היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

"בראשית" מגן עדן לחלל

היום יצאה לדרך המשימה הלאומית להנחתת חללית על הירח יוצאת לדרך החללית הישראלית, "בראשית". מדינה כל כך קטנה, עם מוחות כל כך גדולים עושה צעד עצום. עם נחיתת החללית הנושאת את דגל ישראל על הירח וצילום "סלפי" כדי הוכיח שאכן נחתנו על הירח, היא תחל בביצוע צילומים של אתר הנחיתה וביצוע מדידות של השדה המגנטי במסגרת ניסוי מדעי. החללית ששמה "בראשית" מצוידת בספר תנ"ך ועיני עם ישראל היושבים בארץ הקודש נושאים עיניהם אל השמיים כדי לסמן עוד וי בספר ההצלחות של האנושות כולה ושל עם ישראל בפרט.

השאלה המרתקת שננסה לענות עליה הפעם – מה כל מיוחד במוח היהודי שמצליח לגרוף כל כך הרבה הצלחות עם מעט מאוד (יחסית) בני אדם?

 

מיליון סינים לא טועים

לפני למעלה שש שנים, פורסם בסין סרטון אנימציה תחת הכותרת "מדוע היהודים כל-כך חכמים?". הדיאלוג שהתנהל בין בחורה צעירה לפרופסור מלומד התנהל בערך כך:

צעירה: כולנו אותו הדבר אז למה אני לא חכמה כמו היהודים?

פרופסור: קודם כל היהודים מתחילים לחנך את הילדים שלהם עוד כשהם ברחם. אימאות בהריון פותרות כל הזמן תרגילים במתמטיקה עוד כשהם ברחם.

הצעירה לא משתכנעת

פרופסור: כל הילדים היהודים מבינים שלוש שפות: עברית, ערבית ואנגלית.

צעירה: גם אני יודעת שלוש שפות: מנדרינית, את הניב של מחוז סיצ'ואן ומנדרינית במבטא סיצ'ואני.

פרופסור: כל הילדים היהודים חייבים לנגן על פסנתר ובכינור.

צעירה: כשהייתי קטנה ניגנתי על מפוחית. הייתי הכי טובה בבית הספר.

פרופסור: ובכן, יש איזו טענה אחת שנויה במחלוקת שהחכמה של היהודים היא בעצם מחלה. על פי מאמר שהתפרסם באוניברסיטת קיימברידג', החכמה היהודית מקורה במחלה נוירולוגית שנגרמת מסיבות גנטיות.

צעירה: הו מצוין.

פרופסור: את בטוחה שהבנת את מה שאמרתי?

צעירה: למי אכפת? חכמה היא מחלה. אני לא חולה.

הסרטון שודר בתוכנית הטלוויזיה האינטרנטית הפופולארית "שיאו שואו", במסגרת פרק שהוקדש לעם היהודי. למרות שהסרטון הומוריסטי, התשובות בו רציניות. ואיך אומרים מיליון סינים לא טועים אז מה באמת גורם לכל העולם להבין שהיהודים הם עם חכם, ואם קצת אגו אוסיף, יותר משאר העמים?

שגריר דרום קוריאה בישראל, קים איל סו, מספר שכמעט כל קוריאני מחזיק בבית תלמוד מתורגם. בעיניו – שם טמון הקסם היהודי. גם המרכז ללימודי הים התיכון בירדן תרגם לאחרונה את כל התלמוד וספריו מופצים בממלכה. הרב דב רוזנבלום, תלמיד חכם ומרצה למחשבת ישראל, ומי שרכש את השכלתו בבית המדרש, מסכים שהמבנה התלמודי תורם לפיתוח החשיבה.

לדבריו לימוד הגמרא מאופיין במעבר מהיר בין תחומים שונים. "ישנה תחושה כאילו שהחכמים נמנעו במודע מלפרוס את משנתם בצורה נוחה. לא רק שרשרת הקושיות והתירוצים, גם הנושאים עצמם מתחלפים תוך כדי הדיון. דיני שטרות מתערבים עם חוקי קרבנות והלכות כלאיים. מוסר והלכה מתערבים באגדה ופלפול. סיבת העריכה ה'רשלנית' הזו היא בגלל שהיהדות אינה שכלתנית. בניגוד גמור לדימוי, אגב. היהדות מבקשת לעצב אדם. לכן התלמוד ערוך כמו הילך רוחו של אדם. החכם הוא לא רק מאגר מידע מקוטלג, אלא הוא מהווה עולם סוער שהידיעות השונות משתלבות בתוכו למארג אחיד. הן מעצבות את האישיות שלו. גם התלמוד הוא ספר חי ותוסס, ששואף לשלב את הכל עם הכל. זהו בסיס לחשיבה רב תחומית שהיא ממאפייני אהבת הידע".

 

מה אומרים המספרים?

אנשי האקדמיה תוהים כבר שנים מדוע ליהודים, המונים פחות מרבע האחוז מאוכלוסיית העולם, או כפי שניסח זאת מילטון הימלפרב: "מניינם הכולל של היהודים הוא פחות מטווח סטיית התקן של שיעור הילודה השנתי בסין", יש השפעה משמעותית רבה כל כך כמעט על כל תחומי העשייה האנושיים.

מה מסביר את העובדה יוצאת הדופן שבמאה ה-20, זכו היהודים בפרסי נובל יותר מכל מיעוט אחר, כשכמעט חמישית מכל הזוכים בפרס זה הם יהודיים? איך זה שבמאה ה-21 כ-8.6% מהזוכים בפרס היו יהודים?

ההסבר המודרני-אקדמאי לריבוי אנשים מוכשרים בעם היהודי מייחס זאת למסורת היהודית של שידוכי ממון של הכלה עם תלמידי חכמים שיכלו להתפנות ולהקדיש את כל זמנם ללימודים.

אבל עזבו הסברים אקדמאים, אנחנו מאמינים שהקב"ה נתן לנו מוח ייחודי ומיוחד כדי שנוכל להשפיע על העולם ולהיות אור לגויים.
אגב, לא סתם חברות היי-טק הגדולות בעולם מקימות את מרכזי הפיתוח שלהם כאן בישראל.

יהודים ושחמט

אומנם הרמב"ם אסר על משחק השחמט, כי בזמנו נהגו להמר על התוצאה, אך רוב הפוסקים היהודים קבעו שמותר לשחק שחמט בשבת . הפופולריות של השחמט בקרב היהודים הייתה כה גדולה עד שהמשחק זכה לכינוי "המשחק היהודי". משה צ'רניאק, מי שהיה אלוף ישראל בשחמט והשחמטאי המקצועני הראשון בישראל, טען:

הכשרון לשחמט מורכב ממספר סגולות. כושר ניתוח מעמיק ושיטתי שבו הצטיינו לומדי תורה ובחורי ישיבה שהפלפול התלמודי חידד את שכלם.

 

נסיים בבדיחה

בדיחה ידועה מספרת על גוי שהתחנן בפני חברו היהודי שיגלה לו את סוד השכל היהודי. אמר לו היהודי כי יש בעולם דג, יקר המציאות, שהיהודים נוהגים לאכול את ראשו ומכאן שיכלם.

הסכים היהודי למכור לגוי את הדג היקר. לאחר שזה טעם ממנו אמר: הרי זה דג מלוח רגיל.

השיב לו היהודי: אתה רואה? כבר יש לך שכל יהודי והבחנת שזה דג מלוח רגיל.

 

פהשקווילים

הרצאה לחיים – הרב יצחק פנגר והרב שלום הרוש מגיעים לעיר לערב מיוחד במינו שיתקיים בהיכל התרבות קרית שמונה, יום ראשון, י"ט באדר א', ה-24.2 , 19:30. השתתפות סמלית 25 ₪. לעילוי נשמת מאיר אלבז ז"ל וניסים גבאי ז"ל. לפרטים  : 050-4777677

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad