היום ה-01 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

נלחמת על קורת גג

רחל נולדה בקריית שמונה וגורלה הוליך אותה בשלושים השנים האחרונות לנדוד בכרמיאל, נתניה ובשומרון. גורלה של רחל לא שפר עליה, אבל אל תטעו, האישה השברירית חזקה ונחושה ודומה שהחיים חישלו אותה ומהתמודדות להתמודדות היא נעשתה חכמה יותר ונחושה יותר להעניק לילדיה את המיטב.

רחל התאלמנה פעמיים, ושמונה ילדים הביאה לעולם. חמישה ילדים חיים איתה והיא נחושה לספק להם את המיטב בחינוך, בלבוש ובקורת גג סבירה.

רחל: "לפני שנה החלטתי לחזור הביתה אל המשפחה שלי ואל העיר האהובה עליי. חשבתי שיקבלו אותי בזרועות פתוחות וגם אקבל מענק של תושב חוזר", היא אומר וצוחקת למשמע דבריה-שלה. רחל ממשיכה ומספרת "כשהגעתי לקריה שכרתי דירה למשך שנה ובמקביל טפלתי בהשגת דיור ציבורי. בכל זאת, אני אלמנה המטופלת בחמישה ילדים, אחד מהם, הקטן הוא ילד מאובחן ב'תסמונת דאוון'. במשך שנה לא הצלחתי לקבל דירה, ובחודש שעבר הסתיים החוזה שלי והייתי חייבת לפנות את הדירה. בעל הבית התחשב בי והשאיר אותנו לעוד תקופה מבלי שיהיה לי חוזה חתום ביד. הזמן עובר, ואני לא מקבלת תשובה חיובית, אז החלטתי בייאושי להיכנס לדירה של עמידר. זאת, אחרי שכבר לא היה נעים לי מבעל הבית שהוא עצמו היה צריך להיכנס לדירה שקנה מזה שהשכיר לי. בלית ברירה נכנסתי (פלשה) לבית של עמידר והגיעה משטרה ופינתה אותי בכח מהבית".

על אף העובדה שרחל ניחנה באינטליגנציה טבעית גבוהה, מבינה את כולם, היא לא מבינה איך לא מבינים אותה ואומרת "החובה שלי כאימא זה לדאוג לילדים שלי וקודם כל לקורת גג. אין לי בית וכרגע אני נמצאת בבית של אחי בו יש סלון וחדר אחד. אני ישנה עם הבנות בחדר אחד והבנים יחד עם אחי ישנים בסלון על מיטת קומתיים".

רחל אישה חרוצה ואינה מחסירה דבר מילדיה, כך התרשמתי בזמן ששהיתי בבית והילדים חזרו מבית הספר והגן. היא קידמה את פני ילדיה ב"שלום לכם!" חם ואוהב, ומיד התפנתה להגיש לכם אוכל חם ושתייה.

לא קל לה לרחל למלא את מחסורם של ילדיה והיא עובדת בניקיון כדי להשלים את ההכנסה שלה מהביטוח הלאומי. "לא בושה לעבוד בניקיון", היא מסבירה לי בטון סמכותי "את הכסף שחסר לי כדי לפרנס את הילדים שלי, אני מביאה מעבודה", אומרת רחל בגאווה.

מברור שעשינו בעמידר עולה התמונה הבאה. ידיה של חברת עמידר כחברה משכנת כבולות היות והיא הזרוע המבצעת של משרד השיכון. בשיחה עם מנהלת סניף עמידר בקריית שמונה תקווה קופמן ועם דובר החברה עולה, שעם כל הרצון הטוב לסייע לרחל, ידיהם כבולות והם כפופים להחלטות משרד השיכון "אנחנו עומדים לרשותה של גב' כהן ומסייעים במילוי הטפסים והבקשות למשרד השיכון. אנחנו מחכים להחלטה של המשרד ורק אחר-כך נוכל להיכנס לתמונה", אומרים השניים.

ומאידך, במשרד השיכון טוענים שהגברת רחל לא הגישה להם את כל המסמכים ובהם מסמך על מכירת דירה שהייתה בבעלותה ונמכרה. אתי: "לא הייתה לי דירה, והלוואי שהייתה לי. לבעלי ז"ל היה חלק בדירה של אבא שלו כירושה. הם שישה אחים שמכרו מאת הדירה והחלק שלו היה עשרים אלף דולר לפני יותר מעשר שנים. הכסף, אתה מבין שנגמר מזמן. איפה זה ואיפה בעלות על דירה. עוד דבר, כשעברתי לכרמיאל לפני שלושים שנה, גרתי בדיור ציבורי של עמיגור ואת הדירה החזרתי כשעזבתי את המקום".

בביקור שערכנו בדירת האח מצאנו ארגזים וציוד ביתי מונחים במרפסת הבית (בתמונה). הילדים משתדלים לתפוס את השלושים סנטימטרים המרובעים שלהם, אבל זה בלתי אפשרי.

פנינו למשרד השיכון וזאת תגובתו: מדובר בחד הורית + 4 ילדים. לרשותה תעודת זכאות כמשפחה בעלת דירה.

הזכאות מקנה מענק בטחוני בלבד בישובי קו עימות שקבע פיקוד העורף. הזכאות נקבעה בין השאר על סמך דירה בבעלותה שנמכרה בתאריך 24/2/2003.

נוכח המחסור בדירות בשיכון הציבורי, מיועדות דירות אלה בראש ובראשונה למשפחות גדולות שלהן 3 ילדים ויותר "חסרות דירה" כהגדרתנו. דהיינו, שאין ולא הייתה בבעלותן או ברשותן דירה או חלק בדירה החל מיוני 1971 ואילך, מצבן הכלכלי קשה ועונות להגדרת הכנסה מזכה, דהיינו: הכנסת המשפחה נמוכה מסף ההכנסה המזכה שנקבעת מעת לעת ועומדת היום ע"ס 5,652 שקלים בחודש ובתנאי שהמשפחה מתקיימת מגמלת השלמת הכנסה בנוסף לשכר עבודה במשך 12 חודשים או לחילופין, מגמלת הבטחת הכנסה במשך 24 חודשים לפחות.

עפ"י כללי המשרד, המבקש דירה בשיכון הציבורי יגיש בקשה לועדת החריגים באמצעות החברה בה הגיש "בקשה לסיוע בדיור" וזאת בצירוף 12 אישורי הכנסה וכל אישור התומך בבקשה.

נדגיש עוד, כי במידה ונמכרה דירה בבעלות ולאחר החזרת המשכנתא לבנק לא נותרה יתרה מהמכירה או נשארה יתרה קטנה, ניתן להכלילו כחסר דירה לצורך קבלת סיוע בדיור.

גב' רחל הגישה בקשה לסיוע בדיור. משרדנו המחוזי ביקש שתמציא חוזה על מכירת הדירה בבעלות או אישור ממס רכוש בו יצוין מועד וסכום המכירה, זאת לצורך טיפול בבקשה.

את המסמכים יש להגיש לחברת עמידר שם הגישה בקשה לסיוע בדיור. לאחר הדיון בוועדה, תקבל ישירות תשובה ממחוז גליל. בברכת שנה טובה, אריאל רוזנברג דובר משרד הבינוי והשיכון".

רק נדגיש שלרחל חמישה ילדים ולא ארבעה כפי שמציין דובר המשרד.

אולי יעניין אותך

Bottom ad