היום ה-01 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

בית המשפט העליון

חודש הסליחות כבר כאן, וזה אומר שצריך להתחיל לחשוב על יום כיפור. אבל מה זה בעצם אומר לכפר על חטא? האם על כל החטאים אפשר לכפר? ומה העונשים שצפויים לנו ביהדות על כל חטא וחטא?  & סיפור לשבת & זמני הסליחות ברחבי העיר

 

חודש הסליחות אלול כבר כאן, ומאות אלפי אנשים הולכים לסליחות אחרי חצות הלילה או באשמורת הבוקר. כאן בעצם מתחילה תקופה שמגיעה לשיאה ביום כיפור. עד אז יש זמן להרהורים, חשבון נפש, ובעיקר ניסיון לנתח את השנה האחרונה – עד כמה היינו בסדר ועד כמה לא – ולנסות להשתפר הלאה.

אבל איך בדיוק עושים תשובה? אם לא כיבדנו מספיק את ההורים למשל – איך נכפר על כך? והאם יש בכלל כפרה? הרי אם נאשם בבית המשפט יביע חרטה על מעשה חמור שביצע, זה לא ממש יספיק ולמרות הכל הוא ייענש ויישלח לכלא. אז האם כך זה גם כאן, ולא משנה כמה נתחרט?

ראשית צריך לדעת שאין דבר שאין לו כפרה. זה מתחלק בין עבירות שבין אדם לחברו לבין עבירות שבין אדם למקום, כלומר לקב"ה. אם למשל אדם מסוים גזל מחברו, זה לא יעזור אם הוא יבקש סליחה מהקב"ה. הוא צריך לבקש סליחה מאותו אדם ולהחזיר את הגזילה

לגבי האלוקים, העניין שונה ומתחלק לשלושה חלקים (לפי הרמב"ם)
– אדם שעבר על מצוות עשה – כמו למשל שלא קידש בליל שבת, לא בירך ברכת המזון אחרי הסעודה, לא הניח תפילין – ברגע שעשה תשובה, מיד מתכפר לו.
אדם שעבר על מצוות לא תעשה – התשובה "ממתינה" ליום הכיפורים, ושם אם מתחרט, העבירה מתכפרת.
– אדם שעבר על "לא תעשה" שיש בו כרת או מיתת בית דין – תשובה ויום הכיפורים שניהם מכפרים, ואם גם מקבל על כך ייסורים, הם מנקים אותו לחלוטין.

ישנם שני  סוגי ייסורים: ייסורים שבאים על האדם נגד רצונו, וייסורים שהאדם מביא על עצמו. למשל, אם הוא מרגיש פיתוי לצאת לסרט עם חברים אבל מתגבר עליו ויוצא לשיעור תורה במקום – דבר שמתקבל בלעג אצל החברים – מעט ייסורים כאלה שווים כמו הרבה ייסורים אחרים. אישה שפגעה בבעלה במילים קשות והוא בוער בתוכו אך מתגבר ולא מחזיר לה – המעט הזה שווה הרבה ייסורים שהיו יכולים לבוא מלמעלה, כמו הפסדים כספיים גדולים בלתי צפויים וכדומה.

 

הרב זמיר כהן, יו"ר ארגון הידברות, התייחס לכך וכתב "לא מעט אנשים שחושבים שכדי לתקן את מחדלי העבר עליהם לגדל זקן וללבוש בגדים של בחורי ישיבות. הם אינם יודעים שמראה זה נועד לסייע לעמידה בניסיונות, אבל זה אינו תנאי לקבלת התשובה. בחור יכול להישאר בלבוש הקודם שלו עם הג'ינס והטריקו, אבל כל עוד הוא מתחרט על העבר, מתוודה בפיו בינו לבין האלוקים ולא רק במחשבה, ובאמת עוזב את החטא ומקבל את העתיד שלא ישוב לבצע את אותה עבירה – אותה עבירה נמחקת לחלוטין. אלה הם דברים שכתובים בפירוש בתנ"ך".

עם זאת, יש דברים שהכפרה שלהם קלה יותר, ויש דברים שמצריכים תשובה מורכבת יותר.
יש מושג שנקרא "תשובת המשקל", שמה שאדם חוטא – הוא צריך לעשות הפוך לזה. אם הוא חטא בחילול השם, הוא צריך לעשות קידוש השם. אם הוא חילל שבת – הוא צריך לשמור שבת ואולי אפילו להפיץ הלאה. דבר נוסף שהרמב"ם מזכיר הוא הווידוי – כלומר, האדם צריך להתוודות בפה ממש, לא כהרהור הלב. אלה הווידויים שאנו אומרים בכל יום בתפילה ובסליחות.

ברמה העקרונית, השכל האנושי לא מקבל את המושג כפרה, שכן נראה שהחברה כיום לא סלחנית גם כלפי אנשים ששילמו את חובם למרות שיש בכך הגיון התפיסה היהודית שונה בכך שהקב"ה יעיד על האדם שהוא מתחרט באמת על מעשיו, ואז המעשים הרעים שעשה יהפכו לזכויות. ליתר דיוק, אם האדם חזר בתשובה מיראה – הזדונות הופכים לשגגות, כלומר העבירות לא נמחקות לגמרי אלא הופכות לעבירות בשגגה. אבל אם האדם חוזר בתשובה מאהבה – הזדונות הופכים לזכויות.

מחר נקרא את פרשת "שופטים" בה נכתב כי יש להציב בכל שבטי ישראל 'שופטים ושוטרים' – דיינים לשפוט את העם בצדק ושוטרים לבצע את פסקי הדין. בנוסף ניתנו אזהרות לדיינים: לא להטות משפט; לא להעדיף אחד המתדיינים ולו גם בעת השמעת הטענות; לא ליטול שוחד, גם כאשר לדעת הדיין אינו פגע במשפט הצדק, שכן השוחד מעוות את שיקול הדעת.

 

סיפור לשבת

כמעט כל אחד מאיתנו רוצה לתקן את העולם. מאיפה הרצון הזה מגיע? כשאנחנו טועמים משהו טעים, מתנסים במשהו מוצלח או חווים משהו חדש ולא מוכר, אנחנו רוצים שגם אחרים יחוו, ייהנו, יתחברו לטוב. כך קורה גם כשאנשים חוזרים בתשובה – חלקם מרגישים מחוברים יותר לייעוד שלהם בעולם, חלקם מבינים את הבעייתיות שבחיים החילונים לפי ההשקפה הדתית, וחלקם מנסה להחזיר בתשובה את כל העולם ואחותו ולהראות גם להם את האור, תרתי משמע.

אבל לפעמים זה מאוד בעייתי: או שהאדם עצמו, שרק עכשיו התחזק, עדיין אינו ראוי ובשל לחזק אחרים, או שהוא עדיין לא מבין שלא כולם נמצאים במקום שבו הוא נמצא ולא כולם מתחברים למקומות שאליהם הוא מתחבר. לאנשים רבים טוב בחיים שלהם כפי שהם, ולא דחוף להם לעשות כיון מסלול מחדש לתפיסת העולם. אז איך בכל זאת ניתן להשפיע על אחרים לטובה?

מעשה בתלמיד שהגיע לרב שלו ואמר לו בהתלהבות "אני הולך לתקן את העולם!". אחרי חודשיים שאל הרב "נו, תיקנת את העולם?". ענה התלמיד – "לא. אני תיקנתי, אבל הם לא תיקנו. הם לא בסדר". "אולי כל העולם קצת גדול עליך", אמר לו הרב, "אולי תצמצם את המשימה ותתחיל לתקן את המדינה שלך?".

התלמיד התלהב מהרעיון ויצא לדרך להשפיע על אנשים לחיות על פי אמות המידה שאימץ. אחרי חודשיים שאל אותו שוב הרב "נו, כבר תיקנת את המדינה?". התלמיד לא התבלבל: "עשיתי מה שצריך, אבל הם לא רוצים להקשיב לי". הרב ענה: "אולי תתחיל לתקן את העיר? כאן אתה מכיר את האנשים והם מכירים אותך, זה בטח יהיה הרבה יותר קל".

התלמיד שוב יצא לדרך, ואחרי חודשיים שאל אותו הרב "נו, יש התקדמות בעיר?". התלמיד הסביר לו שגם כאן בעיר לא מקשיבים. הרב ניסה לצמצם את המשימה: "אולי תתחיל לתקן את המשפחה הקרובה שלך? הם קרובים אליך ובטח ישמעו לך. זה יהיה הרבה יותר קל".

אחרי חודשיים שאל הרב האם תיקן התלמיד את משפחתו. אמר לו התלמיד, כולו מיואש: "גם הם לא מקשיבים לי. אני כבר לא יודע מה לעשות, אני מדבר עם אנשים, מנסה להשפיע ולתקן אותם, אבל הם לא משתכנעים". ענה לו הרב: "יש לי רעיון. תתחיל לתקן את עצמך קודם כל. תעבוד על המידות, תלמד איך לכבד את הזולת, תרבה באהבת ישראל, תגרום לכך שדעת הבריות תהיה נוחה ממך, ומתוך זה שתהיה מתוקן בעצמך, תשמש דוגמה יפה למשפחה. משפחתך תקרין זאת כלפי העיר, העיר תשפיע על כל המדינה, וכך המדינה תהיה סמל למופת עבור כל העולם".

הסיפור הזה, אגב, מזכיר את אותו אדם שבא אל הרב קוק ואמר לו "אני רוצה לתקן את עם ישראל, איך עושים זאת?". הרב לא ענה לו, לקח כוס מים, מילא אותה עד הסוף, וגם לאחר מכן המשיך לשפוך לתוכה עד שהיא עלתה על גדותיה והמים הציפו את השולחן. האדם אמר "הבנתי", והלך.

מה הוא הבין? שאם אדם רוצה לתקן אחרים, עליו להתמלא קודם כל בעצמו, וכשיהיה מלא, ממילא השפעתו החיובית תתפזר לצדדים באופן טבעי.

ונסיים בציטוט נוסף של הרב קוק (שהשבוע התקיימה ההילולה שלו): "הצדיקים הטהורים אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק, אינם קובלים על הכפירה אלא מוסיפים אמונה, אינם קובלים על הבערות אלא מוסיפים חכמה.

הערה למנחם: תסדר את יפה בבקשה, בלי טעויות זה אמור לרוץ בחמשת המדורים הקרובים

זמני הסליחות בקרית שמונה

"אחוות לוחמים"
מלון הצפון לחיילים
סליחות: 00:30
שחרית: 08:00


ארגון למען שמונה באהבה
בית "חזון עובדיה" רחוב יהודה הלוי 8
סליחות: 00:30
שחרית: 06:00

"הקריה הצפונית"
רחוב מקורות 1 ליד הטנקים
סליחות: 00:30
שחרית: נץ

ישיבת ההסדר
בניין הספרייה רחוב הרצוג 10 בניין ישיבת ההסדר
סליחות: 00:30
שחרית: 06:45

כולל "בית יהודה"
המחתרת 6
סליחות: 00:30 (מתקיים רק במוצ"ש וחמישי)

בית כנסת "מגן אברהם"
יקותיאל אדם 14
סליחות: 04:10
שחרית: 05:10

 

בית כנסת "הכנסת אורחים"
טרומפלדור 34
סליחות: 04:10
שחרית: 05:10

 

בית כנסת "חלקת יואב"
שי עגנון
סליחות: 04:15
שחרית: 05:10

בית כנסת "אלי כהן"
רחוב הגלעד
סליחות: 04:45
שחרית: 05:50

בית הכנסת "יהודה הלוי"
רחוב יהודה הלוי מול ביה"ס קורצ'אק
סליחות: 04:45
שחרית: 05:45

 

בית כנסת שערי רצון
ליד חנות עובדיה חומרי בניין ליד חנות חומרי בניין עובדיה
סליחות: 04:45
שחרית:  05:30

בית כנסת "חברת השלום"
טרומפלדור 51
סליחות: א',ג',ד',ו' – 04:45  | ב', ה'- 04:30
שחרית: 05:45

בית כנסת בית "חזון עובדיה"
יהודה הלוי 8
סליחות: 05:00
שחרית: 06:00

"תקוותנו"
מתנ"ס תקוותנו
סליחות: 05:00
שחרית: 06:00

בית כנסת "יד לבנים"
רחוב הרצל 39
סליחות: 05:30
שחרית: 06:30

 

בית הכנסת "ברית שלום"
רחוב הרצל מול בית ספר "המתמיד"
סליחות: א',ג',ד',ו' -06:15  |  ב',ה' – 06:05
שחרית: 07:00  |  ב', ד' 06:45

בית כנסת "יד לאחים"
רחוב ביאליק
סליחות: 06:45
שחרית: 07:45

ביה"ס "המתמיד"
רחוב הרצל 69
סליחות: 07:15
שחרית: 07:45

 

בית כנסת "חברת הזוהר"
יעקוב מלול 6
סליחות: 17:30
שחרית: 05:45

בית כנסת "שערי רצון" (הודים)
הירדן 8
סליחות: 17:30

זמני הסליחות מתפרסמים באתר "למען שמו-נה באהבה". חפשו בגוגל, או היכנסו לכתובת: www.lemaan8.co.il

מצאתם טעות? רוצים לעדכן אותנו בשינויים? שלחו הודעת sms למספר 054-3207251

אולי יעניין אותך

Bottom ad