היום ה-02 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

מה לחצי נקודה וחינוך לטכנולוגיה?

מועדת הכספים של הכנסת, מגיעה בשורה חשובה לקידום החינוך הטכנולוגי בישראל. אולי זו תחילתה של מהפכה בחינוך הטכנולוגי בישראל, הצעת חוק שהתקבלה השבוע בכנסת קובעת כי בוגר תעודה מקצועית יקבל נקודת זיכוי ממס הכנסה בדיוק כמו בוגר תואר אקדמי. במכללה הטכנולוגית תל חי מברכים על ההחלטה

 

במכללה הטכנולוגית תל חי, מברכים על אישור הצעת החוק שתשווה בין בוגרי המכללה הטכנולוגית לבוגרי האקדמיה. "בוגרינו מתמודדים עם לימודים מורכבים ביותר שדורשים מהם השקעה אינטנסיבית ביותר. מדובר על מקצועות משמעותיים שיצעידו את התעשייה הישראלית קדימה. ההצעה מחזקת את החינוך להשכלה טכנולוגית ואף תגרום לתמריץ בקרב הסטודנטים. חשוב להזכיר לציבור הרחב כי בוגר המכללה הטכנולוגית תל חי, יוצא לחיים עם מקצוע ביד, מקצוע נדרש וחיוני למשק". כך סיכם מאיר ביטון מנכ"ל המכללה הטכנולוגית תל חי, חבר בפורום המכללות ושותף למאבק המכללות הטכנולוגיות בכנסת. ביטון, מברך על אישור ההצעה.

 

עד כה בוגר תעודה מקצועית קיבל חצי נקודת זכות בלבד ממס הכנסה, להבדיל מבוגר השכלה האקדמית שקיבל נקודת זכות מלאה. בימים אלה ממש, אישרה ועדת הכספים הצעת חוק של ח"כ מירב בן ארי (כולנו) בנושא הענקת נקודת הזיכוי ממס הכנסה למסיימי תעודה מקצועית – זאת כתיקון לחוק שלפיו בוגר תעודה מקבל חצי נקודת זכות בלבד, להבדיל מבוגר ההשכלה האקדמית שמקבל נקודה. בתיקון להצעת החוק עולה העיוות הקיים בין בוגרי המסלולים המקצועיים לאקדמיים. אדם שסיים לימודי מקצוע, בהיקף שעות לימוד הזהה ל-1,700 שעות לימוד הנהוגות במוסד להשכלה גבוהה, זכאי למחצית נקודת זיכוי בלבד.

מגישי הצעת החוק מדגישים כי לצד ההטבה הכספית שמעניקה נקודת הזיכוי, בתיקון יש הצהרה שהמדינה זקוקה למקצועות אלו בכדי לעודד צמיחה והצטרפות להשכלה הטכנולוגית.  מספר מקבלי תעודת – הסמכה מקצועית, מבוגרי המכללות הטכנולוגיות, בטווח של עד שנה וחצי מסיום לימודיהם הוא 4,531 בוגרים בממוצע לשנה. העלות התקציבית של מתן נקודת זיכוי מס מיוחדת לבוגרים אלה היא כ-11.85 מיליון שקל בשנה, וזאת בהנחה כי כל הבוגרים ישתלבו בשוק התעסוקה מידית עם קבלת ההסמכה.

 

"ח"כ בן ארי שהובילה את הצעת החוק, אומרת כי בשנים האחרונות חל גידול של כ-300% במספר האקדמאים שרבים מהם אינם מוצאים תעסוקה הולמת להכשרתם ונאלצים לעבוד במשכורת מינימום. לעומת זאת, התעשייה הישראלית משוועת לידיים מקצועיות עובדות והמשכורת הממוצעת בתעשייה מגיעה ל-12 אלף ₪. התיקון להצעת החוק מייצר השוואה, שלא קיימת היום בחוק, ומתקן עוול שקיים במשך שנים. אין הבדל בין אדם המסיים תואר ראשון, לבין אדם אשר מסיים תעודת הנדסאי. ולכן, על המדינה לסיים את האפליה ארוכת השנים ולתקן את החוק ולהשוות את התנאים הללו".

 

המכללות הטכנולוגית, שנמצאות תחת פיקוח משרד הכלכלה, טוענות כי הן מ"מוזנחות" על ידי המדינה למרות הצורך של המשק באנשי מקצוע. המכללות נמצאות במאבק מתמשך בשנים האחרונות על העלאת התקציבים, וקבלת עצמאות פדגוגית. ד״ר יוכבד פנחסי-אדיב, יו״ר פורום המכללות הטכנולוגיות מסרה בתגובה  להצעת החוק של ח"כ בן ארי כי "סטודנטים הלומדים למקצועות הנדסאים וטכנאים במכללות הטכנולוגיות המאושרות על ידי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, צריכים להיות שווים במעמדם ותנאיהם לסטודנטים הלומדים במוסדות האקדמיים". "אנו מברכים על כל תהליך של השוואה ומבקשים להדגיש כי בהצעת החוק יש לרשום במפורש כי מדובר בתארי הנדסאים וטכנאים, בדומה לרישום כי הסטודנטים לתואר אקדמי זכאים להטבה. זאת מאחר והלימודים לתארי הנדסאי וטכנאי הם לימודים ארוכים ומובנים בדומה לתארים אקדמיים, ולכן מעמדם צריך להיות שווה ללימודים האקדמיים".

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad