היום ה-12 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

רבי אלעזר אבוחצירא זצוק"ל שהכרנו

 

חודש וקצת עברו מאז שנרצח רבי אלעזר אבוחצירא זצ"ל, וחלקנו מתקשים עדיין לעכל את המציאות החדשה בלעדיו. רובנו הכיר אותו רק מהסיפורים, מהספרים וסתם מתוך ההווי היהודי-ישראלי בתור מקובל גדול ומיוחד שיכול לחולל ניסים ונפלאות. לנו, הדור הצעיר, מוכרים הסיפורים על הצדיקים הגדולים שנפטרו כמו הרב כדורי, הבבא סאלי וכו', ולעיתים נדמה שאם היינו פוגשים אחד כזה, מיד היינו מתחזקים. אז לצערנו עוד צדיק כבר לא איתנו מהסיבות הבלתי נתפסות. ננסה להביא במדור הזה את הצד המסתורי והמעניין של הרב, ייחוס משפחתו וסיפורים שמהלכים ברחובות קריית שמונה מפי כאלה שחוו בעצמם את החיבוק החם והאוהב, ונהנו מעצותיו המחכימות.

משפחה של קדושים

רבי אלעזר אבוחצירא (כונה בבא אלעזר נולד ב-9 באוגוסט 1948, ד' באב ה'תש"ח ונפטר ב- 29 ביולי 2011, כ"ז בתמוז ה'תשע"א) היה רב ומקובל. נצר למשפחת אבוחצירא, בנו של רבי מאיר אבוחצירא ונכדו של הבאבא סאלי זצ"ל.

הוא נולד בעיר ריסאני, מחוז תפילאלת שבמרוקו, לרבי מאיר (ה"בבא מאיר") ולשמחה אבוחצירא. מספרים ש"לפני שנולד רבי אלעזר, ראה הבבא סאלי את התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי ע"ה בחזיון הלילה, והנה רשב"י בא בטרוניה, מדוע אין בכל המשפחה, מישהו שנקרא על שמו של בנו התנא רבי אלעזר. ה'בבא סאלי' במענה, הבטיח לו כי הנכד היילוד הקרוב, יישא אכן את השם אלעזר".

 

בגיל צעיר התייתם מאמו. באדר תשכ"ו (1966) עלה לישראל עם אביו והמשפחה התיישבה באשדוד. 

Rabbi_Elazar_Abuchsera_264032146.jpg

 

לאחר פטירתו של הבאבא סאלי הקים חצר בבאר שבע ברחוב קפריסין. במקביל אליו קיבלו אדמו"רות גם אחיו, הרב דוד חי אבוחצירא, שביסס את חצרו בנהרייה שבצפון, ודודו, הרב ברוך אבוחצירא, שבנה את ביתו בנתיבות.

שמירת העיניים

נאמר, כי מי שזוכה לנטור את עיניו מכל ראיה בלתי הולמת, זוכה וניחן בזיכרון פנומנלי.

לפני עשרות שנים, כאשר רבי אלעזר הגיע להתגורר בבאר שבע. הוא התגורר בקומה השנייה של אחד מבנייני השכונה. מי ששימש אותו כגבאי באותה עת, היה משמשו הרב יפרח שמספר "כל יום, כאשר ביקש רבי אלעזר לצאת ממעונו זה, נהג להתייצב מאחורי המשוכה שחצצה בין חדר המדרגות לרחוב, ולשגר את הגבאי לבדוק אם הרחוב פנוי וריק מאדם, לבל יאלץ להיתקל חלילה במראות בלתי צנועים, במשך השניות הספורות שבהן הוא עושה את צעדיו המדודים עד לרכב שהמתין לו".

 

תלמיד חכם עצום

כזה היה גם רבי אלעזר, זולת הבקיאות העצומה בכל מכמני התורה, שליטתו האגדית בכל תורת הנגלה והנסתר, וידיעותיו הרחבות בכל סניפי ההלכה, היה בעל זיכרון נדיר בכל מישורי החיים. מספרים שכאשר הגיע אליו יהודי, שביקר אצלו לפני ארבעים שנה, ידע רבי אלעזר מיד לשלוף את הפרטים שעלו במפגש הקודם. לארבעה העשורים שחלפו מאז, לא הייתה כל השפעה על הזיכרון שחנן אותו הבורא, בזכות קדושת העיניים.

 

חי בסיגופים

 

חמש שנים תמימות, נהג רבי אלעזר לצום מצאת השבת ועד כניסתה, והתנזר מכל מאכל או משקה. עד שהשחירו שיניו כפשוטו מרוב תעניות. לעיתים, כך מספרים תלמידיו, נמשכה קבלת הקהל, עד עלות השחר. אז מיהר לטבול במקווה טהרה, להכין עצמו לתפילה שלאחריה, שב לתלמודו, למעשי החסד והצדקה ולעבודת השי"ת, עד לקבלת הקהל הבאה.

שבע שנים רצופות, שרוי היה בתענית דיבור, וזולת דברי קודש ומספר מילים הכרחיות, לא יצא מפיו דבר חולין. אלו כוחות עילאיים, שבר אנוש אינו מסוגל להפנים, בוודאי שלא להוכיח, וגם אז היה כל מאווייו רק לעזור לאנשים.

 

 

 

הקו החם ק"ש-ב"ש

רבים מקריית שמונה היו מגיעים לרב בתדירות גבוהה כדי להתייעץ, לשאול וגם סתם לקבל ברכה. חלקם נעשו ממש בני בית והשתמשו בעצותיו בכל נושא בחיים. שוחחנו עם שלושה כדי להכיר מקרוב את גדולתו של הרב.

יצחק בוזורגי מקרית שמונה, הגיע מידי חודש ב-17 שנים האחרונות לרבי אלעזר אבוחצירא, "הכל התחיל אחרי בעיה רפואית שהייתה לי. שמעתי עליו והחלטתי ללכת לקבל את ברכתו, מאז פשוט לא נפרדתי ממנו, עד שהגורל בא ועשה את זה", הוא מספר. "עוד בפעם הראשונה התייעצתי איתו לאיזה בית חולים לפנות, לאיזה רופא, והוא היה מייעץ לי עד הפרט הקטן. אחרי שראיתי שזה באמת מועיל ומוכח, הייתי מתייעץ איתו לגבי כל דבר".

– ותמיד הוא צדק? לא היו פעמים שהתאכזבת?

"מעולם לא. המציאות ברפואה היום היא שכל רופא אומר לך משהו אחר. אחד אומר לעשות ניתוח, אחד אומר לעשות בדיקה, אבל רק הרב אומר מה שנכון וצריך לעשות.

יצחק, אשתו ובנו, הגיעו לרב ביום שלישי, 48 שעות לפני הרצח הנורא. הפעם הרגיש יצחק משהו קצת ומוזר ושונה אצל הרב. "תמיד הוא התעניין בשלומי, שאל שאלות וכו', אך הפעם נראה כאילו הוא ממש התעמק בכל הפרטים הקטנים. הפגישה שלנו התארכה והתארכה, וכבר הרגשתי לא נעים מהאנשים מסביב, כאילו הם חושבים לעצמם 'כמה זמן אני מעכב את הרב', ולמעשה הוא זה ששאל והאריך".

אחרי שיצא מהרב הבן של יצחק פנה אל אמו וחצי שאל חצי אמר במפתיע: "אמא את יודעת, מישהו יכול לבוא בקלות ולרצוח את הרב. אף אחד לא נכנס, אף אחד לא בודק, מישהו ממש יכול לבוא ככה סתם ולרצוח את הרב".

– איך הגבת?

"אמרתי לו 'מה פתאום', מי יעשה דבר כזה לרב, זה רב גדול. מאז 02:00 בלילה שהודיעו לי שהרב נרצח הדבר הזה מהדהד לי בראש בלי הפסקה".

יצחק היה מאוד קרוב לרב אלעזר, הוא היה מוזמן לשמחות של הרב, וקיבל הרגשה של בן בית אצלו. "ככל שאתה יותר "ותיק", ככה אתה יותר מתקרב, או יותר נכון הרב מקרב אותך אליו. עם הזמן הוא היה מושיב אותי לידו וכל הזמן מתעניין בשלומי, ושואל על ההתפתחויות מהפגישה הקודמת", הוא נזכר ומוסיף "היה מאוד מיוחד לשבת ליד הרב, כשהיינו פנים מול פנים, ומסתכלים אחד לשני בעיניים הייתה ממש רואה שיש לו פנים של תינוק, כמו מלאך. סוג של שליח". 

האיש הקרוב ביותר לרב בעיר, ואחד המקורבים אליו בכלל, הוא ניסים גבאי ששמר על קשר רציף עם הרב המקובל ב-20 השנים האחרונות ולפחות פעם בשבועיים היה מדרים לבאר שבע.

"זה התחיל שנפגשתי עם הרב שמעון וקנין מדישון וסיפרתי לו על בעיית הלב שהייתה לי. הוא סיפר לי על הרב, והחלטתי לנסוע ולהתייעץ. מיד כשהגעתי הבנתי שזה לא כמו אותם הרבנים שבאים לסחוט אותך ולא יודעים שום דבר מימינם ומשמאלם, אלא זה אדם עם רוח הקודש, אדם מיוחד. הוא מסתכל עליך ויודע עליך כל דבר, ובזה הוא עוזר לך. הקשבתי לרב בכל צעד, וראיתי איך הכל מתקיים ומצליח בעקבותיו". גם ניסים היה מוזמן לכל האירועים של הרב ופיתח קשרים אישיים עם כל מקורביו. "הרב יודע מי אתה ומה הרצון שלך ממנו, ולכן אם הוא רואה שאתה בא אליו באמת כדי להתקרב הוא מקרב אותך, ואם לא הוא יגיד לשמש שלו עוד לפני שתגיע, שלא יכניס אותך".

 

– איך החיים בלעדיו?

"מאותו יום שהוא נרצח אין לי יום אחד שקט. אני שואל תמיד למה, כמה ואיך זה יכול להיות. השמשים שלו סיפרו לי שביום חמישי לפני הרצח הוא פנה אליהם ואמר להם 'הגיע הזמן שצריך למסור את הנפש למען הקב"ה באהבה', הם לא הבינו את זה. לכן אני באופן אישי הגעתי למסקנה שהוא כן ידע, אך לא עשה משהו כנגד הגזירה של הקב"ה".

ניסים היה מתייעץ עם הרב בכל תחומי החיים, משפחה, בריאות, עסקים, כל דבר. קירבתם גרמה להם לשוחח בשפה המרוקאית לעיתים, דבר נדיר בקרב הרב ומאמיניו. לדברי ניסים לעולם הרב לא "פספס" או אמר דבר שלא קרה, או נתן עצה שהוכחה כשגויה "לפעמים כשלא היה רוצה לתת לך עצה או להסביר לך על משהו, היה עובר לנושא אחר ומשכיח ממך את הדבר, ככה שידעת שהרב לא מעוניין להשיב בנושא, וזה מסיבות שרק הוא יודע".

כששאלתי את ניסים לגבי העובדה כי הרב זצ"ל היה עשיר מאוד ושמועות אמרו שהוא אחד האנשים הכי עשרים בארץ, הסביר ניסים כי רבים תרמו לרב סכומים צנועים, אך במצטבר הסכומים גדולים. "רבים לא יודעים, אבל הרב החזיק ישיבות, בתי תמחוי ועזר רבות לעניים. מה יש לו לעשות עם הכסף? פשוט אנשים צרי עין מחפשים על מה לדבר".

לניסים יש אפילו סיפור: פעם בא לרב בחור יהודי מארה"ב, שהביא איתו חבר הודי, לא יהודי. לבחור ההודי לא היו ילדים, ואחרי שהטיפולים נכשלו, לקח אותו היהודי לרב, וסיפר לו את הבעיה. ענה לו הרב "אין לו שום בעיה רפואית. הוא ואשתו צריכים להאמין בכל ליבם שיש בורא לעולם, ומיד יהיה לו ילדים". אחרי שיצאו הסביר לו היהודי מה הבעיה. חודש אחרי שלמדו והכירו את בורא עולם האישה נקלטה, ואחרי שנה הגיע ההודי שוב לרב עם מתנה בידו, ובישר לו על הולדת הבן. מסתבר שהבחור ההודי היה איש עסקים בכיר ועשיר מאוד. כמתנה ביקש לתת לרב מזוודה עם סכום כסף של כמיליון דולר. הרב סירב לקבל, ואמר 'חס ולשלום אינני לוקח את זה', ופנה אל ההודי: "בכפר שאתה נולדת בו בהודו, אין אפילו קופת חולים, תתרום את הכסף הזה לטובת הכפר שלך, שבעזרתו יבנו שם קופ"ח. למרות שהבחור ההודי התחנן לתת, הרב לא הסכים לקבל ובסוף השתכנע הבחור שבכסף  הזה יביא רפואה לאותו כפר. אחרי שהלך פנו השמשים אל הרב ואמרו לו "כבוד הרב, אתה מקבל פה מאה ש"ח, פה מאתיים, ואתה דוחה מיליון דולר?", ענה להם הרב "מה אני עושה  בכסף שאני מקבל? אני נותן לעניים, עוזר בגמ"ח, עוזר לזוגות צעירים ללא יכולת, קמחא דפסחא וכו'. אז למה שאני יזכה את הגוי הזה בכל כך הרבה מצוות, למה שהעם היהודי לא יזכה בזה?

ניסים מסכם ואומר "נו, אז אפשר להגיד עליו שהוא מחפש כסף?!?!".

 

ליוני דהן, איש עסקים מקריית שמונה יש סיפורים אישיים מרתקים בנושא. יוני היה הולך לרב בקביעות, ובשנים האחרונות הולך לאחיו, רבי דוד אבוחצירא, אך עדיין היה שומר על הגחלת ומגיח מידי פעם לבאר שבע, או לאירועים בהשתתפותו. יוני מספר שראה ושמע מהרב מעשה ניסים, כשבכל עצה שנתן התגלה כמועילה, יעילה ואמיתית. זה התחיל אחרי שבנו הקטן נולד עם קוצר נשימה, מה שלא עבר לו גם בגיל עשרה חודשים. פנה יוני לרב וביקש את עצתו. הרב אמר "בגיל שנה זה יעבור, לא לנתח ולא לדאוג", ובאמת בגיל שנה בדיוק הכל כבר היה היסטוריה. ליוני, כאמור סיפורים אישיים מרתקים ששווים מדור שלם, אך אחד מהם הראה את כוחם של רבי אלעזר ורבי דוד, כשיוני פנה לרבי דוד בשאלה בנושא ילדו, אמר לו רבי דוד "תקשיב לאדם ספציפי", בלי שיוני בכלל העלה את האפשרות הזאת או סיפר לו על מעורבותו. אחרי מספר חודשים הגיע רבי אלעזר לאביבים ושם שאל  אותו יוני את אותה שאלה, וגם הוא ענה לו בדיוק אותה תשובה מבלי לדעת נתונים או מעורבים בשאלה. כמו רבים אחרים גם יוני היה מתייעץ עם הרב בפן העסקי.

 

– היו אכזבות?

"זה העניין, שלפעמים אתה חושב שהוא טעה, אך אח"כ אתה נוכח לדעת שהוא באמת צדקה. זוהי גדולתו וזו גדולת מאמיניו, שהלכו אחרי דבריו תמיד".

  

שאל את הרב

שאלה: אני עובד במפעל מסוים. בנוכחות המנהל כל הפועלים עובדים במסירות, אך ברגע שהוא נעלם מהאופק, כל אחד עושה לעצמו הנחות והפסקות. האם הדבר מותר?

תשובה: הדבר אסור בהחלט, ומי שעושה כך גוזל ומזיק את בעל הבית, ודי אם נזכור שאחד הדברים שגרמו לחורבן העולם במבול היה "הגזל".

 

שאלה: אני אם חד-הורית וחילונית. רצתי לשאול האם מותר לי לקבוע מזוזה. ועוד שאלה, האם המזוזה היא סגולה כמו קמע?

תשובה: אשה, ולא משנה מה "טיבה", מצווה במצוות מזוזה כמו גבר, ולכן תקבענה עם ברכה, ותבוא עליה הברכה. באשר לשאלתך השנייה: מצוות התורה הן חובה וכן המזוזה, רק שיש במצווה זו כח ועוצמה של שמירה על הבית, שומר דלתות ישראל. יש רמז במילה "מזוזות" ל-"זז מוות", ויהי רצון שלא יבוא נזק לשום בית בישראל".

 

שאלה:ידוע שאין לאדם לעסוק בעיסוקיו לפני שהוא מתפלל תפילת שחרית. האם מותר לארגן את אחיי בבוקר ליציאה לגנים, לארגן את הבית, לקחת אותם לגן, ורק כשאגיע לבית הספר אז אתפלל?

תשובה: השאלה היא מצויה אצל הרבה הורים, ופעמים שזה גורם להסחת הדעת בתפילה, לגוף השאלה, לשלוח לגן או לביה"ס אפשר קודם התפילה, בל לסדר את הבית או שאר עניינים, יש להימנע קודם התפילה אלא אם כן זה דבר מצווה".

 

 


 

בקריית שמונה מבקשים 'סליחות'

 

שעות הסליחות בחלק מבתי הכנסת בעיר:

00:30 (לילה) – בית הכנסת "אחוות לוחמים", מלון הצפון (בראשות הרב רפאל סבתי שליט"א)

00:30 (לילה) – יד עזרה ושולמית (מתחת לבית ספר המתמיד)

04:30 – בית הכנסת "מגן דוד"

04:30 – כולל "ברסלב"

04:45 – בית הכנסת "אהבת ישראל"

04:55 – בית הכנסת "אור תורה"

05:00 – בית כנסת "יהודה הלוי"

05:00 – בית כנסת "אלי כהן"

05:30 – כולל כה לחי

07:15 – בבית ספר "המתמיד"

·      מיד אחרי הסליחות מתקיימות תפילות שחרית (בבוקר)

·      ניתן לצפות בנתונים בכל עת באתר האינטרנט של ארגון "למען שמונה באהבה" – www.lemaan8.co.il

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad