היום ה-05 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

המפתח להצלת הגליל תעסוקה בשכר הוגן

 

71% הגברים יעברו אם תהיה להם עבודה.  הנשאלים התבקשו לדרג את הסיבות שיגרמו להם לעבור לגליל: 38.3% תעסוקה, 18.5% חינוך, 12.5% דיור, 21.6% תרבות ובילוי ו-6.6% תשתיות 0 ראש הממשלה בנימין נתניהו: "צאו החוצה ותראו את העשייה שלנו" 0 המשנה לראש הממשלה השר סילבן שלום: "נעזור באלף שקלים לחודש לחמש שנים במשכנתא לצעירים"

אלה הממצאים העיקריים העולים מסקר מיוחד שנערך לקראת וועידת הגליל שהתכנסה בבית שאן השבוע. את הסקר ערך מכון "שווקים פנורמה" והוא מגלה כי יישוב הגליל אינו רק חזון אלא תכנית מעשית שניתן ליישמה אם יינתנו פתרונות מתאימים בתחום התעסוקה. הסקר נערך  בקרב מדגם כלל ארצי מייצג של 500 אנשים.

מהסקר עולה כי עבודה ראויה עם שכר הוגן ואתגר מקצועי תגרום ל-56.1% מהציבור לעבור ולהתגורר בגליל. מקרב תושבי גוש דן שהשתתפו בסקר קיימת נכונות בקרב 35.7% מהם.

71% מהגברים ו- 54.1% מהנשים רואים בעבודה זרז למעבר לגליל. נושא התעסוקה חזר על עצמו גם כאשר נתבקשו הנשאלים לדרג את הגורמים שיגרמו להם לעבור לגליל: 38.3% תעסוקה, 18.5% חינוך, 12.5% דיור, 21.6% תרבות ובילוי ו-6.6% תשתיות. עוד עולה מנתוני הסקר שהוזמן על ידי המשרד לפיתוח הנגב והגליל והרשות לפיתוח הגליל שיזמו את הוועידה, כי 77.3% מהציבור בעד הטבות מס לישובי הגליל. הנושא עלה לכותרות לאחרונה לאור החלטת בג"צ שאיימה לבטל כליל את ההטבות אם הממשלה לא תציג מדיניות מסודרת בנושא. מתוך אלה הסבורים כי יש להעניק את הטבות מס לגליל, 24.3% מהם סבורים כי יש להגדיל אותן. באופן מפתיע התומכים הגדולים בהטבות המס לגליל הן דווקא תושבי גוש דן (62.1%) ותושבי ירושלים (61%).

המשנה לראש הממשלה והשר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום, הרוח החיה ויוזם הכנס, הציג בוועידה תוכנית סיוע למשכנתאות לזוגות צעירים המעוניינים לעבור לפריפריה. התוכנית תונח על שולחן הממשלה בקרוב ומדברת על תמיכה במשכנתאות לזוגות צעירים הרוכשים דירה ראשונה בפריפריה. התנאי הוא שהזוגות יתגוררו בפריפריה לתקופת של 5 שנים, לפחות.

הסיבה לכך נעוצה בנתונים שנאספו במשרד ובמחקרים שונים, ומראים שחמש השנים הראשונות הן השנים הקריטיות לזמן הסתגלות וקביעה סופית של מקום המגורים. מי שאין בבעלותו נכס ועתיד לרכוש את דירתו הראשונה ויישאר להתגורר בפריפריה יזכה בסיוע בסך אלף שקלים בחודש.

השר שלום: "מתן סיוע למעוניינים לרכוש דירה בפריפריה ייתן יתרון משמעותי לפריפריה כבחירה למקום מגורים ויתמרץ זוגות צעירים לעבור לנגב ולגליל". תמיכה של סך 1,000 שקל מהווה עד כ-25% מגובה המשכנתה הממוצעת. "זו עזרה אמיתית לזוגות הצעירים בתחילת דרכם הקובעים את מקום מושבם ומקימים משפחה" הוסיף השר.

"הצעירים הם עתיד של ישובים קיימים. ישוב הסובל מהגירה שלילית, הדור הצעיר עוזב אותו ולא מגיעים אליו תושבים נוספים, סופו להזדקן והמשכיותו מוטלת בספק. מכאן החשיבות המרובה במעבר של זוגות צעירים המזרימים דם חדש ומחזקים את האוכלוסייה הקיימת".

הביקוש כיום לדירות ראשונות עומד על כ-10,000 בשנה. המשמעות התקציבית של ההצעה היא כ-120 מיליון שקל בשנה הראשונה ו-620 מיליון שקלים בסוף. "זה לא בשמים", אמר השר שלום, "הייתי שר אוצר, אני יודע. מדובר בהוצאה שהיא השקעה לטווח הארוך".

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "צאו החוצה וראו שאנחנו עושים. אנחנו לא מדברים, אנחנו עושים", אמר נתניהו בנאומו בוועידת הגליל ופירט מה עשתה ממשלתו למען הגליל בשנה החולפת.

"כל מה שאתם צריכים זה לצאת החוצה. צאו החוצה וראו שאנחנו עושים. כשהייתי חייל, הדרך לרמת הגולן הייתה ארוכה כאורך הגלות. כאילו חצינו יבשת. היום יש את כביש 6 וכבישים נוספים צפונה ומזרחה. הכבישים המהירים בגליל צריכים להיות נגישים לכל היישובים – היהודיים והלא-יהודיים – כדי שכולם ייהנו מהקלות של התנועה. הגליל הוא חבל ארץ מאוד אטרקטיבי וצריך שיהיה נוח לנוע בו".

רה"מ דיבר גם על הזינוק במחירי הדירות בישראל ואמר כי בשל מצוקת הקרקעות "יש לפתוח 2 חבלי ארץ חשובים – הגליל והנגב". הוא הבטיח להרחיב את נצרת, כרמיאל וערים נוספות בצפון.
"יש מגרשים ל-20 אלף יחידות דיור שהשיווק שלהם יחל בקרוב. חצי מהם מיועד ליישובים הלא-יהודים. נרחיב ישובים קיימים. הגדלת ההיצע תשחרר את הלחץ לעליית מחירי הדירות. המחירים בין חדרה לגדרה הם כמו מחירי הונג קונג".

בראש הוועידה עמד המשנה לראש הממשלה והשר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום ולקחו בה חלק דמויות בכירות מהפוליטיקה, הכלכלה והחברה הישראלית וראש העיר המארחת בית שאן ג'קי לוי. בין המשתתפים: נשיא המדינה שמעון פרס שפתח את הוועידה, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר יובל שטייניץ, שר התמ"ת בנימין בן אליעזר, שר השיכון אריאל אטיאס, יו"ר האופוזיציה ציפי לבני, ח"כ מאיר שמיר ויו"ר בנק הפועלים יאיר סרוסי.

את הכנס כיבד בנוכחותו שר החוץ לשעבר דוד לוי שהתקבל בחמימות ובאהדה על ידי הנוכחים.  

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad