היום ה-13 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

שנה ללא מרן

במציאות הנוכחית, כל אדם יכול להגיע לפסגה מסוימת בדרך הקשה או בדרך הקלה, תלוי במזל, בסיטואציה ובזמן. כבר שמענו על אזרחים אלמונים שהגיעו משום מקום לכנסת ישראל ואף זכו להיות שרים בממשלה, בגלל חברות לפוליטיקאי כזה או אחר, או שסתם השתתפו באיזה תוכנית טלוויזיה או הפגנה מתוקשרת. למרות הצורך בהשכלה פורמאלית וניסיון, גם היום אנו רואים מנהלים ועובדים רמי דרג שהגיעו אי שם למעלה דרך מקורב, מזל או בגלל סיטואציה של מקום פנוי, וכל אחד מכיר את ההוא שהתעשר לא ע"י עבודה קשה, אלא בעזרת הפיס, הירושה וכו'.

כדי להיות גדול הדור, מר"ן ופוסק בקנה מידה עולמי, לא ניתן להשתחל לרשימה, גם לא ע"י יועץ תקשורת מנוסה, אלא ע"י עבודת כפיים ושקידה תורנית עצומה שלא ניתן לתאר במילים, ואף לא בסיפורים. כזה היה הרב עובדיה יוסף זצ"ל, יהודי יקר וקדוש שהגיע לפסגה התורנית בזכות עצמו ולא בזכות אחרים. עכשיו, כשאנו מציינים שנה לפטירתו, הגיע הזמן לנבור בקורות חייו ובפועלו, להבין איך הילד העני שעלה מעיראק הצליח לעשות מה שאף אחד לא הצליח לעשות זה מאות שנים.

עוד לפני שנתחיל צריך לזכור שהתנאים לא ממש הטיבו עם הרב עובדיה, אינו בן למשפחה מיוחסת, אמידה או בן לשושלת שמכינה את הקרקע להצמחת מר"ן חדש, אלא בן עניים שהתגדל, עבר עשרות מכשולים ומוקשים בדרך, ושכנע את כולם, כנגד ההיגיון והאמונה שהדרך בה האמין והתווה היא דרך המלך.

יש המון רבנים והמון תלמידי חכמים בדור הזה, אך לא כל רב יכול להיות פוסק הלכה, ולא כל פוסק הלכה יכול להיות נועז, אמיץ, שלא לומר מקל. הדבר הכי קל הוא כמובן להחמיר, אבל דווקא פוסקים בקיאים ביותר, בעלי שיעור קומה וכתפיים רחבות, יכולים לבסס פסיקות הלכה מקלות, הנשענות על היתרים הלכתיים שניתן להשתמש בהם במקרים מסוימים. זה למעשה היה אחד הדברים המיוחדים בשיטתו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל, לאורך השנים פרסם פסיקות משמעותיות, להלן תקציר מפסיקות, ממש על קצה קצהו של המזלג.

 

כוח דהיתרא עדיף

הרב עובדיה דוגל בשיטה שלפיה 'כוח דהיתרא עדיף'. כלומר, במקום שבו אין חובה להחמיר, יש להקל על הציבור ולהתיר דברים מסוימים. הוא גם הורה לפעמים להעלים עין מדברים אחרים. בהקשר הזה יש להדגיש שדווקא הגישה של 'כוח דהיתרא עדיף' (ביטוי שהופיע כבר בתלמוד הבבלי, בחמישה מקומות) מעידה על גדולתו וסמכותו של המשתמש בה. שהרי להחמיר כל אחד יכול, אבל להקל?! רק רבנים בעלי שיעור קומה עצום יכולים לעשות זאת על סמך תשתית איתנה של ההלכה ושל הפוסקים לפניו, מבלי לזכות להתנגדות עזה מהמחמירים. הרב עצמו תלה חלק מהחומרות ברבנים שלא למדו מספיק, ולכן תמיד מחמירים. "חשוב שיהיה רב שיפסוק על פי ההלכה, ולא רק על כל דבר אסור ואסור", אמר בעבר. "רק למי שלומד תורה כראוי יהיה כוח להתיר כשההלכה אכן מתירה, זהו כוחא דהיתרא עדיף".

בשעת מלחמה כשיש צד חזק יותר בצורה ברורה, ניתן להכריע מלחמה מהר מאוד ע"י שימוש במרב הכח והכלים, אך החוכמה והגבורה היא לנצח בלי להשמיד ולהרוג בצורה גורפת את הצד השני. כזה היה הרב, כמי ששם כנגד עיניו את ההלכה היהודית ואף הטמיע בעם את חשיבות קיום ההלכות, אך עם זאת, בצורה מעוררת פליאה הצליח למצוא את הנגישות והפשטות לקיום הדינים, במקום ללכת "על כל הקופה" ולהפוך את ההלכה לסבל.

 

היתר מכירה

דווקא עכשיו, כשאנו בתחילת שנת השמיטה, ההערכה לפסיקה האמיצה של הרב גוברת, שכן פסק היתר מכירה המאפשר למכור קרקעות לגוי, על מנת להקל על העם לרכוש פירות וירקות גם בשנת השמיטה, חל עלינו בפשטות, במקום לדרוש ולהקשות במקורות אחרים ויקרים יותר. ההיתר מורכב ומסועף, ולא זה המקום להאריך בו, אך יש לציין שעצם התמיכה בהיתר, בתוך העולם החרדי, אינו מובן מאליו כלל ועיקר.

 

התרת עגונות נעדרי צה"ל במלחמת יום כיפור

הדמות ההלכתית היחידה בעלת הכתפיים הרחבות, שהסכימה לטפל באופן עמוק ויסודי בבעיית עגונות ונעדרי צה"ל במלחמת יום כיפור, היא הרב עובדיה. מרן ישב עד השעות הקטנות של הלילה על מנת לבחון כל מקרה ומקרה, ולמצוא את הדרך ההלכתית להתיר כל אישה מעגינותה. הרב עבר לילות ללא שינה, צער עמוק שלווה בבכי לאחר קריאת העדויות מהמלחמה, ובסופו של דבר גם הצליח לשאת על כתפיו הרחבות את אישור התרת העגונות, במסגרת ההכרזה על הנעדרים כנפטרים שמקום קבורתם לא נודע.

 

 

ביתא ישראל

הרב עובדיה קבע בזמנו כי בני קהילת "ביתא ישראל" (יהודי אתיופיה) הינם יהודים לכל דבר. מדובר היה בפסיקה היסטורית, שסללה את הדרך להחלת חוק השבות גם על יהודי אתיופיה, ובהמשך הובילה להעלאתם לארץ.

 

שמיעת שירת נשים

הרב עובדיה התיר לשמוע שירת נשים דרך רדיו או דיסק, כאשר השומע לא מכיר את הזמרת ולא יודע איך היא נראית (אם כי גם לגבי המראה פסק בהמשך שגם כאן יש מקום להקל). יש להדגיש שצפייה בהופעה חיה אסורה לחלוטין.

 

חבישת פאה נוכרית

הרב עובדיה יצא בכל כוחו נגד חבישת פאה נוכרית, והורה לנשים לחבוש כיסוי ראש בלבד, מטעמי צניעות.

 

איסור אמירת הלל בברכה ביום העצמאות

יחסו של מרן ליום העצמאות היה מורכב וריאלי. מצד אחד הוא לא שלל את המדינה באופן גורף (שהרי גם כיהן בתפקיד הרב הראשי לישראל) ומצד שני פסק שלא לקרוא ביום העצמאות את ברכת ההלל עם ברכה, כפי שנוהגים בציבור הדתי-לאומי, מסיבות שונות שעיקרן פשוט: הגאולה במלואה עדיין לא כאן. וכך נימק: "הואיל ועדיין רב הדרך לפנינו כדי להגיע אל המנוחה ואל הנחלה, הן מבחינה מדינית וצבאית, והן מבחינה מוסרית ורוחנית, לפיכך אין לחייב לגמור ההלל בברכה". יחד עם זאת התיר לומר הלל ללא ברכה, במידה שהציבור בבית הכנסת מעוניינים לקרוא הלל עם או בלי ברכה.

 

קראים

פסק נוסף של הרב שעורר עליו סערה ציבורית בקרב הפוסקים האשכנזיים מתייחס לקהילת הקראים. הרב יוסף, בהחלטה הלכתית תקדימית, החליט להכיר בקראים כיהודים ולאפשר להינשא להם (דבר שהיה אסור כל הדורות), ובתנאי שיקבלו עליהם תשובה, כלומר ימלאו אחר ההלכות היהודיות.

המעוניינים לקבל רקע רחב יותר על חייו, השקפתו ופסיקותיו של הרב עובדיה יוסף, מוזמנים לקרוא את הספרים המומלצים "מעדני מלך" (שלושה חלקים), "ממרן עד מרן", "אביר הרועים" ו"מלך ביופיו", המכילים בעיקר חומר אמין ותורני, ולא רכילותי-פוליטי. יהי זכרו ברוך.

