היום ה-03 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

מה לנו ולכנסיות?

זה קרה לכולנו,  במהלך טיול בחו"ל, טיול בצבא או טיול שנתי, אחד היעדים "המרתקים והמעניינים" היו כנסיה או מנזר. הפעם ננסה להבין מה כל כך בעייתי בזה, למה אנחנו נמענים למרות שאיננו מאמינים בדת הנוצרית, ולמה למסגד אין בעיה ממשית.

מסתבר שזה לא כל כך פשוט להיכנס למקומות האלו על פי היהדות, לפחות בכל הנוגע למקומות נוצריים ולא רק ברמה הפרקטית אלא גם במישור הרוחני.

 

השילוש הקדוש = עבודה זרה

ראשית, צריך לדעת שמכיוון מצד היהדות, הנצרות מוגדרת כעבודה זרה משום שמהות אמונתה היא שיתוף-המשולש. להשקפתם, ישו הוא כביכול סוג של שותף בהנהגה של העולם. לפי דין תורה, שיתוף שווה לעבודה זרה. ולנו, ליהודים, אסור ליהנות ממקום של עבודה זרה. המקור לכך מובא ברמב"ם ובכל הפוסקים הראשונים, וגם נכלל בשלושה עשר עיקרים.

יש לשים לב כי גם כניסה לגנים הבאהיים בחיפה (שם לא מעט חתנים וכלות הולכים להצטלם ביום חתונתם) אסור דאורייתא כי כל המקום הזה הוא עבודה זרה, ואפילו רק צילום קטן על רקע הפסלים, המדרגות או השׂיחים נחשב לעבודה זרה.

לגבי מסגד, כאן הדין שונה. מותר להיכנס, כיוון שמסגד לא מוגדר כבית עבודה זרה. המוסלמים מאמינים שיש אל אחד, ורק מאמינים שהנביא שלו הוא מוחמד. אבל הם לא מאמינים שהנביא שלהם שותף בבריאה או בהנהגה ולכן אם יש צורך (למשל מדרכי שלום מותר להיכנס) ולכן אינם נקראים עובדי עבודה זרה. הם עושים דברים אחרים, אבל הם לא בגדר של עבודה זרה. עם זאת, כמובן שלמסגדים שעל הר הבית אסור להיכנס, מצד הקדושה של הר הבית עצמו, לא בגלל המסגדים.

בד"כ כשאומרים את צמד המילים 'עבודה זרה', מיד עולה קונוטציה של השתחוות לפסלים וממש לעבוד לאל זר, אך האמת היא אחרת כפי שאמר שלמה המלך 'הרחק מעלי הפתחה'. כלומר, לא צריך להיכנס כלל למקומות שליליים. חז"ל בגמרא דורשים שדברי שלמה המלך נאמרו לא רק על בית פריצות אלא גם על בית עבודה זרה. אגב, לא פעם אנשים שנכנסו לכנסיה או מנזר התפעלו מהמקום ונמשכו אחר הנצרות מתוך עניין, ואף נשאבו לשם.

 

מקום רוחני

אם כך, נראה שגם להיכנס לבית של אדם נוצרי עם צלב אסור? התשובה שלילית, שכן זהו מקום של אדם פרטי, ולא מקום רוחני של פולחן וכמו שאסור להיכנס כיום להר הבית, או כמו שאסור לכהן להיכנס לבית קברות, כך גם יש 'התנגשויות' רוחניות בכניסה לכנסיה.
בפרשת שבוע אנו למדים על המושגים 'טמא' ו'טהור', וניתן להבין שטומאה זה מלשון אטום, וטהרה, טֹהר, מלשון צֹהר, פתח, כניסה. יש דברים שהאדם עושה והוא חוסם עצמו מבחינה רוחנית, ויש דברים שאדרבא, הוא פותח את עצמו מבחינה רוחנית. כך למשל, המקווה מטהר את הטמאים, זה סוג של התקדשות רוחנית. להבדיל, לכהן למשל אסור להיכנס לבית הקברות כי הטומאה אוטמת את הערוצים הרוחניים שלו. יש דברים שהטומאה שלהם כל כך גדולה, ואז הערוץ הרוחני לא רק מעומעם אלא ממש נכרת.

 

שאל את הרב

– נכנסנו לדירה חדשה בערב חג פסח. האם מותר לנו לעשות חנוכת בית בימי ספירת העומר?    
תשובה
 "כן. העיקר הוא הלימוד שעורכים כולל הסעודה, כדי לקדש את הבית, אבל יש להימנע מכלי זמר, אך שירה בפה מותרת".

 

– יש לי חבר שעובד במזנון לעוגות וקפה. במזנון מוכרים עוגות, סנדוויצ'ים וקפה. כל המוצרים הנ"ל מגיעים למזנון ממקומות כשרים (זאת לאחר בדיקה וודאית), אך לדוכן אין תעודת כשרות. האם ישנה בעיה לקנות ממקום זה מוצרים או קפה?
תשובה
  "מצד ההלכה, אין לקנות דברי מאכל פתוחים אלא אם כן יש למוצרים תעודת כשרות ומשגיח המפקח על המקום. אבל דברים הסגורים באריזות הרמטיות, שיש עליהם חותמת כשרות, גם אם אין למקום פיקוח כמו מכולת, בוודאי שאפשר לקנות, בין עוגות ובין וממתקים, וכן על זה הדרך".

 

– שלום כבוד הרב, תהיתי לגבי העניין של הכנסת דפי פרשת השבוע למכלי מחזור נייר, האם לא עדיף להשתמש במכלים אלה על פני גניזה או השלכה לפח אשפה, הרי באמצעות המחזור מקיימים את "בל תשחית" גם נייר וגם עצים?
תשובה
 "כל דבר שהוא בגדר תשמישי קדושה, ובכלל זה סידורים וספרי קודש, ודפים שכתובים בהם דברי תורה, חייבים מן הדין לגנוז אותם בדרך של כבוד, והכנסתם למיכל מחזור לנייר הוא בזיון לכתבי הקודש".

 

הרב רפאל סבתי שליט"א

 

 

טורניר ספורט בישיבת ההסדר קריית שמונה

בשבועות האחרונים התקיים בישיבת ההסדר בקריית שמונה טורניר ספורט ייחודי במטרה לחבר את הנוער העירוני לישיבה. עשרות בני נוער מהשכונות השונות בעיר נרשמו לטורניר ולקחו פעיל במהלך המשחקים. בגמר שנערך בשבוע שעבר במעמד ראש העיר הרב ניסים מלכה וסגנו יגאל בוזגלו, זכתה הקבוצה המנצחת "הירוקים" בגביע ופרס מיוחד. תודות לכל מי שלקח חלק בארגון: יד עזרא ושולמית ובפרט למשה, ראש העיר וסגנו, למועצה הדתית, אגף לתרבות תורנית, דורון מוטורס, יוני מאולמי הברון, ישיבת ההסדר קריית שמונה.

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad