היום ה-14 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

תושבי 'בימת תל חי' ו'שכונת הוורדים': הכירו את השכנים שלכם חזירי הבר

פלישתם של חזירי הבר המשוטטים בחופשיות בשכונות המגורים הפכה בשנים האחרונות לתופעה מוכרת ומטרידה בישראל. בארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות מודעים לכך שהיא גורמת מטרד לתושבי העיר, ומציעים פתרונות מבלי לפגוע בחזירי הבר או בטבע.

חזירי הבר הם חלק מנוף ארץ ישראל וחלק מהמערכת האקולוגית שלה, מאז ומתמיד. הם בעלי חיים מיוחדים, מעניינים ודומים מאוד לאדם בהתנהגותם; גם הם יונקים, חברותיים, בעלי יצר אימהי מגונן, סקרנים, שורדים וחיים בלהקות של עד כ-20 חזירים. האינטליגנציה שלהם גבוהה משל הכלבים, הם מסוגלים לזהות את עצמם במראה, לפתוח כלובים, לזהות סכנות ממשיות ולהתגונן מפניהן. חזירי הבר מאבדים בהדרגה את פחדם הטבעי מהאדם, דבר הגורם להם להסתובב בקרבת בתי המגורים ולאכול מכל הטוב שהאדם והעיר מאפשרים להם. לא פשוט להפחיד אותם, בעבר נעשו ניסיונות להרחיק את חזירי הבר באמצעות תותחי רעש, זרקורים ואפילו על ידי פיזור צואת אריות שנאספה מגן החיות, אך הם תמיד מבינים את ה"טריקים" לאחר כמה ימים ומפסיקים לפחד.

חזירי הבר הם חיות חברותיות, שוחרות שלום, ובאופן טבעי הם יעדיפו להתרחק מבני האדם. אך אלה שהתרגלו לאכול בעיר עלולים לאבד את פחדם הטבעי מבני האדם, ולהסתובב בחופשיות בשכונות העיר בין גני ילדים, בכבישים, בתוך מבנים ובמקומות שעלולים להרתיע תושבים. עם זאת, בשנים האחרונות, כמות המקרים של פגיעה פיזית מחזירי הבר נמוכה מאוד. האירועים הנדירים של תקיפות אינם לצורך טריפה או פגיעה אלא ככל הנראה מחזירים שנקלעו לסכנה: נבהלו מאדם שהתקרב אליהם, מכלב נובח או תוקף, או שחשו איום לגוריהם.

בארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות מציינים כמה דרכים לצמצום תופעת חזירי הבר מבלי להיפגע, ומבלי לפגוע בחיות הבר:

הימנעו מהשארת אשפה ליד הפח, השליכו אותה לתוך הפח והקפידו לסגור את מכסה הפח.

יצבו וקבעו את פחי האשפה בשכונתכם לקרקע, כך שחזירי הבר לא יצליחו להפוך אותם.

האכילו את החתולים והכלבים בגינה או ברחוב, בכמויות מזון סבירות, הישארו עד סיום אכילת החתולים או הכלבים ופנו שאריות מהשטח והשאירו את השטח נקי.

אל תאכילו את חזירי הבר. האכלתם גורמת לאיבוד הפחד מהאדם ועליה במספר החזירים שיחדרו לעיר.

בבתי קרקע, גדרו את חצר ביתכם בגדר יציבה וחזקה, למניעת כניסתם של חזירי הבר.

ד"ר אבי צרפתי, יו"ר ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות: "אם פגשתם חזירי בר אל תתגרו בהם ומומלץ שלא להתקרב אליהם כלל, פנו להם את הדרך לשלום. בנוסף לכך, הסבירו לילדים על חזירי הבר, על החשיבות לשמירה על חיות הבר והדגישו את הסכנות שעלולות לקרות במפגש בלתי צפוי איתם. כאשר אתם נוסעים בכבישים שידוע שבקרבתם נמצאים חזירי בר, סעו לאט ובזהירות, היו קשובים ושימו לב לבעלי החיים החוצים כדי להימנע מדריסתם ומתאונות".

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad