היום ה-02 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

שד או שדון?!

כנס התמיכה של ראש הממשלה בניסים מלכה בדיוק הסתיים, אנשים החלו לצאת מההיכל ובחוץ, בכיכר, חיכו להם השכנים החדשים בעיר, חברי בית הקפה השיתופי ״חברותא״ מצוידים במערכת קריזה. ראש הממשלה בדיוק סיים לנאום את הנאום הקבוע: כמה העיר חשובה והבטיח טיפול אישי וצמוד, והחבר'ה בחוץ ביקשו לנפץ את הבועה ולהזכיר את תנאי ההעסקה, התשתיות, וכמובן גם את ההגירה.
במקום להקשיב לצעירים שניסו להזמין לדיאלוג בבית הקפה (ולא היו מטעם מועמד כזה או אחר), החלה המולה.
וותיקי העיר, ביקשו שלא לשמוע וצעקו לעברם: "אתם לא מקריית שמונה", "אתם לא נראים מקריית שמונה". הם ביקשו בתקיפות לא לשמוע לא להקשיב, נראו מפוחדים כאילו אילו מאיימים עליהם שיאבדו את מה שיש, כמה מפחיד לחשוב שאולי יש מציאות אחרת.

זה לא היה השד העדתי בצורתו הרגילה. זה לא היה קיפוח על רקע עדתי מזרח מול אשכנז. זה היה ויכוח מהותי בין ישן לחדש, על שינוי הרגלים ועל סטייה מהדרך. נדמה היה שאופי הוויכוח היצרי שהתפתח טמון בשד המקורי. אילו שהתרגלו לחיות בצלו, להתגונן, להסתפק בהבטחות, מעדיפים עכשיו לתקוף את כל מי שאומר אחרת.    

   

צעירים רבים מהעיר עזבו והשתלבו במשרות בכירות במרכז. בטוח שבתל אביב אף אחד לא שפט אותם על זה שהם נולדו בעיר צפונית, כי למרכז כל אחד מוזמן.

במשחק הכיסאות המוזיקליים הארצי הזה גם לקריית שמונה הגיעו "ילדים" ממקומות אחרים, חלקם מבקשים להצליח פה בעיר, ולתרום את תרומתם. גם אם הסיבה היא להרוויח הון פוליטי או להצליח בתפקיד אין בא פסול, זאת נתינה וקבלה, וגם דרכו של העולם. 
אבל דווקא הבחור החדש בשכונה חוטף אש, נקודת המוצא היא שהוא אשכנזי ושמאלני ואם כך חייבים להוציא אותו מהמשחק. למה צעיר מקומי עדיף על בן גילו ממקום אחר? ואיך זה שאין מקום לכולם?

ברור שלא כל תושבי קריית שמונה מתנגדים לרוח חדשה, או לצעירים שהגיעו כדי להישאר בעיר. אבל מערכת הבחירות חשפה שלא כל אחד רצוי כאן. תנו לישון בשקט..האם החום "הקריית שמונתי" מוגבל רק לאורחים: נחייך אליכם נשוחח אתכם, לנו אף אחד לא ישנה את העיר.  

לא קל לעשות שינויים, קשה לשנות הרגלים להחליף דפוסים, וככל שהזמן עובר זה קשה עוד יותר. 
נכון, לא היו לנו כאן ראשי ערים שהודחו על ידי בג"צ והתמודדו שוב, גם לא יריות על מתמודדים, או קרב פוליטי ענק על עיר בירה. 
אבל המהות הפשוטה בין ישן לחדש לא פחות מעניינת ובטוח שלא פחות חשובה. עיר שיש מי שקורה לה בירת הגליל (או לפחות זאת שטוענת לכתר) עוברת תהליך. ונראה שהמערכה השנייה תהיה מעניינת עוד יותר.

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad