היום ה-01 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

בית המשפט העליון: המכללה הטכנולוגית תל חי לא תעבור, סופית, לידיים פרטיות

בית המשפט העליון דחה השבוע (ב') את ערעורם של עו"ד אהוד רז ושל יגאל גז, בנוגע להחלטת בית המשפט המחוזי בנצרת לבטל את ההסכם למכירת מניות המכללה הטכנולוגית תל-חי לידיהם. בכך נסתם הגולל על הניסיון להעביר את המכללה לידיים פרטיות והיא תישאר תחת ניהול של הסוכנות היהודית והמגבית, במסגרת חברה לתועלת הציבור, ואחריות של מועצה אזורית הגליל העליון, עיריית קריית שמונה ומועצה אזורית מבואות החרמון.

מעט רקע. המכללה הטכנולוגית תל-חי הוקמה על אדמות כפר-גלעדי בשנת 1957 ע"י מוא"ז הגליל העליון ובמשך שנים נוהלה כמו מחלקה במועצה. בשנת 1970, מתוך רצון להרחיב את פעילות המכללה, איתרה המועצה תורמים יהודים מארה"ב בשם גרטרוד ומוריס רודמן, אשר הסכימו לתרום בנדיבות לצורך כך. בשל סוגיות מיסוי בארה"ב, היה צורך בהקמת חברה לתועלת הציבור, שמניותיה יוחזקו בידי הסוכנות היהודית והמגבית, והיא אשר תנהל את המכללה. וכך היה לאורך שנים, החל מ-1972, כאשר עם הזמן צרפה המועצה לדירקטוריון גם את עיריית קריית שמונה ואת מועצה מוא"ז מבואות החרמון.

כעבור 44 שנים, בשנת 2016, התברר שעו"ד אהוד רז, שהיה אז היועץ המשפטי של המכללה, ויגאל גז, שהיה יו"ר הדירקטוריון שלה, עשו הסכם עם הסוכנות ועם המגבית למכירת מניות החברה לידי חברה אחרת, שהם עצמם הקימו. לטענתם, המכללה הייתה בצרות כספיות, בעיקר בשל בעיית הפרה-וטרינריה, שהעסיקה מזה שנים את המכללה.

חשוב לציין, כי נשוא הסטודנטים שלמדו במסלול מיוחד לקראת לימודי וטרינריה, בוטל והותיר את הסטודנטים ללא הכסף וללא הלימודים, נפתרה לפני מספר חודשים בהסכם פשרה, שלפיו הסטודנטים יקבלו בחזרה 80% מכספם.

מכל מקום, המועצה ושותפותיה עתרו לבית המשפט המחוזי בדרישה לבטל את ההסכם, אשר נעשה לטענתן ללא ידיעת או אישור הדירקטוריון ותוך ניגוד עניינים מובנה. נשיא ביהמ"ש המחוזי, כבוד השופט ד"ר אברהם אברהם, קיבל את טענות העותרים והורה בחודש אוגוסט 2017 על ביטול ההסכם. לדבריו, "רז וגז פעלו במצב של ניגוד עניינים, בשל תפקידיהם בחברה. עניינם האישי של גז ורז בהעברת המניות נגזר משליטתם בחברה שקיבלה את המניות מהמגבית והסוכנות".

גז ורז ערערו על ההחלטה לביהמ"ש העליון וכאמור השבוע החליט הרכב בראשות כבוד השופט יצחק עמית, יחד עם כבוד השופט ג'ורג' קרא וכבוד השופט אלכס שטיין, לדחות את הערעור.

ראש מועצה אזורית הגליל העליון, גיורא זלץ, אמר בעקבות פסיקת בית המשפט העליון כי "האירוע, אשר במסגרתו אנשים פרטיים ניסו להשתלט על המכללה הטכנולוגית תל-חי, נמצא מאחורינו. המניות יישארו בידי הסוכנות היהודית והמגבית ואם וכאשר הם ירצו להעבירן לגורם אחר, הדבר ייעשה בצורה שקופה, ב"קול קורא" מסודר, ואנחנו ניקח חלק בתהליך. כמו כן, הוסדר מעמדן של הרשויות מול הסוכנות והמגבית ומעתה שישה מתוך שלושה עשר הדירקטורים יהיו מתוך הרשויות האזוריות: אנחנו, קריית שמונה ומבואות חרמון. זהו סיומו של תהליך בן מספר שנים, בו לקחנו אחריות והובלנו אירוע אזורי ואני גאה ומברך על חלקה של המועצה בפתרון העניין. אני מודה גם לראשי הרשויות שהלכנו איתנו, בני בן-מובחר ממבואות החרמון וראש העיר היוצא  של קריית שמונה הרב ניסים מלכה".

אלי זפרני חבר מועצת העיר קריית שמונה וחבר הדירקטוריון מטעם קריית שמונה: "אני שמח על ההחלטה. נלחמתי יחד עם חברינו מהאזור וחשפנו את ההחלטה להעביר את המכללה לידיים פרטיות ובחברה שבשליטת היו"ר הקודם גז והיוע"ה רז. האזור הוכיח שהוא מלוכד בשמירה על האינטרסים של תושבי האזור, ואני שמח על כך".

אולי יעניין אותך

Bottom ad