 

 

 

הילולא לרב עובדיה יוסף בכולל חזון עובדיה

ביום ראשון האחרון התקיימה הילולא מפוארת ומכובדת לזכר הרב עובדיה זצ"ל. את ההילולא ארגנו אנשי הכולל בשיתוף ארגון "למען שמו-נה באהבה" (אביתר פרץ ורן סבג). באירוע המכובד נכחו מעל 150 מתושבי העיר שהגיעו לחלוק כבוד וליהנות מערב מלא תורה ואהבה. את האירוע פתח רב העיר, הרב שלום לוי שליט"א, שסיפר היכרותו עם מרן, ועל שיעוריו המרתקים שהעביר עוד כשהיה צעיר. הרב שלום סיפר איך הקליט באדיקות את השיעורים הנדירים וזכה להיות נוכח בדרשותיו טרם התפרסם והתגדל. בנוסף, סיפר רב העיר כי מרן איחד את השורות ואף אם חייו לא היו נקטעים היה יכול להיות הפוסק של הציבור הדתי לאומי והחרדי גם יחדיו, שכן התכונות, היכולת והידע התורני שלו גרמו לכל עם ישראל להיות מושפעים מדמותו של הרב. לסיום אמר הרב, "כולנו צריכים ללכת בעקבות פסיקתו לגבי שנת שמיטה וכן אנו צריכים לקיים את צוואתו ולקנות פירות וירקות מ"היתר מכירה".

בהמשך דיבר בנו, הרב איתמר, רב בית הכנסת בורדים, וראש כולל קול יהודה שהוסיף כי הרב עובדיה הוא ההוכחה שכל אדם יכול להגיע לגדולות ע"י לימוד ושקידה בתורה. בנוסף, הסביר כי בכל לימוד, בכל מקום תמיד מתייחסים ומזכירים את פסקיו של הרב עובדיה, גם אם לא הולכים לפי שיטתו.
לאחר מכן סיפר הרב יעיש חנונה, ראש כולל "חזון עובדיה" על השפעת ספריו ופסיקותיו של הרב על עיצוב והלימוד בבית המדרש, והזכיר כי מקורותיו ההלכתיים של הרב עצומים כל כך ברמת ההיקף, כך שלא ניתן בכלל לתפוס את כמות הידע העצום שלו.

אח"כ הופיע הזמר המקומי… והעלה את האדרנלין של המשתתפים. לאחר תפילת הערבית הוקרן קליפ מרגש שסקר את כל פעליו של הרב, החל מהילדות ועד הפטירה, וכן את החותם שהשאיר בעם ישראל. לבסוף קינח הרב ישראל קירשטיין, ראש ישיבת ההסדר בקריית שמונה וסיפר על הקשר בין רבותיו לרב עובדיה וכן על גדולתו התורנית החוצה גבולות.

המארגנים והמפיקים הבטיחו כי ההילולא תהפוך למסורת של שנים בכולל, וכי כמות האנשים, ההשתתפות והתוצאה עלתה מעל המצופה.

 

הכנסת ספר תורה למרן

לקראת סוף חודש חשוון יערך באולם "אירועים ברון" טקס הכנסת ספר תורה לעילוי נשמת מרן, ע"י הרב רפאל סבתי שליט"א. הרב הראשי יצחק יוסף, בנו של מרן, יכבד את המעמד ויישא דברי תורה. כל הפרטים במדורים הקרובים

 

פהשקווילים

– לימוד אבות ובנים בכולל חזון עובדיה יתקיים החל מהשבוע בשעה חדשה, בין השעות 19:00 ל-20:00 (מוצ"ש). כבכל שנה יחולקו הפתעות לכל הילדים בסיום הלימוד וכן תערך הגרלה נושאת פרסים בין כל המשתתפים. מי שמעוניין לתרום לפעילות ומימון הפרסים וההפתעות, יוכל לפנות לר' יוסי שקד: 050-4121011

– בית מדרש "אמונה" לנשים פותח שעריו ומזמין אותך ללימוד של נשים וצעירות בשנת הלימודים תשע"ה. הלימוד יחל בתאריך כד' חשוון תשע"ה (17 בנובמבר) ויתקיים אי"ה בימי שני בביה"כ "יוסף הצדיק", רח' ביאליק 33 (פינת רחוב הנשיא).

בתוכנית:

9:00-10:30 -מסילת ישרים – הרב עמיר כץ. (אחת לשבועיים לסירוגין).

9:00-10:30- פרשת השבוע- הרב עמיר כץ (אחת לשבועיים לסירוגין).

10:45-12:00- "על אישים ודרכים-דמויות עלומות בתנ"ך ודרכיהן המיוחדות"- מר שי טשופק (אחת לשבועיים).

 

 

לפרטים והרשמה: תהילה חקק, רכזת אמונה, קריית שמונה: 0545956657 או במייל: k.shmona@memunah.org.il

אולי יעניין אותך

Bottom ad