היום ה-16 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

החודשים האחרונים שעברו על ראש העיר הרב ניסים מלכה לא היו קלים, בלשון המעטה. גלים גלים הגיעו ההכפשות, התלונות והפרובוקציות, והוא שתק. בעוד הוריו אליהו ומֶרי נאבקים על חייהם במחלקה לטיפול נמרץ והמשפחה עסוקה בכאב הפרטי, המשיך ראש העיר בשגרת עבודתו הציבורית, קיים סדר יום שעיקרו ישיבות עבודה, נסיעות לירושלים למשרדי הממשלה השונים ופגישות עם תושבים. יריביו, והם לא רבים, אילצו אותו להתמודד עם חקירות, שמועות והכפשות, במקום להשקיע יותר למען התושבים.

השבוע, ממש לפני ליל הסדר, פתח ראש העיר הרב ניסים מלכה את סגור ליבו וסיפר את אשר על ליבו.

 

 

– בחיפוש בגוגל "ניסים מלכה", כמעט כל התוצאות הראשונות מובילות לכתבות על פרשיות כאלה ואחרות בעירייה. איך אמור להרגיש תושב העיר כשמסביב כל הזמן מתפרסמות פרשיות וחדשות על התנהלות לא תקינה שלך ושל העירייה אותה אתה מנהל?

"אין ספק שההרגשה לא נעימה.לא נעימה לתושבים ובודאי שגם לא נעימה לי ולמשפחתי.לא אשקר ואומר בגילוי לב כי בחודשיים האחרונים עברתי תקופה קשה. תקופה שאני לא מאחל אותה לאף אחד משונאיי".

 

– נחקרת במשטרה. בהחלט דבר שיכול לשבור כל אחד וודאי אדם שנמצא במעמדך.

"הוזמנתי למשטרה לחקירה בעקבות תלונה שהוגשה על ידי יריבים וגורמים פוליטיים. בין השאר גם על ידי חברי מועצה שיושבים עימי סביב שולחן אחד. מטבע הדברים אין באפשרותי להתייחס לחקירה עצמה כדי למנוע את שיבושה, אולם אני יכול לומר כי שיתפתי פעולה עם החוקרים ואמשיך לשתף פעולה בכל עת שאתבקש. אני משוכנע בצדקת דרכי ומקווה מאוד שהאמת תצא לאור וכמה שיותר מהר".

 

– מה יותר כאב לך, החקירה עצמה או רצח האופי שעשו לך?

"אני שלם עם כל הפעולות שעשיתי בכל חיי הציבוריים.כל חיי רק עזרתי לאנשים. אותי אי אפשר לשבור כל כך מהר. אני רוצה לומר מכאן תודה ענקית לכל מאות התושבים שקיבלתי מהם מידי יום טלפונים שחיזקו אותי. גם לאלה שקיבלתי מהם הודעות ומכתבים רוצה לומר תודה. מעשים אלו פשוט חיממו לי את הלב ועזרו לי להתגבר על התקופה הקשה. לצד התמיכה הגדולה והאהבה שהרעיפו עלי התושבים, היה מביך לראות גורמים פוליטיים שהתחילו את מערכת הבחירות שלהם. הם כבר חילקו ג'ובים, הבטיחו הבטחות, המשיכו להשמיץ ולהעליל עלי דברים קשים ונוראיים והמשיכו לנסות לפגוע בי. אותם אנשים ניסו לחבל בחקירה והפיצו עלי דברים שקריים כאילו שלא די במה שאני עובר. אותם אנשים שכחו שגם לי יש משפחה. גם לי יש ילדים, נכדים, הורים. מבחינתם, בשם הפוליטיקה הכול מותר.

אמרתי לאותם אנשים בישיבת המועצה האחרונה שמה שקרה לי, יכול לקרות לכל אחד מהם. אף אחד לא חסין. ברור שאם זה היה הפוך אני הייתי מתקשר לחזק ולעודד ולא מנצל את המצב לעשיית רווח פוליטי כפי שהם ניסו לעשות. הוספתי ואמרתי להם שלפני הכול כולנו בני אדם ולכולנו יש משפחות. גם בפוליטיקה יש קווים אדומים".

 

– אתה נשמע מאוכזב מהתנהלות חלק מחברי האופוזיציה במועצת העיר.

"אישיותו של אדם נמדדת ברגעים האלה. לא הכול מותר לעשות רק כדי לשבת על כיסא ראש העיר. עוד לפני היותנו פוליטיקאים, אנחנו בני אדם. אני מודע לעובדה שאותם אלה שרוצים לשבת בכל מחיר על כיסא ראש העיר, לא יכולים להתמודד מולי בעשייה וביכולות ניהול עיר. אז הם פונים למקומות בהם הם מצטיינים. בהכפשות, בהפצת שקרים, בהגשת תלונות סרק וברכילות זולה. בדברים כאלו אני אכן חלש ומודה לה' שטוב שכך. אנחנו נמצאים ערב חג הפסח ואני אומר מראש שאני סולח ומוחל לכל מי שניסה לפגוע בי ובמשפחתי. אני מאחל חג שמח לתושבי קריית שמונה ולחברי הקואליציה והאופוזיציה כאחד. אני מאחל בריאות איתנה ואריכות ימים גם למי שמאחל לי אחרת. תמיד חינכתי את ילדיי לראות את היתרונות של האדם ולא את חסרונותיו. נאה דורש נאה מקיים. אני תמיד מעדיף להיות בצד של המברכים ולא בצד ההפוך".

 

 

– הממונה על אכיפת דיני התכנון והבנייה במשרד האוצר גיבה את הפקח שהגיע לביתך ואמר: "כניסת הפקח לביתו של ראש עיריית קריית שמונה-חוקית". מה תגובתך?

"שוב אתם ניזונים ממידע שגוי וקובעים דברים לא נכונים. היות והנושא נמצא בחקירה אני מנוע מלהגיב כפי שאני רוצה. אני רק יכול לומר שהכניסה לביתי נעשתה בניגוד מוחלט לחוק. אני אומר שוב, הכניסה לביתי בוצעה בניגוד לחוק. אם רק היו מודיעים לי שיש בדיקה ומעוניינים להגיע ולבדוק את ביתי, הייתי מאשר מיד ומשתף פעולה בנושא. אבל להגיע לביתי ללא אישור, להיכנס לתחום הבית מבלי שאף אחד יודע, זו ממש הפרה בוטה של הכללים והפרה גסה של החוק?

יש אזרח שהיה מסכים שיעשו לו כך? אז מדוע דמו של ראש העיר מותר?".

 

– בראיון לאתר NRG אמר פרוספר אזרן דברים קשים על התנהלות העיר, וטען כי "קריית שמונה כבר לא נלחמת". מה הוא לא יודע שאתה כן?

"פרוספר היה ראש עיר כמעט 15 שנה ואני מכבד אותו ואת פועלו. אנחנו מנהלים עיר בתקופות שונות. מה שהיה טוב פעם, לא תמיד טוב כיום. אני לא חושב שאני צריך להילחם. את המלחמות אני משאיר לחיילנו. בפוליטיקה צריך להתחבר, להתפשר, למצוא את המאחד ולבנות גשרים. אני איש שלום ולא איש של מלחמה. אני מנהל את העיר בדרך של כבוד ורצון טוב, לא בדרך של מלחמה וקרבות.

40 שנה נלחמנו נגד כל העולם. נלחמנו נגד הממשלה, נלחמנו נגד הקיבוצים, נלחמנו נגד חברי כנסת. מה קיבלנו?! כלום ושום דבר.

כשנכנסתי לתפקיד ראש העיר ההחלטה הראשונה שקיבלתי היא להפסיק את המלחמות ולהתחיל לבנות שיתופי פעולה. כשחתמתי על אמנת שיתוף פעולה עם המועצה האזורית גליל עליון כולם רצו להרוג אותי. אם הייתי מקשיב לכולם הייתי צריך לחלק לתושבים חרבות ושכפ"צים. לשמחתי בחרתי בדרך אחרת. בדרך של קירוב לבבות, אחדות, פשרות ובניית עתיד משותף לאזור כולו".

 

– ומה יצא לנו מהדרך הזו?

"המון. בזכות הדרך שהתוותי קריית שמונה קיבלה הכרה שהיא העיר המרכזית בגליל המזרחי. בזכות הדרך הזו המכון הוולקני יעבור בעתיד צפונה, יוקמו בקריית שמונה חממות טכנולוגיות למזון מרפא, מתחם ביג שיושב על שטח בבעלות המועצה האזורית גליל עליון מעביר לקריית שמונה 50% מהארנונה שלו. גולת הכותרת היא שכונת יובלים שיצאה לדרך לאחר יותר מ-20 שנה של דיבורים ומלחמות.

בדרכי נועם, בהידברות ובהתמדה משיגים הרבה יותר ממלחמה, בה אתה לא משיג דבר למעט כותרת בעיתון שנעלמת כעבור יום ומשאירה פצועים רבים בשטח שלא סולחים ומנסים לפגוע בך אחרי שהמלחמה תמה".

 

– בראיון ל"בשבע" לפני 4 שנים אמרת "השאיפה שלנו היא באמת להמשיך ולמתג את קריית שמונה כבירת הגליל". האם אתה חושב ומרגיש שכך הם פני הדברים?

"מיתוג זה תהליך ארוך של שנים. אנחנו ממשיכים היום את התהליך ואין לי ספק שבעוד מספר שנים כולם כבר יבינו את תוצאות התהליכים הרבים שמתרחשים ממש לנגד עינינו.

רק לאחרונה התפרסם מחקר חדש שנערך ב"יפעת מחקרי מדיה" שביקש לבחון אלו הן הערים המסוקרות ביותר בישראל ביחס למספר התושבים. המחקר נערך ממש לאחרונה בשנת 2015 ומיקומה של קריית שמונה הפתיע את הארץ כולה, אבל לא אותנו. קריית שמונה דורגה במקום הראשון במספר האזכורים בתקשורת הארצית.

תל אביב הגדולה הגיעה רק למקום השלישי. מחוללי הסיקור הגבוהים ביותר היו אירועי התרבות, הספורט, התיירות והזדמנויות נדל"ניות שבעירנו האהובה.

פעם זה לא היה. פעם קריית שמונה הוזכרה רק במצבי ביטחון וכשנפלו קטיושות על העיר. היום הצלחנו לשנות את מה שנדבק בעיר עשרות שנים. עדיין לא הגענו לנחלה, אבל אנחנו בהחלט בכיוון הנכון".

בנט שקד

– אתה חושב ששכנעת את מתנגדייך?

"כמובן שיש כאלה שמעדיפים כל היום לקטר ולהסתכל על מה שאין. אני מאלה שמסתכלים ומברכים תמיד על מה שיש.מי שלא מסתכל על חצי הכוס המלאה, לא ראוי שיקטר על חצי הכוס הריקה".

 

– האם היום אתה עוד מנסה להרחיב את הקואליציה שלך?

"את כל כולי אני מקדיש לעיר ולעשייה למען התושבים הנפלאים שיש לנו בעיר. מי שטובת העיר לנגד עיניו, צריך להצטרף לעשייה ולבנות את העיר וגם את עצמו מתוך העשייה ולא מתוך הברברת. להגיד מה לא טוב, כל ילד בגן יודע. להגיד כמה רע, זו לא חוכמה. לקטר ולהשמיץ זה הכי קל. זו ממש לא דרכי ואת זה אני משאיר לאחרים. מי שרוצה לברבר ולקשקש כל היום שיישאר בחוץ".

 

– האם רשות החניה עומדת בצפיות ההכנסה? לאן אמור ללכת הכסף מהגביה?

"רשות החניה זו הצלחה גדולה. תראה איזה סדר יש בעיר כתוצאה מפעילות רשות החניה. התושבים חונים בצורה מסודרת וראויה. כבר לא מחנים על מדרכות ולא מסכנים את הילדים ואת הולכי הרגל. הבטיחות היא מעל הכול והסדר שרשות החניה עשתה, היא ללא ספק הצלחה גדולה. פתאום יש מספיק מקומות חניה ואף אחד לא מחנה את רכבו מבוקר עד ערב במרכז העיר ובכך מתפנים גם מקומות חניה נוספים לתושבים אחרים שמגיעים לזמן קצר למרכז העיר לבצע סידורים.

מבחינת הכנסה אנו רק בתחילת הדרך ונמדוד זאת לאורך זמן. אנחנו מקיימים כל רבעון הערכת מצב והמצב נהיה טוב יותר מרבעון לרבעון".

 

– בקמפיין שלך אמרת "רק ניסים יכול להביא כסף מהממשלה" יש תקציב שאתה יכול להצביע עליו שמיוחס לאמירה הזאת?

"לשמחתי הסיסמא הזאת הפכה מסיסמת בחירות מוצלחת למציאות מוצלחת עוד יותר. היום כבר ברור שרק אני יכול להביא כסף מהממשלה. אני אומר זאת עם כל הצניעות.

רק בשנתיים האחרונות הצלחתי לגייס יותר מ-200 מיליון שקלים לטובת פרויקטים ברחבי העיר ושיפור תשתיות. בשבוע שעבר התבשרנו כי משרדי הפנים והאוצר יעניקו לקריית שמונה 70 מיליון שקלים במסגרת תוכנית ההבראה הייחודית לקריית שמונה כאשר בניגוד לכל השנים שעברו נקבל גם שיפוי של 100% לכיסוי שכר הפנסיה של הפנסיונרים שפרשו מהעירייה. תוסיף לזאת את התוכנית שהממשלה מתכוונת לאשר לחיזוק הצפון, כשקריית שמונה היא בלב התוכנית ותיווכח שהסיסמא שניצחה את הבחירות, הפכה מהר מאוד למציאות ולעובדה מוגמרת.

אף אחד לא יכול להביא כסף מהממשלה יותר טוב ממני. אני עושה זאת בצניעות וענווה ובדרכי שלי. בלי התלהמות, בלי מלחמות והרחק מאור הזרקורים".

 

– האם אתה מתכנן לרוץ גם בקדנציה הבאה?

"רק לפני שנתיים היו בחירות ותושבי קריית שמונה נתנו לי מנדט לשרת אותם קדנציה שנייה ברציפות. יש לי עוד הרבה תוכניות לפיתוחה של קריית שמונה. בשמונה השנים שאני מכהן כראש עיר הצלחנו להפוך את קריית שמונה ולפתח אותה כמו שלא פיתחו אותה מעולם. יש לי תוכניות אדירות לעוד 8 שנים. תוכניות שכשאצליח ליישם אותן, קריית שמונה בשנת 2024 תהיה אחת הערים החזקות והאיכותיות בישראל.

שכונת יובלים, בימת תל חי ב', העתקת המכון הוולקני לאזור והקמת מרכז ביוטכנולוגי בקריית שמונה שבסיסו הוא המדיקל פוד, הם רק חלק קטן ממה שעשוי לשנות את פניה של קריית שמונה.

אני חושב שעניתי לך על השאלה, לא?!".

ראש הממשלה וראש העיר וזפרני

– השבוע נחשפנו למה שקורה בישיבות המועצה. היה מזעזע. מה קורה לאנשים?

"אמרתי לך קודם שאיני אחראי להתנהגות ולהתנהלות של אנשים ובמיוחד לא של נבחרי ציבור. חשבתי שאחרי 30 שנות עשייה ציבורית, ראיתי הכל. טעיתי, לא ראיתי הכל. יצאתי עם תחושות קשות מאוד מישיבת המועצה האחרונה. לשמוע חברי מועצה מקללים, מגדפים, משמיצים ומאיימים, זה ממש לא מה שהציבור רוצה. אין לי בעיה עם ביקורת ואין לי בעיה עם אופוזיציה לוחמנית.גם אני ישבתי פעם בספסלי האופוזיציה, אבל מעולם לא ניבלתי את פי, לא קיללתי ולא איחלתי רע לאף אדם וגם לא ליריב פוליטי. חבל שאחרים נוהגים כך. אני לא רוצה לשפוט אף אחד. פעם בחמש שנים יש בחירות והציבור הוא זה שיחלק ציונים ויקבע את מי הוא רוצה שייצג אותו".

 

– כיצד אתה מתמודד בחודשים האחרונים עם מה שנראה מסע ציד כלפיך?

"מסע הציד הוא לא רק כלפי אלא גם ובעיקר כלפי משפחתי. אני יותר דואג להם מאשר לעצמי. גורמים מסוימים איבדו את הפרופורציות של החיים ומנסים לפגוע במשפחתי בכל דרך.לאותם אנשים אני רוצה לומר-תעזבו את משפחתי ותתמקדו בי. תפגעו בי כמה שאתם רוצים, אבל תניחו למשפחתי ולילדי. אני יודע שקשה לאותם אנשים להתמודד עם העשייה הרבה שלי כפי שבאה לידי ביטוי בכל מקום בעיר, אז הם מנסים לשבור את רוחי דרך פגיעה בילדיי ובמשפחתי. אותם אנשים לא נותנים לי מנוחה מהיום הראשון שהפסידו בבחירות. הם לא מקבלים את דין הבוחר ולא נתנו לי יום אחד של שקט. הם מתלוננים נגדי במשטרה, שולחים מכתבי תלונה מדי יום למבקר המדינה, פונים למשרדי הממשלה בתלונות סרק ועושים הכול כדי לבצע הפיכת שלטון בקריית שמונה תוך ניצול ציני של הדמוקרטיה. אני שמח שהקנוניה שנרקמה ובה היו חברים אנשי עסקים,חברי מועצה ומספר עובדי עירייה, לא הצליחה במשימתה. אני יותר שמח שהציבור כבר מבין עם מי יש לו עסק ומה המטרות של כל אחד מחברי הקנוניה".

 

– האם אין פגם כלשהו בטענות כלפיך?

"מה כבר לא אמרו עלי. כל יום אני מתעורר לרכילות חדשה. לצערי כבר התרגלתי לספינים שעושים על גבי. חוץ מלהאשים אותי ברצח ראש הממשלה רבין האשימו אותי כבר בכל. לעצם שאלתכם אני רוצה לומר כי מי שנמצא בצד העשייה ומקבל מדי יום החלטות שמשפיעות על הכלל, בוודאי שטועה מדי פעם. החוכמה היא להודות בטעות, לתקן אותה ולא לחזור עליה שוב. אי אפשר להפוך כל תקלה לטרגדיה. פעם בחמש שנים מתקיימות בחירות ורק הציבור יחליט מה טוב בשבילו. ציונים אני מעוניין לקבל רק מהציבור ולא משום גורם פוליטי זה או אחר".

 

– האם תיאות לומר את דעתך על השותפים שלך לעשייה בקואליציה?

"התברכתי בחברי הנהלת עיר איכותיים וחרוצים. אנשים שמשרתים מבוקר עד ערב את הציבור ומסייעים לי רבות בניהול העיר. כל אחד עושה בתחומו רבות לשיפור איכות החיים של תושבי קריית שמונה. הסגנים שלי ד"ר בוריס סידלקובסקי, יגאל בוזגלו, אלי זפרני וחברי הנהלת העיר יורם ממן, אהובה סירוגין, עופר אדר, הרצל בן אשר ואשר פיניאן ראויים להערכה רבה על פעילותם למען העיר. כשהם נמצאים לידי אני יכול לומר לתושבי קריית שמונה שיש על מי לסמוך".

 

– מתי סוף-סוף יתחילו לבנות ביובלים?

"עשרים שנה שואלים את השאלה הזו ואני שמח שהצלחתי יחד עם חברי להנהלת העיר ובסיוע הרב של ידידי שר האוצר משה כחלון ושר הבינוי והשיכון יואב גלנט להוציא לפועל את בניית שכונת יובלים שמהווה מנוע צמיחה משמעותי לקריית שמונה. בקרוב ייפתחו המכרזים ויפורסמו הזוכים. מיד לאחר חול המועד פסח, אולי אפילו עוד לפני, יעלו הטרקטורים הראשונים לשטח כדי להתחיל בעבודות הפיתוח של השכונה.ברוך השם שהצלחנו להפוך חלום למציאות".

 

– האם תיארת בחלומותיך ששמונה שנים של כהונה יראו כך?

"אני מטבעי מאוד אופטימי. אבל גם אופטימי שכמוני לא חשב שנצליח לעשות כל כך הרבה במעט זמן. כל מה שמתרחש וקורה בעיר נהיה כבר ברור מאליו לגורמים אינטרסנטיים, אבל זה ממש לא כך. אני משוכנע שהציבור לא שוכח באיזה מצב קיבלתי את העיר ורואה את מצבה של קריית שמונה כיום. מעולם קריית שמונה לא הייתה במצב טוב יותר ועם עתיד מבטיח שמבשר רק טוב. האם מישהו האמין ששכונת יובלים תתחיל להיבנות? האם מישהו האמין שנצליח לקבל את שטח המריבה בבימת תל חי? האם מישהו האמין שנצליח להבריא את המתנ"סים? האם מישהו האמין שנצליח לפתוח את הספרייה העירונית? האם מישהו האמין שנצליח לפתוח את הברכה האולימפית? האם מישהו האמין שקריית שמונה תקבל את פרס החינוך היישובי? האם מישהו האמין שמשרדי הממשלה יזרימו מאות מיליוני שקלים לעיר? האם מישהו האמין שאחוזי הבגרות של תלמידי קריית שמונה יעלו שנה אחר שנה? האם מישהו האמין שקריית שמונה תהיה בין הערים המובילות בישראל באחוז המתגייסים לשרות משמעותי בצה"ל? האם מישהו האמין שנצליח לשכנע את ממשלת ישראל להעביר את המכון הוולקני לגליל העליון? האם מישהו האמין שממשלת ישראל תקים מרכז טכנולוגי בקריית שמונה כדי להתחיל מהצפון את מהפכת המזון הבריא? התשובות לשאלות האלה הם למעשה התשובה המוחצת לשאלה שלך. אגב היום חילקנו בכל תיבות הדואר, לכל בתי האב בעיר, חוברת עשייה מפורטת על כל מה שנעשה בעיר בשנתיים האחרונות. אני מציע לכם ולכל התושבים,לעיין בחוברת ולהתרשם מהעשייה הרבה שנעשתה בעיר. אלו לא מילים חסרי תוכן. אלו תמונות שמציירות את המציאות האמיתית של קריית שמונה ולא סיסמאות של מנבאי שחורות ואנשים ממורמרים שמשדרים כל העת מסכנות ובוכים ששתו להם ואכלו להם.

הייתי מצפה מכל אותם חברי קנוניה לענות על שאלה אחת:

מה עשיתם למען קריית שמונה?

דבר אחד נראה אותם מספרים שעשו למען קריית שמונה.אחד.

אני אגיד לך מה הדבר היחיד שהם עשו ועושים:

מנסים בכל דרך להדיח אותי.

 

– לסיום, ברכתך לתושבי העיר.

"יש לי את הכבוד לעמוד בראשות עיר של אנשים מדהימים. אנשים איכותיים שמגדלים ילדים ומשפחות לתפארת. קריית שמונה התברכה בהון אנושי שאין באף מקום אחר במדינה. אני מאחל לכל תושבי העיר, לחברינו מיישובי הסביבה, לנופשים הרבים שמגיעים אלינו לגליל ולחיילי צה"ל וכוחות הביטחון חג פסח כשר ושמח. מאחל לכולנו שנדע לאהוב, לחבק, לפרגן וליצור. שנדע להסתכל תמיד על חצי הכוס המלאה ונדגיש לעולם את יתרונותיו של האדם מבלי להתייחס כלל לחסרונותיו. בקיצור שנהיה בני אדם טובים ושמחים יותר".

החודשים האחרונים שעברו על ראש העיר הרב ניסים מלכה לא היו קלים, בלשון המעטה. גלים גלים הגיעו ההכפשות, התלונות והפרובוקציות, והוא שתק. בעוד הוריו אליהו ומֶרי נאבקים על חייהם במחלקה לטיפול נמרץ והמשפחה עסוקה בכאב הפרטי, המשיך ראש העיר בשגרת עבודתו הציבורית, קיים סדר יום שעיקרו ישיבות עבודה, נסיעות לירושלים למשרדי הממשלה השונים ופגישות עם תושבים. יריביו, והם לא רבים, אילצו אותו להתמודד עם חקירות, שמועות והכפשות, במקום להשקיע יותר למען התושבים.

השבוע, ממש לפני ליל הסדר, פתח ראש העיר הרב ניסים מלכה את סגור ליבו וסיפר את אשר על ליבו.

 

 

– בחיפוש בגוגל "ניסים מלכה", כמעט כל התוצאות הראשונות מובילות לכתבות על פרשיות כאלה ואחרות בעירייה. איך אמור להרגיש תושב העיר כשמסביב כל הזמן מתפרסמות פרשיות וחדשות על התנהלות לא תקינה שלך ושל העירייה אותה אתה מנהל?

"אין ספק שההרגשה לא נעימה.לא נעימה לתושבים ובודאי שגם לא נעימה לי ולמשפחתי.לא אשקר ואומר בגילוי לב כי בחודשיים האחרונים עברתי תקופה קשה. תקופה שאני לא מאחל אותה לאף אחד משונאיי".

 

– נחקרת במשטרה. בהחלט דבר שיכול לשבור כל אחד וודאי אדם שנמצא במעמדך.

"הוזמנתי למשטרה לחקירה בעקבות תלונה שהוגשה על ידי יריבים וגורמים פוליטיים. בין השאר גם על ידי חברי מועצה שיושבים עימי סביב שולחן אחד. מטבע הדברים אין באפשרותי להתייחס לחקירה עצמה כדי למנוע את שיבושה, אולם אני יכול לומר כי שיתפתי פעולה עם החוקרים ואמשיך לשתף פעולה בכל עת שאתבקש. אני משוכנע בצדקת דרכי ומקווה מאוד שהאמת תצא לאור וכמה שיותר מהר".

 

– מה יותר כאב לך, החקירה עצמה או רצח האופי שעשו לך?

"אני שלם עם כל הפעולות שעשיתי בכל חיי הציבוריים.כל חיי רק עזרתי לאנשים. אותי אי אפשר לשבור כל כך מהר. אני רוצה לומר מכאן תודה ענקית לכל מאות התושבים שקיבלתי מהם מידי יום טלפונים שחיזקו אותי. גם לאלה שקיבלתי מהם הודעות ומכתבים רוצה לומר תודה. מעשים אלו פשוט חיממו לי את הלב ועזרו לי להתגבר על התקופה הקשה. לצד התמיכה הגדולה והאהבה שהרעיפו עלי התושבים, היה מביך לראות גורמים פוליטיים שהתחילו את מערכת הבחירות שלהם. הם כבר חילקו ג'ובים, הבטיחו הבטחות, המשיכו להשמיץ ולהעליל עלי דברים קשים ונוראיים והמשיכו לנסות לפגוע בי. אותם אנשים ניסו לחבל בחקירה והפיצו עלי דברים שקריים כאילו שלא די במה שאני עובר. אותם אנשים שכחו שגם לי יש משפחה. גם לי יש ילדים, נכדים, הורים. מבחינתם, בשם הפוליטיקה הכול מותר.

אמרתי לאותם אנשים בישיבת המועצה האחרונה שמה שקרה לי, יכול לקרות לכל אחד מהם. אף אחד לא חסין. ברור שאם זה היה הפוך אני הייתי מתקשר לחזק ולעודד ולא מנצל את המצב לעשיית רווח פוליטי כפי שהם ניסו לעשות. הוספתי ואמרתי להם שלפני הכול כולנו בני אדם ולכולנו יש משפחות. גם בפוליטיקה יש קווים אדומים".

 

– אתה נשמע מאוכזב מהתנהלות חלק מחברי האופוזיציה במועצת העיר.

"אישיותו של אדם נמדדת ברגעים האלה. לא הכול מותר לעשות רק כדי לשבת על כיסא ראש העיר. עוד לפני היותנו פוליטיקאים, אנחנו בני אדם. אני מודע לעובדה שאותם אלה שרוצים לשבת בכל מחיר על כיסא ראש העיר, לא יכולים להתמודד מולי בעשייה וביכולות ניהול עיר. אז הם פונים למקומות בהם הם מצטיינים. בהכפשות, בהפצת שקרים, בהגשת תלונות סרק וברכילות זולה. בדברים כאלו אני אכן חלש ומודה לה' שטוב שכך. אנחנו נמצאים ערב חג הפסח ואני אומר מראש שאני סולח ומוחל לכל מי שניסה לפגוע בי ובמשפחתי. אני מאחל חג שמח לתושבי קריית שמונה ולחברי הקואליציה והאופוזיציה כאחד. אני מאחל בריאות איתנה ואריכות ימים גם למי שמאחל לי אחרת. תמיד חינכתי את ילדיי לראות את היתרונות של האדם ולא את חסרונותיו. נאה דורש נאה מקיים. אני תמיד מעדיף להיות בצד של המברכים ולא בצד ההפוך".

 

 

– הממונה על אכיפת דיני התכנון והבנייה במשרד האוצר גיבה את הפקח שהגיע לביתך ואמר: "כניסת הפקח לביתו של ראש עיריית קריית שמונה-חוקית". מה תגובתך?

"שוב אתם ניזונים ממידע שגוי וקובעים דברים לא נכונים. היות והנושא נמצא בחקירה אני מנוע מלהגיב כפי שאני רוצה. אני רק יכול לומר שהכניסה לביתי נעשתה בניגוד מוחלט לחוק. אני אומר שוב, הכניסה לביתי בוצעה בניגוד לחוק. אם רק היו מודיעים לי שיש בדיקה ומעוניינים להגיע ולבדוק את ביתי, הייתי מאשר מיד ומשתף פעולה בנושא. אבל להגיע לביתי ללא אישור, להיכנס לתחום הבית מבלי שאף אחד יודע, זו ממש הפרה בוטה של הכללים והפרה גסה של החוק?

יש אזרח שהיה מסכים שיעשו לו כך? אז מדוע דמו של ראש העיר מותר?".

 

– בראיון לאתר NRG אמר פרוספר אזרן דברים קשים על התנהלות העיר, וטען כי "קריית שמונה כבר לא נלחמת". מה הוא לא יודע שאתה כן?

"פרוספר היה ראש עיר כמעט 15 שנה ואני מכבד אותו ואת פועלו. אנחנו מנהלים עיר בתקופות שונות. מה שהיה טוב פעם, לא תמיד טוב כיום. אני לא חושב שאני צריך להילחם. את המלחמות אני משאיר לחיילנו. בפוליטיקה צריך להתחבר, להתפשר, למצוא את המאחד ולבנות גשרים. אני איש שלום ולא איש של מלחמה. אני מנהל את העיר בדרך של כבוד ורצון טוב, לא בדרך של מלחמה וקרבות.

40 שנה נלחמנו נגד כל העולם. נלחמנו נגד הממשלה, נלחמנו נגד הקיבוצים, נלחמנו נגד חברי כנסת. מה קיבלנו?! כלום ושום דבר.

כשנכנסתי לתפקיד ראש העיר ההחלטה הראשונה שקיבלתי היא להפסיק את המלחמות ולהתחיל לבנות שיתופי פעולה. כשחתמתי על אמנת שיתוף פעולה עם המועצה האזורית גליל עליון כולם רצו להרוג אותי. אם הייתי מקשיב לכולם הייתי צריך לחלק לתושבים חרבות ושכפ"צים. לשמחתי בחרתי בדרך אחרת. בדרך של קירוב לבבות, אחדות, פשרות ובניית עתיד משותף לאזור כולו".

 

– ומה יצא לנו מהדרך הזו?

"המון. בזכות הדרך שהתוותי קריית שמונה קיבלה הכרה שהיא העיר המרכזית בגליל המזרחי. בזכות הדרך הזו המכון הוולקני יעבור בעתיד צפונה, יוקמו בקריית שמונה חממות טכנולוגיות למזון מרפא, מתחם ביג שיושב על שטח בבעלות המועצה האזורית גליל עליון מעביר לקריית שמונה 50% מהארנונה שלו. גולת הכותרת היא שכונת יובלים שיצאה לדרך לאחר יותר מ-20 שנה של דיבורים ומלחמות.

בדרכי נועם, בהידברות ובהתמדה משיגים הרבה יותר ממלחמה, בה אתה לא משיג דבר למעט כותרת בעיתון שנעלמת כעבור יום ומשאירה פצועים רבים בשטח שלא סולחים ומנסים לפגוע בך אחרי שהמלחמה תמה".

 

– בראיון ל"בשבע" לפני 4 שנים אמרת "השאיפה שלנו היא באמת להמשיך ולמתג את קריית שמונה כבירת הגליל". האם אתה חושב ומרגיש שכך הם פני הדברים?

"מיתוג זה תהליך ארוך של שנים. אנחנו ממשיכים היום את התהליך ואין לי ספק שבעוד מספר שנים כולם כבר יבינו את תוצאות התהליכים הרבים שמתרחשים ממש לנגד עינינו.

רק לאחרונה התפרסם מחקר חדש שנערך ב"יפעת מחקרי מדיה" שביקש לבחון אלו הן הערים המסוקרות ביותר בישראל ביחס למספר התושבים. המחקר נערך ממש לאחרונה בשנת 2015 ומיקומה של קריית שמונה הפתיע את הארץ כולה, אבל לא אותנו. קריית שמונה דורגה במקום הראשון במספר האזכורים בתקשורת הארצית.

תל אביב הגדולה הגיעה רק למקום השלישי. מחוללי הסיקור הגבוהים ביותר היו אירועי התרבות, הספורט, התיירות והזדמנויות נדל"ניות שבעירנו האהובה.

פעם זה לא היה. פעם קריית שמונה הוזכרה רק במצבי ביטחון וכשנפלו קטיושות על העיר. היום הצלחנו לשנות את מה שנדבק בעיר עשרות שנים. עדיין לא הגענו לנחלה, אבל אנחנו בהחלט בכיוון הנכון".

 

– אתה חושב ששכנעת את מתנגדייך?

"כמובן שיש כאלה שמעדיפים כל היום לקטר ולהסתכל על מה שאין. אני מאלה שמסתכלים ומברכים תמיד על מה שיש.מי שלא מסתכל על חצי הכוס המלאה, לא ראוי שיקטר על חצי הכוס הריקה".

 

– האם היום אתה עוד מנסה להרחיב את הקואליציה שלך?

"את כל כולי אני מקדיש לעיר ולעשייה למען התושבים הנפלאים שיש לנו בעיר. מי שטובת העיר לנגד עיניו, צריך להצטרף לעשייה ולבנות את העיר וגם את עצמו מתוך העשייה ולא מתוך הברברת. להגיד מה לא טוב, כל ילד בגן יודע. להגיד כמה רע, זו לא חוכמה. לקטר ולהשמיץ זה הכי קל. זו ממש לא דרכי ואת זה אני משאיר לאחרים. מי שרוצה לברבר ולקשקש כל היום שיישאר בחוץ".

 

– האם רשות החניה עומדת בצפיות ההכנסה? לאן אמור ללכת הכסף מהגביה?

"רשות החניה זו הצלחה גדולה. תראה איזה סדר יש בעיר כתוצאה מפעילות רשות החניה. התושבים חונים בצורה מסודרת וראויה. כבר לא מחנים על מדרכות ולא מסכנים את הילדים ואת הולכי הרגל. הבטיחות היא מעל הכול והסדר שרשות החניה עשתה, היא ללא ספק הצלחה גדולה. פתאום יש מספיק מקומות חניה ואף אחד לא מחנה את רכבו מבוקר עד ערב במרכז העיר ובכך מתפנים גם מקומות חניה נוספים לתושבים אחרים שמגיעים לזמן קצר למרכז העיר לבצע סידורים.

מבחינת הכנסה אנו רק בתחילת הדרך ונמדוד זאת לאורך זמן. אנחנו מקיימים כל רבעון הערכת מצב והמצב נהיה טוב יותר מרבעון לרבעון".

 

– בקמפיין שלך אמרת "רק ניסים יכול להביא כסף מהממשלה" יש תקציב שאתה יכול להצביע עליו שמיוחס לאמירה הזאת?

"לשמחתי הסיסמא הזאת הפכה מסיסמת בחירות מוצלחת למציאות מוצלחת עוד יותר. היום כבר ברור שרק אני יכול להביא כסף מהממשלה. אני אומר זאת עם כל הצניעות.

רק בשנתיים האחרונות הצלחתי לגייס יותר מ-200 מיליון שקלים לטובת פרויקטים ברחבי העיר ושיפור תשתיות. בשבוע שעבר התבשרנו כי משרדי הפנים והאוצר יעניקו לקריית שמונה 70 מיליון שקלים במסגרת תוכנית ההבראה הייחודית לקריית שמונה כאשר בניגוד לכל השנים שעברו נקבל גם שיפוי של 100% לכיסוי שכר הפנסיה של הפנסיונרים שפרשו מהעירייה. תוסיף לזאת את התוכנית שהממשלה מתכוונת לאשר לחיזוק הצפון, כשקריית שמונה היא בלב התוכנית ותיווכח שהסיסמא שניצחה את הבחירות, הפכה מהר מאוד למציאות ולעובדה מוגמרת.

אף אחד לא יכול להביא כסף מהממשלה יותר טוב ממני. אני עושה זאת בצניעות וענווה ובדרכי שלי. בלי התלהמות, בלי מלחמות והרחק מאור הזרקורים".

ראש העיר - רשמי

– האם אתה מתכנן לרוץ גם בקדנציה הבאה?

"רק לפני שנתיים היו בחירות ותושבי קריית שמונה נתנו לי מנדט לשרת אותם קדנציה שנייה ברציפות. יש לי עוד הרבה תוכניות לפיתוחה של קריית שמונה. בשמונה השנים שאני מכהן כראש עיר הצלחנו להפוך את קריית שמונה ולפתח אותה כמו שלא פיתחו אותה מעולם. יש לי תוכניות אדירות לעוד 8 שנים. תוכניות שכשאצליח ליישם אותן, קריית שמונה בשנת 2024 תהיה אחת הערים החזקות והאיכותיות בישראל.

שכונת יובלים, בימת תל חי ב', העתקת המכון הוולקני לאזור והקמת מרכז ביוטכנולוגי בקריית שמונה שבסיסו הוא המדיקל פוד, הם רק חלק קטן ממה שעשוי לשנות את פניה של קריית שמונה.

אני חושב שעניתי לך על השאלה, לא?!".

 

– השבוע נחשפנו למה שקורה בישיבות המועצה. היה מזעזע. מה קורה לאנשים?

"אמרתי לך קודם שאיני אחראי להתנהגות ולהתנהלות של אנשים ובמיוחד לא של נבחרי ציבור. חשבתי שאחרי 30 שנות עשייה ציבורית, ראיתי הכל. טעיתי, לא ראיתי הכל. יצאתי עם תחושות קשות מאוד מישיבת המועצה האחרונה. לשמוע חברי מועצה מקללים, מגדפים, משמיצים ומאיימים, זה ממש לא מה שהציבור רוצה. אין לי בעיה עם ביקורת ואין לי בעיה עם אופוזיציה לוחמנית.גם אני ישבתי פעם בספסלי האופוזיציה, אבל מעולם לא ניבלתי את פי, לא קיללתי ולא איחלתי רע לאף אדם וגם לא ליריב פוליטי. חבל שאחרים נוהגים כך. אני לא רוצה לשפוט אף אחד. פעם בחמש שנים יש בחירות והציבור הוא זה שיחלק ציונים ויקבע את מי הוא רוצה שייצג אותו".

 

– כיצד אתה מתמודד בחודשים האחרונים עם מה שנראה מסע ציד כלפיך?

"מסע הציד הוא לא רק כלפי אלא גם ובעיקר כלפי משפחתי. אני יותר דואג להם מאשר לעצמי. גורמים מסוימים איבדו את הפרופורציות של החיים ומנסים לפגוע במשפחתי בכל דרך.לאותם אנשים אני רוצה לומר-תעזבו את משפחתי ותתמקדו בי. תפגעו בי כמה שאתם רוצים, אבל תניחו למשפחתי ולילדי. אני יודע שקשה לאותם אנשים להתמודד עם העשייה הרבה שלי כפי שבאה לידי ביטוי בכל מקום בעיר, אז הם מנסים לשבור את רוחי דרך פגיעה בילדיי ובמשפחתי. אותם אנשים לא נותנים לי מנוחה מהיום הראשון שהפסידו בבחירות. הם לא מקבלים את דין הבוחר ולא נתנו לי יום אחד של שקט. הם מתלוננים נגדי במשטרה, שולחים מכתבי תלונה מדי יום למבקר המדינה, פונים למשרדי הממשלה בתלונות סרק ועושים הכול כדי לבצע הפיכת שלטון בקריית שמונה תוך ניצול ציני של הדמוקרטיה. אני שמח שהקנוניה שנרקמה ובה היו חברים אנשי עסקים,חברי מועצה ומספר עובדי עירייה, לא הצליחה במשימתה. אני יותר שמח שהציבור כבר מבין עם מי יש לו עסק ומה המטרות של כל אחד מחברי הקנוניה".

 

– האם אין פגם כלשהו בטענות כלפיך?

"מה כבר לא אמרו עלי. כל יום אני מתעורר לרכילות חדשה. לצערי כבר התרגלתי לספינים שעושים על גבי. חוץ מלהאשים אותי ברצח ראש הממשלה רבין האשימו אותי כבר בכל. לעצם שאלתכם אני רוצה לומר כי מי שנמצא בצד העשייה ומקבל מדי יום החלטות שמשפיעות על הכלל, בוודאי שטועה מדי פעם. החוכמה היא להודות בטעות, לתקן אותה ולא לחזור עליה שוב. אי אפשר להפוך כל תקלה לטרגדיה. פעם בחמש שנים מתקיימות בחירות ורק הציבור יחליט מה טוב בשבילו. ציונים אני מעוניין לקבל רק מהציבור ולא משום גורם פוליטי זה או אחר".

 

– האם תיאות לומר את דעתך על השותפים שלך לעשייה בקואליציה?

"התברכתי בחברי הנהלת עיר איכותיים וחרוצים. אנשים שמשרתים מבוקר עד ערב את הציבור ומסייעים לי רבות בניהול העיר. כל אחד עושה בתחומו רבות לשיפור איכות החיים של תושבי קריית שמונה. הסגנים שלי ד"ר בוריס סידלקובסקי, יגאל בוזגלו, אלי זפרני וחברי הנהלת העיר יורם ממן, אהובה סירוגין, עופר אדר, הרצל בן אשר ואשר פיניאן ראויים להערכה רבה על פעילותם למען העיר. כשהם נמצאים לידי אני יכול לומר לתושבי קריית שמונה שיש על מי לסמוך".

 

– מתי סוף-סוף יתחילו לבנות ביובלים?

"עשרים שנה שואלים את השאלה הזו ואני שמח שהצלחתי יחד עם חברי להנהלת העיר ובסיוע הרב של ידידי שר האוצר משה כחלון ושר הבינוי והשיכון יואב גלנט להוציא לפועל את בניית שכונת יובלים שמהווה מנוע צמיחה משמעותי לקריית שמונה. בקרוב ייפתחו המכרזים ויפורסמו הזוכים. מיד לאחר חול המועד פסח, אולי אפילו עוד לפני, יעלו הטרקטורים הראשונים לשטח כדי להתחיל בעבודות הפיתוח של השכונה.ברוך השם שהצלחנו להפוך חלום למציאות".

 

– האם תיארת בחלומותיך ששמונה שנים של כהונה יראו כך?

"אני מטבעי מאוד אופטימי. אבל גם אופטימי שכמוני לא חשב שנצליח לעשות כל כך הרבה במעט זמן. כל מה שמתרחש וקורה בעיר נהיה כבר ברור מאליו לגורמים אינטרסנטיים, אבל זה ממש לא כך. אני משוכנע שהציבור לא שוכח באיזה מצב קיבלתי את העיר ורואה את מצבה של קריית שמונה כיום. מעולם קריית שמונה לא הייתה במצב טוב יותר ועם עתיד מבטיח שמבשר רק טוב. האם מישהו האמין ששכונת יובלים תתחיל להיבנות? האם מישהו האמין שנצליח לקבל את שטח המריבה בבימת תל חי? האם מישהו האמין שנצליח להבריא את המתנ"סים? האם מישהו האמין שנצליח לפתוח את הספרייה העירונית? האם מישהו האמין שנצליח לפתוח את הברכה האולימפית? האם מישהו האמין שקריית שמונה תקבל את פרס החינוך היישובי? האם מישהו האמין שמשרדי הממשלה יזרימו מאות מיליוני שקלים לעיר? האם מישהו האמין שאחוזי הבגרות של תלמידי קריית שמונה יעלו שנה אחר שנה? האם מישהו האמין שקריית שמונה תהיה בין הערים המובילות בישראל באחוז המתגייסים לשרות משמעותי בצה"ל? האם מישהו האמין שנצליח לשכנע את ממשלת ישראל להעביר את המכון הוולקני לגליל העליון? האם מישהו האמין שממשלת ישראל תקים מרכז טכנולוגי בקריית שמונה כדי להתחיל מהצפון את מהפכת המזון הבריא? התשובות לשאלות האלה הם למעשה התשובה המוחצת לשאלה שלך. אגב היום חילקנו בכל תיבות הדואר, לכל בתי האב בעיר, חוברת עשייה מפורטת על כל מה שנעשה בעיר בשנתיים האחרונות. אני מציע לכם ולכל התושבים,לעיין בחוברת ולהתרשם מהעשייה הרבה שנעשתה בעיר. אלו לא מילים חסרי תוכן. אלו תמונות שמציירות את המציאות האמיתית של קריית שמונה ולא סיסמאות של מנבאי שחורות ואנשים ממורמרים שמשדרים כל העת מסכנות ובוכים ששתו להם ואכלו להם.

הייתי מצפה מכל אותם חברי קנוניה לענות על שאלה אחת:

מה עשיתם למען קריית שמונה?

דבר אחד נראה אותם מספרים שעשו למען קריית שמונה.אחד.

אני אגיד לך מה הדבר היחיד שהם עשו ועושים:

מנסים בכל דרך להדיח אותי.

 

– לסיום, ברכתך לתושבי העיר.

"יש לי את הכבוד לעמוד בראשות עיר של אנשים מדהימים. אנשים איכותיים שמגדלים ילדים ומשפחות לתפארת. קריית שמונה התברכה בהון אנושי שאין באף מקום אחר במדינה. אני מאחל לכל תושבי העיר, לחברינו מיישובי הסביבה, לנופשים הרבים שמגיעים אלינו לגליל ולחיילי צה"ל וכוחות הביטחון חג פסח כשר ושמח. מאחל לכולנו שנדע לאהוב, לחבק, לפרגן וליצור. שנדע להסתכל תמיד על חצי הכוס המלאה ונדגיש לעולם את יתרונותיו של האדם מבלי להתייחס כלל לחסרונותיו. בקיצור שנהיה בני אדם טובים ושמחים יותר".

אולי יעניין אותך

Bottom ad