היום ה-03 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

"אתגר בדרך"

השבוע התכנסו בבית ונקובר בני נוער, אזרחים, מחנכים, ומקבלי החלטות מהעירייה ומוסדות קהילה נוספים כדי לשמוע על אל תכנית ייחודית בנושא בטיחות בדרכים אותה יזם ומוביל צביקה שרייר מחנך ומורה ותיק בדנציגר. השנה התחיל שרייר לרכז את הפעילות הבית ספרית בתחום ובמפגש הוא פרס לפני הנוכחים את הרעיון שהוא הגה ופרטים הנוגעים לביצוע "אתגר בדרך" בשטח.

"לא נכון להסתפק במלאכת החינוך החשובה המתבצעת בין כותלי גני הילדים, בתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים והמסגרות התיכוניות בנושא כה חשוב זה", הוא אמר. המבצעים המבורכים ברמה המקומית והארצית הנערכים מעת לעת, והפרסומות והחומרים המקצועיים המגיעים אל כלל האזרחים, כבודם במקומם. לימודי התיאוריה, שיעורי הנהיגה ואפילו הטסט המוכרים עושים את שלהם אבל לעיתים קרובות מדי לא מספקים לנהגים החדשים ולמשפחות שלהם את הזמן ואת הדרך כדי להפנים באמת את תרבות התנועה הנכונה בדרכים.

 

שרייר: ""אתגר בדרך" בא להעמיד לפני כל המשתתפים בו אתגר אמיתי, אתגר המאפשר לאנשים לשדרג לאורך זמן את הביצועים שלהם בדרכים עוד לפני שחוקי המדינה מתערבים ומחייבים את האדם להשתלם או להיבחן מחדש". שרייר הציג לפני הקהל רשימה עצובה של 26 מבני קריית שמונה שנהרגו בדרכים מאז שנת 1994, השנה שבה נולדו מרבית התלמידים המסיימים את לימודיהם בתיכון בימים אלה. "לא רק שמכת המדינה  פגעה בבני העיר היקרים שלנו ש-17 מתוך ההרוגים היו מתחת לגיל 25 (חלקם צעירים אחרי שרות צבאי, חיילים, תיכוניסטים ואף הולכי רגל ונוסעים מתחת לשכבת הגיל הזאת)", אמר שרייר. הנתונים שהוא הציג לא התייחסו למחיר הגופני, הכלכלי והנפשי הכבד ששילמו אלה ש"רק נפצעו בדרך", או את המחיר שאירועים אלה גבו מהמשפחות והקרובים של אותם פצועים והרוגים.

 

 

התוכנית

בסיס התכנית מושתת על הצטרפותם של בני 16-24 בעלי רישיון לכלי רכב, כאשר תנאי מרכזי מחייב הוא ההצטרפות של כל בני המשפחה של הצעיר/ה. כל בני המשפחה מוזמנים ומתנדבים מרצונם הטוב ונכנסים למהלך של שבועות וחודשים, ובתקופה הזאת יהיה עליהם להתאמץ ולהציג ביצועים טובים של שימוש נכון בדרכים. לדוגמא: האם התושבים יכולים להצטיין בשימוש בטוח בדרך בקרבת מעברי חצייה, ובכישרון האיתות.

תיבדק דרך הבאת והורדת הקטנים למעון ולגן ודרך איסופם.

ודרך ביצוע הגעת הצעירים לבתי הספר ברכב או ברגל וטיב הנהיגה והנסיעה של כל נהגי המשפחה והנוסעים ברכבים ואיכות הנהיגה של האזרחים הוותיקים והמשתמשים הנוספים הנעים על קלנועיות ברחבי עירנו המשתתפים יקבלו הדרכה שתסייע להם להיכנס ברגל ימין ולצעוד באופן בטוח בדרך לאתגר.

המרכיבים האלה ועוד יעמדו למבחן יום יומי ולאורך זמן, וביצועים מוצלחים יזכו את בני המשפחה בנקודות זכות.

 

 

 

העמותה החדשה שנרשמת בימים האלה, עמותת "אתגר בדרך קריית שמונה והסביבה", שנוסדה על ידי אזרחים שנושא הבטיחות בדרכים 'זורם אצלם בדם', תגייס מבעלי עסקים וחברות בעיר ובאזור, קטנים וגדולים, פרסים שיוגרלו בין המתמידים בתכנית וככל שיעבור הזמן שווי הפרס ילך ויעלה. בסוף הדרך יוענקו פרסים למשפחות המצטיינות (ואולי אפילו ליחידים מצטיינים).

בעולם שכולו מושלם אין לתת פרס לאלה השומרים על החוק ועל תרבות תנועה אחראית ובטוחה. מנגד, בעולם כמו שלנו נוהגים לתת פרסים גדולים לשורדים על איים הזויים, לאלה של "האח הגדול" הוא חבר משפחה נערץ, לאנשים היודעים לרקוד עם מזלות וכוכבים ואפילו להיוולד בשידור חי ככוכב אמיתי. ושלא נשכח את

אפשר וצריך לתגמל אנשים ומשפחות על תרבות טובה בדרך, תרבות שהיא לא רק דרך ארץ אלא גם דרך להצלת חיים. שרייר הזכיר לכולם שרוב תאונות הדרכים נגרמות בגלל הגורם האנושי ולא מדובר רק באנשים שסיסמתם על הדרך היא,"לזלי" (לי זה לא יקרה). מותר לעודד אנשים לשנות הרגלים בעייתיים ולהשחיז הרגלים טובים על הדרך "אפילו" במחיר של מתן פרס, תעודת כבוד או כל הוקרה אחרת.

יוקם מערך מקיף של בוחנים שיעסוק באופן שוטף בדיווח חי מהשטח אודות המתרחש בדרכים. בגלל ניגודי אינטרסים בוחן כזה לא יוכל לדווח על משפחתו וקרוביו המשתתפים בתכנית ולכן תהיה הפרדה קפדנית בין המדווחים מהשטח לבין המדווחים המשתתפים. מרכיבים של פיקוח ובקרה ישמרו על רמה גבוהה של אמינות בקרב הבוחנים, שרובם ככולם יהיו אנשים המבינים עד כמה צריך וכדאי להתאמץ כדי להגיע להישגים קהילתיים בתחום חשוב זה.

אתר אינטרנט מיוחד יקלוט את הדיווחים הנמסרים מה "עיניים הטובות של הקהילה"  ותהייה אפשרות למשתתפים להתעדכן אודות הביצועים שלהם באמצעות האתר.

צביקה הצביע על השותפויות הטובות ההולכות ונרקמות בין אנשים, מוסדות וארגונים בקהילה לקראת מימושו של "אתגר בדרך". הוא בירך על תמיכתו והצטרפותו של סניף אגד המקומי בהובלת מנהל הסניף בני גן אור. צביקה ציין גם גורמים בעירייה, במערכת החינוך המקומית ומשרד החינוך, במועצה הדתית, במגזר העסקי, במועצת הפועלים, ועדי עובדים ומפעלים, משטרת ישראל, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בביטוח הלאומי ומערכת הרווחה בעיר, ארגוני מתנדבים ועוד רבים הרוצים לקחת חלק פעיל בהרמת והצלחת התכנית ורואים ב"אתגר בדרך" תשתית היכולה לחזק את יתר הפעולות הנעשות בתחומים רבים ברחבי העיר. לאחרונה ועד עובדי העיריה, ביוזמתו של חנניה כהן, היו"ר הוותיק, בירך על הרצון להצעיד את העיר קדימה בתחום חשוב זה. איש הועד מאיר בן אלול במגדה יחד עם האחראי על הבטיחות במפעל שמעון ביטון סומכים את ידיהם על "אתגר בדרך" ומחכים לראות מתי התכנית תכנס להילוכים המעשיים בסוף הקיץ. 

הרכז מדנציגר הודה ליונה פרטוק, יו"ר מועצת הפועלים, על פתיחותו ונכונותו לסייע בגיוס מגזר העובדים במקומות עבודה נוספים, נכונות שגם באה לביטוי בהשתתפות שלו בכינוס. הוא פנה וביקש מהציבור שרוצה כבר עכשיו ליטול חלק בהכנות לקראת מימוש היוזמה החלוצית ליצור קשר ב 050-6460509 (לא בשבת) או במייל tzvicomp@gmail.com 

שרייר גילה לנוכחים שבזמן האחרון הוא מפתח הרגל לפנות לידוענים/סלבס המצטיינים בתחומים אחרים בחיים ולשאול אותם האם הם עומדים ברף הבסיסי של אלה המסוגלים לצאת ל"אתגר בדרך". שחקני איתוראן קריית שמונה הרימו את הכפפה והמנכ"ל יוסי אדרי אמר שהקבוצה תשמח לשמש דוגמה טובה לציבור ולהוביל מסר של אלופים לא רק במגרשים אלא גם בדרכים. בנוסף רכז דנציגר פנה לרכז מפורסם, יוגב אוחיון, הכדורסלן המוביל שגדל בקריה, והם שוחחו רגע לפני שאוחיון המריא מהארץ. הספורטאי הביע את נכונותו להשתלב במהלך פורץ  דרך ושרייר הבין מדבריו שהוא אוהב לקלוע לא רק לסל אלא גם למטרות טובות למען הקהילה.

הפייטן והזמר המחונן ליאור אלמליח, שבדיוק סיים להוביל את באי בית הכנסת כשליח ציבור באחת השבתות האחרונות, סיכם עם צביקה על רצונו לבחון בהמשך איך יוכל לתרום כדי שקהילת קריית שמונה תצעד בראש מצעד הפזמונים גם בפיוט ומזמור וגם במרחב.  

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad