היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

פתרונות סיעוד חוץ-ביתיים לקשישי הגליל והגולן בחינם

הזיקנה, אף על פי שכולם שואפים להגיע אליה, היא מצידה, לא מאירה פנים לכולם. בכל תרבות יש התייחסות שונה לזיקנה ולזקנים. למשל, האסקימואים חורצים את דינם של הזקנים למוות בערבות השלג. אולם אצלנו ביהדות, ממש הפוך, "והדרת פני זקן". מכבדים, מוקירים ומטפלים בהם, לא כנטל, אלא כנכס המממש את פירות השקעתו.

העולם העכשווי מכתיב מצידו כללי התנהלות המעמידים בפני דילמה בין הרצון לתמוך בהורים המתבגרים ובין חובות היום-יום והשעה להתנהל בעבודה, בבית ולהגשים את עצמך.

אלה שמזלם שפר עליהם ואלילת המזל ממשיכה לחייך אליהם בבריאות טובה ובעצמאות כלכלית, זכו.

אולם, כיצד מתמודדים עם הדילמה של לכבד ולהוקיר את ההורים המתבגרים אך לא להימצא במחיצתם לאורך כל היום והלילה? כיצד לחוש שותפות גורל גם מבלי להיות חלק מחייהם בשיגרה? שאלות קשות ופתרונות קשים לא פחות.

ההחלטה על עזיבת הבית היא החלטה מורכבת. איך מתמודדים עם הלבטים והחששות של כל משפחה בנושא? כיצד מנהלים שיחה עם ההורה הקשיש ומציעים לו פתרון דיור חוץ-ביתי ומתגברים על ההתנגדות העולה במקרים רבים? איך לוקחים בחשבון את צרכי האדם המבוגר ורצונותיו יחד עם יכולות וצרכי המשפחה? מה האפשרויות המוסדיות הקיימות בכל אזור? מה הן העלויות של כל פתרון ואפשרויות המימון השונות? דילמות רבות.

עמותת "מטב" המתמחה בסיעוד ובטיפול באדם המבוגר הקימה מערך שירות למטרה זו. העמותה מעניקה בחינם, שירות ייעוץ המופעל ע"י עובדת סוציאלית מומחית בתחום הזיקנה הפוגשת את המשפחות, מייעצת להן ומלווה אותן לכל אורך התהליך. את השירות בצפון מרכזת נוגה חיות, עובדת סוציאלית מעמותת "מטב" המסייעת לקשישים תושבי אזור הגליל והגולן ולמשפחותיהם, להתמודד עם הדילמה הקשה ולנהל על הצד הטוב ביותר את התהליך למציאת מסגרת הדיור המתאימה ביותר לקשיש ולמשפחתו.

 

פגשנו את שרה אשר, עובדת סוציאלית אשר הקימה ומנהלת את שירות הייעוץ בארץ:

 

– מה הם ההבדלים העיקריים בין 'בית אבות' ל'דיור מוגן'?

שרה אשר: דיור מוגן היא מסגרת המתאימה למבוגרים המעוניינים לנהל אורח חיים עצמאי בסביבת דיירים נוספים בני גילם בצורה נוחה ומוגנת. בתי הדיור המוגן מספקים לדיירים שירותים כמו שמירה, מרפאה, אחות ורופא, פעילות חברתית וחוגים שונים, חדר אוכל, מכבסה, ניקיון ועוד. דיור בבית אבות, לעומת זאת, הינו מסגרת מגורים הנותנת מענה לקשישים בדרגות תפקוד שונות מעצמאים, תשושים ועד לדיירים סיעודיים מורכבים. בבית האבות הדיירים גרים בד"כ בחדרים משותפים והטיפול בהם כולל השגחה רפואית 24 שעות ביממה. ישנם בתי אבות המתמחים במחלקות סיעודיות ויש כאלה המתמחים בתשושי נפש.

 

– מתי את ממליצה לשקול יציאה מהבית?

שרה אשר: ההחלטה לצאת מהבית מתקבלת בד"כ כשלא נמצא פתרון לטיפול בבית המאפשר איכות חיים סבירה. רבים המקרים שהיציאה מהבית היא מסיבות של בדידות שנוצרה בעקבות התאלמנות לאחר זוגיות רבת שנים והירידה בתחושת הביטחון של הקשיש. בני הזוג מצפים לדיור איכותי שמעניק שירות מפנק ורמת חיים גבוהה, סביבה בטוחה, שמירה על אורח חיים עצמאי ואפשרות לחיי חברה עשירים. למרכזי הדיור המוגן נכנסים כיום גם בגיל צעיר יחסית, על מנת ליהנות משנים רבות ויפות של פעילות ולא בהכרח בגלל כורח המציאות.

 

מה היתרונות והחסרונות של מעבר כזה?

שרה אשר: הקושי עצום במעבר למסגרת מגורים מחוץ לבית ונעוץ בפרידה מהפרטיות. אך ניתן לראותו גם כיתרון. אני מקפידה להדגיש בפני קשישים ומשפחותיהם את ה"אתה לא לבד", יתרון מרכזי בדיור עם אנשים נוספים. ההשגחה הרפואית ונוכחותו של צוות מקצועי המלווה אותם לאורך כל חלקי היום, עשויים לשמש גורם מרגיע ולספק נחמה. האפשרויות לגיל השלישי רבות ולעתים קוסמות בגלל פעילות חברתית והאפשרות לקבל ייעוץ קבוע מצדם של אנשי מקצוע. וכמובן, האפשרויות החברתיות הרבות לעומת המגורים בבית (קשישים רבים שמבלים לבדם את החגים, למשל, יכולים להימנע ממצב זה במסגרת הדיור המוגן).

 

על אילו שיקולים להילקח בחשבון עם המעבר?

שרה אשר: חשוב לבחון את הצרכים והאלטרנטיבות המתאימות בהתאם למצבו התפקודי של הקשיש. יש לבחון יכולת כלכלית, אופיו של המקום והאזור הרצוי. יש מסגרות שיתאימו לקשיש סיעודי וישנן כאלה שיתאימו רק לעצמאיים ומתפקדים, מקומות מאד יוקרתיים ויקרים שיתאימו לציבור מסוים ולאחר, לא. משפחה שחשוב לה להגיע לביקורים תכופים, לא תרצה לבחור מקום המרוחק ממקום מגוריה. מומלץ לערוך סיור במסגרות השונות, לקבל יעוץ על מקורות המימון האפשריים וסיוע בפנייה לגורמים שונים למימוש הזכויות המגיעות לכל קשיש בישראל כמו:ביטוח לאומי, משרד הבריאות, משרד הרווחה, ביטוחים סיעודיים פרטיים ועוד. 

 

איך מתנהל השירות שלך?

שרה אשר: השירות מבוסס על הניסיון שצברתי במהלך השנים בשילוב רגישות, תשומת לב ומתן כבוד לזקן ולמשפחתו, מקצועיות וניסיון עשיר. אני מלווה, ללא תשלום, את הקשיש ואת המשפחה באופן אישי לאורך כל התהליך, "לומדת אותם", מבינה את הרגישויות האישיות והמשפחתיות, מציגה בפני המשפחה את האלטרנטיבות המתאימות להם הקיימות באזור ומלווה אותם לסיורי היכרות במסגרות המגורים שנבחרו, עד למעבר מוצלח אל המקום שנבחר".

עד כאן ההמלצות והעצות הטובות של עו"ס שרה אשר באשר לבדיקת האפשרויות לשכן את ההורים הקשישים מחוץ לבית.

לא תמיד מומלץ להוציא את ההורים המתבגרים מהבית, ועל כך אומרת עו"ס שרה אשר "לעיתים, המעבר מהבית איננו הפתרון המתאים ביותר לקשיש אלא דווקא ההישארות בבית. במקרים כאלה, אני ממליצה לבחון כיצד להתארגן לכך ומהם השירותים המתאימים. מדובר בתהליך לא פשוט וחשוב לנהלו במקצועיות וברגישות ולעשות הכל על מנת לקבל בסופו, קשיש מרוצה ושמח ומשפחה שנותרת בתחושת שקט נפשי", אומרת שרה אשר.

אולי יעניין אותך

Bottom ad