היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

אור בקצה המנהרה

כל הסימנים מראים ששנת תשע"ו הבאה עלינו לטובה תהיה שנת מפנה של קריית שמונה. אחרי שראש העיר הרב ניסים מלכה יצא לבחירות האחרונות עם הבטחות מחייבות כמו "רק ניסים מלכה יכול להביא כסף מהממשלה", ואוטוטו לפני שעמד לממש את הבטחתו, הכל נעצר בעקבות קיצור ימיה של הממשלה ומערכת הבחירות אליה יצאה מדינת ישראל.

שורה של פרויקטים אשר אמורים היו לקבל את חתימתו  של ראש הממשלה ושל משרדי הממשלה השונים, נעצרו ונדחו באחת.

מיותר לציין שהתסכול הביא לאכזבה עמוקה ודחיה של כל התוכניות.

יריביו של ראש העיר חיככו ידיים בהנאה וקיוו בסתר ליבם שהינה הינה הוא הולך 'לאכול אותה'.

מערכת הבחירות הסתיימה, הוקמה ממשלה חדשה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועכשיו חובת ההוכחה מוטלת על ראש העיר.

עכשיו אפשר לומר שכולם מחכים שראש העיר יספק את הסחורה ויממש את הבטחותיו.

 

    

       כיצד אתה מסכם את השנה החולפת?

"שנה של התחלות חדשות. העיר קריית שמונה נמצאת בתחילתם של תהליכים חסרי תקדים גם ברמה המקומית וגם ברמה האזורית אשר יבטיחו את קפיצת המדרגה של העיר בהיבט הכלכלי, הקהילתי והחברתי. ואני מדבר על שכונת יובלים שמהווה מוקד משיכה אזורי לא רק למגורים אלא למרחב עירוני כפרי. במוצאי השבת שעברה התכנסו עשרות זוגות צעירים כדי לקבל עדכון על יובלים. אני מדבר על פרויקט כלכלי, פרויקט תמר (תזונה מקדמת רפואה) שיהפוך את האזור כולו לאחד המובילים בעולם בתחום פיתוחי מזון בריא".

 

ההבטחה הגדולה ביותר היא שכונת יובלים עליה מטיל ראש העיר את יהבו ומתייחס אליה כמהלך שובר שוויון. בתחום התעסוקה הסיכוי נמצא בתחום חדש, שילוב של היי טק ומזון בריא.

 

–  הזכרת את 'מזון בריאות' שאחד השותפים המרכזיים הוא ח"כ אראל מרגלית. מה התקווה שמביאה הבשורה הזאת לקריית שמונה והאזור והיכן הנושא עומד?

"אחרי שנה של דיונים הצלחנו בפעם הראשונה מזה המון שנים להביא את כל 15 הרשויות באשכול גליל מזרחי להתאגד יחד עם חבר הכנסת אראל מרגלית וגיבשנו תוכנית לאומית בתחום אשר מוצגת בימים אלה למשרדי ממשלה. ישנם כבר משקיעים שמביעים עניין, אך בכוונתו לעשות זאת בצורה מושׂכלת, אחראית אשר תביא קודם כל לפיתוח אזורי וליצירת מנועי צמיחה חדשים בעיר".

 

– בימים אלה ימלאו שנתיים לכהונתך כראש עיר בקדנציה השנייה, יחד שבע שנים מאז שנבחרת לראשונה. על אלו דברים אתה יכול לומר שקיבלו פתרון בשנתיים החולפות?

"שכונת יובלים יוצאת לדרך לאחר מסכת ייסורים ממש, כמו שציינתי. כמעט שני עשורים שהשכונה הייתה תקועה בבירוקרטיה איומה. אני שמח שהצלחנו לשחרר את רוב החסמים וכעת אנו עומדים בנקודה המרגשת של שיווק המגרשים ופיתוח השכונה: קריית חינוך ענקית שתוקם שם, שלוחת המתנ"ס הפארקים הירוקים והמתחם המסחרי הגדול והמיוחד. בלחץ גדול שהפעלנו הושגה פשרה בין המינהל לקיבוץ כפר גלעדי בכל הנוגע לשחרור קרקעות בימת תל חי לטובת בנייה בקריית שמונה. אני מניח שבתחילת השנה הבאה נתחיל בשיווק הקרקעות בבימת תל חי ב'.

השקענו מיליוני שקלים בפעולות תרבות וספורט ועשרות מיליוני שקלים בשדרוג תשתיות, כבישים ורחובות. פתחנו את הספרייה העירונית, העצמנו את החינוך הבלתי פורמאלי לצד המשך השקעה מסיבית בחינוך הפורמאלי. דיברנו מעט ועשינו הרבה. עבודה רבה עוד לפנינו ונמשיך לעבוד למען הציבור שיודע היטב להבדיל בין דיבורים, המצאות והשמצות לבין עבודה ועשייה".

 

 

– אחת הטענות הנשמעות ממבקריך זה שעדיין יש פער בין סיסמת הבחירות שלך "רק ניסים יכול להביא כסף" ובין המציאות, למשל חדר המיון הקדמי הסגור. מה אתה משיב?

"אם בבחירות זו הייתה סיסמא, הרי שהיום זו המציאות הלכה למעשה. ללא הקשרים שלי בממשלה, עיריית קריית שמונה מזמן הייתה חדלת פירעון. ברור לך שגם אם נצליח לקיים 90% ממה שהבטחנו לציבור, תמיד ידברו על 10% החסרים. בישראל השיח הוא לא על מה שיש, אלא על מה שאין. בנושא חדר המיון אני חייב לומר כי מדובר בנושא שאני אישית טיפלתי בו במטרה לקבל את התקציבים הנדרשים. לצערי גחמות פוליטיות והתעקשות פוליטית צרה מצד סגן שר הבריאות הביאה למלחמת קרדיטים שאיני מתכוון לקחת בה חלק. למרות זאת, אני מתחייב לעשות כל שבידי כדי להביא לשינוי המצב ולדאוג שבקריית שמונה יופעל מוקד רפואי הולם שיעניק שירותים רפואיים לתושבי קריית שמונה והאזור.

עלינו לזכור שבמקביל לתקציבים ממשלתיים אנו צריכים לעשות הכל על מנת לפתח מנועי צמיחה משלנו בלתי תלויים אשר ייצרו הכנסות עצמאיות ויאפשרו לנו להיות פחות תלויים בכספים ממשלתיים. הנגישות שאנו מקבלים ממשרדי הממשלה ומראש הממשלה עצמו הינה נכס פוליטי לעיר. רק בזכות הקשרים שפיתחתי עם גורמי ממשל וגורמים פוליטיים אני מצליח לגייס כספים רבים לטובת העיר. העדות לכך הם הפרויקטים הרבים שמבוצעים ממש בימים אלה בכל רחבי העיר. קריית שמונה נמצאת בתנופת פיתוח אדירה. בכל תולדות העיר לא הייתה תנופת פיתוח כה משמעותית".

 

– בניגוד לכל הצפיות אתה וחבריך בקואליציה עובדים בשיתוף פעולה מלא. מה הסוד?

"תמיד אמרתי שאחדות ואהבה חזקים יותר מהדבק של השנאה. חברי הנהלת העיר מאוחדים כולם סביב מטרה משותפת לעבוד למען הציבור. אנו עושים זאת במסירות 24 שעות ביממה תוך כדי שיתוף פעולה מלא בין כל השותפים הקואליציוניים. כשיש פתיחות, שקיפות, הבנה, עזרה ואהבה יש גם הצלחה. זו הזדמנות מצוינת עבורי להודות לחברי הנהלת העיר על עבודה סביב השעון למען שיפור רווחת תושבי העיר הנפלאים שלנו".

 

– כיצד אתה מקבל את ההחלטות? עם מי אתה מתייעץ?

"אני מקפיד על עבודת מטה מסודרת. אין ולוּ החלטה אחת שמתקבלת בשליפה. הצלחתי להקיף עצמי באנשים איכותיים ומקצועיים שמסייעים לי רבות בחשיבה אסטרטגית ובראייה נכונה של תמונת המצב בעיר בכל תחום. מנכ"ל העירייה אשכול שוקרון הביא עימו לעירייה סטנדרטיים ניהוליים אותם יישם במסגרת תפקידיו כקצין בכיר בצה"ל ומיישם אותם בהצלחה בעירייה, הוא יחד עם יועצי הקרוב אריק פחימה אכן מסייעים לי רבות במסגרת תפקידי. תוסיף לזה את סגני, את חברי הנהלת העיר, כל אחד במסגרת תפקידו ותחום אחריותו, את דובר העירייה ומנהלי האגפים ותראה איזה צוות מנצח יש סביבי. הצוות הנפלא הזה שמורכב מהטובים שבטובים הוא המשענת שלי והכוח שלי. אני שומע את כל יועציי ובעלי התפקידים ולאחר שנפרסת בפני התמונה כולה קל לי יותר לקבל החלטה. אני מקיים מדי יום ישיבות מטה מסודרות וישיבות סיעור מוחות. כמי שקיבל את אמון הציבור, אני שומע את כולם, אך בסופו של דבר אני הוא זה שמקבל את ההחלטה לטוב או לרע. האחריות היא שלי".

 

  

– לצד בניית שכונת יובלים, יש בעיה קריטית נוספת והיא בעיית התעסוקה. נראה שללא עזרה של המדינה לא יהיה שינוי. מה בכוונתך לעשות בנושא?

"אין יום שאני לא עוסק בנושא התעסוקה. עוד לפני הבאת תעסוקה נוספת לעיר חשוב לשמור ולשמר את התעסוקה הקיימת. זה ממש לא מובן מאליו שמפעלים בקריית שמונה ממשיכים לפעול שנה אחר שנה למרות כל הקשיים והבעיות. העובדה שמפעלים לא נסגרים ושאין פיטורים במפעלים הקיימים היא בהחלט הישג לא מבוטל. בשנה שחלפה חברת הוט פתחה בקריית שמונה מוקד שמעסיק עשרות עובדים ובמעגל המורחב ניתן לומר שמאות משפחות מתפרנסות כתוצאה מפתיחת המוקד הזה בקריית שמונה. זה לא מספיק ולכן אני מקדיש שעות רבות מזמני ביצירת תנאים נוחים להבאת תעסוקה נוספת לעיר ולאזור. אני משוכנע כי ברגע שפרויקט תמ"ר ייצא לדרך כולם כבר ירגישו את השינוי גם בנושא התעסוקתי בעיר".

 

 

– כיצד היית מגדיר את היחסים עם השכנים במועצה אזורית הגליל העליון ומבואות החרמון?

"בדיוק כמו היחסים בין בעל לאשתו. יש לפעמים כעסים, מתחים ומריבות אך בסופו של דבר כולם מבינים כי האחדות והשיתוף עדיפים על פני הפילוג והיריבות. אנחנו עושים המון דברים יחד. לפעמים מצליחים יותר לפעמים פחות. כשמצליחים הכל נראה מובן מאליו וכשלא מצליחים ההרגשה היא שלא קורה כלום. אין לי ספק כי שיתוף הפעולה צריך להיות מורגש יותר בעיקר בקרב התושבים, לכן חורה לי שמונעים מתושבים שלנו להיכנס לנחל בקיבוץ דפנה והבעתי את מחאתי על כך הן בפני ראש המועצה גיורא זלץ והן בפני חברי מליאת המועצה האזורית הגליל העליון".

 

– הנוער בקריית שמונה מתלונן זה שנים על חוסר במקומות בילוי. האם יש לך בשורה שתשמח אותם?

"ראשית חשוב לומר כי יחידת הנוער בקריית שמונה היא אחת מיחידות הנוער המובילות בישראל. יש לנו בני נוער איכותיים, ערכיים, מצטיינים ומיוחדים. בשנים האחרונות פועל בית וונקובר עד חצות כדי לתת מענה ראוי לבני הנוער שלנו בעיקר בשעות הערב והלילה. בחודשי הקיץ הפקנו מסיבות קיץ לנוער אולם לצערי לא הייתה היענות גבוהה אליהם למרות שהרשות והמתנ"ס השקיעו משאבים רבים לקיומן. אני חושב שהכל מתחיל ונגמר ברמת הציפיות. צריך להגדיר מה רוצים ואז לבדוק את שביעות הרצון. עובדה שמשך עשרות שנים הוקמו מועדוני בילוי וכמו שהם הוקמו כך הם נסגרו. מה המסקנה? שלא היה ביקוש. באופן טבעי אנשים אוהבים לצאת מהמרחב שלהם, לראות מקומות אחרים ולהכיר אנשים שהם לא פוגשים ביום יום. זו לא תופעה מקומית, אלא עולמית, כך שלהשליך את זה על קריית שמונה בלבד זה ממש לא הוגן וגם לא נכון".

 

– בשבועות האחרונים עיריית קריית שמונה משותקת למעשה בכל הקשור לאכיפת חוקי בנייה בעיר. תושבים רבים מתלוננים על עבירות בנייה, והעירייה אינה פועלת. מדוע?

"יש לנו בעיה קשה בתפקוד אגף ההנדסה. את זאת כל ילד כבר יודע. יש לי פתרונות ראויים וטובים לתיקון המצב, אולם איני יכול בשלב זה לטפל בבעיה שכן הדבר נמצא בטיפול מבקר המדינה. אני מקווה שמבקר המדינה יסיים בקרוב את בדיקת החומר הרב שהעברנו לו ויאפשר לנו לטפל בבעיה באופן שיחזיר את אגף ההנדסה לתפקוד תקין ומלא. עד אז אין לכולנו אלא להמתין בסבלנות להחלטת המבקר".

 

– בימים אלה עומדים להגיע כמאה ועשרים מבני שבט מנשה, בהזמנה של העיר. כיצד הם ישולבו במארג החיים בעיר?

"קריית שמונה ידעה מאז ומעולם לקלוט עולים חדשים בעיר. תושבי קריית שמונה ידועים בהכנסת האורחים שלהם, בדלת הפתוחה, בחמימות ובאהבת הבריות. כל אלה יבטיחו קליטה מוצלחת של העולים החדשים שיגיעו לעיר. הנחתי את כלל מנהלי האגפים ברשות, כל אחד בתחומו, לסייע ככל שניתן בקליטת המשפחות ולתת להם הרגשה טובה מרגע הגעתם לעיר. מערכת החינוך כבר התגייסה לקליטת ילדי העולים ואין לי ספק כי הקליטה שלהם תהיה מהירה וקלה".

 

 

 

– עם סיכום שנת תשע"ה, אילו פרויקטים אתה יכול לציין שבוצעו בעיר?

"מי שמסתובב בעיר לא יכול להיות אדיש לתנופת הפיתוח האדירה בקריית שמונה. רק בשנה האחרונה השקענו כמיליון וחצי שקלים בגנים ובמוסדות החינוך בעיר. כמעט בכל מקום ניתן לראות טרקטורים וכלים כבדים שעובדים מבוקר עד ערב. בימים אלה אנו ממשיכים לבצע את שדרוג רחוב הירדן, סיימנו את שדרוג רחוב יהודה הלוי ואנו לפני סיום שדרוג רחוב הרצל כולל ריבוד הכביש, הוספת מקומות חניה ושדרוג המדרכות בשני צידי הרחוב. סיימנו את שלב א' במתחם הכיכרות, הקמנו כיכרות, מגרשי משחקים, מגרשי מיני פיף וחדרי כושר ברחבי העיר. אנו לפני סיום עבודות הקמת מגרש הכדורגל הסינטטי בעלות של כתשעה וחצי מיליוני שקלים. בנינו מגרש לתפארת שישמש את כל ילדי העיר כולל יציע מקורה להורים ולצופים. הסדרנו את כביש הגישה לישיבת ההסדר ואת רחוב נוף חרמון. סיימנו את הסדרת כביש ברל כצנלסון ומע"צ סיימו את הסדרת התנועה בכביש 90 סמוך לפונדק המעיין. סיימנו את ריבוד הכביש ברחוב הנשיא וסיימנו את עבודות הנגישות והבטיחות מרחוב הנשיא ועד בית הספר תל חי. הוספנו פינות גזם רבות בשכונות העיר, התקנו עמדות המתנה מקורות לאוטובוסים בבתי ספר וברחבי העיר, רישתנו את העיר במצלמות, התקנו מסכי ענק בשני מוקדים במרכז העיר, המשכנו את עבודות פארק קק"ל ועוד היד נטויה. מדובר ברשימה חלקית מאוד. בימים אלה האגף לדוברות והסברה בעיריית קריית שמונה עמל על הוצאת דו"ח תושב בה יפורטו כל פעילות הרשות בשנתיים האחרונות. הדו"ח יופץ לכל בתי האב בעיר בתחילת חודש ינואר 2016".

 

 

 

– לסיום, אתה מוזמן לברך את תושבי העיר בפרוש השנה החדשה.

"ערב ראש השנה תשע"ו אני רוצה לומר שיש לי את הכבוד והעונג לשרת את תושבי העיר. אשרי העיר שאלו הם תושביה. תושבים אכפתיים, מעורבים, חכמים, יצירתיים, עם לב ענק של נתינה ואהבה. אני רוצה לברך את כולנו שהשנה הבאה תהיה הרבה יותר טובה מהשנה הקודמת. שתהיה שנת שפע, שנה של בריאות ופרנסה טובה, שנה של אהבת הבריות ואהבת חינם. שנה של אחדות ואחווה, סבלנות וסובלנות, שנה של עשייה ויצירה ושנה בה נהיה ראויים לאמון אותו אנו מקבלים מתושבי העיר".

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad