היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

ההנצחה נמשכת: אהוד שגב פותח מסעדה לזכרו של נמרוד

דווקא בעיר קנקון שבמקסיקו, גן העדן עלי אדמות, נאלץ אהוד שגב להתמודד עם הגיהנום. הידיעה על נפילת אחיו נמרוד במלחמת לבנון השנייה, תפסה את אהוד בשיאו של מסע הופעות מצליח כמנטאליסט. הוא זכה לקהל של מעריצים, והחיים מעולם לא נראו מחויכים יותר. בשורת האיוב שנשא הקונסול הישראלי קטעה הכול. "ביום שהודיעו לי שאחי נהרג, הבנתי שהחיים שלי לעולם לא יהיו אותו דבר.

את הכאב שלו ניתב שגב להנצחת אחיו. הוא התמודד בתחרות "היורש של אורי גלר", פתח מסעדה בנמל תל אביב והחל בפעילות ציבורית יחד עם אחים שכולים נוספים – הכול לזכר אחיו. השבוע, כשהוא פותח מסעדה נוספת, מסעדת קריסטה ריי בכפר סבא, מרשה לעצמו שגב להתנתק מהנטל הכבד שנפל עליו מאז אותה מלחמה ארורה. "במסעדה הזו הבאתי לידי ביטוי את התשוקות שלי למוזיקה ולבידור", הוא מסביר. 

מיסטיקה בגיל 12

סיפור חייו של אהוד שגב, המתגורר במושב נווה ימין שבשרון, היה יכול למלא כמה וכמה ספרים. ב-31 שנות חייו הוא הספיק לצבור ניסיון שרבים לא ישיגו במשך חיים שלמים. הוא פרץ לתודעה הציבורית בשנת 2006, זמן קצר אחרי נפילת אחיו, לאחר שהשתתף בריאליטי "אורי גלר מחפש את היורש", שם הציג יכולות על-טבעיות.

0.jpg

מפיקי התכנית לא יכלו להתעלם מהאסון שפקד את שגב, והקרינו סרט על אחיו. אל העולם העל-טבעי והמנטאליזם הגיע שגב שנים קודם לכן. "מאז ומתמיד כל הנושא של הרוחניות משך אותי".

איך הגעת לעולם הזה?
"בגיל 12 הלכתי לספרייה הציבורית בראש פינה, שם גרתי. ניגשתי למדף שעסק במיסטיקה וברוחניות. הספרנית לא הרשתה לי לקרוא וביקשה שאמא שלי תאשר לי לקרוא את הספרים האלה. אמא שלי הסכימה כי היא האמינה בי.
"כעבור שנה אחי חגג בר מצווה. להורים שלי לא היה כסף לקנות לי חליפה לאירוע. כשהגעתי לפסטיבל שנערך אצלנו, ראיתי דוכן של מיסטיקה וקבלה. ראיתי גם קלפי טארוט, וידעתי שאני חייב את הקלפים האלה. ביקשתי מאמא שלי שתקנה לי את הקלפים. אמא שלי אמרה: 'אני מעדיפה שתלבש בגדים ישנים לבר המצווה של אחיך, ואני אקנה לך בכסף את הקלפים'. היא הלכה עם הטירוף שלי".

איוב מגיע לקנקון

בתקופת נסיקת הקריירה שלו  הוא פוצץ הופעות בברודווי, בקנדה, בקנקון ובדרום אפריקה. הדי-וי-די שלו נמכר בטירוף בכל העולם, והעתיד נראה ורוד. באוגוסט 2006, חמש שנים לאחר שהגיע לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, התפוצץ החלום. באמצע מסע הופעות בקנקון, הגיע הקונסול הישראלי למלון שבו שהה שגב, ומסר לו את הבשורה המרה על נפילת אחיו, נמרוד, במלחמת לבנון.

נמרוד, שהיה בן 28 במותו, הותיר אחריו אישה וילד. יחד איתו נהרגו שאר אנשי צוות הטנק שלו. "החיים שלי היו דבש. ממש החלום בהתגשמותו", אומר שגב. "הכסף זרם בכמויות. כשפרצה המלחמה, האנרגיות שלי דעכו בטירוף.  "דיברתי עם ההורים שלי ועם אחי היחיד נמרוד. הוא אמר לי: 'אהוד, זה טבח מה שקורה פה. המדינה לא יודעת לנהל את המלחמה הזאת, הצבא לא ערוך לכלום. אני מקווה שלא יגייסו אותי, כי פשוט אין סיכוי, בעיקר לא לטנקיסטים'. הוא אמר שטנק שנכנס ללבנון, לא יוצא.  "היה לחיזבאללה טיל נ"ט שאי אפשר להילחם בו. נמרוד קיבל צו 8, ואז אמרתי לו: 'עזוב הכול ובוא לקנקון. אני משלם עליכם'. הוא לא הסכים לכך. רציתי שיעזבו הכול ויבואו להיות איתי במקסיקו, רחוק מכל הבלגן והאנרגיות הרעות. הייתה הרגשה לא נעימה, הרגשה של משהו רע באוויר. אני לא אשכח שהוא אמר לי: 'אם מכניסים אותי ללבנון אני חוזר בארון, והארון יהיה מלא בשקיות של אבנים כי לא יישאר כלום'".

גם לנמרוד היו כוחות על-טבעיים?
"לא. הוא פשוט ידע מה הולך לקרות איתו. הוא ידע עם מה הוא מתמודד. הוא היה טנקיסט והכיר את הטנק וידע מה יש לאויב".

רק שלושה ימים לאחר מותם של נמרוד וחברי הצוות שלו, הגיעה ההודעה לאחיו. "במשך יומיים לא מצאו אותי, כי הייתי בהופעות. בכל לילה במקום אחר. ביום שהודיעו לי שנמרוד נהרג הבנתי שהחיים שלי לעולם לא יהיו אותו דבר. הוא היה האדם הכי קרוב אליי בעולם. הגעתי לארץ שבור, וכבר במטוס החלטתי שאני עושה איזשהו צעד ומקים קואליציה של אזרחים למלחמה בטרור".

מה זה בדיוק?
"היה לי חזון לאגד אנשים מכל העולם מתוך כוונה למנוע מאנשים להיות  טרוריסטים. הקמתי אתר אינטרנט מקיף עם המון מאמרים בנושא, ונרשמו אלפי אנשים". (כתובת האתר:  http://www.freefreedom.org)

שרלטנות או אמנות

ימים ספורים לאחר השבעה, מצא עצמו שגב באולפני הטלוויזיה בתכנית "אורי גלר מחפש את היורש". האח השכול, שהתפרסם עוד קודם לכן ככוכב עולה בתחום המנטאליזם, היה אייטם חם מאוד. גם בחברת ההפקות קופרמן הבינו את העובדה הזאת. "עוד קודם לכן התקשרו אליי מקופרמן הפקות, ורצו שאשתתף בהפקה. אמרתי שאין לי שום כוונה לחזור לארץ. פשוט לא הצלחתי לשרוד כאן.

"אבל אחרי ההלוויה, כשהמפיקה ראתה ריאיון שלי שבו דיברתי על הקואליציה שהקמתי, היא חזרה אליי. אמרתי לה: 'אני בן אדם ששומע אותות ואני מאמין בהם. יכול להיות שאני צריך לעשות את התכנית הזאת'. כמה ימים אחרי השבעה כבר השתתפתי באודישנים, וזו היה מתנה בשבילי. כשאתה עובד מהבוקר עד הלילה על התכנית, זה עוזר להתמודד עם הכאב.

2.jpg

"בחברת ההפקות היו חייבים להכניס הרבה פלפל. בפרק הראשון הכינו סרטון עליי ועל היכולות שלי בתור מנטאליסט, אבל בתכנית עצמה שידרו דווקא סרטון על אחי, למרות שביקשתי לא לדבר על המלחמה. הם ידעו מה הם עושים כי פרצתי בבכי. זה היה עוצמתי".

הדמעות האלה תרמו לרייטינג.
"הדבר הזה שימש גם את 'קופרמן הפקות' וגם אותי. מאותו יום לא יכולתי להסתובב ברחוב. כל אדם שנתקלתי בו חיבק אותי".

קיימת טענה שגלר ודומיו הם שרלטנים, וחלק מהדברים שהם מציגים זה אחיזת עיניים.
שגב לא עונה. הוא לוקח כפית – והכפיות שהוא קנה למסעדה הן מפלדה חזקה במיוחד – והניח אותה על ידו. מול עיניי הוא כופף את הכפית מבלי שנגע בה. "אני משתמש באנרגיה לכופף את הכפית הזו", הוא מסביר.

אבל לא נגעת בכפית.
"זה הכול טכניקות שאני משתמש בהן. זאת האמנות שלי, וזה מה שהופך אותי לשונה ממך. בגלל זה אתה כתב ואני מנטאליסט. זה הכול. זה רק אמנות. אל תנסה להיות ישראלי ולחשוב 'איך הוא עבד עלי'. תחשוב איך הוא עשה את זה בצורה קלאסית.

"הרי יש אדם שעבד כל החיים שלו להגיע לכך שהוא יכול לעשות את זה. אבל הישראלים לא יכולים לבוא וליהנות. תמיד הם חושבים שמישהו מנסה לדפוק אותם. בארצות הברית מתייחסים לזה כאל תרבות".

ועדיין, יש מי שטוען שאורי גלר מרמה.
"שהוא יגיב על הטענות האלה. לי אין כוחות על-טבעיים. יש לי כוחות טבעיים וטכניקות שפיתחתי".

אתה מסוגל לראות ציור של אדם מבלי להביט על הדף?
"בתנאים הנכונים אני מצליח לגרום לבן אדם לחשוב מה שאני רוצה. הכול מתחיל ונגמר בחיבור בן אנשים. אורי גלר יכול להשתמש במגנטים, בחוטים, במראות. זה לא משנה. כל זה יוצר בידור איכותי ומקבל את הרייטינג. זה הכול שואו".

אבל יש אנשים כמו אורן זריף שמנצלים כאב של אנשים לרווח כספי.
"אני מתעב את אורן זריף, ולמרות זאת אני לא חושב שיש פה שרלטנות. יש פה עזרה לאנשים. נתקלתי במקרה של אישה שכמעט כרתו לה את הרגליים, אבל אחרי ביקור אצל אורן היא נרפאה. אנשים נרפאים כי הם מאמינים שיירפאו. אורן הוא רק הכלי, והוא עוזר לאנשים לרפא את עצמם. אבל כל עוד הוא עוזר לאנשים, מגיע לו כל הכבוד".

לנצח אחי

בתום צילומי הסדרה נאלץ שגב להתמודד עם המציאות החדשה. הוא יצא למאבק בארגון יד לבנים לקבלת הכרה כאח שכול. "בשבעה ניגש אליי קצין נפגעים של צה"ל ואמר לי בצורה הכי ישירה: 'אתה הולך לסבול, כי אתה לא יודע איך הממסד מתייחס לאחים שכולים'. התברר לי שאף אחד לא מתייחס אלינו".
שגב גייס מספר אחים שכולים, והם פנו לארגון יד לבנים, הארגון היציג של המשפחות השכולות, כדי לקבל הכרה. "פנינו ליו"ר יד לבנים, אלי בן-שם, ואמרנו לו שאנחנו רוצים להקים עמותה מיוחדת לאחים השכולים. הוא אמר לנו: 'מה פתאום, הכול צריך להיעשות דרך יד לבנים'.  "לכן החלטנו להקים את עמותת 'לנצח אחי', ומאז שהקמנו אותה לפני שלוש שנים גרמנו לשינוי גדול בתודעה הציבורית. אנחנו אוספים את כל השמות של האחים השכולים בצורה פיראטית, כי צה"ל ומשרד הביטחון – שבלחיצת כפתור יכולים להוציא את הרשימה הזאת –  לא מוכנים לשתף איתנו פעולה.
"באנו ליד לבנים, וביקשנו רשימה של כל האחים השכולים. הם סירבו ואמרו: 'לא תקבל מאיתנו כלום'. זה פוליטיקה של השכול שהייתי המום לראות אותה. מה שהשגנו בשלוש שנים למען האחים השכולים לא עשו במשך 60 שנה".
בתגובה אומר בן-שם: "ארגון יד לבנים הוא הארגון המייצג של המשפחות השכולות. הוא מטפל בכל ההורים השכולים וב-15 אלף אחים שכולים. אנחנו משפחה אחת – ההורים והאחים. אין צורך במספר ארגונים. הפיצול רק מחליש. אנחנו פועלים למען האחים השכולים, אבל זו מדינה חופשית. אם אהוד רוצה להקים עמותה, אני אעזור לו".

שגב: "רק כעת מגלים את הצרכים המיוחדים של אחים שכולים. אנחנו מבינים שכשאח שכול מתחתן, אז הרבה פעמים הנישואים נהרסים. מבינים שצריך לתת להם טיפול פסיכולוגי וכלים להתמודד עם האלמנה של האח שנפל ועם ההורים".

מתוך הכאב, החליט שגב להנציח את אחיו בדרך ייחודית. הוא הקים בנמל תל אביב מסעדה בשם "קפה נמרוד" שהפכה לפינת הנצחה לאח הלוחם שנפל בלבנון. "יש לי חבר ילדות שעסק תמיד במסעדנות. כמה ימים אחרי השבעה אמרתי לו: 'אני הולך לפתוח את קפה נמרוד. אתה איתי?'".

דרך מוזרה להנציח חלל צה"ל.
"ידעתי שנמרוד כל כך אהב את החיים הטובים. הוא היה חולה מסעדות. הוא אהב את האוכל הגלילי, גבינות צאן ולחמים כפריים. ידעתי שאני הולך להביא את הגליל לתל אביב ולהקים בית הנצחה לנמרוד.
"מי שנכנס ופותח את התפריט, קורא סיפור טרגי על אדם שנתן את הנשמה שלו לאשתו. האנשים קוראים את זה ולא יודעים אם לבכות או לצחוק. הם לא יודעים איך להתמודד עם זה. אנשים באים מכל הארץ לאכול במסעדה הזאת. יש בה גם קיר הנצחה לנמרוד".

זה די מבאס לאכול מתחת לשמו של חלל צה"ל.
"זו הוכחה שאתה נמצא בישראל. זה הכי ישראלי שיש. אתה במסעדה שקרויה על שם חייל שנפל במלחמת לבנון השנייה. אבא שלי השקיע את כל מרצו כדי להקים את מצפה נמרוד בראש פינה. הוא עשה שם משהו ענק. ביבי נתניהו בא לגזור את הסרט בחנוכה שלו. ראש הממשלה בא לראות את המקום המדהים הזה".

לעשות מה שאני רוצה

מה התחושה האישית שלך ביחס לממשלה בעקבות המלחמה המושמצת?
"אני לא מאמין בממסד. אני לא מאמין בממשלה. שלושת הליצנים שהיו אז בממשלה – ראש הממשלה אהוד אולמרט, שר הביטחון עמיר פרץ והרמטכ"ל דן חלוץ – צריכים לעמוד לדין. הם צריכים לשלם את המחיר על האגו שלהם. בגלל האגו שלהם אנשים שילמו בחייהם. הם צריכים להיות מאחורי סורג ובריח. אני מלא בזעם על האנשים האלה".

השבוע, כאמור, חנך שגב באופן רשמי מסעדה חדשה, ברחוב ירושלים בכפר סבא. המסעדה, "קריסטה ריי", מוגדרת כ"לאונג' בר ניו-יורקי". "המסעדה הזו משלבת בידור, בילוי ואוכל", מסביר שגב.

הפעם לא הנצחת את אחיך.
"לא. למסעדה הזאת יש קונספט ברור: בידור ומוזיקה. פה אני מנציח את החיים שלי. קריסטה ריי היא כוכבת ברודווי שעברה ילדות קשה מאוד ולמרות הכול הגיעה לאן שהיא הגיעה. קריסטה ריי הפכה להיות סיפור הצלחה. היא ארגנה אצלה בבית נשפים. המסעדה שלי מיועדת לאנשים שמחפשים בילוי איכותי".

אבל המיקום שלה לא הכי מוצלח. מרכז הבילויים והמסעדות של כפר סבא נמצא במתחם G או בקניון ערים, ואתה מרוחק ממרכזי הבילויים האלה.
"בנמל תל אביב זכיתי במקום מצוין. פה זכיתי באנרגיה. איך שנכנסתי לכאן, כשהמקום עוד היה חורבה, הרגשתי שזה המקום שלי. אנחנו ליד היכל התרבות, אז מי שמסיים הופעה עובר לידינו".

ומה הלאה? מה הפרויקט הבא שלך?
"מהיום שנמרוד נהרג התחלתי חיים חדשים ובחרתי לעשות מה שאני רוצה. כל מה שאני עושה זה רק כי משמיים קיבלנו את ההזדמנות. החיים זה סיכון. מישהו מאוד חכם אמר לי שרק המוות הוא בטוח".

 

הכתבה פורסמה לראשונה במקומון "זמן השרון"
כתיבה: זיו גולדפישר

אולי יעניין אותך

Bottom ad