היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

משרד החינוך מקצץ בכנפיים של החינוך בקריית שמונה קרן קרב, פחות 30%

אתמול (חמישי), מספר שעות לפני שהמנהלים, התלמידים והמורים עמדו לצאת לחופשת כיפור עם גשר לסוכות, נמסרה הודעה למנהלות בתי הספר בקריית שמונה ובישובי קו העימות על קיצוץ דרקוני של 30% מתקציב קרן קרב.

ההודעות על הקיצוץ נמסרו כאמור בעיתוי מחושב כך שלאף אחד לא תהיה אפשרות להגיב או להתגונן בצורה יעילה מול ההחלטה.

בערך, בשעות הצהרים של אתמול, החלו להגיע פניות של כל מי שנפגע ובפיהם טענות קשות על הקיצוץ.

"בהתחלה חשבנו שמישהו מותח אותנו", אמר גורם המעורב במערכת, "חשבנו שלפני היציאה לחופשת כיפור וסוכות רוצים לשבור מתח. אבל, מה גדולה הייתה ההפתעה כאשר הבנו שמדובר בהחלטה קשה לנו ולמערכת כולה. מיותר לציין שמי שנפגע כאן בצורה קשה הם הילדים שפשוט מאוד לא יזכו ללימודי העשרה וחוויות שהם לא יקבלו בשום דרך אחרת", אמר אותו גורם, שמטעמים מובנים רוצה לשמור על אלמוניותו.

ההחלטה של קרן קרב חמורה במיוחד היות והקרן קמה לפני שנים כדי לתת מענה לחֵסֵר שנוצר במערכת הלימודים בכל מה שקשור ל"לשאר הרוח", לנשמה היתרה. עלויות 'חינוך חינם' מוכרות לכל הורה, והמצב בפריפריה, קשה שבעתיים בגלל אותו חסר יחסי שנוצר כתוצאה ממדיניות אותה מכתיב משרד החינוך.

 

בקרן קרב כבר קיצצו בבתי ספר בישובים בהם מתקיים יום חינוך ארוך, ואתמול (חמישי) הגזרה הזאת הוחלה גם על ישובי קו העימות בהם מתקיים יוח"א.

הפגיעה בתלמידים היא החמורה והקשה ביותר, אולם נפגעים נוספים הם המדריכים והמדריכות המועסקים במסגרת הקרן. גם כך המדריכים מגויסים לעבודה למשך תשעה-עשרה חודשים ומפוטרים בתום התקופה, כל שנה ושנה. יש במערכת מדריכים אשר מועסקים כך זה מספר שנים, ועכשיו גם את שלושים אחוז מהשעות שהם עבדו, לוקחים מהם.

זאת ועוד. משרד החינוך האמור לשמש מופת ודוגמא להתנהלות ראויה הן מול התלמידים והמערכת והן מול צוות העובדים המועסק אצלם, נוהגים באופן פוגעני ומבזה הבועט בכל ערך בסיסי כמו: קיום התחייבויות (לתלמידים ולמורים), כיבוד הסכמי עבודה מול המדריכים ומימוש חזון חינוכי עליו מצהירים ראשי המשרד השכם והערב.

הפגיעה חמורה שבעתיים כאשר מדובר בישובים כמו קריית שמונה שאינה מצליחה לשרוד שר חינוך אחד וחזונו לחיזוק, תמיכה וחיבוק התושבים, וכבר מגיע שר ההופך את הקערה על פיה.

אנשים ששוחחנו איתם, הביעו אכזבה מן הידיעה במיוחד בגלל שבראשות המשרד עומד שר הרב שי פירון, אשר עורר תקוות למשבי רוח מרעננים ותעוזה, ו"הנה הוא בא ובמכה אחת מוחק את המעט ממנו נהנים תלמידי קריית שמונה, בדין. מה בדיוק צריך להביע הקיצוץ האכזרי הזה?!", שואל-אומר אחד מאלה ששוחחנו איתו.    

השאלה קשה יותר כאשר מדובר בהבנה והסכמה שאחד מהלקחים של המחאה החברתית הייתה שיש להשקיע בחינוך, ומיוחד בפריפריה ובמיוחד בישובים הנושאים על גבם את נטל הבעיות הביטחוניות, שכידוע רק הולכות ומחריפות בתקופה האחרונה (גבול החיזבאללה, המלחמה בסוריה, ששניהם במרחק מטרים מבתי הישובים בקו העימות).

 

תגובת קרן קרב כפי שנמסרה באמצעות הדובר: "מתוכנית קרב למעורבות בחינוך נמסר כי על פי החלטת משרד החינוך קוצץ תקציבה של תוכנית קרב בכל בתי הספר בארץ שבהם מופעל יום לימודים ארוך. בהתאם לכך, עודכנו כלל השותפים בשינוי התקציבי. אנו מודעים לחשיבותם ולתרומתם של שיעורי ההעשרה לתלמידי קריית שמונה וכפי שהדגשנו זאת בפניהם, מצרים על צמצום היקף השעות. תקוותינו היא כי משרד החינוך ישנה את החלטתו בעתיד".  

 

תגובת עיריית קריית שמונה: "קיבלנו את הודעת הקיצוץ התקציבי בתוכנית קרב ממשרד החינוך לפני יומיים, זה לא תקין בנקודת זמן זו אחרי פתיחת שנת הלימודים, בחירת החוגים בבתי הספר, סגירה עם מדריכים, בניית מערכת שעות בבתי הספר להודיע על השינוי ויותר מכך חבל לנו שתלמיד בבית ספר יסודי יקבל שעתיים חוגי העשרה ולא שלוש. בישיבה של ראש העיר, הגזבר ומנהלת אגף החינוך הוחלט שלמרות הקשיים התקציביים של הרשות, הרשות תפנה לוועד ההורים המרכזי ובהליכה משותפת החלק של הרשות ושל ההורים לא יקטן. כך שהקיצוץ יפגע כמה שפחות בתלמידים ובמדריכים שזוהי פרנסתם.

במקביל כמובן נפנה למשרד החינוך וננסה לגרום לכך שהם גם ישנו את החלטתם על הקיצוץ".

תגובת יו"ר ועד ההורים המרכזי משה ניסימיאן: "צר לי כי דווקא בימים הנוראים התבשרנו בגזירה קשה כזו. קיצוץ כל כך דרמטי, כל כך גדול, שיבוא על חשבונם של ילדים תמימים, ודווקא על חשבונם של הילדים שהכי זקוקים לתכנית קרן קרב.

התכנית הזו היא קרש הצלה עבור ילדים להורים חסרי אמצעים. כנראה שמישהו שם, במגדלור מקבלי ההחלטות, שכח מה מטרת התכנית, או שפשוט החליט שילדי קריית שמונה פחות חשובים.

ועד ההורים העירוני יתכנס לישיבה דחופה שלא מן המניין מייד ביום ראשון הקרוב על מנת לגבש תוכנית פעולה. לא ניתן לאף אחד לפגוע בחינוך של תלמידי העיר.

המכה הזאת של קרן קרב באה בנוסף למכה לא פחות קשה והיא פגיעה בנושא ההזנה שטרם הוסדר, ונכון לרגע זה אין הזנה בגני הילדים ובבתי הספר. אני מציע ששר החינוך יסגור את מערכת החינוך בקריית שמונה, וזה יחסוך לו המון כסף", אומר בציניות יו"ר ועד ההורים המרכזי משה ניסימיאן.  

 

למרות הדברים הקשים והנזק למערכת החינוך בקריית שמונה, מקווים כל הגורמים איתם שוחחנו שבמשרד החינוך יתעשתו ויבינו שחינוך לא עושים בדיבורים ובהצהרות, אלא בתקציבים הבאים לממש את החזון והמילים היפות.

אולי יעניין אותך

Bottom ad