היום ה-02 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

איש אשכולות

כשסיים את לימודי הרפואה שלו לפני 25 שנים (אחרי שהשתחרר מהצבא שם שימש כ מפקד כלי שיט במשך 10 שנים(. הבין ד"ר דן כרמלי שהוא לא ממש רוצה להיות רופא רגיל. אחרי 8 שנים בהם למד רפואה וטרינרית והתמחה ברפואת ספורט של סוסים בארגנטינה, הבין שמשהו בשיטה הקונבציונלית לא ממש תואם את תפיסת העולם שלו. כוון שהיה ילד סוסים שגדל בקריית טבעון ולמד בבי"ס חקלאי נהלל בחר להיות וטרינר סוסים, ובהמשך למד במשך 3 שנים הומאופתיה קלסית (סוג של רפואה אלטרנטיבית) "אדם שסובל מכאבי ראש מקבל בקופת חולים כדור, תמיסה המכילה כימיקלים מזיקים שמרגיעים לו את הכאבים ומזיקים לו במקום אחר. במקום לטפל בסיבה שבגינה כואב לו הראש, הוא מטפל בסימפטום ולא בשורש", אומר ד"ר כרמלי ומסביר "בהומאופתיה אנחנו משיגים פתרון כפול, גם טיפול בשורש הבעיה, וגם בסימפטום, בצורה טבעית וחיונית". התיאור הזה מסביר יותר מהכל את תפיסת העולם של דן, במקום לחשוב בצורה של "יש לי פתרון מידי", לחשוב על מה אני באמת צריך ומה יעזור לי בחיים.
תפיסת העולם הזאת הביאה אותו לחשוב דווקא על פתיחת מכללה מקצועית בפריפריה. ולמה? כי נראה שבחיי האדם יש מסלול ברור המוגדר כמוצלח בית ספר-צבא-תואר-עבודה, אך יש מי שמסתכל על החיים במציאות אחרת וטוען כי אנחנו עבדים להצלחה החברתית ומתעלמים מההגשמה האישית, מהתחביבים והרצונות האישיים שלנו, לטובת "המסלול הנכון".

"הצורך במכללה מקצועית בה כל אחד יכול להגשים חלומות וללמוד מה שהוא באמת רוצה, בין אם זה לצורך השכלה כללית, התמקצעות בתחביב ונושא מסוים או לימוד מקצוע, ברור לכולם. הקונספט הזה קיים בכל העולם, ויש לו דרישה עצומה במדינת ישראל, אך החכמה היא להגיע למקומות שבאמת צריכים את זה ולא סובלים מעודף אפשרויות כמו במרכז הארץ".

–       אם אתה חושב בצורה עסקית-כלכלית לא ממש כדאי להקים באזור הגליל העליון 4 שלוחות. כפי שאתה יודע, כמות האנשים הפוטנציאלים ממטולה ועד טבריה, כולל צפת והסביבה היא כמו בעיר אחת במרכז.

אני מודע לכך שמבחינה כלכלית הפוטנציאל נמוך יחסית, שכן מספר התושבים כאן נמוך, אך עם זאת צריך לזכור כי חייב לתת הזדמנות ראויה לכל המגזרים בכל המקומות. יש ערך מוסף וסיפוק ענק לעסק שמניב פירות במקומות שבאמת צריכים אותם.

 

מכללת אשכולות הינה מכללה מקצועית המציעה קורסי העשרה, קורסים מקצועיים, סדנאות ובתחומים רבים ופרוסה ברחבי הארץ בקריית שמונה, ראש פינה, מג'דל שאמס, יסוד המעלה, זיכרון יעקב וירושלים (בקרוב יפתחו שלוחות נוספות). הקונספט פשוט, במקום להקים מבנים ענקיים ומפוארים שיגררו עימם הוצאות מיותרות, משתמשים בשירותים הקהילתיים כמו מתנ"סים, מרכזי העשרה וכו' ובכך חוסכים עלויות ומאפשרים להציע קורסים איכותיים במחירים נמוכים, לעיתים בחצי מחיר מאשר קיימים במרכז, או אפילו באזור חיפה.

 

–       איך אתם בוחרים איזה קורסים לשווק ולפתוח?

לא ממש נעים לספר, אך יועצים רבים שומעים שאנחנו קיימים בפריפריה ומיד מציעים קורסים בסיסיים ופשוטים, אך אני מאמין כי אסור למנוע מאף אחד להגשים חלום וללמוד סדנה שכל כך רצה, ולכן היקף ההיצע שלנו גדול מאוד ואנו משתדלים לגעת בנושאים רבים ומגוונים. אנו מציעים יותר מ-300 קורסים ברחבי הארץ בתחומים כמו בריאות והתפתחות, אומנות, היי-טק, מחשבים ואינטרנט, בעלי חיים, טיולים וטבע, ספורט ותנועה, משפחה ותקשורת, יופי, עסקים, צילום ועוד. למה שאדם שרוצה ללמוד צילום אירועים, דיקור קרקפת או מדריך כושר גופני וחדר כושר יצטרך לצאת מקריית שמונה?.

 

  • יש ביקוש לכל הקורסים? גם ל"קורסי נישה"?

אנחנו מציעים את כולם, ברגע שהרישום מתמלא אנו יוצאים לדרך. עד כה פתחנו עשרות קורסים וסדנאות בקריית שמונה, החל מעיצוב גבות ועד קונדיטוריה מקצועית, ברמנים ודמיון מודרך. צריך לזכור, חלק מהאנשים באים כדי ללמוד מקצוע לחיים, חלקם באים להעשיר את הידע וחלקם לקבל כלים לחיים. אני מאמין שצריך לתת לכל אחד הזדמנות שווה, ולכן המטרה שלנו במכללת אשכולות היא לאפשר לכולם לקבל את מה שהם חפצים.

 

ד"ר כרמלי הקים את מכללת אשכולות בשנת 2014 ופנה למרכז קהילתי ארתור פוקס כדי לקדם את הרעיון. הוא נפל על אוזניים קשובות ושאיפות זהות ויחד עם כפיר מעוז, מנהל הרשת ובועז בן ציון מנהל השלוחה בקריית שמונה, הקים את המכללה שכבר נחשבת היום להצלחה מסחררת.

מידי חודש נפתחים בעיר כ-4 עד 5 קורסים וסדנאות עם עשרות משתתפים והביקוש הולך וגובר. "השם הטוב של המכללה הולך לפניה ובזכות צוות העובדים המצוין כאן המודעות ללימודים הולכת וגוברת, וכך גם הבקשות מהשטח לפתיחת קורסים נוספים, חלקם קורסי המשך וחלקם קורסים בנושאים אחרים", אומר דן  ומוסיף "התחלנו כמו מכולת קטנה וכיום אנחנו סופרמרקט של תחומים, ואני שמח שרואים תוצאות גם בכמויות הרישום וגם בשביעות הרצון של המשתתפים".

למרות היותו איש עסקים ובעל רזומה מכובד, דן לא מתנהג כמו "בוס גדול" ומגיע בעצמו לבחון מקרוב את השטח. הוא משוחח עם סטודנטים, מתשאל ומנסה ללמוד עוד על הצרכים, הבקשות והרצונות שלהם. "פתחנו כבר 4 קורסים וסדנאות של קונדיטוריה ואפייה, וכל הזמן אנחנו דואגים לשדרג את האביזרים, המצרכים והכלים שניתנים לסטודנטים. חשוב לי שמלבד התעודה ירגישו המשתתפים שהמכללה דואגת לכל הצרכים וקשובה לבקשות.

 

יש הטוענים שאם מציעים מגוון רחב של קורסים הדבר עלול לבוא על חשבון הרמה והאיכות שלהם
בכל מקום חדש שאנו מגיעים אני לומד תחילה את צרכי הקהילה, מחליט עם צוות המתנ"ס אילו קורסים וסדנאות להציע, בונה סגל המתבסס בעיקר על כוחות מקומיים של טובי המרצים מהאקדמיה ומהשטח. ביחד עם הצוות הנבחר אני בונה את תכנית הקורס, מוודא שהתוכנית והמרצה מוכרים ע"י הגוף המקצועי או הציבורי האמון על הרמה המקצועית וההכרה המוסדית, ומוודא שיהיה לקורס את האישורים הדרושים לקיומו, כמו מינהל הספורט או האיגוד המקצועי של אותו תחום. כל הצוות במכללת אשכולות מאוד ערניים לרחשי הלב של התלמידים, ולא אחת מחליפים מרצה שלא עומד בציפיות. אני מאמין שהלימוד צריך להיות מבוסס על הרבה פרקטיקה, תוך שימת דגש רב על התרגול המעשי,  הכל כדי שהבוגרים יצאו מיומנים ומוכנים, עם ארגז כלים מלא למקצוע החדש.

– איך יודעים איזה מרצים מתאימים?

ראשית אני עורך איתם ראיון אישי, ובודק הסמכות, ניסיון ואף בוחן את יכולת ההדרכה שלהם. לפני שנה למשל, פתחנו קורס למדריכי כדורגל, זהו קורס באשור מנהל הספורט המקנה תעודה מקצועית למשתתפים ותקפה בהתאחדות הכדורגל. היה חשוב לי מאוד להביא מישהו שלא רק יודע כדורגל, אלא יודע גם להעביר קורס חוויתי, ולכן בחרתי את מר שמעון הדרי, מאמן כדורגל בכיר ועתיר הישגים, הקורס הצליח מעל ומעבר למצופה בלי ספק בזכותו, על כך יעידו 19 הבוגרים. אגב, קורס נוסף כזה יפתח בקרוב.

 

%d7%93%d7%9f-%d7%9b%d7%a8%d7%9e%d7%9c%d7%99-%d7%91%d7%95%d7%a2%d7%96

  • פתחתם שלוחות בקריית שמונה, ראש פינה, מג'דל שאמס ויסוד המעלה, מרחק גאוגרפי ברדיוס של 40 ק"מ. זה לא מיותר?

אם תשאל יועץ עסקי הוא יאמר לך בוודאי שזו טעות אסטרטגית, אך אני מאמין שצריך להנגיש כמה שיותר את המכללה לאדם ולא את האדם למכללה. לא בטוח שהקורסים המבוקשים בראש פינה יהיו גם מבוקשים בקריית שמונה, ולא בטוח שממגד'ל שאמס ירדו ללמוד ביסוד המעלה קורס עיסוי משולב, ולכן אני נותן לכל קהילה את ההזמנות לבנות בעצמה את הקורסים לפי הדרישה.

 

 

קורסים עד בית הלקוח

מכללת אשכולות מציעה קורסים וסדנאות לארגונים, מוסדות, מפעלים וקיבוצים שיערכו ב"בית הלקוח". הקונספט הוא קצת שונה מהקורסים המוצעים בשלוחות שכן אינם פתוחים לכלל הציבור והחומר שילמד יהיה "תפור" על פי צרכיו של הארגון, בהתאם לנושאים, היקף הקורס ולוחות הזמנים המתאימים לו. עד כה ישנה התעניינות גדולה בקרב המפעלים ובקרוב יוצאו לאור חוברות שיווקיות לכל המוסדות באזור שיוכלו להשתמש בשירותי הלימוד של המכללה.

 

  • איזה קורסים ילמדו במפעלים למשל?

כל מה שירצו. אנו נבנה אותם עפ"י דרישה. היום כבר אנחנו מציעים קורסים כמו אופיס, אנגלית עסקית, שימוש במחשב, שיווק ומכירות, ערבית, בטיחות, עזרה ראשונה, כתיבה שיווקית, פריוריטי, וכל זאת לצד סדנאות העשרה כמו מטבח בריא, דמיון מודרך ו-NLP, ריענון ממצבי לחץ ועוד

 

ונחזור לקריית שמונה. הצלחת המכללה בעיר בעזרת אנשי הצוות הנפלאים, הביאה את דן למסקנה כי כדאי לרכז את כל פעילות המכללה ברמה הארצית אל הסניף המקומי, וכעת המנהלת האדמיניסטרטיבית ורכזת הקורסים ארד יעקוביאן אחראית מערכות התפעול הארציים של המכללה ואליה הצטרף לאחרונה שימי קרוב כיועץ הלימודים הארצי. דן משוכנע כי כח אדם ראוי הוא המפתח להצלחה, וכנראה שבקרוב נראה על המפה בווייז יותר ויותר שלוחות שעובדות מול המטה המרכזי קריית שמונה.

%d7%93%d7%9f-%d7%9b%d7%a8%d7%9e%d7%9c%d7%99-%d7%9e%d7%9b%d7%9c%d7%9c%d7%aa-%d7%90%d7%a9%d7%9b%d7%95%d7%9c%d7%95%d7%aa

אולי יעניין אותך

Bottom ad