היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

אלי זפרני המשנה לראש העיר: הבטחנו, קיימנו"

  • בימים אלה אתה משלים שלוש שנים במועצת העיר בתפקיד המשנה לראש העיר. ההתחלה הייתה עם צפיות גדולות ש'רק אתה וניסים יכולים להביא כסף מהממשלה'. רציתי לדעת האם עמדתם במשימה? אם כן?, פרט.

"בשלוש השנים האחרונות הפכנו את הסלוגן:

"רק ניסים יכול להביא כסף מהממשלה" מסיסמא למציאות. מי היה מאמין שנצליח להביא יותר מ-200 מיליוני שקלים?! אף אחד. גם אנחנו בתחילת הדרך חשבנו שנצליח להביא 50 עד 70 מיליון שזה היה היעד.

אין מקום בעיר בו לא השקענו כסף. שדרגנו תשתיות, שיפרנו את חזות העיר, הקמנו מתקני ספורט, גני משחקים לילדים, הקמנו פינת כלבים לראשונה בעיר, אין שכונה בה אין מתקן משחקים או ספורט. רק לאחרונה סיימנו את הקמת המגרש הסינטטי בעלות של 10 מיליון שקלים שהבאנו מהממשלה. אין רחוב בו לא רואים מדי יום טרקטור שעובד. אתמול קיימנו ישיבה בנושא הקמת המגרש המשולב שהבטחנו לתושבים בשכונת בימת תל חי ובזמן הקרוב נוציא מכרז לביצוע העבודות לרווחת תושבי וילדי השכונה. עשייה רבה עוד לפנינו אך עשייה רבה גם הצלחנו לעשות".

 

  • אתה נמצא בתפקיד בהתנדבות מלאה. לא נשמע נורמאלי…

"כל מי שנמצא בעבודה ציבורית הוא חצי לא נורמאלי. אתה עובד כל היום למען הציבור ולא תמיד מקבל את הפרגון שמגיע לך. אבל כל עוד אני מאמין בדרך ועושה את עבודתי הציבורית באמונה ולמען התושבים אני מרגיש טוב אם עצמי. אני חייב לציין שמי שמחזק אותי הם דווקא אנשיי האופוזיציה שמרוב תסכול על עשייתי מנסים לפגוע בי ובמשפחתי בכל דרך. כל זמן שהם עושים זאת אני מבין שאני פועל נכון. התמיכה הציבורית שאני מקבל על עשייתי כנראה כואבת לצעקנים המתוסכלים מאנשי האופוזיציה".

 אלי ביבי

  • למעשה, כממונה על תיק שפ"ע (שיפור פני העיר), נדרשת להתמודד עם הבעיה הקשה ביותר והמבוקרת ביותר על ידי התושבים. מה עשיתם בתחום הזה?

"ידעתי מראש לאן אני נכנס. כולם ייעצו לי לא להתקרב לאגף שפ"ע. שמעתי את כולם והחלטתי….ששם מקומי. אני לא מפחד מקשיים. קושי בשבילי הוא אתגר. וכמו שכל הציבור מכיר אותי אני איש של אתגרים. אגב את אותה עצה נתנו לי כשרציתי להיכנס לבית הקשיש. אמרו לי שאני מכניס את הראש למיטה חולה ושם יהיה סופי הפוליטי. מה קרה מאז? מאז שאני מכהן כיו"ר בית הקשיש הצלחתי להציל את המקום יחד עם חברי הנהלת העמותה וצוות העובדים המסור. ממקום שהיה רגע לפני פשיטת רגל הפכנו את בית הקשיש למקום שכייף להגיע אליו. למקום מצליח ומיוחד לפנינה עבור דור המייסדים היקר והחשוב שלנו.

כך גם עשיתי באגף שפ"ע. בשלוש השנים האחרונות ביצענו מהפכה של ממש באגף, בגיבוי מלא של ראש העיר ניסים מלכה ובסיוע הכה חשוב של מנכ"ל העירייה אשכול שוקרון שמאפשרים לי לבצע את המדיניות שלי ללא הפרעות ורעשי רקע.  אני יודע שיש לנו עוד הרבה עבודה. יש לנו הרבה מה לשפר אך אסור לשכוח את המצב בו קיבלתי את האגף לעומת מה שקורה כיום. אם בעבר לא היה תקציב של 200 שקלים להחליף מנורת רחוב היום אנו כבר בפאזה אחרת ורוכשים כלים חדישים, מכונות וחומרים במיליוני שקלים. אנו נכנסים באופן קבוע לשכונות העיר ומטפלים בבעיות ובתלונות התושבים בצורה מעוררת כבוד. נכון שאנחנו לא מצליחים להגיע לכולם תוך יום או יומיים אך עם קצת סבלנות, נצליח להגיע לכל פונה. זו ההזדמנות להודות למנהל האגף הקודם משה פרץ על עבודה סביב השעון למען העיר ועל העצות הטובות שנתן לי כשנכנסתי לתפקיד. אני רוצה לאחל למשה פרץ החלמה מהירה ובריאות איתנה. משה איש יקר לעירייה ולעיר כולה".

 

  • תוכל לפרט את ההשקעות המיוחדות באגף שפ"ע בציוד וכוח אדם?

"בוודאי. כשנכנסתי לתפקיד כל מה שביקשתי התשובה הייתה קצרה: 'אין תקציב'. שמעתי ולא נשברתי. אני לא אחד שמוותר. בישיבות שקיימתי עם ראש העיר, המנכ"ל וגזבר העירייה בני קונפורטי הם ביקשו ממני לגבש תוכנית רב שנתית לביצוע המשימות ולאחר הגשת התוכנית יתקצבו אותה בצורה משמעותית. זה בדיוק מה שעשיתי. בשנה האחרונה הכנסנו קבלן ניקיון ועמו 20 עובדי ניקיון נוספים בכל העיר. הכנסנו קבלן גיזום עצים במטרה לטפל בעצים והצמחייה ברחבי העיר ואף התקשרנו עם קבלן גזם נוסף שיפנה גזם מאזורים נוספים בעיר, הקמתי מחדש את מחלקת הגינון וחילקנו את העיר לשני אזורים במטרה לבצע את המשימות בצורה טובה יותר עם אנשים קבועים שיכירו היטב את האזור אותו הם מטפחים.

לפני חודש אישרנו את רכישת רכב טיאוט בעלות של יותר מחצי מיליון שקלים ובשבוע האחרון אישרנו רכישת 3 רנג'רים חדשים בכדי לשפר את רמת הניקיון בעיר. אנו מתכוונים לרכוש מאות פחים חדישים שיפוזרו ברחבי העיר. כבר בקרוב יבוצע פיילוט באחת השכונות בעיר בה יוצבו פחים מיוחדים וחדישים. במסגרת מחשוב האגף הכנסנו מערכת ממוחשבת בכל הגינות ברחבי העיר. המערכת תופעל על ידי מכשיר הטלפון הנייד של מנהל מחלקת הגינון ובכך ייחסך כסף רב לרשות".

 

  • כיצד הייתה מגדיר את מערכת היחסים שלך עם חברי המועצה?

"יש לי מערכות יחסים מצוינות עם כל מי שבא עימי במגע ועם כל מי שידיו נקיות. אני איש של אנשים שמסתכל על כולם בגובה העיניים. הבעיה מתחילה עם אנשים שמסתכלים על אחרים מגובה 50 מטר. אני מתכוון בעיקר למיעוט באופוזיציה".

 

 

  • אתה נצפה ברוב ישיבות המועצה מתעמת מול מהנדס העיר וחברי האופוזיציה. מה הטענות שלך כלפיהם?

"הטענות שלי כלפי המהנדס ידועות. הוא האשם העיקרי בכל עבירות הבניה ברחבי העיר ובחוסר התפקוד של האגף. חמור מכך, הוא משתמש בצו ההגנה שנתן לו מבקר המדינה כדי לעשות מה שהוא רוצה תוך התעלמות מוחלטת מצרכי העיר. התושבים כל כך מתוסכלים מאגף ההנדסה עד שכבר נמאס להם להתלונן. תסתכלו כמה היתרי בניה הוציא המהנדס מאז נכנס לתפקידו ועד שהגיע המהנדס המלווה כדי להבין עד כמה המצב חמור. לצערי הרב חברים באופוזיציה שומרים על המהנדס כי הוא שומר עליהם ועל שולחיהם. אני אומר דברים קשים אבל הכול אצלי מגובה במכתבי תלונה שקיבל המהנדס באופן אישי ובחר שלא לטפל באותן תלונות נגד עבירות בניה חמורות של חברי אופוזיציה רק כדי לשמור על אותם חברים כדי שישמרו עליו ביום פקודה. הקשר בין המהנדס לאופוזיציה כל כך הדוק עד שאפילו בישיבת המועצה האחרונה התפרץ המהנדס והתנהג אפילו גרוע יותר מאחרון העבריינים ועל כך הגיש נגדו ראש העיר תלונה במשטרה. תראו לאן הגענו. פקיד עירייה מתפרץ בישיבת מועצת עיר. לאן עוד אפשר לרדת?

לחברי האופוזיציה אין לי בכלל טענות. יש לי רק רחמים. אני מבין את התסכול שלהם.

מכאן אני קורא לקול השפוי באופוזיציה יעקב בן ציון ויהודה חיים להצטרף אלינו לעשייה למען הקהילה ולהשאיר את הברברת ואת התסכול למי שעושים זאת טוב יותר גם בלעדיהם".

 

  • אתה מרוצה עד עכשיו מיחסה של הממשלה וראש הממשלה לקריית שמונה?

"אני מרוצה מאוד כמו שכל הקריה מרוצה מאוד מכך.

יש לנו דלת פתוחה במשרד ראש הממשלה ובכל משרדי הממשלה. רק בזכות פעילות ראש העיר ניסים מלכה והנהלת העיר הצלחנו למנוע פגיעה אנושה בהטבות המס וכיום תושבי קריית שמונה נהנים מההנחה הגבוהה ביותר במס. מאות מיליוני שקלים זרמו לעיר בשנים האחרונות כי משרדי הממשלה מאמינים בהנהגה המקומית.

שכונת יובלים שאף אחד לא האמין שתקום קמה במשמרת של ראש העיר ניסים מלכה. את זה אף אחד לא ייקח מאיתנו. 20 שנה של המתנה ומריבות הגיעו לסיומן. גם את שטח המריבה בבימת תל חי הצלחנו לשחרר בסיוע משרד ראש הממשלה ובקרוב נתחיל לבנות גם שם. השקענו עשרות מיליוני שקלים מתחת לאדמה בשדרוג ושיפור תשתיות. עשרות מיליונים השקענו ברחובות העיר ובשיפור כבישים ומדרכות וכך נמשיך לעשות גם בשנה הקרובה. כל מי שנוסע כיום ברחבי העיר רואה את תנופת הפיתוח בעיר. לאחרונה סיימנו את הרחבת הכביש מצומת הנרייטה סאלד לצומת סיני לאחר שנים של מאבקים משפטיים. כל זאת עשינו בזכות הקשרים האישיים שלנו עם ראש הממשלה ושרי ממשלת ישראל. כמו שאמרנו: כסף מהממשלה, רק אנחנו יודעים להביא".

ביבי אלי הרב ניסים

  • יש שיאמרו שבמבחן המציאות יש פער גדול בין האמירות ובין המעשים..

"לא מסכים עם הקביעה הזו לחלוטין. הפער הינו תולדה של אינטרס פוליטי. אם אתה מתנגד לשלטון הנבחר אז יש פער גדול, אם אתה ניטרלי ואדם מן השורה אז אין בכלל פער. ההיפך, אין תחום בעיר שלא חל בו שיפור בשנים האחרונות. אני מציע לאותם אלו שלא מסתכלים על חצי הכוס המלאה להצטרף אלי לסיבוב בעיר ולראות את מה שהם מתקשים לראות בעצמם. הם לא רואים את הישגי החינוך? הם לא רואים את שדרוג גני הילדים ובתי הספר בעיר? הם לא ראו את ההישג של תלמידי דנציגר בבוסטון? הם לא ראו את שדרוג רחוב יצחק שדה? הם לא ראו את המגרש הסינטטי? הם לא ראו את עשרות מגרשי המשחקים בעשרות רחובות ברחבי העיר? הם לא ראו את תחילת השיפוצים ברחוב אורי אילן? הם לא ראו את גינת הכלבים? הם לא ראו את שדרוג מרכז הכיכרות? הם לא ראו את שדרוג הספרייה העירונית? הם לא ראו את פעילות רשת המתנ"סים? הם לא ראו את פעילות שכונת מוטב יחדיו? הם לא ראו את מרכז עוצמה? הם לא ראו את שדרוג הכניסה לשכונת בימת תל חי? הם לא ראו את שדרוג רחוב הנשיא? הם לא ראו את סיום העבודות ברחוב הירדן? הם לא ראו את מגרש המשחקים המוזיקלי במרכז העיר? הם לא ראו את הפעילות המיוחדת בתיאטרון מראה ובתאטרון הקהילתי של קריית שמונה? הם לא ראו את שדרוג הכניסה לבתי הספר מגינים, תל חי ועוזיאל? הם לא ראו את חיזוק מבנה בית הספר מגינים? הם לא ראו את שדרוג בית הספר דרכא דנציגר? הם לא ראו את הקמת מגרש הספורט ברחוב עליית הנוער? הם לא ראו את הקמת מגרש הספורט המשולב ברחוב שפרינצק? הם לא ראו את תחילת העבודות בפארק המטוס? הם לא ראו את תחילת העבודות בשכונת יובלים? הם לא ראו את שדרוג הבניינים ברחוב שפרינצק? הם לא ראו את הפעילות סביב פסטיבל חנוכה? הם לא ראו את אירועי העדלאידע בפורים? הם לא ראו את שלל אירועי התרבות במהלך כל השנה בעיר? גם את ההבטחה מקמפיין הבחירות לגבי בניית מלון קיימנו.

כל אלה כבר עשינו. פרויקטים רבים ייעשו במשך השנה הנוכחית. אז תגיד לי על איזה פער הם מדברים? מי שלא רואה את כל העשייה הזו, צריך לעשות דבר אחד בלבד, ללכת דחוף לבדיקת ראייה. המשקפיים עלי". אני רוצה לומר כי ראש העיר ניסים מלכה קיבל עירייה במצב קטסטרופאלי עם גירעונות עצומים וללא אפשרות אפילו לשלם משכורות. אנשים שוכחים את השביתות שאפיינו את התקופה שלפני השלטון הנוכחי. הלנת שכר, אי תשלום דמי הבראה וביגוד לעובדים, אי העברת כספים לקרנות העובדים, הפגנות וחוסר אמון מוחלט. ומה היום?! אפילו פעם אחת לא עיכבנו את משכורות העובדים. תשאלו את העובדים מה קורה היום ומה היה בעבר. הכול מתקתק כמו שעון.

רק ראש העיר ניסים מלכה היה יכול להוציא את הספינה הזו מהמצולות.

וכשהכול עובד על פי התכנון, אנשים קטנים וחסרי יכולת בעשייה, מתעסקים בזוטות ובחיפוש דברים מתחת לשטיח כמו עבירות בניה בבתים של נבחרי ציבור.

לשמחתי הרוב הדומם של קריית שמונה מודע היטב לעשייה שנראית בכל מקום. החינוך שלנו הוא גאוותנו וממשיך לספק הצלחות ועלייה משמעותית בזכאי הבגרות ובשיעור המתגייסים לשירות משמעותי בצה"ל. לכל מקום שאני מגיע אליו בעיר אנשים לא מפסיקים לברך אותי, את ראש העיר ואת הנהגת העיר על העשייה אותה הם רואים בכל מקום. יש מעטים מאוד בעיר שרואים שחורות ומחפשים כל היום מה לא טוב, אך רוב הציבור בקריית שמונה מחפש תמיד את הטוב ויודע להעריך את כל מה שאנו עושים למען הציבור. ליבי עם אותו מיעוט ממורמר שמוציא את תסכולו מתוצאות הבחירות באמצעות המקלדת והפייסבוק שם הם מנסים להפיץ את תורת הרוע והשנאה שלהם. נקווה שימשיכו לעשות זאת עוד שנים רבות".

 

 

  • נעבור ברשותך למערכת היחסים שלך עם ראש העיר. הסיפור בינכם לא התחיל כ'סיפור אהבה'. כיצד התרחש השינוי?

"לא סוד שבתחילת דרכי הייתי אופוזיציה לראש העיר. הייתי חבר עם קבוצה של אנשים שניסינו לקרוא תיגר על ראש העיר.

לשמחתי הרבה הצלחתי לפקוח את עיניי מהר מאוד. הבנתי שאותם אנשים שנמצאים איתי, מעוניינים רק לעשות רע לאחר ולא טוב לקהילה.

בוקר אחד החלטתי שאני לא רוצה להמשיך ולהיות בצד של הממורמרים והמקטרים, אלא בצד של העשייה ובזכות חבר ילדות משותף לי ולראש העיר הצלחנו להגיע להבנות ולצעוד יחד בבחירות האחרונות עד לניצחון הבלתי ייאמן.

כמובן שאת ברכת הדרך לחיבור ביני ובין ראש העיר נתן חברי הטוב ראש הממשלה בנימין נתניהו שאמר לי תמיד: 'עדיף שיהיו לך מעט חברים אופטימיים, מאשר המון חברים ממורמרים ומתוסכלים'. המשפט הזה מלווה אותי מאז".

 

  • עבירות הבניה בעיר עברו כל גבול, וחלקם גובלים בסכנת נפשות. מה תגובתך למצב?

"את מה שיש לי לומר בנושא אני אומר בקול חד וברור כבר יותר משנה. אני אומר באופן פומבי בישיבות מועצת העיר, בוועדת תכנון ובניה ובכל פורום בו אני נמצא. גם כאן אני חוזר ואומר בצורה ברורה והכי ישירה כי מהנדס העיר אינו מתפקד לשביעות רצוננו ואני רואה בו כאחד שמקדיש את כל עיסוקו בבניית תיקים לחברי הנהלת העיר כפי שכתבה ד"ר מיכל מטרני ממינהל התכנון בדו"ח החמור שהגישה למינהל התכנון ושהגיע גם למבקר המדינה. עד שמהנדס העיר לא יוחלף, הבעיות באגף ההנדסה יימשכו ומכאן אני מבקש מהציבור את סליחתם על כל העוול שנגרם להם בשנתיים האחרונות. כל שנותר לנו הוא להתפלל שלא יקרה אסון כתוצאה מנפילת מרפסות שנבנו שלא כחוק מבלי שיבוצעו פעולות אכיפה במתבקש בחוק".

 

  • לפני כשבוע אישרה הממשלה את התוכנית לחיזוק הצפון בהיקף של כ-15 מיליארד שקלים. קריית שמונה לא מככבת בתוכנית, בלשון המעטה.

"מדובר בתוכנית לחיזוק הצפון כולו. קריית שמונה כמו יתר הישובים מקבלת את החלק שלה בתוכנית. מדובר בחלק מכובד וימים יגידו מה ייצא אל הפועל ומה לא. בלי קשר, ראש העיר ואנוכי בגיבוי מלא של הנהלת העיר ובסיוע חברי ההנהלה וסגני ראש העיר, פעלנו בחודשיים האחרונים להכנת תוכנית נקודתית לקריית שמונה. פעלנו בשקט, הרחק מאור הזרקורים יחד עם אנשי לשכת ראש הממשלה ובגיבוי מלא של ראש הממשלה. האנשים המיוחדים האלה הגיעו במיוחד לקריית שמונה על מנת לגבש עימנו את התוכנית הנקודתית לעיר שבמסגרתה יוזרמו מעל 100 מיליון שקלים לטובת פרויקטים ותוכניות ייחודיות ברחבי העיר. בימים אלה אנו מגבשים את התוכנית על מנת שתובא לאישור ממשלה. זו ההזדמנות להודות לראש הממשלה שהבטיח וקיים, לשרי הממשלה ובמיוחד לשר האוצר משה כחלון שמוכיח פעם אחר פעם את אהבתו לעיר".

 

  • מה אתה אומר על מה שעובר חברך, ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשפחתו בימים אלה?

"את מה שראש הממשלה אומר, חושבים כולם.

לא יהיה כלום כי אין כלום.

אני מכיר מקרוב מאוד את ראש הממשלה, הגברת נתניהו ובנם יאיר ויודע היטב שאין אמת בכל החשדות נגדו ובקרוב מאוד כל מי שמיהר לתפור חליאליפות יצטרך להחזיר אותם, או לשמור אותם לאירועים משפחתיים. העם בישראל הוכיח בבחירות האחרונות שעיתונות עוינת לא משפיעה עליו, וכי הוא מעוניין שמי שינהיג את המדינה הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו.

אני יודע שיש כאלה שלא מוכנים לקבל זאת".


מהן תוכניותיך לעתיד בתחום הפוליטי?

"התוכניות שלי הן בראש ובראשונה להמשיך לעבוד למען הציבור ולשרת אותו כפי שאני עושה היום בהתנדבות מלאה. אני יודע שרבים ודאי שואלים מה יהיה בעתיד. זו הזדמנות מצוינת עבורי לענות בצורה חדה וברורה כפי שכולם מכירים אותי ואת יושרי, אני אמשיך לצעוד יחד עם ראש העיר ניסים מלכה גם בבחירות הבאות. אני לא מהזן של הפוליטיקאים שמסתובבים עם סכינים ומחליפים חברים ומפלגות כמו גרביים. הערכים שקיבלתי בבית הוריי הם אלו שמובילים אותי. יש לי הכרת הטוב לראש העיר ניסים מלכה שנתן לי את הזכות להיבחר למועצת העיר, מינה אותי להיות המשנה לראש העיר וממונה על אגף שפ"ע ומאמין בי ובעשייתי למען הקהילה. כל עוד ניסים מלכה יחליט שהוא מתמודד אני איתו בכל הכוח".

 

 

לסיום יש לך מסר להעביר לתושבים?

"אני חי את התושבים מדי יום. יש לנו בעיר תושבים יקרים. הכבוד הוא לי לשרת את תושבי עירי. בהזדמנות זו רוצה לפנות לכל אחת ואחד מהתושבים שלנו ולבקש מהם לסייע לנו בשמירת הניקיון בעיר. אם כל אחד יקפיד לשמור על סביבתו כמו על ביתו העיר שלנו תהיה נקייה יותר ומטופחת יותר. הכול בידיים שלנו. אני רוצה לפנות באופן אישי לתושבים ולקרוא לכולם להצטרף לעשייה העירונית ולהיות מעורבים בנעשה בעיר. העיר היא קודם כל של התושבים.  בואו, כמו שתמיד אומר לנו ראש העיר ניסים מלכה, נפיץ אהבת חינם ונראה את הטוב אצל האחר. רק בכוחות משותפים נצליח. יחד נהפוך את קריית שמונה למקום הכי אטרקטיבי בצפון".

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad