היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

הוצאת שם רע

מה זה הוצאת שם רע לפי היהדות, ומה ההבדל המושג הזה ל"לשון הרע". מה דינו של מי שמוציא שם רע לחברו? & ואיך זה קשור לפרשת איש החינוך הבכיר

השבוע אנחנו מתחילים לקרוא את ספר שמות, בו תחילת הפרשה מקשרת לסיומו של ספר בראשית ומסכמת את שמות בני ישראל שירדו למצרים. בהמשך פרעה מוציא שם רע לעם ישראל ואומר כי הם סוג של גיס חמישי, ולכן מחליט לדכא אותו במספר דרכים: שעבוד פיזי ובניית "ערי מסכנות" (גטו למעשה) ובהמשך ציווי על המתת כל הזכרים הנולדים.

בהלכה, הוצאת שם רע פירושה לפרסם על אדם או ציבור דברים רעים שלא ביצע אותם, להבדיל מלשון הרע שנאמר על דברים רעים (או דברים ניטרליים) שאכן נעשו.

הרמב"ם מחדד ואומר כי המספר "לשון הרע" על חברו ובתוך סיפורו ערבב מעט דברי שקר, חטאו יקרא מעתה בשם "המוציא שם רע" ענשו חמור הרבה יותר מסתם לשון הרע ורכילות.

הוצאת שם רע נחשבת לאחת העבירות החמורות שבין אדם לחברו עד כדי כך שלמרות שביהדות הגישה כלפי אדם המביע חרטה על מעשיו סלחנית והנעלב נדרש למחול על עלבונו, בהוצאת שם רע, לא קיימת דרישה זו והנעלב רשאי שלא למחול למוציא השם הרע.

לפי דין תורה, עונשו של מוציא שם רע מתחלק לשניים: תשלום קנס בידי בית דין, ובידי שמים עונשו של המוציא שם רע, חמור יותר והוא חייב מיתה.

רבנו יונה בספרו 'שערי תשובה' מוסיף כי המוציא שם רע בענייני פגם משפחה, למרות שמת, אין לו כפרה לעולם, כיוון שלא פגם רק באדם החי שיכול למחול לו, אלא גם בהוריו והורי הוריו שכבר אינם בחיים. כמו כן, קיים חרם קדמונים מיוחד על הוצאת שם רע על מת.

הבעיה בהוצאת שם רע, הוא לא רק בעונשו של המספר, אלא הנזק שהוא גורם לאותו אדם עליו סופר. כתמים כאלה לא יורדים בכביסה, וגם לעיתים קרובות כאשר האמת מתגלה, לא ניתן לתקן את הנזק העצום שנגרם לו ולמשפחתו.
בעולם טכנולוגי כמו שלנו, כל אדם יכול להוציא שם רע בקלות, שכן היכולת להפיץ דברי בלע, ריכולים, שקרים וכו' קלה ומהירה. כשהאפשרות לכתוב על הקיר בפייסבוק, לקשקש בתוך טוקבק, להתדיין בפורומים שברשת מאפשרת לנו להפוך את הגיגי ליבנו ומוחנו לוויראליים.

בכל אופן, מאז שהטכנולוגיה החדשה נחתה על חיינו הסכנות עלו, והאסונות הפכו להיות אכזריים. הבעיה היא שברשת כל מטאטא יורה. לכולם הזכות והיכולת לכתוב מה שבא להם, לשפוט את מי שבא להם ולהפיץ לשון הרע לכל מקום.

 

משהו אישי

אפתח בגילוי נאות: בשבועיים האחרונים פורסמו ידיעות רבות על מעצר אישיות חינוכית בכירה מהאזור בעקבות מפגש עם קטין. אותה אישיות הינה דמות מרכזית מאוד בחיי, שעיצבה אותי לאורך שנות נערותיי, והייתה לי דמות להערצה, עד שלא יוכח אחרת.
זכיתי להתחנך ע"י אדם רב פעלים, שעליו נאמר "מורה לחיים". כמוני ישנם עוד מאות ואלפים של תלמידים שבורכו בזכות להיות תחת כנפיו ורבים מאיתם יעידו (ובלי קשר לחשדות) כי מדובר באדם משכמו ומעלה שהקדיש את כל חייו לפועלו לחינוך וערכים.

משום שהמקרה המצער הזה היה קרוב לליבי, טרחתי בעצמי לקרוא טוקבקים, פוסטים ופורומים (למרות שכבר שנים, אני נמנע מכך, בגלל הסיבות הטובות והבריאות). לא האמנתי למראה עיניי. אנשים ללא רחם, הפכו כותרת פשוטה אחת של מבזק חדשות, לכתב אישום חמור הכולל תחקיר, ראיות ופסק דין עם תיאורים דוחים, האשמות הזויות והוצאת שם רע בכמויות מסחריות. לאן הגענו?
בפורום רוטר למשל, עשרות גולשים כבר חרצו את הדין, וביטלו את הצורך של בית המשפט והמשטרה לחקור את הראיות. בזמן שבית המשפט מאריך את המעצר, כדי לאפשר למשטרה לחקור כראוי את המקרה, קבוצות וואסאפ כבר מנתחות האירוע ובדיוק כמו טלפון שבור מוסיפות חטא על פשע, ומפיצות עוד ועוד שמועות שקריות.

כך למשל כתבה אחת התושבות בעיר פוסט בפייסבוק (שנמחק לאחר מכן), ובו פרסמה את שם האישיות (שעליה הוטלה צו איסור פרסום מבית משפט, שזוהי עבירה אמיתית על החוק), וכן מילים איומים ונוראים כמו "הפעם נתפסת", והאשמות מחפירות ללא כל ביסוס (מפאת כבודו, אמנע מציטוט מדויק).  דוגמא נוספת. ראיון עם "פעילה חברתית" שהתראיינה ל"כאן" (תאגיד השידור הציבורי), בו כבר סיכמה את הפרשה, חרצה את הגורל, והתהדרה כיצד היא מחנכת את ילדיה לשמירה מפני סכנות של אנשים בעלי תפקיד, אך מעניין אם גם הזהירה אותם בהוצאת שם רע לאחרים.
כל עוד אין פסק דין, אף אחד לא יודע מה באמת קרה שם, אך זה לא מנע מאין ספור גרסאות להיזרק לאוויר (אגב, כידוע הוא השתחרר ממעצר, והתמונה המסתמנת עפ"י בית משפט שונה לגמרי).

יהודים יקרים, חובה לעצור את מחול השדים כלפי כל אדם. שופטים יש בבית המשפט, תנו להם לעשות עבודתם נאמנה ואל תרשיעו אדם ותוציאו עליו שם רע בחינם. בפעם הבאה, תחשבו פעמיים אם אתם מורשים לפרסם סיפורים על סמך דמיון, הרגשות ו"ככה שמעתי", כי התירוצים האלה לא מתקבלים בבית המשפט האמיתי. למעלה.

אולי יעניין אותך

Bottom ad