היום ה-05 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

ולנסי: לוותר על האגו המפותח. מלכה: מעכשיו, המעשים ידברו

בשבוע שעבר היה זה ראש עיריית קריית שמונה שהפתיע את ראש מועצה אזורית הגליל העליון במכתב חריף ששלח אליו, מכתב שתפס את ולנסי מופתע ולא מוכן. השבוע, אחרי שולנסי התאושש מההלם הראשוני, הוא מגיב במכתב משלו, ועוד איך מגיב.

ולנסי פותח את מכתבו במילים "הצטערתי מאוד על מכתבך, על הסגנון וגם על התוכן. קשה לי להבין מה פשר ההתפרצות הזו בעיקר כי התרגלנו שאפשר לברר דברים אחרת", פותח וכותב ולנסי לראש העיר. "אינני מתכוון להתגונן בפני האשמות האומללות שהטלת בי", הוא ממשיך ועובר מיד להאשמותיו של ראש העיר "הנושא המרכזי שאנחנו עוסקים בו הוא לפרוץ את המעגל האין סופי של ה"מסכנות" העוטף את הגליל ולגרום לפיתוח מואץ גדול ורציני, בקנה מידה ארצי", משיב ולנסי על אחת הטענות המרכזיות של ראש העיר על כך שולנסי "מבריח" מקריית שמונה את מכון מיג"ל. "האקדמיה והמחקר נבחרו לנושאים מועדפים וכמנוף מרכזי לפיתוח", מזכיר ולנסי את סדר העדיפויות שקבעו חברי פורום ה-15. וכאן טורח ולנסי ומפרט אחת לאחת את הנושאים "ביה"ס לרפואה, שדרוג בתי החולים בגליל ולכך יש כבר החלטת ממשלה והחלטות על תקציב ממשי, פיתוח מכון מחקר אקדמי ברמה גבוהה מאוד (כדוגמת מכון ויצמן)". ולנסי לא שוכח לציין את תפקידו החשוב של המשנה לראש הממשלה והשר לענייני הנגב והגליל סילבן שלום, "ופעילותו הנמרצת של השר סילבן שלום, להקמתה של אוניברסיטה בגליל", כותב ולנסי.

ולנסי מזכיר לראש העיר את החטא הקדמון, אגו מנופח ומפותח של ראשי רשויות, שמנעו התאגדות ושיתוף פעולה להשגת יעדים אזוריים. "ללא עבודה משותפת ושידוד מערכות בין כל הרשויות לא נצליח להתקדם ונמשיך כהרגלנו בגליל לדשדש במקום. 'אין ברירה', עלינו לוותר על חלק "מהאגו המפותח" שלנו".

באשר למיג"ל, מזכיר ולנסי לראש העיר ש"פורום הגליל המזרחי דן בכל אותם נושאים וקיים ויכוח לגיטימי על המדיניות. האם לרכז את כל הפרויקטים בצפת (קריה שעליה החלטנו במשותף לפני שנתיים), או ביזור הפרויקטים בגליל המזרחי תוך ניצול מוסדות קיימים כמו מיג"ל. הנטייה של הרוב הייתה שהפיתוח יערך במקום שמיג"ל שוכנת כיום ובעתיד לפעול לרכז את רוב הנושאים בקריה אחת משותפת". עם כל הרצון הטוב של חברי פורום ה-15, מזכיר ולנסי שמיג"ל הוא גוף מחקרי עצמאי שאת החלטותיו יקבל בהתאם. "מיג"ל הוא מוסד עצמאי השייך לפיתוח הגליל ומועצה אזורית הגליל העליון, שהקימו אותו דווקא בקריית שמונה, ולכן לא ניתן להחליט במקום אנשי מיג"ל". ולנסי נוגע בעניין שקומם את ראש העיר, העתקת מיקומו של מיג"ל מקריית שמונה לצפת "ההחלטה להקים מרכז באזור צפת, נבעה מתוך רצון שלא לעורר ויכוחים קשים היכן ישוכנו הנכסים העתידיים. זכותך, אדוני ראש העיר, לחשוב ולשכנע את הפורום להחליט אחרת. בינתיים, אנשי מיג"ל חייבים לדאוג לקיום הכלכלי של המוסד. ולכן, בשלב זה הם לא משתלבים בתוכניות שלנו. לכן לא ברורה לי ההתפרצות הפתאומית". ולנסי עובר מכאן לנקודה אחרת בה האשימו ראש העיר קריית שמונה, אדמות כפר גלעדי שאמורות לעבור לבעלותה של קריית שמונה במינהל מקרקעי ישראל "באשר לשטחי כפר גלעדי, בימת תל חי. אינני מבין למה בחרת להטעות את הציבור. הרי אתה ואני עמלים למעלה משנה (ואני הרבה לפני כן) במטרה לשכנע את מינהל מקרקעי ישראל ואת הנהלת קיבוץ כפר גלעדי להגיע להסכם העברת קרקעות לקריית שמונה. אני רוצה להזכיר שלפני למעלה מעשור מ.א.ג.ע. העבירה מרצונה 1600 דונם משטח השיפוט שלנו לשטח השיפוט של קריית שמונה ובתוכם גם קרקעות כפר גלעדי. אתה יודע היטב שרק מינהל מקרקעי ישראל יכול להעביר קרקע, וזאת בהסכמה של בעל הנכס".

כדי לבסס את טענתו שלא הוא אשם בכך שקריית שמונה לא נבנית ולא מתפתחת, מזכיר ולנסי לראש העיר את הקרקע שהעבירה המועצה האזורית לקריית שמונה ב"יובלים": "להאשים אותי כראש מועצה זה פשוט מכוער, לא הגון ולא נכון. באותה הזדמנות שהעברנו שטחים, הועבר גם אליך שטח גדול מאוד ב"יובלים" (סמוך לכפר יובל). האם גם שם המועצה ואני הפרענו לך לפתח?", שואל-אומר ולנסי את ראש העיר.

ולנסי מסיים את מכתבו הקשה בנימה אופטימית "אנחנו חייבים הרבה סבלנות ואורך רוח, אמון וכבוד הדדי איש לרעהו. זה ייקח זמן עד שנראה פירות ממשיים. יתכן שאנחנו לא נזכה בקדנציה שלנו להגיע למרב ההישגים אלא רק לחלקם. ובכל זאת אסור לנו לוותר על שותפות זאת למען תושבי הרשויות שלנו, למען עתיד אצבע הגליל". ולנסי מזכיר שעד לפני שפורום ה-15קם, ממשלות ישראל לא התייחסו לגליל המזרחי "שום ממשלה לא תתייחס לגליל, אלא אם כן, נעמוד כגוף אחד, ניזום ונעבוד. ובעיקר, נאמין שזה אפשרי. בתקווה לימים טובים יותר, בעת שפרשת השבוע היא "בֹא" ולא "לך לך" או "בשלח", חותם ולנסי את מכתבו בנימה רבנית.

במכתב תגובה שיצא אל ולנסי מאשים ראש העיר קריית שמונה את ולנסי בהתנהלות פוגעת ומכוונת שלו כלפי קריית שמונה. בין היתר הוא מזכיר לולנסי שהעברת הקרקעות מכפר גלעדי לקריית שמונה תלויה רק בו. "כשרצית להעביר קרקעות של כפר גלעדי לסף עשית את מיד". "מדוע העברת קרקע לקריית שמונה אורכת יותר מעשר שנים?", אומר/שואל ראש העיר לולנסי. השניים נוקטים בביטויים השאולים מ'ארגז החול' ובין היתר כותב ראש העיר "אם הקרקעות האלה היו אצל בני בן מובחר הוא היה מעביר אותם מיד". הוא התחיל אתה התחלת, לא יעזור כאן. מי שהולך להפסיד (שוב) אלה התושבים.

לאור ההידרדרות ההולכת ותופסת תאוצה, צריך לזכור, אש אפשר להצית גם עם ניצוץ, לכבות שריפה זה כבר סיפור שעלול להסתיים כמו ביערות הכרמל. חברים יקרים, תחשבו על זה.  

אולי יעניין אותך

Bottom ad