היום ה-31 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

יש היום מתייוונים?

נכון שהכי פופולארי בחנוכה זה לכתוב על האור, הנס והכיף, אך בל נשכח שהיו גם מתייוונים בסיפור הזה, שהיוו סכנה מתמדת מאז ועד היום. השאלה היא מי הם המתייוונים של היום? זה יהיה קצת יומרני, שלא לומר גובל בעזות מצח, להצביע על מתייווני הדור, שכן מי שם את מי כמגדיר הלאומי?. אך עם זאת אפשר להצביע על קווי מתאר של המתייוונים של תשע"ח ובכלל.

 

מה זו בעצם התייוונות? פעם יאיר לפיד טען שזו בסך הכל "הרחבת אופקים אינטלקטואלית ותרבותית". כלומר, היהודים שהתייוונו לפני כ-2,178 שנים, בתקופת מרד המכבים, לא סתם הרחיבו אופקים הם פשוט שעבדו את עצמם למה שאנחנו מכנים היום "התרבות המערבית".

המתייוונים המקוריים החליפו את לבושם, שינו את מעשיהם והפסיקו לראות בעצמם יהודים במלוא מובן המילה, לפחות לא כאלה שהתורה מחייבת אותם לנהוג באורח חיים מסוים. במקום זה הם הסתנוורו מהתרבות החומרית והחיצונית של היוונים, השקיעו המון בטיפוח הגוף, החליפו את חוכמת התורה בחוכמת הפילוסופים, הקיפו את עצמם בתרבות ובידור להמונים ושכחו מהיכן באו ומה תפקידם בעולם. האם זה קורה היום?

להבדיל ממה שחלקנו חושב, היהדות בעד פתיחות, בעד לימודים, בעד הרחבת אופקים ושאיבת מידע מתרבויות אחרות. אפילו חז"ל אמרו "חוכמה בגויים – תאמין". אף אחד ביהדות (אולי חוץ מחסידיות זעירות מספרית) לא טוען שאי אפשר להרחיב אופקים, ללמוד מחשבים, תזונה או אדריכלות. וגם האופנה המזעזעת שפוקדת אותנו מידי עונה זו לא בדיוק התייוונות, שכן האנשים שקונים מלכתחילה ג'ינס מחורר לא בהכרח יוצאים נגד עולם היהדות, אלא סתם נשאבים לכללים של "אופנת ההמונים".

אז מה זה בכל זאת מתייוון? האם הבחור שרוקד במסיבת סילבסטר, כולו מסטול, כולו שקוע במחשבות איך לגרור את הבחורה שמולו לשירותים, הוא מתייוון? הבחורה שמסוגלת להעביר שעתיים כל יום בניסיונות נואשים להוציא עוד תמונת סלפי מוצלחת לפייסבוק היא מתייוונת? ואם הגבר שמטפח את גופו באדיקות מדי יום בחדר הכושר, והסיפוק הגדול שלו בחיים מגיע מהסתכלות בראי, נכלל בהגדרה הזאת? לא בטוח שכן, אולי המעשים הללו נכללים בתרבות היוונית, אך לא כל אדם שעושה מעשים רעים הוא אדם רע, שיכול להיות שכנגד הוא עושה גם המון טובים.
בשורה התחתונה ההתייוונות היא בסך הכל עזיבת ערכי היהדות והתמכרות לשטחיות, חיצונית ולמעשה זהו תעתוע שגורם לנו לחשוב שהעיקר טפל והטפל עיקר.

ברוך השם, לעם ישראל יש מסורת יפהפייה שגם הפרט שעושה מעשיים "יווניים", מהול בקורטוב של מסורת. קידוש, פסח, חנוכה, תהילים ועוד סממנים אחרים וטובים שאומרים למעשה "אני אוהב יהדות", אך גם נופל בהנאה של דברים שלא שייכים אליה.
בשורה התחתונה, אסור לנו לקטלג ולהצביע על אנשים שנסחפים אחרי תרבות יוון, אלא לראות בהם את הצד המואר, את הטוב, את המעשים הטובים. צניעות, פשטות, חסד, צדקה וכו', אלה מאפיינים מאוד בולטים ביהדות, ולכן גם מי שתרם, עזר, נתן שלא על מנת לקבל וכו' מאיר את העולם באור חיובי וטוב, גם אם במקביל הוא סוגד לתרבות האופנות החולפות.
בכלל, אנחנו כבני אדם מאוד אוהבים להצביע ולקטרג על האנשים החלשים בנושאים מסוימים, במקום לנסות ולהאיר להם את הדרך. הרב קוק דיבר על זה וכתב: "הצדיקים הטהורים אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק, אינם קובלים על הכפירה אלא מוסיפים אמונה, אינם קובלים על הבערות אלא מוסיפים חוכמה". הלוואי שכולנו נזכה להאיר את הטוב, ולהשפיע על סילוק הרע.

 

פהשקווילים

צדיק בא לעיר

זה כבר הפך למסורת, וגם השנה יגיע הרב מרדכי שיינברגר להרצאה מרתקת בנושא "בימים ההם בזמן הזה". ההרצאה תתקיים במוצ"ש (מחר), כח כסליו (אור ל-כ"ט) בבית הכנסת "אלי כהן", בשעה 19:15. כולם מוזמנים.

 

פתיחת דלתות

"פאב האנשו" החליט לפתוח את שעריו גם לציבור הדתי, והחל מעתה הוא כשר בהשגחת הרבנות המקומית, וסגור בשבת.

 

חידוש מרענן בישיבת קריית שמונה

השנה החליטו בני הישיבה לפתוח את שורות הישיבה ולהזמין את כל בני העיר להדלקת נר ראשון, ולהרקדה המונית אם הפסקה לטעימת מאכל חנוכה הסופגנייה.

הענות והשמחה הייתה רבה וזכינו אף להשתתפותו וברכתו של ראש העיר הרב ניסים מלכה.

  • בעקבות ה"אנשו פאב", גם ב"קשיו בר" עובדים בימים אלה על קונספט כשר של המקום. ברגע שהנושא יתקדם נעדכן
  • בכולל חזון עובדיה (בית "כה לחי") יתקיימו השבוע שתי מסיבות חנוכה
    מוצ"ש, מסיבה של אבות ובנים
  1. יום רביעי – מסיבת חנוכה של הרב יעיש (בנים ובנות)

 

  • עלון מס' 2 של הקהילה הצעירה – דעת המקום יצא לאור ללאינטרנט, וניתן להוריד ולקרוא אותו באתר של ארגון "למען שמו-נה באהבה.

 

 

 

בבוקסה (עם תמונה) ספר ילדים להורדה בחינם מאת הרב ישראל אזולאי: שימי מספר על נס החנוכה.

שימי הוא ילד דמיוני שייקח אתכם אל תוך תקופת המכבים, והכל בדרמת מתח וחוויה משעשעת. את הספר חיבר הרב ישראל אזולאי מקרית שמונה, וניתן להוריד אותו חינם באתר "למען שמו-נה באהבה"

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad