היום ה-05 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

ירושה-לים

 

ירושלים, העיר שחוברה לה יחדיו, עיר הבירה, עיר הקודש, והעיר שחומדים אותה כל דתות העולם, נמצאת בידי עם ישראל היושב במדינת ישראל, תחגוג ביום רביעי את שחרורה ע"י העם היהודי.
כזכור, מאז מלחמת העצמאות (תש"ח-1948) עד שנת 67, הייתה העיר מחולקת כשצד המערבי היה בידי ישראל ואילו הצד המזרחי, כולל ירושלים העתיקה, היה בשליטת
ירדן (פרט להר הצופים).
ב-כ"ח באייר 1967 שלושה ימים אחרי שפרצה מלחמת ששת הימים כבש צה"ל מזרח ירושלים מה שגרם לאיחוד מחדש של העיר. במשך 19 שנות החלוקה הייתה חומה בגובה 5 מטר בממוצע שהפרידה בין ירושלים הישראלית והירדנית.

 

מימי התנ"ך ועד היום

מאז ומעולם הייתה ירושלים מקודשת לשלוש הדתות, ועד היום ניתן למצוא בה מקומות היסטוריים וחדשים, הרוסים ופעילים המקודשים לכל הדתות.

 

השם שניתן לה, "ירושלים" הוא חיבור של השם שנתן לה אברהם ("הר השם יראה") עם השם "שלם". בתנ"ך מופיע השם ירושלים בד"כ ללא האות יוד אחרי הלמד. לירושלים ישנם כ-70 שמות המיוחסות לעיר, כשהבולטים ביניהם הם: ציון, עיר דוד, שלום, יראה, יבוס ויפה נוף.
קדושתה של ירושלים באה בעקבות בחירתו של הקדוש ברוך הוא לשכן את שכינתו בבית המקדש., ולכן ניתנו מספר מצוות חשובות מאוד שקשורות לעיר כמו אכילת קורבנות בין חומות העיר, עליה לרגל שלוש פעם בשנה (פסח, שבועות וסוכת), הקרבת קורבנות, הבאת ביקורים, וכן.  ירושלים מופיעה בספרי התנ"ך כ-653 פעמים(!), וכן במשנה, בתלמוד ובתפילות כ-120.
עפ"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון לשנת 2013, חיים בירושלים כ-בירושלים כ-801,000 תושבים מתוכם 66% יהודים, 34% מוסלמים, 2% נוצרים.
המשפט, "אם אשכחך ירושלים…" המפורסם, לקוח מספר תהילים (מזמור קל"ז, פס' ה-ו), וכיום אומר אותו החתן בחופה, לפני שהוא שובר את הכוס, זכר לחורבן שני בתי המקדש.

 

הכותל המערבי

יש אין ספור מקומות קדושים ומדהימים בעיר הקודש, שיכולים ספק חוויה רוחנית עילאית לכל המרבה בהליכה. אך אין ספק כי הכותל הוא המקום הקדוש ביותר מכל אתרי הקדושה של ארץ-ישראל ועם ישראל. הכותל נחשב כשריד היחיד מבית-המקדש עצמו. במקורותינו נאמר הנו המקום הסמוך ביותר למקומה של השכינה. היות וארון-הברית שכן סמוך לכותל המערבי בזמן בית-המקדש הראשון. בבית-המקדש השני כבר לא נמצא ארון-הברית. במקורות סופר כי הארון נגנז ועד היום לא נמצא.
מאותו הזמן נהוג לחשוב כי השכינה לא זזה מכותלו המערבי של קודש-הקודשים, שהוא כותלו המערבי של המקדש. הכותל הוא קטע מהחומה
המערבית, שהקיפה בימי קדם את בית-המקדש הראשון והשני,
אורך הכותל מגיע  ל-28 מ' גובהו
18 מ' ועומק הכותל הטמון באדמה הוא כמעט כגובה הכותל הגלוי מעל האדמה. רצפת הכותל בימינו נמצאת 708 מ' מעל פני הים התיכון, זה המקום הנמוך ביותר בשטח העיר העתיקה של ימינו. הכותל בנוי מאבנים יוצאות-דופן בגודלן, שהגדולה בהן משקלה כ-400 טון והקטנה ביותר כ-1.5 טון. אבנים במשקל 70-30 טון מצויות לרוב בפינות, והאבן הממוצעת משקלה 10-8 טון. עוביו של הכותל הוא 5 מטרים, והוא בנוי משלוש שורות של אבנים, שאף הן ענקיות.

 

חידת השבוע

1.  מהם הדברים שמבטיח הקב"ה לתת לשומר מצוותיו?

2.  מה דינה של השנה השביעית בעניין שביתת הארץ?

פה שקווילים

ארגון למען שמו-נה באהבה ובית כה לחי מזמין את הציבור הרחב להרצאה מרתקת של הרב מאיר אליהו שליט"א השיעור יתקיים אי"ה ביום ראשון כ"ה אייר ( 5/5/13 למניינם) בבית "כה לחי" רחוב יהודה הלוי 8

 

לפרטים 0528249034 0506429037

 

פרשת שבוע

 

והפעם, סיפור לשבת:

מעשה היה במשלחת בדואים שהגיעו לביקור רשמי בכרך תל-אביב. הם סיירו במשך היום במקומות שונים בעיר ולסיום הביקור הוזמנו לארוחת ערב בבניין העירייה. במהלך הסעודה פנה נציג העירייה אל האורחים ואמר להם: "ברצוננו להעניק לכם שי למזכרת. אם ראיתם  במשך היום דבר מסוים היכול לשפר את איכות החיים במקום מגוריכם, אמרו לנו ונשתדל לתת לכם אותו". אחד האורחים אמר: 'כן, ישנו דבר שאנו חפצים בו מאד. דעו לכם שביישובנו הדל אין באר מים, ואנו נאלצים להביא בכל יום פחי מים ממקום מרוחק, והנה כאן בעיר ראינו שבכל בית ישנו ברז והמים מגיעים לכל מקום בקלות. נהיה אסירי תודה אם תואילו להעניק לנו ארבעים ברזים". מיד ניתנה ההוראה למלא את מבוקשם, ותוך זמן קצר הובאו לבניין העירייה ארבעים ברזים, ומהר יצאו לדרכם בכדי להתקין את הברזים באוהליהם. מה רבה הייתה אכזבתם בראותם שבברזים שהותקנו לא זרמו מים. כאשר הגיע השרברב שהוזעק לראות מדוע אין מים בברזים-פרץ בצחוק רם ואמר: "כיצד העליתם בדעתכם שיצאו מים מתוך הברזים? הרי לא הברז נותן את המים, אלא הוא רק צינור המתחבר למשאבה השואבת את המים מהבאר".

אולי אנו לא שמים לב אבל אנו בדיוק כמו הבדואים. לפעמים אנו חושבים שהעולם יכול להתנהל ללא תורה שמגינה, אך זוהי טעות. ללא תורה אין קיום בעולם, כי אם התורה אינה נצרכת בעולם, אז מדוע הגענו בכלל לעולם הזה?

ועל זה נאמר "אל תסתכל בקנקן אלא מה שיש בתוכו"                                   

בר יוחאי חיים

 

 

 

פה-שקוילים

 

–        ארגון למען שמו-נה באהבה ובית 'כה לחי' מזמין את הציבור הרחב להרצאה מרתקת של הרב מאיר אליהו שליט"א השיעור יתקיים אי"ה ביום ראשון כ"ה אייר ( 5/5/13 למניינם) בבית "כה לחי" רחוב יהודה הלוי 8.

    לפרטים 0528249034 0506429037

 

–        תנועת "אמונה" יוצאת בפרויקט חדש של ליווי לנשים מתגיירות ביום קבלתן עול מלכות שמיים, ועם כניסתן לחיקו של עם ישראל (כלומר- יום הטבילה) מתוך צורך שעלה מן השטח כאשר התברר שנשים אלו עוברות תהליך רוחני ארוך, אך דווקא היום הגדול הופך לטכני ומאיים, החליטו ב"אמונה" "להרים את הכפפה" ולנסות לתמוך בנשים אלו ברגעים הגדולים.

ב'אמונה' מחפשים מתנדבות המוכנות לבוא למקווה בחצור בימי שלישי בין  השעות 9:00-12:00 בבוקר. התפקיד הוא לקבל את הנשים, לחבק, לראות אם צריכות עזרה ולהיות בשטח לעזרתן.

פעמים רבות, מיד לאחר הטבילה מתקיים טקס חופה וקידושין כדת משה וישראל (בחצר המקווה..) שמוסיף על ההתרגשות והצורך שלהן בחיבוק ובמישהי שתשמח איתן בשמחתן. ניתן להתנדב גם על בסיס חד פעמי, אין צורך להתחייב לקביעות. הפרויקט כבר התחיל ולכן אנו זקוקות כמה שיותר מהר למתנדבות . לפרטים- תהילה חקק. רכזת "אמונה" קרית שמונה. 054-5956657/04-6904102

–        ארגון "יד עזרא ושולמית" מזמין את תושבי קרית שמונה והסביבה לכנס התעוררות ענק ומרגש עם הרב מנשה המון שליט"א (לעילוי נשמת אפרים בן מרגלים). הכנס יתקיים ביום רביעי 8.5.13, כ"ח באייר, שעה 20:00. הכניסה חופשית, עזרת נשים פתוחה. לפרטים: 052-3115043

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad