי המוזה תהיה שם בשבילך". 

אחרון הדוברים היה מייקל הייג יועץ תסריט, סופר ומרצה שעובד עם כותבים וקולנוענים על תסריטים, רומנים, סרטים ופרויקטים טלוויזיוניים. הוא ייעץ בין השאר לפרויקטים של וויל סמית', ג'וליה רוברטס, ג'ניפר לופז, וגם לכל האולפנים הגדולים בהוליווד. הייג הציג בפני הסטודנטים כלים את הדרך בה הוא מאמן את כוכבי הקולנוע, בימאים וחברות הפקה, "אני נותן עצות איך להפוך את התסריט לנכון יותר כדי להצליח. תמיד אתחיל בשאלות כדי להבין איך להעצים את החוויה הרגשית של הסיפור או התסריט", אמר הייג והציג סדרה ארוכה אך ממוקדת של שאלות מנחות, "בשבילי כשאתה עובד על הסיפור, שאל את עצמך את השאלות האלה ואז תוכל לבנות את השאר".

סיד פילד, סיפר שחיבר כבר תשעה ספרים בנושא התסריטאות וכי עכשיו הוא עובד על אפליקציות לכתיבת סצנות לסרטים מתוך מכשיר ה Iphone. פילד, עודד את הסטודנטים להעז וליצור, "אתם תצטרכו בעצמכם למצוא את הסגנון שלכם וזה אומר לעשות שגיאות, לנסות גם דברים שלא עובדים כי אלה מראים לכם מה כן עובד", הוא סיכם ואמר כי המילה שהכי מבטאת את חוויתם המקצועית בביקורם זה בישראל היא המילה "אבל", "כמה פעמים שמענו: 'יש לי רעיון נהדר אבל…' זה גם הביטוי לשוני בין הגישות בישראל ובארה"ב".

צוות המכללה הטכנולוגית תל חי שכלל את אורי בנאי המנכ"ל, ימית ינאי מנהלת השיווק, יורם הררי ראש המחלקה לקולנוע ויוסי חזן מנהל ההפקות במחלקה ליווה את האורחים בסיורם בגליל. בין השאר נהנו האורחים מארוחת צהריים במסעדת פוקאצ'ה ומסיור מודרך בגדר הטובה, מצפה דדו האריה השואג שלמרגלות המכללה והאנדרטה בכפר גלעדי לזכר חיילי המילואים שנהרגו מנפילת הקטיושה במלחמת לבנון השנייה.

האורחים שזה להם ביקור ראשון בגליל, התרשמו מהאירוח הלבבי שקיבלו וציינו כי מעולם לא זכו לקבלת פנים חמה שכזו.

התסריטאים סיפרו כי התרשמו מאוד מהמפגש עם הסטודנטים והבינו כי העשייה הקולנועית והמקצועית בתל חי מדהימה אך עם זאת הם מבינים שרבים מהבוגרים לא יכולים להישאר בצפון ולעסוק בתחום מאחר וכל התעשייה נעשית במרכז הארץ.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad