היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

אילן אדרי מקריית שמונה המלאך בלבן במד"א

משפחת אדרי, משה-מוריס ז"ל וסוזן ז"ל, הם חלק מהנבחרת המוצלחת והמיוחדת של קריית שמונה.

אפשר לומר שהסיפור של אילן ומד"א התחיל אי שם בבית בעודו ילד, בן בכור שהיה צמוד לאימא. "אבא שלך, שיהיה בריא הוא איש עצמאי. אני יודעת שהוא רוצה שגם אתם תהיו עצמאיים ואנשי עסקים. אבל, אני רוצה, מבקשת ממך, אילן, שאתה תעבוד במד"א. אני רוצה שתציל בני אדם, תעזור לאנשים ברגעים הכי קשים שלהם. זה הכי חשוב בני אילן", זו הייתה הצוואה שהעבירה אימא סוזן לבנה הבכור אילן.

 

  • אז אפשר לומר שאימא ייעדה אותך למה שאתה עושה היום, ואפילו ציינה 'תעבוד במד"א.

אילן. 'נכון, זה ממש היה כך. אימא שלי, ממש מגיל צעיר הייתה אומרת לי 'אתה, תעזור לבני אדם, תציל חיים'. וזה מה שאני, כן בזכות מה שאימי ז"ל אמרה לי.

לאילן, שלושה אחים נוספים: גבי (גבריאל) איש עסקים מצליח, הבעלים של 'קניון 8', יגאל, שחקן כדורגל לשעבר, וממנהלי הקניון ובן הזקונים עופר, חבר מועצת העיר קריית שמונה.

סיפור החיים המרתק של אילן מקבל משמעות אחרי פטירתה של אימו סוזן ז"ל. אילן הופך את שירותו במד"א לצוואה להצלת חיים, ובהמשך הוא מציל את חיים של לא מעטים: ירי קטיושות, תאונת דרכים והתקפי לב.

מוריס ז"ל, מי שהכירו היה אדם מיוחד. איש עם נוכחות, והמון טוב לב. חייו השתנו עם מותה של הרעיה האהובה, וגרף החיים שלו הלך ודעך עם השנים.

האהבה הגדולה שהייתה השאירה חלל ריק שלא התמלא עד מותו לפני כשנתיים.

…סיפורו של אילן שזור בסיפורה של קריית שמונה, בימים של התופת, הנפגעים בנפש והנזקים הגדולים שנגרמו לעיר.

 

  • ספר על ילדותך בקריית שמונה?

אילן: 'נולדתי בקריית שמונה, ואת ילדותי המשמעותית עצבתי על ברכיהם של הוריי אדרי משה וסוזן ז"ל ברחוב שפרינצק המפואר. הוריי חינכו אותנו לערכים של אהבת הארץ והאדם. ולנהוג בכל אדם בדרך ארץ ונימוס. לעזור ולסייע תמיד למי שקורה לעזרה. בית בית"רי, מח"ל, ליכוד. בעד ארץ ישראל השלמה'.

 

  • היכן למדת? מי המורים שהשפיעו עליך?

אילן: 'את שנות לימודיי הראשונות עשיתי בבית ספר המגינים תחת שרביטו של המנהל המיתולוגי אליהו שמש שיבדל לחיים ארוכים, ושני מורים שהיוו עבורי 'מורה לחיים'. המורה רחל ובכתות הגבוהות המורה חיים שומר. שהם תושבי העיר עד היום.

בית ספר על יסודי למדתי ב'מבואות-ים', והשירות הצבאי טירונות בצנחנים גדוד 890 תחת פיקודו של בן קריית שמונה סמל מחלקה מור-יוסף וכמד"ן בבסיס גדנ"ע נורית. בתום שירותי הצבאי קורס חובשים קרביים לקביעת מקצוע לצורך מילואים'.

 

אילן, כמו רבים מבני העיר, שב הביתה וניסה את מזלו כאן באזור.

אילן: חזרתי לקריית שמונה, ניסיתי להשתלב במגמות הלימודים במכללת תל-חיי. אבל הפסקתי את הלימודים כדי לעבוד במגן דוד אדום קריית שמונה. שנים מאוחר יותר, שבתי לספסל הלימודים במכללת תל-חיי וסיימתי תואר ראשון רב תחומי עם הרחבה בהיסטוריה ותואר שני בהיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת חיפה. ולאחרונה, תואר ראשון נוסף במשפטים במכללת צפת'.

אילן מילא את צוואתה של אימו, ובשנת 1982, 7 שנים לפני שנפטרה, החל עבודתו במד"א.

אילן: משנת 1982 אני משרת את הקהילה של קריית שמונה ואצבע הגליל.

עד שנת 1980 בניין מגן דוד אדום היה יחד עם כיבוי אש באזור רסקו מול המשטרה. אז, מגן דוד אדום מנה כ-ארבעה עובדים ושני אמבולנסים. מויאל מרדכי המנהל, ידען חיים ז"ל, אלקיים יוסי ז"ל, קוקו ביטון, נהגי אמבולנס.

ב-1980 הוקם לראשונה בישראל שירות ניידות לטיפול נמרץ המאוישות בידי רופא, פראמדיק, ונהג-חובש בשירות מד"א. באותו זמן נבנה המבנה היכן שמד"א שוכן היום.

בנוסף הוחלט להקים בקריית שמונה מיון קדמי בסמוך לבניין מגן דוד אדום.

מגן דוד אדום שקלט לשורותיו את ניידות טיפול נמרץ הראשונות בארץ החל בקליטה של עובדים חדשים שראויים לצאת ללימודי פראמדיקים, ונהגים חובשים שאמורים לאייש את כמות האמבולנסים הגדולה והחדשה שהגיעה לעירנו. היה שיתוף פעולה מלא בין כוחות הרפואה שאיישו את המיון החדש לבין צוותי הרפואה במגן דוד אדום. אך בעיקרו המיון היה ערוך בפרט לקלוט חיילים פצועים שיגיעו מחזית הלחימה בלבנון'.

  • זה נשמע כתחילתו של הסיפור האמיתי, האירועים הביטחוניים הקשים בהמשך…

אילן: שנות ה-80 היו רוויים אירועים צבאיים קשים בחזית הלבנון שאילצו אותנו לטפל במאות פצועים מחיילנו, נחשפנו לראשונה למכוניות תופת ומטעני צד. יצאנו עם אמבולנסים לטפל בפצועים בשטח ולפנות אותם לבתי חולים. כאשר היינו צריכים לייצב את מצבם של הפצועים, פנינו למיון, שם בוצעו ניתוחים ופעולות מצילות חיים ראשוניות'.

  • מסתבר שזה היה הפרומו. ההחמרה הייתה בהמשך

אילן: 'המיון הקדמי שהוקם בקריית שמונה בהחלטת ממשלה, לתת מענה ראשוני לחיילי צה"ל שנפגעו בחזית, החל לקבל פצועים והרוגים אזרחים שנפגעו מירי הקטיושות. קריית שמונה הפכה לשדה קרב ומידי ערב חווינו הפגזות של עשרות קטיושות שפגעו בקריית שמונה לאורכה ולרוחבה. וכך הפך המיון למקום שמעניק שרות רפואי בשגרה ובחירום לכל תושבי אצבע הגליל. המיון הגיע לסוף דרכו, ולפני כ-5 שנים סגר את שעריו למספר חודשים. בנקודת זמן זו החליט מנכ"ל מד"א מר אלי בין, להרים את הכפפה ולפתוח את שערי המוקד מחדש, מד"א מפעיל את המיון לרווחת התושבים באצבע הגליל ומשרת אלפי אזרחים מידי שנה על הצד הטוב ביותר. כך לידיעת הציבור המיון במד"א, פועל, עובד, בועט ונושם, ומי שזקוק לעזרה מקבל זאת עד עצם כתיבת שורות אלה'.

 

עליית המדרגה באירועים ובשירותים שמד"א מעניקה לתושבי העיר והאזור מקבלת תפנית שנים לאחר מכן.

כמו בכל מקום קטן בו כולם מכירים את כולם, גם אילן חווה את החוויה, מהמקום הלא נעים.

אילן: 'שנות ה-90 נפתחו עם מספר אירועים שהיו לאבני דרך בעבודתי במד"א 12,09,1990. תאריך בו חל יום הולדתי אנו מקבלים קריאה במוקד מד"א על רצח בחנות בשר ברסקו בקריית שמונה, הנרצח חבר ילדות בשכונת שפרינצק דוד דהן ז"ל. קצב בן 30 שנרצח במהלך שוד מזוין שהשתבש, כל מאמציי להצילו ולהחיותו עלו בתוהו.

1992הייתה שנה שבה קריית שמונה רעדה תחת מטחי קטיושות כבדים שנורו לעברה ללא הרף, מה שגרם לאבדות בנפש ולא רק פצועים רבים לטיפול. וואדים שוכמן ז"ל נהרג בשנה זו. 1993 נהרגים בן דוד מורדכי ז"ל במרפסת ביתו ברחוב הנשיא ושמעוני גבריאל ז"ל שהיה חבר שלי לספסל הלימודים'.

 

אילן: 'ב-93, מחליטה ממשלת ישראל לצאת למבצע 'דין וחשבון'. מד"א משתתפת  בפינוי תושבים מהעיר, פרויקט שהוטל על כתפי מד"א לפנות את הקשישים והחולים מהעיר. וכששבנו לעיר מידי יום יצאנו לחלק מוצרי מזון ומתנות לתושבים שנותרו במקלטים ולא היו להם האמצעים לנטוש את העיר.

באחד הטיפולים הגיעו למנחת פצועים והרוגים מהחזית ביניהם אני מזהה בין קריית שמונה קצין. אחד מבניה המפוארים של קריית שמונה ולא היה בידי לסייע לו'.

 

מד"א הופכת לברומטר לפיו ניתן לדעת על מצבה של העיר ותושביה. רגיעה מביאה איתה שקט, יחסי וחזרה לשגרה, והסלמה בפעילות החבלנית, מגבירה במקביל את פעילותה של מד"א. חוק הכלים השלובים.

לאחר יציאת צה"ל מלבנון בשנת ה-2000 חלה רגיעה ביטחונית קלה ומרכז הכובד עובר לטיפול בתושבים.

המהפך חל בשנת 2006 בה החלו מטחי קטיושות מסיבי לעבר קריית שמונה.

 

אילן: 'צה"ל יוצא ל'מלחמת לבנון השנייה'. כ-80% מתושבי העיר התפנו, במהלך מלחמה זו ספגנו כ-4000 קטיושות, ממלחמה זו חרותים בראשי שני מקרים קשים בהם טיפלתי. קטיושה ישירה לחניה של בית העלמין בתל חי גורם למותם של כ-10 חיילים בנוסף פצועים רבים בהם טיפלנו והצלחנו לפנות בהיטס לרמב"ם".

 

אילן נושא בזיכרונו תמונות קשות, מטלטלות שאינן עוזבות אותו עד היום. אבל יש גם תמונות עם סוף טוב.

אילן: 'טיל קטיושה פגע בתושב שאר יישוב, רסיס שחדר את בית החזה שלו לא הותיר לו סיכויים רבים לחיות. נלחמתי על חייו ללא פשרות. והיום לעיתים יוצא לי לצפות בו מהצד כשאנו נפגשים במסעדה או בית קפה, והוא אולי לא יודע מי אני כלל בעבורו. אבל הנחמה שלי פשוט לראות אותו מהצד חיי פורח ומתפקד כאחד האדם'.

 

  • אילן, יש מקרים נוספים שחרוטים בזיכרונך?

אילן: 'ילד כבן 5 שמגיע אלי לאחר תאונה כשכמעט ונכרת ראשו. הילד היה יפה תואר. עם עיני תכלת וכל כך מיוחד בצורה שלא תאמן ואני ידעתי בתוכי שאני לא הולך לוותר עליו ויהי מה. הצלחנו להשיבו לחיים ולפנותו במסוק לרמב"ם. לימים הפכנו לשכנים והיה לי כייף לראותו כל יום מחדש גדל ומתפתח לנער יפה תואר'.

 

אולם, נדמה שהשיא שמור ל'אסון המסוקים'.

אילן: 'אני ורעייתי המיוחדת במינה סיגלית אדרי שגם היא עובדת מד"א נמצאים במשמרת במד"א ומתקבלת קריאה על נפילת שני מסוקים בשאר יישוב. מסוקים עם עשרות חיילים, סיגלית משגרת אותי עם ניידת טיפול נמרץ לזירה אני מגיע ראשון לאירוע והמוח לא קולט, לא מבין את המחזה הנורא שנגלה לעיננו'.

אסון המסוקים היה אירוע מכונן, ונדמה שבין הקשים שהיה אפשר להיתקל בו.

 

בעבודה מסוג זה יש גם סיפורים עם סוף טוב, ומרגשים במיוחד כמו הסיפור הבא.

אילן: 'באחד הערבים אני בתורנות במיון מגיע לטיפול בעלה של המורה שלי לחיים, ומתלונן על כאב בחזה ותוך מספר דקות מתמוטט מ'דום לב'. החלנו בהחייאה מהירה ועיקשת השבנו אותו לחיים. ובכל פעם שאני רואה את מורתי בעיר מסתובבת עמו שלובי זרועות אני בא על סיפוקי שהשבתי לה כגמולה על היחס החם והטוב שקיבלתי ממנה כילד בכיתות הראשונות בבית ספר יסודי המגינים'.

 

החיים, גלגל סובב, אמרנו חכמינו, ואילן יכול להעיד בסיפורים אין סוף כיצד הוא מסתובב ומה יש עליו.

לפני שאנחנו מסיימים, מבקש אילן להודות, זה בדם שלו, למספר אנשים ונשים.

אילן: "ברצוני להודות לרעייתי המיוחדת במינה סיגלית אדרי, שעושה ימים כלילות למען כל ילדי הגנים ובתי הספר בקריית שמונה כשמעניקה היא טיפול רפואי בחום ואהבה לכל ילד מתוקף תפקידה כאחראית פוליגון בתי-ספר וגנים בקריית שמונה.

בנוסף ברצוני לקדם בברכה את מנהל המרחב החדש שהגיע לאזורנו, אורן אביטן שאני מאחל לו שיצעיד אזור צפוני זה לימים טובים יותר. שייתן לו השם מטל השמיים ומשמני הארץ ויצליח דרכו. ואחרון חביב דובר המרחב החדש ליעד גרינברג שעושה עבודתו ביד רמה. שיצליח בתפקידו ואנו מחזקים ידו", בברכות, אנחנו תמיד בעד, והעיקר שאילן וחבריו יהיו תמיד-תמיד במקום הנכון ובזמן הנכון כדי להציל עוד נפש, עוד נפש אחת.

 

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad