היום ה-11 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

ראיון עם עו"ד אבי חימי

את עו"ד אבי חימי, מעורכי הדין הפליליים התקשורתיים בארץ, הכרתי בתור אחיו הקטן והמתוק של חברי שמעון חימי. שמעון ואני למדנו באותה כיתה בבית ספר דנציגר, ובשעות אחר הצהרים כאשר היינו נפגשים בביתו, אבי היה צופה בנו ולעיתים גם מתערב בשיחה של 'הגדולים'. התכונה הזאת 'להתערב' ניכרה בו כבר אז, אבל לומר שהעידה על המסלול שיוביל אותו לצמרת הפרקליטים הפליליים בארץ?! זה ממש לו.

משפחת חימי, מוותיקי העיר, אולי מזוהה בעיקר על ידי שני האחים יוסי ושמעון בפעילותם הציבורית לאורך שנים. יוסי ככוכב עולה בחירות/ליכוד בשנות התשעים, חבר מועצה וסגן ראש עיר, שעקב פציעתה הקשה (מאוד) של רעייתו חני מקטיושה, ויתר, כפשוטו, על ראשות העיר, הוריד מסך והחליט להתעטף בפרטיות בחיק המשפחה. מאז נעשו מספר ניסיונות לראיין אתו, אולם הוא סירב, וכיבדנו את סירובו.

שמעון, גם הוא פעיל בציבוריות המקומית שימש כחבר מועצה ולאחר מכן כמנכ"ל העירייה, פרש לעסקים פרטים.

 

…אבי בחר לצעוד בשביל המעניין של החיים, השביל הרווי באדרנלין ואינו ברור כלל ועיקר. הצורך באפקט ההפתעה והריגוש, הביא אותן למסלול לימודים בראלי בחיפה (בימים ההם היו מעטים מקריית שמונה שלמדו בראלי והיצליחו).

שירות צבאי וקצונה ומשם להגשמת החלום, להיות עורך דין בישראל.

 

 

– שלום עו"ד אבי חימי. לטובת מי שעדיין לא מכיר אותך, ספר על עצמך והבית בו נולדת וגדלת.

נולדתי כבן זקונים למשפחה בת תשע נפשות וסבתא שהתגוררה איתנו והייתה גרה עם ההורים עוד במרוקו.

בתחילה גרנו ב"בדון", בשיכון ד' ולאחר מכן שודרגנו לדירת עמידר, חמישים וארבעה מטרים גודלה, שהייתה ממוקמת מעל המשטרה ברחוב יהודה הלוי.

לאבא שלי הייתה חנות דגים ועופות ובחלוף מספר שנים הפכה לחנות תבלינים וקלייה, ואמא שלי סייעה לאבי בעבודתו.

אבי ואימי היו אנשים רציניים שעברו שינוי טוטאלי כשעברו ממרוקו לקריית שמונה, עבדו קשה לפרנס את המשפחה, אבא שלי גם היה גבאי של בית הכנסת בשיכון ד'.

חיינו במשפחה בריאה, חמה, אוהבת, לא היה חסר לנו דבר וזכור לי שלא הרגשנו שונים, כולם היו אותו דבר. לא היו מעמדות. כולנו הרגשנו שווים ובהרבה מובנים קריית שמונה זה המקום שבו עוצבו חיי ואישיותי.

חימי והצוות

– לא סוד הוא שׁכבשׁת את צמרת עורכי הדין הפלילים בארץ. ספר על הדרך לפסגה.

הדרך מתחילה הרבה שנים לפני שהתחלתי ללמוד משפטים. למדתי בבית הספר הריאלי העברי בחיפה במסגרת הפנימייה הצבאית. שם התוודעתי לעיר הגדולה ולמערכת חינוך איכותית ומובילה בארץ.

לאחר מכן התגייסתי לצבא, שירתי משך שש שנים והשתחררתי בדרגת סרן. אחר כך התחלתי את לימודי המשפטים באוניברסיטת תל אביב, "העיר הגדולה", על כל המשמעותיות.

תוך כדי הלימודים עבדתי בשלוש עבודות כדי לפרנס את משפחתי. במהלך הלימודים נולדה בתי הגדולה.

ה"דרך לפסגה" לא הייתה סיפור סינדרלה, אלא עבודה קשה, יום רודף יום, תיק רודף תיק.

 

– עכשיו כשאני חושב, אחייך כולם, אם איני טועה, נמצאים בעסקים, ואתה לא. איך אתה מסביר את ההבדל?

אחיי הם החברים הכי טובים שלי בחיים. אני מקבל מהם כוח והשראה מאז היותי ילד. כל אחד מאיתנו הלך לאן שהחיים לקחו אותו וגם משפטים זה סוג של עסק.

 

– מדוע בחרת דווקא ב'פלילי'?

זה היה ברור לי מתחילת הדרך שאני אעסוק בתחום הפלילי. מן הטעם הפשוט שהבנתי שזהו תחום שבו אני יכול להצליח בעזרת כישוריי ולא  שזכות "קשרים" או "ייחוס אבות".

 

 

הכח הנתון בידיו של עורך דין פלילי, בניגוד לתחומי משפט אחרים, היא באפשרות, לעיתים הקלושה, לשנות את מהלך חייו של אדם בחשׂיפת האמת המגובה בראיות ולהצילו מסורגי הכלא ומתהום הנשייה אלה הוא נופל, אם יצא חייב בדין. ניצוץ אלוקי, תקראו לזה.

 

– מה הקסם בלהיות עורך דין פלילי?

אין קסם. מדובר בעבודה קשה עם רמות אחריות מאוד גבוהות. ולעד אתה "אנדר דוג", שמייצג לקוחות מול המשטרה, התביעות והפרקליטות שהם גופים חזקים. הקסם היחיד הוא שאתה יכול לפעמים לשנות את חייהם של אנשים ולהציל אותם.

 

 

 

– לאורך הקרירה בהיכלי המשפט, היו לך סיפורים מעניינים. שתף אותנו בשניים מן הסיפורים?

מבחינתי כל תיק הוא מעניין בפני עצמו. מאחורי כל תיק יש אדם, משפחה, חברים, עולם ומלואו.

 

 

– כיצד אתה משלב בין העיסוק הטובעני והטוטאלי שלך כעו"ד פלילי מוביל ובין חיי משפחה וחברים?

כל אדם מוצא את האיזון. הבנות שלי כבר גדולות, כל אחת בקריירה משלה. אשתי, דוקטור חנה חימי, (בת קריית שמונה ממשפחת שריקי ה.ב.א) היא עובדת סוציאלית וקרימינולוגית, אשר עסוקה בקריירה משלה. ובין כל זה אנחנו מוצאים את האיזונים לחיי משפחה וחיי חברה.

 

 

עו"ד אבי חימי, מסרב בכל תוקף לדבר או לחשוף את רעייתו וילדיו "עזוב", הוא אומר לי במהלך השיחות שקיימנו

"המשפחה לא רוצה להיחשׂף בשל עיסוקי, ואני מכבד את זה. הם לא צריכים "לסבול" בגללי", הוא אומר וצוחק.

 

– ברשותך, בוא נדבר מעט על עצמנו, על קריית שמונה, ראש העיר הרב ניסים מלכה. ייצגת אותו בחקירה האחרונה. יש ממש בחשדות שנחשפת אליהם?

ניהלתי עם ראש העיר שיחות ארוכות ומעמיקות. התרשמתי שידיו נקיות ולא רבב ואני מאמין שאף רשויות אכיפת החוק יגיעו למסקנה זאת.

אבי חימי

– אגב, מי המודל שלך לעורך דין פלילי אולטימטיבי מן העבר?

עורך דין צבי לידסקי המנוח, שהיה אחד מעורכי הדין המובילים בארץ בעת שעשיתי אצלו התמחות. הוא היה איש מיוחד, יודע ספר, משפט עברי, מקורות, אומנות, איש מאוד מעניין.

 

– אילו הייתי שואל אותך על מצבה של קריית שמונה, מה היית עונה לי בכנות?

אני לא מכיר את המצב לאשורו. רק בחודשים האחרונים חזרתי לפקוד את הצפון יותר באינטנסיביות ועדיין לא חש מוסמך לנתח את התהליכים שהקריה עוברת. אבל אני עדיין חש את הרוח הטובה ששורה בין התושבים, את קבלת הפנים החמה והפירגון.

 

– אתה לא מתגעגע לנוף הילדות שלך בקריית שמונה אחרי כל כך הרבה שנים 'בנכר'?

מתגעגע בהחלט. מקווה שיהיו עוד שנים שאחזור להתגורר בצפון ואחזיר לקריית שמונה על כל הטוב שהעניקה לי בילדותי ונערותי.

 

 

– כיצד אתה מפריד בין היותך עורך דין ובין היותך אדם פרטי מול הלקוחות שאתה מייצג?

כמו שבכל עיסוק יש הפרדה מלאה בין החיים הפרטיים לבין העבודה, כך גם בעבודתו של עורך הדין ואינני נוהג לערבב בין חיי הפרטיים ובין עיסוקי.

 

– מספרים, בהגזמה כמובן, שאתה מגיע אל הלקוח עוד לפני שהוא עבר את העברה. שתף אותנו.

אני מגיע ללקוח רק לאחר שיש פניה מצדו או מצד בני משפחתו ומאוד נדיר שמגיעים אליי לייעוץ עוד לפני שנפתחת חקירה משטרתית.

 

– האם יש מחיר אישי שאתה משלם בגלל העבודה האינטנסיבית והטובענית?

רבים מאיתנו עובדים שעות ארוכות בעבודה קשה ותובענית ובוודאי שיש לכך מחיר אישי ואולם אני בוחר לעבוד בהיקף ובקצב שבו אני עובד, משום שאני רואה בעבודתי שליחות ומוצא בה סיפוק רב.

 

 

– האם לדעתך המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט עושים די כדי לשמור את האיזון בין הביטחון האישי של האזרחים ובין זכויותיהם של העבריינים?

המשטרה והפרקליטות תמיד ישאפו למקסום יכולתם למגר את הפשע, גם על חשבון פגיעה בזכויות כלל האזרחים. בית המשפט הוא שאמון על האיזון בין האינטרסים ולטעמי הוא עושה מלאכתו נאמנה.

חשוב לי לציין דווקא בימים אלה, כי יש לנו בתי משפט בין הטובים בעולם ופרקליטות איתנה, הגונה ואיכותית ולא צריך ללכת שולל אחרי ההתלהמות וההתבהמות שאנחנו שומעים בתקשורת.

 

– תשתף אותנו במקרה או שניים של לקוח שייצגת ולדעתך נענש על ידי בית המשפט, ואתה משוכנע שהוא זכאי?

יש לי לקוח שייצגתי בתיק רצח מתוקשר אשר זוכה, פה אחד, על ידי שלושה שופטים בבית המשפט המחוזי, לאחר שהם שמעו את הראיות משך מספר שנים. לימים, המדינה השיגה ערעור ובית המשפט העליון, בדיון אחד, הפך את הקערה על פיה ועל אותו נאשם נגזר מאסר עולם ויצאתי מערעור זה עם תחושות קשות.

 

– אילו לא היית עו"ד, באיזה מקצוע היית בוחר לעסוק?

עובד סוציאלי. מאז ומעולם רציתי לעבוד בעבודה שבה אני יכול לסייע לאנשים במצוקתם ועבודת עורך הדין דומה במובנים לא מעטים לעבודת העובד הסוציאלי.

נולדתי וגדלתי בקריית שמונה והיא תהיה חלק ממני וחלק ממה שאני. את הזיקה שיש לי לקריית שמונה אני נושא עימי יום-יום וקשור בעבותות לקריה ולתושביה.

 

 

 

בוקסה

 אבי חימי

עו"ד אבי חימי

עורך דין מ-1990, בוגר תואר במשפטים מאוניברסיטת תל אביב. הועסק במשרדו של עו"ד צבי לידסקי ז"ל כמתמחה והמשיך כעו"ד מן המניין. התמחה בפרקליטות מחוז מרכז ובבית המשפט השלום בנתניה. בין השנים 1998-2003 כיהן כחבר מועצה בעיריית ראש העין.

כיום מכהן כממונה מחוז מרכז בלשכת עורכי הדין, ולמעשה הקים את המחוז החדש.

כיהן בעבר כיו"ר פורום הפלילי הארצי של לשכת עורכי הדין, יו"ר הוועדה המייעצת לשר הפנים לענייני פליטים, מרצה לסדר דין פלילי במכללת נתניה, בוחן בע"פ בבחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין, סנגור בבה"ד המשמעתיים של הלשכה ומרצה בפני עורכי דין ופורומים שונים בארגונים ובמוסדות להשכלה גבוהה.
 

מבחן אסוציאציות

בית: מבצרי.

אישה: עזר כנגדי.

ילדים: אושר.

קריית שמונה: כור מחצבתי

משפחת חימי: המצפן האישי שלי

משטרה: גוף נחוץ ומורכב

פרקליטות: סיירת מטכ"ל של שלטון החוק

שופטים/בתי משפט: צדק

עבריינים: לקוחות

 

 

 חמישה דברים שלא ידעתם על עו"ד אבי חימי

אוהב קריוקי

הייתי באשרם בהודו למדיטציות

חובב ענתיקות

אובססיבי לסדר וניקיון

מחכה לפנסיה בכיליון עיניים

 

אבי חימי

אולי יעניין אותך

Bottom ad