היום ה-12 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

שאלתם, אני עונה

– האם בדלקת שלפוחית השתן חובה לקחת אנטיביוטיקה?

"כן בהחלט. דלקת בשלפוחית השתן עלולה להסתבך ולכן מחייבת טיפול רפואי אנטיביוטי. במקביל להקלת הכאבים, או לזרימה יותר טובה של השתן אפשר להשתמש בתוספים שונים.

דוגמאות:

– מי זקן תירס: מרתיחים את זקן התירס עד למצב של רתיחה. מנמיכים את האש ומחכים לרתיחה חוזרת. מכבים את הגז ומשהים. כשמתקרר מעט שותים כתה.

– חמוציות: ניתן לאכול את הפרי המיובש, לעשות ממנו חליטה, או להוסיפו למאכלים. כיום ניתן למצוא תרכיז חמוציות או מיץ חמוציות. מיץ החמוציות הוא ממותק, חשוב לדעת. התרכיז אינו ממותק.

– חשוב מאוד תמיד להרבות בשתיית נוזלים, אך בדלקת בשלפוחית השתן החשיבות אפילו עולה. אפשר לשתות מים או תה צמחים (לא מיצים ולא ממותקים), לפחות 10 כוסות ביום. השתייה מסייעת לשטוף את החיידקים מחוץ לגוף.

– חליטת צמחים במים רותחים כמו תה סרפד, טיליה, פטרוזיליה וסלרי. צמחים אלו מכילים חומרים משתנים.

– אכילת שום.

– מומלץ לצרוך יוגורטים טבעיים המכילים חיידקים פרוביוטיים (כתוב על היוגורט עצמו, לכן פשוט לבדוק כשקונים) ללא תוספת טעם, ריח או ממתיקים. חיידקים פרוביוטיים ניתן לצרוך גם בכמוסות (אצידופילוס, פרוביוטיקה ואחרים). חשוב לצרוך מזון המכיל ויטמין  A(כבד בקר, כבד עוף, חלב, ביצים, גזר, תרד, אפרסקים, מנגו, אפונה, פפאיה ופלפל), ויטמין  C(פפאיה, קווי, גויאבה, אפרסמון, תות שדה, מלון, כרובית, פטרוזיליה, פלפל אדום, ברוקולי, עגבניות, ערמונים, קולרבי. חשוב לזכור: ויטמין C אינו יציב ונוטה להתחמצן, כמותו פוחתת כאשר מנת האוכל ו/או המיץ ששותים נחשף לאוויר, או משנה טמפרטורה. דבר נוסף- נכון שגם פירות הדר מכילים הרבה מאוד ויטמין C, אך דווקא מהם כדאי להימנע במצב של דלקת בשלפוחית השתן), ויטמין E (זרעי חמנייה קלויים, שקדים, תרד מבושל, שמן חמניות, תערובת אגוזים, מיץ גזר, עלי סלק מבושלים, ברוקולי מבושל, שמן קנולה, מנגו, עגבניות מבושלות, נבט חיטה) ואבץ (בשר, ביצים, חלב, כבד, אגוזים למיניהם, שמרים, קטניות, עופות, דגים ופירות ים) מסייעים למערכת החיסון וחיזוק רירית מערכת השתן.

– להימנע מצריכת קפאין, כיוון שהוא יכול לעכב ספיגה של ויטמין C".

– האם הפרוסטאטה אצל גברים קשורה לשלפוחית השתן?

"הפרוסטאטה היא בשמה השני בלוטת הערמונית. היא קיימת רק אצל הגברים. בלוטת הערמונית היא בלוטה שמקיפה את השופכה ונפתחת אליה, בבסיס שלפוחית השתן אצל זכרים. במצב נורמאלי גודלה של בלוטת הערמונית הוא כגודל של אגוז מלך, בערך. ישנו מצב בו בלוטת הערמונית גדלה בצורה שפירה אצל גברים, בעיקר בין גילאי 55 לבין 75. במצב של הגדלה בלוטת הערמונית יכולה להגיע אפילו לגודל של תפוז (כן, מאוד גדול). בהגדלה שלה תתכן זרימת שתן חלשה, צורך תכוף במתן שתן, צריבה במתן שתן, קימה בלילה לשירותים בגלל לחץ בשלפוחית השתן, תתכן בהחמרה חריפה הופעת דם במתן שתן. אם קיים אחד מהמצבים האלה כדאי לפנות לרופא. מבחינת רפואה משלימה ניתן לטפל בבלוטה לפני ההגדלה המשמעותית שלה, ולעיתים להימנע מהגדלה מסוכנת שלה.

דוגמאות:

– דקל ננסי (השימוש הוא בפרי).

– צריכת אבץ (ישנו פירוט מלא בתשובה הקודמת).

– שורש סרפד.

– סויה".

 

בכתבה הזכרת את הכליות אבל לא הרחבת עליהן. האם ניתן להרחיב עליהן מעט?

"בעבר פרסמתי כתבה שלמה ומפורטת על כליות, לכן אספר עליהן כאן מעט. בנורמה, אדם נולד עם שתי כליות, אני מציינת שבנורמה, כי קורה שאדם נולד עם כליה מנוונת והדבר לא מתגלה, אלא רק כאשר ישנה בעיה כלשהי עם הכליות. תפקידן של הכליות הוא לשמור על ניקיון הדם ועל האיזון הכימי בין מרכיביו. הכליות הן איברים דמויי שעועית. גודל כליה הוא כגודל אגרוף. הן ממוקמות קרוב למרכז הגב מתחת לצלעות. הכליות הן מכונות מחזור משוכללות מאוד. הן מסננות מדי יממה כ-200 ליטר דם (כמות אדירה, כיוון שהדם עובר דרכן במשך כל היום) ומפרישות כשני ליטר של מים, המכילים פסולת. המים העודפים והפסולת הם השתן המועבר לשלפוחית השתן. הפסולת הנמצאת בדם ואשר אותה מסננת הכליה, היא תוצאה של שבירה נורמאלית של רקמות ושל פירוק של חומרי מזון. הגוף משתמש במזון לצורך אספקת אנרגיה ותיקוני בלאי. לאחר שהרקמות לוקחות מן המזון את הדרוש להן, הפסולת נשלחת לזרם הדם. אלו הכליות לא היו מרחיקות פסולת זאת, היא הייתה מצטברת בדם וגורמת נזקים לגוף.

הכליות לפי הרפואה הסינית: הן המקור ליין ויאנג בגוף. למעשה הן מאחסנות את האנרגיה המולדת, הנרכשת מההורים. אנרגיית הכליות מייצרת את מח עצמות. הכליות שולטות על המים בגוף, הן למעשה שער הנוזלים במחמם התחתון (החלק התחתון של הגוף, לא הרגליים אלא בטן תחתונה ואגן). לפי הרפואה הסינית (ולאחר בירור מעמיק גם לפי הרפואה המערבית) הכליות קשורות קשר ישיר וחזק מאוד לריאות. הכליות נפתחות לאוזניים (לכן מחלות אוזניים רבות קשורות לפי הרפואה הסינית לחולשה אנרגטית של הכליות) ומתבטאות בשער הראש (כדאי לשים לב להלבנת שיער מוקדמת, נשירת שיער).

לפי הרפואה הסינית המזון שמחזק את אנרגיית הכליות הוא: אספרגוס, מנגו, מרק עצם, מוח, בשר, אגוזים, ערמונים, אצות ים, קטניות (בעיקר שעועית שחורה וסויה), עלים ירוקים, תבלינים מחממים (כמו קינמון, ג'ינג'ר, מוסקט וחילבה) ודגי ים העשירים באומגה 3.

 

עד כאן להפעם.

 

בברכת בריאות טובה,

אורלי אברהם

מטפלת בכירה ומרצה ברפואה משלימה

052-8781954

avorly@gmail.com

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad