היום ה-26 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

מועצת העיר בשפל חדש המנכ"ל לחבר המועצה: "אתה אידיוט!"

אין זה תענוג להיות נוכח בישיבות מועצת העיר, לא בדרך התנהלותן ולא באופן בו דנים ראש העיר וחברי המועצה בענייניהם של תושבי העיר. לעיתים נדמה שראש העיר אביחי שטרן משמש כמנהל קרקס בדרך בה הוא מתייחס לחברי המועצה. המון טריקים ושטיקים, שלצערי חברי המועצה, במיוחד מהאופוזיציה לא 'עולים' עליהם ובאמצעותם הוא עושה 'סללום' ואקרובטיקה בדרך שלו להשיג את מטרותיו. בעניין הזה קשה לבוא בטענות אליו כאשר הנבחרת העומדת מולו חלקה דגי טונה אילמים (קואליציה) וחלקה מקהלה צווחנית ורועשת הנהנת לשמוע את עצמה, בלי קשר לנושאים העומדים לדיון.

"חדשות הגליל) מלווה את מועצת העיר זה תקופה, ובחודשים האחרונים שבנו וטיפלנו בפיצוץ שתי הישיבות החשובות שעל שולחנה של כל רשות מקומית: אישור תקציב העירייה ודיון ואישור 'צו ארנונה.

 

תקציב העירייה לשנים 21-22

 

כל הניסיונות להביא לקיום הישיבות הללו שפוצצו בזמנם על ידי ראש העיר לא צלחו, כולל פניות למנהל המחוז במשרד הפנים אורי אילן שאפילו לא טרח להשיב לפניות של "חדשות הגליל) ושל חברי האופוזיציה ששיגרו אליו מכתב במהלך חודש מאי האחרון. פרשת מנהל המחוז ראוי שתטופל בידי שרת הפנים איילת שקד כי כך לא מתנהג בעל תפקיד כה בכיר בשירות הציבורי. אורי אילן הוא עוד אחד ששכח שהציבור משלם את שכרו, לפחות כדי שיענה לו.

הישיבה על תקציב השנים 21-22 הייתה ברמת חשיבות עליונה היות והיא מסכמת תהליך תוכנית הבראה/המראה של הרשות המקומית או התרסקות של השירותים הניתנים לתושב ונפגעו כתוצאה מהטלת גזרות באמצעות חוקי עזר, אגרות ועוד. חברי האופוזיציה יכלו בקרביו של התקציב שגם מסכם חצי קדנציה של ראש העיר וחברי הנהלתו.

חברי האופוזיציה אומנם חתמו על מכתב לכינוס ישיבות שלא מן המניין אך מעבר לזה לא הכינו שוערי בית. היה מביך להיווכח כיצד ממסמסים חברי האופוזיציה (אלה שהגיעו, ואלה שהגיעו באיחור וזה שלא הגיע כלל) את ההזדמנות לנהל 'קרב' ציבורי על שני הנושאים. בישיבה על התקציב לא התייחסו חברי האופוזיציה לסעיפי התקציב (להוציא את ראש העיר לשעבר הרב ניסים מלכה, ד"ר אביבה וייצמן-זריהן ויורם מלול). במקום לחתוך את סעיפי התקציב שהוכן כולו על פי הטעם והריח של ראש העיר וחברי ההנהלה, התפייטו החברים על דברים שוליים. נושא החינוך שעבר טלטלה ורעידת אדמה לא זכה לדיון באשר לתהליך קבלת ההחלטות, פיטורי מנהלת אגף מצליחה (סיגל כהן), ניוד כספים והעברתם למרכזי כובד אחרים בלי שום היגיון. סגירתם של כמחצית מגני הילדים הארוכים שכל תכליתם לעזור להורים עובדים ובמיוחד לאימהות, לעבוד מחוץ לקריית שמונה ולא להצטרך 'לטוס' על הכבישים כדי להוציא את ילדיהן מוקדם. סגירת בית ספר יצחק הנשיא שלא היה מחויב המציאות והפיכתו ל'תחנת מבר' לפתרון בעיות לוגיסטיות של שיפוץ וחיזוק בתי ספר ועוד ועוד נושאים מהותיים שההחלטות שירתו את קופת העירייה על חשבון השירות לתושב.

אגף שפע, האגף שכל תזוזה בו, בניגוד לאגפים אחרים, מורגשת מיד, כאן ועכשיו, מתנהל ללא מנהל. לא יתכן שבמשך חודשים ארוכים כך תנהל העירייה את הזרוע המבצעית שלה, והתוצאות בשטח נראות בהתאם. בוואקום שנוצר נכנסו פעילים חברתיים דוגמת: זאביק זויגי, דוד קמרי, רפאל ושורה של תושבים טובים העושים חלק גדול מהעבודות שהן פרופר חזות העיר ותפקידה של העירייה.

אישור התקציב, כפי שנדון השבוע היה בדיחה דלוחה. את אי אישורו, לא יכלו חברי האופוזיציה למנוע, אבל לחשֹוף את מערומיו של התקציב, יכלו גם יכלו.

בהצבעה הצטרף ראש העיר אביחי שטרן לאופוזיציה יחד עם חברי ההנהלה ולא אישרו את ההעלאה האוטומטית. רק נזכיר, שלהצבעה אין שום משמעות, כי רגע לפני שראש העיר פיצץ את הישיבה הקובעת, הוא דאג לאשר את ההעלאה.

 

 

גזירת הארנונה

 

הישיבה לאישור צו הארנונה, על אף שמהותית אושר בישיבה שפוצצה, הייתה חשובה מאספקט מרכזי. לחשוף ולהעלות לדיון ציבורי את המדידות ואת הגדלת השטחים לצורך ארנונה בדירות ובבתים לא מעטים. לצערי, כאן גם התושבים 'אשמים' במה שקורה. הגיעו אליי כל כך הרבה תלונות על דירות שצמחו, אולם המעשה היחידי שהיה יכול לשנות את התמונה, להביא מודד מטעם התושב ולמדוד את הבית/דירה, לא נעשה.

התלבטתי אם להביא את המקרה שלי, והחלטתי שכן מסיבה אחת פשוטה. א' אין לי מה להסתיר ו-ב' אני מניח שזה קרה אצל תושבים נוספים. קיבלתי הודעת מדידה שביתי גדל ב-0.14 ממ"ר (ארבע עשרה סנטימטר(!).

הזמנתי מודד מוסמך, על חשבוני, והנחתי אותו לדייק ככל שיוכל, ולעגל את המידות, אם יש צורך לטובת העירייה. אתם יושבים?! אם לא, אז תשבו. הסתבר שבמדידה של העירייה, לא רק שהבית לא גדל ב.14 ממ"ר, אלא שהעירייה גובה ממני ארנונה על כ-60 ממ"ר יותר. נעצור כאן, וכל אחד שיסיק מה שהוא רוצה.

…היות שיש סמני שאלה כבדים בנושא, ראוי היה לתקוף את כל נושא המדידות וחוקיותן על ידי ממצאים מהשטח. זה לא נעשה.

הייתה חובה לתקוף בכלים משפטיים את העובדה שהעירייה לא שינתה בפועל את שיטת המדידה (אסור לה), אבל עשתה מעשה חמור לא פחות. אם תסתכלו בחשבון הארנונה, תראו שיש שתי עמודות. שטח הדירה ושטח הדירה לתשלום ארנונה. מה עשו בעירייה?! הם העבירו סעיפים שנמדדו בעבר ולגביהם לא שולמה ארנונה לעמודה שהנתון משמש לתשלום ארנונה. שוב לצערי, אפשר היה לעזור לתושבים רבים, אך זה לא נעשה.

ובאשר לדמעות התנין שהעירייה מזילה "משרד הפנים מחייב אותנו לעשות מדידת נכסים, ולכן אנחנו עושים".

סליחה, אף אחד לא בא בטענות על כך שאתם מודדים. הטענה היא: האם המודדים החתומים על המדידות הם מודדים מוסמכים ובעלי רישיון?! (החוק מחייב מודד בעל רישיון). טענה שנייה ומהותית. מדוע העירייה העבירה שטחים שנמדדו ולא שולם עבורם ארנונה, לשטחים שהעירייה מחייבת ארנונה?. שני הסעיפים הללו קריטיים, ומי שבטוח שדירתו לא גדלה ולא צמחה ויהיה לו אומץ, יוכל על ידי מודד מוסמך להפוך את החלטות העירייה על פיהם. נכון, צריך במקרים מסוימים גם שרות של עורכי דין, ובזה אני בטוח שימצאו עורכי דין שיהיו מוכנים לאתגר את העירייה.

ושוב עלי לחזור להזכיר. כאשר ישיבה שלא מן המניין מוזמנת על ידי האופוזיציה, אין להוסיף שום סעיף, עם התפלפלויות ובלי התפלפלויות משפטיות. אם ראש העיר מעוניין לדון נושאים כאלה ואחרים, יש לו את כל מרחב התמרון לעשות זאת בכינוס ישיבה מן המניין.

הפספוס הגדול

השבוע נרשם פספוס גדול של חברי האופוזיציה לחשֹוף את מה שקרה מאחורי הווילון של הכנת תקציב העירייה לשנת 21-22. בכל זאת, חברי האופוזיציה טענו שמדובר בתקציב ש'קורע' את התושבים, בעוד ראש העיר מדבר על 'תקציב המראה' (לאן? עם מי?).

חברי האופוזיציה שמטו הזדמנות מהותית להוכיח שהם מסוגלים להתמודד במקצועיות מול מי שהכינו את התקציב ובישלו את צו הארנונה. חבל…

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad