היום ה-26 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

מרבים בשמחה

"משכנס אדר, מרבין בשמחה" נאמר, ואכן יש סיבות טובות מאוד אוזני המן, תחפושות, משתה, ריקודים, שחרור לחצים והרבה חיוכים. החל מהתורה הקדושה, דרך הגמרא ועד היום, אנו מוצאים התייחסויות שונות ומעניינות למושג שמחה, ואם נכנס לפן ההיסטורי-יהודי, נראה שהוא עבר מספר טלטלות שכן מאז שנחרבו בית המקדש, ומאז ששמחת בית השואבה כבר לא נמצאת בלוח השנה היהודי, למושג הזה יש משמעות קצת שונה. בנוסף במקורות מצויה השמחה במספר פסוקים שונים: "ושמחת בחגך", "אין שמחה אלא בבשר ויין", "עבדו את השם בשמחה" וכו'

לא נכנס למושג השורשי-יהודי העמוק, אלא ננסה להבין מה היא שמחה מודל תשע"ג (2013 אם תרצו) ואף נוכל לעשות מבחן ולראות את מדד האושר שלנו.
הנטייה הטבעית של אדם בריא היא להיות בשמחה. תראו למשל ילדים קטנים, כל דבר קטן: מתנה, הישג, מאמץ המניב תוצאה או סתם שוקולד גורם להם להיות שמחים. השמחה שלהם מתבטאת בסיפוק פנימי ומעניקה להם רצון ויכולת להשיג גם את הדבר הבא. הבעיה מתחילה כשאנחנו מתחילים להתבגר ואז השיקולים והמחשבות משתנות.

אם תשימו לב, המילה "בשמחה" בסיכול אותיות היא גם "במחשבה", ז"א שהשמחה לא תלויה בשום גורם, אלא במחשבה ובצורת ההתייחסות לנושא ובפירוש פשוט ע"י מחשבה בריאה וטובה אנו יכולים להיות בשמחה, ובדיוק על כך אנחנו מצווים.

 

אז איך באמת עושים את זה? יש עשרות שיטות, קאוצ'רים, ספרי חסידות, הדרכות כמו חשיבה תת הכרתית וכו', שמתיימרים להסביר לנו מה זאת שמחה ואיך מגיעים אליה. מה נכון? תלוי מי אתה, וכן לא בטוח שמה שמתאים למנהל גדול מתאים גם לפועל הפשוט. למרות זאת הנה מספרי אבני דרך בסיסיות שחייבות להתקיים בבסיס של האדם.

 

חצי הכוס

כל כך פשוט ואמיתי, אך אם תמיד נסתכל על חצי הכוס המלאה ועל מה שהשגנו במו ידינו נוכל לשמוח תמיד. אם למשל אדם למד, השכיל, התחתן ונולדו לו חמישה ילדים ואחד מהם סטה מהדרך אותה הטווה לילדיו, זה לא סוף העולם. הרי אם הוא יסתכל על שאר הילדים, על כך שבכלל הצליח להתחתן וכו', הוא יגיע לשמחה אמיתית בקלות.

אם תשימו לב, המשפט "איזהו עשיר? השמח בחלקו" יכול להתפרש עפ"י ראשי תיבות: עיניים, שיניים ידיים, 

 רגליים. אם את אלה יש לאדם, הרי הוא כבר עשיר ועליו להיות שמח בחלקו. תשאלו מיליארדר עיוור, האם הוא יוותר על הכל ויחיה ברחוב כדי לראות צבעים, הוא יסכים בוודאי. לכן, מה שקיים לנו כברור מאליו שווה יותר מכל הון אפשרי.

בנוסף לכך לאדם יהודי יש פי כמה וכמה יותר סיבות לשמוח שכן יש לו שפע רוחני והוא חלק מעם ישראל. בהקבלה לעולם החומר, זה כמו להיוולד לאבא מולטי מיליארדר.

 

התבוננות בעתיד (גם אם היא חשוכה)


את העבר אי אפשר לשנות, אך את העתיד כן! ישנם כל כך הרבה סיפורים על אנשים שביום אחד התהפך עליהם גורלם (לטוב), ובנוסף ישנם גם כאלה שהתהליך הזה קרה לאט ובעבודה קשה, ולכן תמיד צריך לזכור שהעתיד מבטיח יותר מכל דבר אחר.

סיפור עתיק מספר על מלך שביקש להעניק פרס גדול לאדם החכם ביותר בכל ממלכתו. לשם כך הכריז על תחרות סבוכה. רק ארבעים ושבעה בני אדם העזו להגיע מכל רחבי הממלכה כדי להתמודד על התואר הרם אשר פרס גדול בצידו. כולם כסופי שיער מניסיון חיים, מלומדים בכל מיני חוכמות ועתירי כישרונות. ביניהם בלט בשונותו ילד יהודי בעל עיניים חכמות, אשר הגיע לנסות את מזלו, אולי יצליח לסייע בעזרת הפרס הגדול לכלכלת בני ביתו. והנה הכרוז מכריז ומודיע את פרטי התחרות: לפניכם מבנה ענק ובו עשרות קומות, אלפי חדרים, ומאות מסדרונות. באחד מהחדרים הרבים מסתתר המלך. הראשון שיצליח להגיע אל המלך וללחוץ את ידו, יזכה בתואר הנכבד ובפרס הנכסף. הזמן המוקצב לחיפוש: שלושים דקות בלבד. לאחר רגעי תדהמה, החלו כל המלומדים בחישוביהם ובניחושיהם לפי אחוזי הסתברות ושיקולים שונים היכן עדיף לחפש תחילה. רק הילד היהודי יצא ללא אומר ודברים מחצר הארמון, הקיף את המבנה, שב בצעדים מהירים, עלה לקומה השלוש עשרה, עבר מסדרון אחד, פתח את הדלת הרביעית ולחץ את ידו של המלך אשר אכן הסתתר בחדר זה.

…במסיבת הפאר שנערכה לכבודו, נשאל הילד העילוי היושב לצד המלך, 'כיצד ידעת היכן הסתתר המלך?' והוא השיב בפשטות: "כאשר יצאתי, התבוננתי בכל חלונות הארמון. כל החדרים היו מוארים ורק חדר אחד היה חשוך. תמיד כשקשה לי, אומר לי אבי: היכן ששוררת חשיכה, שם טמון האוצר. וכך ידעתי: היכן שחשוך, שם המלך נמצא…"

 

 

עולם החומר – אשליה.

זהו סוד האושר בחיים. להבין ולהפנים בתקופת החושך, שדווקא שם טמון האור. אם אדם יכתוב לעצמו עשר סיטואציות בהם יגרם לו עצב, הוא יראה שרבים מהם קשורים להפסד חומרי. אכזבה מאי השגת משרה, איבוד ממון, קלקול מכשיר יקר, הפסד רכוש, כספי הלוואה שלא הוחזרו, שאיפות ותכניות, הקמת עסק שקרס וכו'.

עד כמה שקשה לעכל את זה בבטן ובראש, אנחנו צריכים לזכור שהמציאות האמתית של העולם היא המציאות הרוחנית והחומר אינו אלא מעטפת לנפש הרוחנית.

ומאחר וכל החומר אינו אלא דמיון, נמצא שכל ההנאות החומריות (וכל הייסורים החומריים) אינן רק הנאות זמניות, אלא גם דמיוניות. בעוד שהמימד הרוחני שבעולם, הוא הנצחי והאמיתי. משום כך גם העונג הרוחני, הוא העונג היחיד שהוא מציאותי באמת.

 

 

לסיום

חודש אדר זה הזמן הטוב ביותר לאדם לעשות חשבון נפש עם השמחה שלו, ולכן אם אדם ירגיל את עצמו להתבונן על כל היופי והטוב שבבריאה הנפלאה, על המתנות הטובות שנתן לו, בהסתכלות נכונה ובריאה על האמת המציאותית ישנה סטטוס ממערכת יחסים מורכבת עם עצמו לנשוי באושר ואושר.
קלילות, קור רוח, נינוחות, שמחת חיים וניטרול הציניות מהחיים יגרמו לאדם לקלף את הקליפות שהחיים מפיקים וכך יגיע לשמחה ולאמת הפנימית שנמצאת בכל אחד בינינו.

 

 

פה-שקווילים

שיעור מיוחד לנשים:

 

·      בית מדרש בוקר לנשים של תנועת אמונה מזמין את ציבור הנשים להצטרף לשיעורים לקראת חג הפורים. ביום ב', א' אדר, בביה"כ "יוסף הצדיק" ברח' ביאליק.
9:00 – 10:30:  הרבנית נאוה ברלב.
10:40 – 12:00 : הרב עמיר כץ.
עלות השתתפות 35שקלים. לחברות אמונה 25 שקלים. (ניתן להצטרף גם לשיעור בודד).

