היום ה-13 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

שביתה במכללות הטכנולוגיות

ביום ראשון הקרוב אמור היה להיות חג, נכון יותר, חגיגה. שנה"ל במכללה הטכנולוגית הייתה אמורה להיפתח כפי שזה קרה במהלך כמעט ארבעים השנים האחרונות ברציפות.

…אבל, מדינת ישראל החליטה להשבית את שמחת היצירה ולא לאפשר להנהלות המכללות לפתוח את שעריהן.

הסיפור של המכללות הטכנולוגיות הוא סיפורה העצוב של מדינת ישראל היוצרת והמייצרת. חוזקה של מדינה מפותחת נמדד בין היתר במספר הסטודנטים באוניברסיטאות והמכללות האקדמיות ומספר המכללות הטכנולוגיות ה'מייצרות' את דור העתיד של היצירה והנעת גלגלי התעשייה והמשק כולו.

ישראל, עד כמה שהיא ניצבת גבוה בטבלה הסטודנטיאלית, מסתבר שהיא עושה הכל כדי לכרוך את חבל התליה לצווארה.

כתוצאה ממבנה היסטורי של מערכת הלימודים העל-יסודיים (אוניברסיטאות ומכללות) זוכות האוניברסיטאות לליטרת הבשר הגדולה והשמנה מתקציבי מדינת ישראל. אף אחד לא מתנגד, לפחות לא התנגד עד עכשיו להזרמת תקציבי העתק הללו לאוניברסיטאות, אולם כאשר מרחפת סכנה ממשית להמשך קיומו של הענף הטכנולוגי דרך הלימוד במכללות הטכנולוגית, הסיפור שונה.

המצב הגיע לאבסורד. מחד, שולטות האוניברסיטאות על תקציבי עתק (מיליארדים רבים) ומאידך, המכללות הטכנולוגיות הצטמקו ומראה פניהם של הסטודנטים והמרצים החווירו עד בלי הכר, האם מדובר בסטודנטים סוג א' ו-ב'?

הפרדוקס הגדול טמון עמוק-עמוק בתוך התפיסה השגויה והאנכרוניסטית שללמוד באוניברסיטה זה משהו-משהו, וללמוד במכללה טכנולוגית מקצוע שיתרום באופן ישיר לחוסנה של הכלכלה והחברה, הוא לא משהו-משהו.

אם לא נחטא בהכללות, אפשר לקבוע בוודאות שהסטודנטים במכללות הטכנולוגיות לומדים לעיתים פי שניים שעות מסטודנט באוניברסיטה, ולעובדה זו יש השפעה מכרעת על האפשרויות של הסטודנט במכללה הטכנולוגית לעבוד.

המאבק אליו יצאו המכללות הטכנולוגיות בארץ ובהם המכללה הטכנולוגית בתל חי חשובה מעין כמוה.

 ד"ר יוכבד פנחסי-אדיב, יו"ר ועדת ההיגוי של הפורום    ומנהלת המרכז לעיצוב וטכנולוגיה באריאל: "קיבלנו   החלטה לא לגבות מהסטודנטים את אגרת החירום בסכום   של 2000 שקלים והחלטנו להשבית את המכללות   הטכנולוגיות, שנמצאות על סף קריסה וחלק גדול מהן על  סף סגירה מידית".

המכללות נאבקות לאורך השנים להמשיך ולהעניק לסטודנטים את התנאים המיטביים, שעות הלימוד, איכות ההדרכה והציוד הטובים ביותר.

ביום ראשון הקרוב יהיה עצוב, לפחות לאלה המאמינים שחברה חזקה זו חברה שאנשי העשייה בתחומי הטכנולוגיה והתעשייה זוכים ליחס ראוי בבואם ללמוד ולהכשיר את עצמם להיות הנדסאים.

נקווה שהמאבק הנכון והצודק להצלת המכללות הטכנולוגיות יצליח ומדינת ישראל תוכל להמשיך ולהכשיר עוד דורת רבים של הנדסאים מצוינים.

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad