היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

ילדה, ילדה ילדה

…כשהתקשרתי לאשכול, וביקשתי שניפגש לראיון הזה הוא נאות מיד ללא היסוס. רק אח"כ הבנתי שמעבר לסיפור שהסעיר רבים בקריית שמונה מסתתר סיפור נוסף, והוא השינוי שעברה משפחת לוי, מאז שבתם ילדה תינוקת. ובגלל השינוי הזה שנדבר עליו תיכף בהמשך, אשכול והמשפחה נחשפו בכנות ובגלוי לב מפתיע.

מי שמכיר מעט את אשכול יחוש בשינוי שהוא חווה בחודשים האחרונים. לא מדובר על הכיפה והציציות שהוא עוטה על גופו, אלא זה משהו פנימי יותר. משהו מהקשיחות שכה אפיינה אותו כבלש ותיק במשטרת קריית שמונה. זה  שגדל בבית לאב ואח שוטרים היום נראה לי כאיש שונה. יש בו משהו רך, רגיש ומכיל. הפתיחות והכנות שבה הוא מדבר על השינוי בחייו מאז שהוא ורעייתו רווית שכעת כיסוי לראשה, פינו עכשיו מקום למשהו רוחני ושליו יותר. הבלש שבמשך שנים היה עסוק במרדפים ליליים אחר עבריינים, בחר לא רק לשנות את התפקיד במשטרה, לעזוב את הבילוש ולעבור לסיור אלא לחפש בעצמו בנפש פנימה, כדי למצוא את האמת והאור.

 

 

– רווית מתי, החלטת לשים כיסוי ראש?

אני חיכיתי בפינה הרבה שנים. כל מי שרואה אותי לא מופתע.  כדי לשמור על חיי הזוגיות שלנו אני הלכתי עם אשכול לאן שהוא רצה בכל דרך שהוא רצה. והיה לי נוח. והיה לי כיף. ואנחנו חיים הכי מדהים שיכול להיות. ובזכות זה הזוגיות שלנו מאושרת. אנחנו יחד באש ובמים. אנחנו עד היום חיים כמו בירח דבש. ברגע שאשכול ביקש הסכמתי. וזה הדבר הכי טוב שקרה לנו!

 

 

השבוע, כשנכנסתי לבית משפחת לוי ברחוב הוורדים מצאתי את פלג יושבת עם המורה יוסי גרוסמן מעמותת 'טללים'. העמותה ששולחת מורים פרטים במקרים בהן נעדרים תלמידים מעל שלושה שבועות עקב מחלה או כל סיבה אחרת. מאחר ופלג עדיין ב"חופשת לידה", יוסי ישב לצידה והכין אותה למבחן הבגרות במתמטיקה שמתקיים בכיתה י'. בזמן שחבריה של פלג לכיתה יושבים בבית הספר, היא לומדת בבית ומטפלת בתינוקת, רביד. ישבנו בסלון: אשכול, רווית ופלג שעה ארוכה, כשאשכול הכין קפה, פלג ניגשה מידי פעם לחדר הסמוך לראות מה שלום התינוקת שלה.

 

– אשכול ורווית, אני מבקש שנחזור אל הרגע שבו גיליתם לראשונה כי פלג בהריון. אייך זה קרה?

רווית: כשפלג עלתה במשקל באופן תמוה ולא ברור התעורר בי חשד שמשהו אינו כשורה. שאלתי אותה האם היא קיימה יחסי מין פעם? כשהיא השיבה בחיוב, מיד רכשתי ערכת בדיקת הריון וחזרתי הביתה. התוצאה הייתה חיובית. התקשרתי לאשכול נסערת ובישרתי לו כי פלג בהריון. אשכול הרגיע אותי ואמר חכי אני מיד מגיע! כמה דקות אח"כ, עלינו אשכול פלג ואני לבית חולים צפת למחלקת ילדים. לאחר בדיקה קצרה הופנינו למחלקת נשים.

 

– …ואז מה?  

הרופאה שבדקה את הבטן של פלג אמרה 'אוי זה גדול'. מה זה גדול? חשבתי לעצמי. לא הייתה לפלג בטן הריונית והיא סיפרה שהקשר עם הבחור היה רק לפני חודשיים כמה גדול העובר יכול להיות.

הרופאה מדדה ואז אמרה 'היא בחודש שמיני'. כששמעתי את המשפט הזה ראיתי חושך בעיניים התמוטטתי והתעלפתי במקום. אשכול נכנס והרגיע את שנינו, ומשם נתבקשנו לעלות לחדר לידה לבדוק את הדופק של העובר. בבדיקה נשמע דופק תקין לגמרי.

בשלב הזה פלג עדיין סירבה לספר לנו מי האב של התינוק. פלג נתבקשה להישאר בבית החולים, ואנחנו ירדנו הביתה לקריית שמונה.

 

– ומה עובר לכם בראש מרגע זה? מה קורה בינכם בנסיעה?

הדבר הראשון שאשכול אמר: "את יודעת שהחיים שלנו הולכים להשתנות. הולכת להיות לנו עוד תינוקת בבית".

 

– אשכול, לך היה ברור מיד שאתם מגדלים את התינוקת? לא עברה בך המחשבה שרגע, התינוקת שתיוולד הינה תוצאה של הריון לא מתוכנן פלג עוד נערה. לא חשבת לרגע אולי למסור את התינוקת לאימוץ?

אשכול: "לא מתוכנן במובנים הארציים של המילה. אבל, כנראה מישהו למעלה תכנן לנו דברים אחרים וצריך לקבל את זה. הייתה עובדה. ואיתה הינו צריכים להתמודד. לא אגיד שזה היה קל. בהחלט לא. זו הייתה תדהמה, זעזוע ורעידת אדמה קשה מאד. אבל, אמרתי לעצמי בוא נראה איך אפשר להפיק את הכי טוב שאפשר, עם הכי פחות פגיעה בילדה ובנפש של פלג. מדברים כאלה אפשר להתרסק ואפשר להבנות. ואנחנו החלטנו להבנות מזה ולא להתפרק.

 

– חודש שמיני. איך לא התעוררו נורות אזהרה לפני כן?

שבת לפני שעלינו לבית חולים, פלג עוד קפצה על טרמפולינה שום דבר שדומה להריון לא היה פה. היא התאמנה איתי בחדר כושר. השתתפה במסע בבית הספר.

 

– פלג, סליחה על השאלה הנשית, אבל כשהמחזור לא הגיע לא דאגת?

פלג: זה המוזר ביותר. שהיה לי גם מחזור. היו דימומים ואני פירשתי את זה כמחזור. אימא הייתה מסבנת את גבי במקלחת ולא היה שום דבר שמזכיר הריון.

 

רווית: בינתיים בבית החולים התאסף כל השירות הסוציאלי, והודיע לפלג שמאחר ולא ניתן לבצע הפלה, המליצו למסור את התינוקת שתיוולד לאימוץ וביקשו מפלג לחתום על ויתור. פלג קפצה על המציאה. בטח אימוץ היא הסכימה 'לא רוצה את 'הדבר' הזה. ככה היא קראה אז לתינוקת ה'דבר' הזה.  התקשרתי מיד לאשכול וסיפרתי לו. אשכול אמר שלא תעז לחתום על שום דבר שלא תחזיק שום עט, והוא כבר בדרך לבית החולים.

 

פלג: ברגע שאבא הגיע לבית החולים שיניתי את דעתי.

 

– פלג, מה אבא  אמר שגרם לך לשנות את דעתך?

אבא סיפר לי שאלרואי אחי הקטן (4.5) נולד הרבה שנים אחרי שאני ולוטן אחי נולדנו. 'גם הוא לא היה מתוכנן'. אבא אמר 'וניראה לך שהיינו מוותרים עליו היום'. ואז באותו רגע החלטתי לוותר על האימוץ.

 

רווית: יש לנו ביקורים ולווי של עובדת סוציאלית נערות  צמודה, שמגיעה ומבקרת ועוקבת מקרוב על הטיפול של פלג. וזה בסדר גמור כי היא באמת עדיין רק נערה. 

 

– האב של רביד הגיע לראות את בתו התינוקת?

אשכול: "עדיין לא. אני פגשתי בו כמה פעמיים. בפגישה הראשונה הוא אמר לי ואני מכבד את זה .'אני לא רוצה להיקשר לתינוקת שאולי היא לא שלי. אני פוחד להיקשר. תעזרו לי לעשות בדיקת אבהות. אני חייל. הרגעתי אותו ואמרתי לו שלא ידאג ושימשיך בצבא. אמרתי לו שאנחנו לא מצפים ממנו לשום דבר ושלא ירגיש מחויב לשום דבר חומרי. הסברתי לו שבעוד כמה שנים התינוקת תלך לגן, ויהיה עצוב אם היא לא תדע מי אביה. למענה ובשבילה כדי שהיא תדע מי אביה. כיום זה נמצא בשלב כזה שצריכים לערוך בדיקת אבהות. הסבא של הנכדה כבר הגיע לביקור והיה מפגש מאד מרגש. הבית שלנו פתוח לקראת האב, אני מאמין שזה יקרה בקרוב. הוא מוזמן בשמחה להגיע אלינו.

 

– פלג, מי היה לצדך בלידה?

אבא ואימא. לא ידעתי לקראת מה אני הולכת. ההורים הכינו אותי לקראת זה.

 

אשכול: לא רק אני ואימא היינו לצדך. בלידה היו גם שני מלאכים ששמרו עליך.

 

– אשכול, מה זאת אומרת מלאכים? ראית דמות של מלאכים?

לא דמות. ראיתי שני מלאכים שעזרו לה בלידה ולא אני לא השתגעתי. אני היחידי שראיתי את המלאכים רק כמה ימים אחרי סיפרתי לרווית ולפלג.

 

– פלג, את מניקה את התינוקת. את קשורה אליה?

בהתחלה הינקתי. מהרגע שהבנתי שזה מה שהולך להיות התחלתי לגעת בבטן. לדבר אליה. פתאום, הרגשתי שהיא זזה. התחלתי להרגיש את התנועות שלה בבטן.

 

– בלילה כשהיא מתעוררת מי ניגש אליה?

פלג: אני. היא ישנה איתי באותו חדר. אני מאכילה, מחתלת. הכול. אני אימא במשרה מלאה.

 

אשכול: כשסיפרנו לאימא שלי על ההיריון ועל הלידה הצפויה. לא ידענו איך היא תגיב. היא לחשה לפלג בשקט. 'בגיל שלך היו לי כבר שני ילדים'.

 

אני מאמין שהורים רבים של נערים ונערות יקראו את הכתבה הזו. הסיפור הזה הסעיר את בית ספר דנציגר ועורר טלטלה בקרה הורים רבים. מה המסר שלכם כהורים אחרי מה שחוויתם?

אשכול: חשוב לי מאד להבהיר באופן ברור וחד משמעי, שהלוואי והייתה נמנעת מאתנו השתלשלות העניינים כפי שקרתה, חשוב מאד להינשא ורק אז להביא ילדים לעולם. מצד שני אני מאמין שכהורה מוטלת עלי האחריות ללוות את ילדי בטוב וברע. להיות שם בשבילם כל הזמן. ברגעי קושי ומשבר כמו לצד הצלחות. ולכן התמיכה שלנו היא תמיכה מלאה כי היא הבת שלנו, ואנו נעמוד לצידה ברגעים הכי קשים.

 

– פלג, מהאירוע הטראומתי שלפי דעתי את חווית. מה יש לך לומר לבני ובנות גילך?

שישמרו על עצמם. שיזהרו וישמרו על גופן ונפשן.

 

פלג: …השני הכי טוב. הראשון זה הולדת רביד, היא צוחקת.

רווית: עכשיו רואים אור בבית. מה זה שבת כהלכתה. בלי המרתון המטורף של יציאות, נסיעות ואין לך זמן לעצמך.

 

– אשכול, החזרה שלך בתשובה אין לה קשר להולדת הנכדה, או שכן…?

לכאורה לא. אבל אני רוצה להיות מפוכח ולשלול את זה לחלוטין, שזה לא היה איזה נקודת מפנה. אולי? אני לא יכול לפסול את זה. אבל אני יודע שכל חיי חיפשתי את זה. בדקתי מבחינה לוגית. מבחינה מחשבתית לדעת מה האמת. לא אמונה מתוך פחד. שהנה, קרה לי משהו רע ונאחז באמונה. לא. אני ממש יודע שיש אלוהים. יש בורא לעולם הזה. ברמה שיודע. לא מנחש וחושב 'אולי'. ממש יודע. קיבלתי גם בונוס וקבלתי הוכחות ישירות מבורא עולם. אני לא מפרט שלא יחששו שהשתגעתי. זו יריעה קצת גדולה כדי לפרט.

 

– אז היום אתה הולך לכל התפילות בבית כנסת?

הלכתי פעם אחת. משהו בתוכי אמר לי תתפלל בבית. הקירות צריכים לספוג האישה, הבת והנכדה צריכים לספוג. אני הולך לשיעורי גמרא, לשיעורי משנה. זה ממש מושך אותי. וגיליתי עוד דבר אחד על התורה. שזה "המקצוע" היחידי שככל שאתה לומד אותו הוא משנה אותך מבפנים, משנה את האישיות שלך. אם תלמד גיאוגרפיה, אז תדע גאוגרפיה זה לא ישנה אותך. לימוד תורה משנה את האדם לטובה  בכל הפרמטרים. להיות בן אדם יותר טוב, רגוע. יותר שמח. מעולם לא הייתי שמח יותר ממה שאני היום. אני והמשפחה שלי. זה אושר פנימי גדול ורחב שלא ניתן לתאר אותו.

– פלג, ואת שמחה על השינוי של ההורים?

אני חיכיתי ליום הזה. אני הכי מאושרת. תמיד רציתי ששבת תהייה שבת וחג יהיה חג. זה הדבר הטוב ביותר שקרה לנו.

 

ממש כשהסתיים הריאיון שמענו בכי של תינוקת, ופלג קפצה לחבק את רביד שניעורה משנתה. כשיצאתי מביתם הבחנתי כי על דלת הכניסה של ביתם תלוי שלט כמו בהרבה בתים אחרים אבל משהו בו היה שונה. בשלט נכתב "כאן גרים בשלווה

                           משפחת לוי

                          רווית אשכול

                         פלג לוטן

                        אלרואי

                   ו…….."

 

מתברר כי את השלט הזה תלתה משפחת לוי לפני שנים רבות. איש לא ניחש אז שיום יבוא ותיוולד תינוקת למשפחה. השבוע אשכול הוסיף בכתב ידו מתחת ו… את השם 'רביד'.

לספקנים זה ישמע כמו צירוף מקרים, למאמינים אולי סוג של נבואה. אולי, זה כמו מה שאשכול אמר 'לנו יש תכניות. אבל, מישהו למעלה מחליט'.

 

לך תדע… 

אולי יעניין אותך

Bottom ad