בשנים האחרונות עולות עוד ועוד תלונות של הולכי רגל, שאינם מסוגלים ללכת על המדרכה מבלי לסכן את חייהם. המדרכות, כך אומרים התושבים, הפכו להיות מסלול נסיעה נוסף עבור אופניים, אופניים חשמליים, קורקינטים ממנועים, הוברבורדים ודומיהם, ויחד עם המכוניות החונות, הגזם שנערם והשלטים החוסמים כבר לא נשאר מקום להולכי הרגל.
בכדי לעצור תופעה זו, יצאו מתנדבי עמותת אור ירוק ביניהם חברי קבוצות הנוער לכבוד שניאור חשין, חונכי פר"ח ומתנדבים נוספים מכל רחבי הארץ, לבדוק את מצב המדרכות ביותר ממאה יישובים במטרה להתריע בפני הרשויות המקומיות במידה וישנה סכנה להולכי הרגל.
המתנדבים בדקו שני פרמטרים עיקריים: האם רוחב המדרכה הוא 130 ס"מ לפחות על פי תקן התכנון של משרד הבינוי והשיכון ומשרד התחבורה, והאם ישנם חסמים על המדרכה המפריעים להולכי הרגל. בין החסמים שנבדקו: פחי זבל החוסמים את המדרכות, מכוניות חונות על המדרכה, עמודי חשמל המוצבים באמצע המדרכה ואינם מאפשרים מעבר לעגלות ולבעלי מוגבלויות ועוד.
בין היישובים בהם נעשתה הבדיקה גם קריית שמונה, ראש פינה, חצור הגלילית, יסוד המעלה, גליל עליון ומטולה:
הרחובות בהם ערכו המתנדבים את הבדיקה ועמידותם בתקן רוחב המדרכה (130 ס"מ):
- בקריית שמונה ברחוב הירדן בכל המדידות שנעשו נמצא כי המדרכות עומדות בתקן. ברחוב דוד סלינגר במדידה אחת מתוך שלוש שנעשו נמצא כי המדרכות אינן עומדות בתקן.
- במטולה ברחוב הראשונים בכל המדידות שנעשו נמצא כי המדרכות אינן עומדות בתקן.
- בחצור ברחוב המסגר בשתיים מתוך שלוש המדידות שנעשו נמצא כי המדרכות אינן עומדות בתקן.
- ביסוד המעלה בדרך המייסדים בכל המדידות שנעשו נמצא כי המדרכות אינן עומדות בתקן. בדרך התבלינים בכל המדידות שנעשו נמצא כי המדרכות עומדות בתקן.
- בגליל העליון בקיבוץ מחניים בכל המדידות שנעשו נמצא כי המדרכות עומדות בתקן.
חסמים שנמצאו ברחובות השונים במרחב המוקצה להולכי הרגל:
- עמוד חשמל
- עמוד תאורה
- רכבים חונים
- פסולת
- פח זבל
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "לא ייתכן כי הולכי הרגל, ביניהם קשישים, בעלי מוגבלויות וילדים, ייאלצו לרדת לכביש ולסכן את חייהם. על הרשויות המקומיות לוודא כי המדרכות רחבות מספיק וחפות ממפגעים בכדי שהולכי הרגל יוכלו ללכת בהן בבטחה תוך שמירת הפרדתם מכלי הרכב בכביש".