·      לפרטים: תהילה חקק: 0545956657

 

מסיבה (ערב נשים):

 

·      ערב נשים שמח לחודש אדר, יתקיים בע"ה ביום רביעי ג' באדר באשכולות הפיס בשעה 20:00. בתכנית:

הרבנית טובה בזק "עד דלא ידע" – צמיחה ושמחה מתוך מצבים של אי וודאות.
תיאטרון "התנערי" – "אשה עניין של גישה..": הצגה שנונה, מרגשת ומצחיקה על הרגעים בחייה של אישה: החלומות, הילדים, הבעל, הדיאטה והשמלה.
מחיר כרטיס: 35 שקלים
. לקניה, פרטים והנחות: תהילה חקק – רכזת "אמונה" – 054-5956657

 

טיול

·      ביום שלישי, 09:00, ב' באדר (12.2), יצא מקריית שמונה אוטובוס לטיול רוחני, עבור נשים וגברים, במערת המכפלה, קבר רחל והכותל המערבי. מספר המקומות מוגבל, הזדרזו להירשם:  052-8961243, דוד.

 

השבת אבידה


נמצאו אופניים. השבוע נמצאו אופני הרים במצב טוב בעיר. מי שאיבד מוזמן להתקשר ולמסור פרטי זיהוי, ובמידה ואכן האופניים שייכות לו, יקבלם חזרה. פלאפון: 0506510766

 

 

פרשת שבוע

משפטים :אין סוף לשכר החסד והצדקה.

בפרשתנו נאמר: "את העני עמך". שתי פרשיות סמוכות הן, פרשת יתרו, על מתן תורה, אותה קראנו בשבוע שעבר, ופרשת "משפטים" שבין אדם לחברו, אותה אנו קוראים השבת. ויש בשתיהן רעיון משותף, יסודי ובסיסי, אותו אמרו גדולי ישראל, שכשם שמעמד הר סיני בא להורות לנו, שאין לקיים את המצוות כמערכת חוקים יבשה, אלא יש להשוות מול העיניים את מעמד הר סיני, את כבוד ה', ולשאוף להתקרב אליו על ידי קיום מצוותיו, כך גם במצוות שבין אדם לחברו. אין די בקיומן, בהידור ובשלמות, אלא יש להשוות מול העיניים את החבר, להרבות אהבה ואחווה, שלום ורעות. זהו הסוד הכתוב בפרשתנו: "אם כסף תלווה את עמי, את העני עמך". על פסוק זה פירש רש"י שהאדם צריך להסתכל בעצמו כאילו הוא אדם עני.

בהקשר לזה, מובא מעשה נפלא באחד מן הספרים הגדולים שבדורנו שאירע עם אשת הגאון מוילנא המראה לנו כמה חשובה נתינת הצדקה: אשתו של הגאון מוילנא הייתה "גבאית של צדקה" ותוך כך הייתה מחזרת על פתחי אנשים, כדי להתרימם לצרכי צדקה יחד עם חברתה הטובה. השתיים החליטו כי מי שתיפטר מן העולם ראשונה תבוא לחברתה בחלום ותספר לה על המתרחש למעלה. אשת הגאון נפטרה ראשונה ובאה אל חברתה בחלום ואמרה לה: "אין לי רשות לספר לך מהמתרחש למעלה, אך רק דבר אחד הרשו לי לספר לך. וודאי זוכרת את, כשהלכנו יחד לאסוף צדקה, נשמט מאיתך בניין אחד, ואני הצבעתי עליו שנלך לשם. אין מספיק מילים בעולם כדי לתאר כמה שכר קיבלתי למעלה על הושטת יד זו". סיימה את דבריה ומיד נעלמה.

הצדקה, זו אחת מן הדברים שמקרבים את הגואל. הקדוש ברוך הוא, בורא העולם, אוהב הכי הרבה את האיחוד של עם ישראל. זהו דבר ששובר את המגן והבריח של המקטרגים לאי קבלת השפע לעם ישראל. ועל ידי הצדקה כולנו מתחברים ומקרבים את הגואל שיבוא במהרה בימנו אמן.

שלום בר-יוחאי חיים

 

 

חידון פרשת שבוע לילדים – פרשת משפטים


1. בפרשתנו נאמר שאדם הגונב שור ומכרו ישלם פי חמש משוויו אך בשׂה רק פי ארבע. מה השוני בין השור לשׂה?

2. בפרשתנו נאמר "מכשפה לא תחיה" (פרק כב' פסוק יז') האם זה נאמר רק על מכשפה או גם על מכשף? (רש"י)

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad