היום ה-05 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

כוחות רבים לקחו חלק בתרגיל רב נפגעים שהתקיים השבוע

כוחות רבים השתתפו השבוע בתרגיל רב נפגעים שנערך בבית הספר הר וגיא בקיבוץ דפנה. התרגיל דימה השתלטות עוינת של מחבלים על בית הספר,  ובעקבותיה נפגעים רבים: הרוגים, פצועים ונפגעי חרדה. התרגיל אורגן ע"י המסלול ללחץ וטראומה בחוג לעבודה סוציאלית, במכללה האקדמית תל-חי במטרה לתרגל את הסטודנטים במתן סיוע נפשי ראשוני לנפגעי ההלם והחרדה. לצד הסטודנטים השתתפו בתרגיל יחידת חילוץ גולן, כוחות צבא וביניהם יחידת "עוקץ", מכבי אש, כוחות משטרה ועוד.

ד"ר משה פרחי העומד בראש המסלול ללחץ וטראומה מסביר כי פגיעת חרדה מייצרת בדרך כלל תחושה של חוסר אונים ופחד קיצוני יחד עם פאסיביות וחוסר מסוגלות לביצוע מטלות יום יומים פשוטות. בנוסף הנפגע מבולבל בדרך כלל ואינו מצליח  לספר את סיפור פגיעתו ברצף הכרונולוגי הנכון. המטרה העיקרית של התערבות בשלב המיידי היא העברת הנפגע ממצב של חוסר אונים למצב של התמודדות אפקטיבית ופעילה. "השיטה העיקרית היא  החזרת תחושת הביטחון והשליטה במצב הן דרך העברת ידע אודות המתרחש,  מתן אפשרויות בחירה לנפגע , סיוע בארגון סיפור האירוע  ושיחה המתמקדת בערוץ השכלי המאפשר תקשורת רציפה, בהירה וממוקדת עשייה" אומר ד"ר פרחי ומוסיף: " כחלק מהצורך השוטף להערכות לקראת אירועי אסון שונים נערך הפעם תרגיל רב נפגעים אשר דימה השתלטות עויינת של מחבלים על תלמידי בית הספר הר וגיא. התרגיל הופק ע"י מסלול לימודי לחץ וטראומה במכללה האקדמית תל חי  ויחידת חילוץ גולן. את הנפגעים עצמם דימו  תלמידי כיתות תיאטרון בבית הספר הר וגיא וכן מספר סטודנטים שעשו זאת היטב ובצורה מאוד משכנעת" .

מעבר להיבטים הטיפוליים בהם נבחנו הסטודנטים במהלך האירוע נבחנה גם יכולתם לתפקד בתנאי מציאות משתנה, ולתפקד מערכתית כחלק מצוותי סיוע רבים. יש לציין כי תחום הלחץ והטראומה בתרגיל כולו נוהל מקצועית ע"י התלמידים כולל קבלת החלטות טיפוליות ומערכתיות . בנוסף תורגלה בהצלחה יכולת הסטודנטים לסייע בתחומי ליחידת חילות גולן גם בתחומי הרפואה והאיתור.

חשוב לציין לטובה את מר יגאל גז – מנהל בית הספר הר וגיא ואת שיתוף הפעולה שלו והסכמתו הן לביצוע התרגיל והן להשתתפותו בתרגיל כמנהל בית הספר.

לסיכום  אומר ד"ר פרחי "תרגילים מסוג זה חשובים מאוד להגברת המוכנות מול האיומים השונים. הפעילות הצוותית של כל היחידות שפעלו יחד הדגישה את האפקטיביות שבסוג פעילות זה – כמו גם את הצורך בתרגולים נוספים בעתיד".

מסלול לחץ וטראומה בחוג לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית תל-חי הוקם לפני כ 4 שנים במטרה להכשיר עובדים סוציאלים כמתערבים ראשונים במצבי חירום ואסון. הרעיון המרכזי הוא שהתערבויות  וסיוע רגשי ראשוני כבר בשטח האירוע ומספר ימים לאחריו מצליחות להפחית מאוד תגובות חרדתיות מיידיות ולאפשר לנפגעי החרדה לשוב לתפקוד מלא ושוטף תוך דקות או שעות בודדות. בנוסף ההתערבות מפחיתה את הסיכון לפוסט טראומה עתידית.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad