היום ה-12 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

תקציב 2012: כשיש את יפעת, מי צריך אופוזיציה?

ישיבת מועצת העיר של קריית שמונה על תקציב 2012 (לא טעות כתיב), התקיימה השבוע. הסיבה, בין היתר, כניסתו של הגזבר החדש בני קונפורטי לתפקידו, אחרי שבמשך שנה(!) לא היה גזבר, ובחלק מהזמן היה ממלא מקום (המנכ"ל אלי כהן). על הגזבר החדש היה להדביק את הפיגור שנוצר, להפעיל את המערכת השוטפת ולהכין את התקציב.

הזמן שנדרש לגזבר כדי להיכנס לתפקיד, ללמוד את המערכת ולהגיש את התקציב, הוא סביר ומתקבל.

התקציב הוא הכלי שבאמצעותו יוצרים את החזון ואת היעדים להשגה בכל ארגון, במיוחד ברשות מקומית שאנשיה נבחרו על ידי התושבים כדי לממש חזון.

מהסתכלות בתקציב לשנת 2012 בולטת עובדת היות התקציב נטול חזון, אינו פורץ דרך ואינו ממריא למרחבים חדשים. יאמר מיד, שהשינויים על אף שנעשו, הם פרי יוזמה חיצונית, (עיר ללא אלימות והעברת הבעלות על בתי הספר העל יסודיים מבעלותה של העירייה לבעלות קרן רש"י – דרכא).

כפי שעולה עוד מפרוט בסעיפים השונים אין התייחסות לרעידת האדמה החברתית שעברה על מדינת ישראל ועל קריית שמונה, ונושאים חברתיים חינוכיים, גם אם נעשו מאוד מינוריים ואינם פורצי דרך כאמור. אין התייחסות לשני נושאים העלולים להיות משמעותיים ביותר בשנת התקציב 2012.

הראשון, ההתפתחויות הביטחוניות שכל בר דעת מבין שהן יכולות 'ליפול' עלינו באתראה קצרה. והשני הוא המוכנות לרעידת אדמה.

כמובן שאפשר לומר שאלה שני נושאים 'כבדים' שעל המדינה לטפל בהם, וטענה זו אינה שגויה לחלוטין. לצד תפקידה של המדינה יש המון משימות השייכות לרשות המקומית והיא היא זו שצריכה להיות עם האצבע על הדופק, לעשות את חלקה ולהותיר למשרדי הממשלה הרלבנטיים את חלקם.

ראש העיר הרב ניסים מלכה פתח את הישיבה והציג את התקציב בפני חברי המועצה. "התקציב הותאם לדרישות של משרד הפנים. עמדנו ביעדים שהציב המשרד ולכן, אנחנו יכולים לבוא ולבקש תקציבים לשיפור העיר.

באגפי השפ"ע (שיפור פני העיר) והחינוך. נקים מעון שיקומי בעזרת קרן רש"י ונסיים את סלילת רחוב הירדן.

אני מקווה שנשיג את התקציב לשיפור הכניסה לשכונת הורדים מדרום". ראש העיר, מטבע הדברים, הדגיש והבליט את הפעולות ואת העשייה שנעשתה בשנה החולפת. "עקב המצב והתוכניות שלנו ניאלץ להעלות את שיעורי הארנונה בצורה ריאלית ולא רק נומינלית כפי שעשינו השנה", אמר ראש העיר.

רשות הדיבור עברה אל הגזבר בני קונפורטי, שהציג את הדרך בה נבנה התקציב ואת המגבלות והיתרונות בתקציב לשנת 2012.

יו"ר האופוזיציה בנצי יעקב בא בטענות על כל שהתקציב חוזר על עצמו כבר ארבע שנים "אני משתתף בישיבות על התקציב כבר ארבע שנים. כל שנה זה אותו הדבר. אין בתקציב הזה בשורה לתושבים. ראש מעביר את מה שהכינו. אין ניקיון, אין בשורה בחינוך, הקשישים לא מקבלים את מה שהם צריכים לקבל. כל שנה אתם אומרים יהיה בסדר. התשתיות הרוסות העיקר שבשורה התחתונה יהיה מאוזן. למרות זאת יש ארבעה מיליון שקלים גירעון בתקציב. אין לכם תוכניות ואתם משחקים במספרים"

גבי חסין: "זה לא כמו שאתה אומר. נעשים דברים…".

הגזבר קונפורטי: "זה נכון מה שנאמר כאן. השקענו המון עבודה, וכל מי שרצה לבוא ולהציג משהו, שמחנו לשמוע אותו. זה לא ככה…".

חברת המועצה ד"ר יפעת שאשא-ביטון, שבמהלך דבריו של יו"ר האופוזיציה סיננה קטעי משפטים, קיבלה את רשות הדיבור, וניתן היה לצפות בעקבות ההקדמה שיהיה מעניין…

יפעת שאשא-ביטון: "באגף החינוך יש תוכניות עבודה. מאות אלפי שקלים היינו שק חבטות אחרי שחסכנו כסף לעירייה.

לפני שנתיים הייתה כאן סערה, תקפתם אותנו. והנה השנה אנחנו רואים את התמונה הבאה: פינוי אשפה, מותנה. חזות העיר מותנה. ראש העיר, אתה מינתה 'שר תשתיות' (הכוונה לסגן רה"ע יגאל בוזגלו שהיה שותף להדחתה) וחוץ מסעיף השכר שאני רואה פה, אני לא רואה שקורה משהו, אני פונה אליך יגאל", היא פונה לבוזגלו שלא תהיינה אי-הבנות, "כביש רחוב הירדן תקוע והתושבים סובלים…". יגאל, מגיב ואומר "אני לא רוצה להגיב לך, את מגמתית…".

יפעת ממשיכה ומוציאה מהשק העמוק עוד ועוד טיעונים "היו כאלה שהסתובבו עם מצלמה וצילמו כל מדרכה שבורה עוד בור…" יגאל "תסתכלי על החינוך, דברי על החינוך…".

ד"ר בוריס מאבד את שלוותו ומתפרץ לדבריה "מה זה את מדברת כמו אופוזיציה. למה לא באת לישיבת ההנהלה. מה זה צריך להיות?".

יגאל "ראינו, את הצמצום של הילדים בגנים משלושים וחמישה… את חולה רעה…".

יפעת "אתה יודע מה? רואים שאתה לא מבין כלום… כל הבורות וכל התשתיות נמצאים ב'פוטו יגאל'".

יו"ר האופוזיציה לא ציפה מעזרה כזאת, ובעצם מהרגע הזה הוא נתן לחברי הקואליציה לעשות את העבודה, ומן הסתם הם יודעים על מה הם מדברים.

יורם ממן חברו של יגאל "תפסיקי לתקוף את יגאל הוא לא אחראי על הנושא. אל תזרקי הכל על יגאל. לא תחזרי לתפקידך. אל תנצלי את ישיבת התקציב כדי לתקוף. תפני לראש העיר".

יפעת "כל הצמצומים שנעשו בהעברת הבעלות של בתי הספר התיכונים, החינוך לא ראה מזה גרוש. סגרתי שני גנים ופתחנו שני גנים. פתחנו גנים ארוכים להורים שרוצים לחזור לקריית שמונה. בניגוד לכל הקשקושים שלכם, אצלנו הכל מדיד. יגאל, תתעסק בתשתיות ותעזוב את החינוך. מדוע מתנים בתקציב? ואם מתנים, מדוע לא מתנים את הדברים הפחות חשובים", יפעת, סיימה את דבריה ואמרה "אני לא מבקשת סגן, יש לכם שנה, אז לפחות תעשו את מה שהבטחתם. אל תעשו רק פוליטיקה ברחוב. זהו, עכשיו תעשו מה שאתם רוצים…".

 

יו"ר ועדת הכספים אשר פיניאן, שברקורד שלו שורה ארוכה של תפקידים ביצועיים כמו" מנהל בי"ס המתמיד המיתולוגי, חשב החברה למתנ"סים, מנכ"ל עיריית טבריה ועוד: "השנה אנחנו צריכים להתלבש על שני אגפים ולעשות שם מהפכה. הראשון, זה חזות העיר והשני זה בניין ערים. צריך לבדוק את תפקוד האגפים, מה קורה בתוך האגפים ומה הם עושים. הם צריכים להגיש תוכניות עבודה. ואם צריך שיעבדו שעות נוספות, לא יודע מה, אבל צריך שם מהפכה. אני לא יודע איך המחלקות האלה עובדות. אנחנו נמצאים בשעת חירום". 

ראש העיר סיכם את הישיבה, לפני שהחברים נגשו להצבעה ואמר: "קיבלנו עיר עם תשתיות הרוסות לאורך כל העיר. זה לא פשוט, ולא פשוט לטפל בזה. נטפל בעוד שישה שבעה כבישים בעיר, ואתם עוד תראו את זה. הייתה לנו בעיה בהכנסות ותקציבים שלא קיבלנו".

הישיבה ננעלה, אולם השאלות והציפיות מראש העיר, הסגנים והמנהלים, רק מתחילה.

הקדנציה הנוכחית נכנסת לישורת האחרונה בה עדיין אפשר לעשות ולהציג קבלות. אם לשפוט לפי מה שהיה עד היום, אזי יש מעט אשראי לקברניטי העירייה. עד היום הם עסקו בדרך כלל במלחמת ההישרדות ובקיום שלהם עצמם.

ייצוב המערכת היא משימה לא פשוטה, אם נזכור שעדיין רובץ על קופת העירייה גרעון שוטף ומצטבר שביחד מגיע לכדי 30 מיליון שקלים.

עוד צריך לזכור, שעדיין נמצאת בעירייה חשבת מלווה והיא החליפה את החשב המלווה זנזורי, שכמעט חגג בר מצווה…

הישורת האחרונה תהיה קריטית לנבחרים , וכאן המקום להזכיר לא יהיו יותר גלגלי הצלה.

אדוני ראש העיר, הסגנים והפקידות הבכירה, הבמה שלכם.

 

ככה לא בונים תקציב

ראשיתי, סליחה מאלה שעלולים למצוא את עצמם נפגעים מהעובדה שיש עוד דרך אחת להכין תקציב, וזאת לא הדרך בו הוא הוכן.

אחרי מעקב של שנים בהכנת תקציבי העירייה, בחלק מהזמן גם כשותף, הגיע הזמן לעשות את מה שלא עשו עד היום.

לבנות את תקציב העירייה מאפס, מהתחלה.

הדרך בה מתנהלת העירייה זה עשרות שנים, בו יש בסיס קבוע לתקציב המתעדכן בהתאמה בשנה הבאות, לא יכול להמשיך. התקציב, בעצם מהותו, הוא המנוע המניע את העירייה על נבחריה ועובדיה, בכירים כזוטרים. ואם תקועים עם מנוע של פורד משנת 56, שלא יתפלאו שרכבים מודל 2012 עוקפים אותם בעליה.

אין מנוס, אלא לפרוץ את מעגל הקסמים בו נמצאת העירייה זה עשרות שנים, 'למחוק' את התקציב ולהעמידו על אפס, ולבנות תקציב חדש במקומו.

העובדה שהגזבר יושב עם מנהלי האגפים כדי לשמוע על צרכיהם ולתרגם אותם לשפת המספרים, זה לא נקרא לבנות תקציב.

קריית שמונה דורכת במקום בין היתר בגלל העובדה שקברניטה לא מציבים יעדים ומטרות שהם מעבר לצרכים המוכרים והשוטפים של חיי היום-יום, ובהם הישרדותם של העובדים, שהוא רצון לגיטימי.

דומה, שהתלות של העירייה ברצונו הטוב של הממשל לקבל כספים, משתק כל יוזמה לחשיבה, תכנון וביצוע דברים חדשים.

כדי לשבור את מעגל הקסמים הזה חייבת העירייה וראשיה לעצור את המרוץ, להתכנס ולחשוב מה צרכיה של העיר ומה צורכיהם של התושבים, לתכנן ולהביא זאת לידי ביטוי מעשי.

ראש העיר והנבחרים צריכים לאסוף ולרכז רעיונות גם ובעיקר מתושבי העיר ולעבד אותם לחזון לעשרים השנים הבאות.

פעם אחר פעם אתה עד לשידור החוזר של אישור התקציב וכל פעם מחדש אתה חש שמשהו התפספס.

הפעם כאמור, החלטנו לתת לזה ביטוי.

 

 

הצביעו בעד אישור התקציב: ראש העיר ניסים מלכה, מ"מ וסגן ראש העיר עמרם שחר, סגני ראש העיר ד"ר בוריס סידליקובסקי ויגאל בוזגלו, ד"ר יפעת שאשא-ביטון, עופר אדר, גבי חסין, אשר פיניאן ויורם ממן.

התנגד: יעקב בן ציון.

נעדרו: הרב מאיר לוי, אתי חי ואהובה סירוגין.

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad