היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

סנ"צ יגאל חדד – מפקד מזן אחר

סנ"צ יגאל חדד, מפקד תחנת המשטרה בקריית שמונה מזה ארבעה חודשים. אחרי ארבעה חודשים בעיר כמו קריית שמונה, אפשר להתחיל ולשאול שאלות, דבר אחד בטוח, יודעים כבר על מה ועל מי מדברים, ככה זה בעיר, אתה לא יכול להגיע ובאמת ללמוד, לנתח ולהסיק מסקנות על העיר ותושביה.

התפקיד האחרון אותו מילא סנ"צ חדד הוא, לא תאמינו, מפקד משטרת רמלה. לא שיש בסיס להשוואה, אפילו לא באורכם של שמות שתי הערים.

על סנ"צ יגאל חדד אפשר לומר שהוא מפקד מזן אחר. העוצמות שלו פנימיות יותר ומרוסנות והוא משרה על הסובבים אותו רוגע ואפילו הוא מצליח להעניק להם סוג של הרדמה מקומית, כזאת בה הפרטנר נשאר ער אבל מטושטש.

היכולת של סנ"צ חדד להגדיר באופן שונה יעדים ומטרות גם היא תולדה של אישיות וניסיון חיים שונה.

הפגישה נקבעה בלשכתו מספר ימים אחרי תרגיל רב-מערכתי גדול בו השתתף יחד עם שוטריו, חיילי צה"ל וכוחות ההצלה והכיבוי. התרגיל היה, כך אפשר לנחש חלק (נוסף) מההערכות בה מצויה מדינת ישראל על כל צרה שלא תבוא.

 

סנ"צ יגאל חדד, 46 נולד בעפולה ועתה מתגורר בתל עדשים, נשוי פלוס ארבעה ילדים הגדול בן שבע עשרה והצעיר בן שש.

משרת במשטרת ישראל זה עשרים שנה ובין התפקידים שמילא לאחרונה קצין אגף התנוה במרכז, מדריך בקורס פיקוד ומטה וכאמור, מפקד משטרת רמלה.

בצה"ל הוא שירת כקצין ובין היתר היה באזור כקצין ב'ליל הגלשונים' שהתרחש ממש בפאתי קריית שמונה.

הפסוק 'רבות מחשבות בלב איש ועצת השם היא תקום', ממש נתפרה עבורו.

יגאל בכלל חשב להיות חוקר או מדען ואת התואר הראשון שלו הוא עשה באוניברסיטה העברית בירושלים בביולוגיה. את התואר השני שלו הוא כבר השלים בניהול ובמדיניות ציבורית באוניברסיטת בן גוריון.

"בתום השרות הצבאי נרשמתי ללימודים באוניברסיטה וכדי להתפרנס שירתי במשטרה במסגרת הפרויקט של סטודנט/שוטר בחצי משרה", אומר יגאל, ובתגובה לפליאה שהעליתי הוא אומר "אף אחד לא יודע מה צופן לו העתיד", הוא אומר וצוחק.

– יכול להיות שבכל זאת יש קשר בין מקצוע הביולוגיה ובין עבודתך עם בני אדם", אני מציע לו נוסחא שתיישב את עובדת היותו נושא בתואר שממש לא מבקשים ממך כדי להיות קצין משטרה, תודו.

יגאל חושב, ולמרבה הפליאה גם מסכים "כן, בעצם אנחנו מטפלים בבני אדם. יש קשר בין ל'חקור' תאים חיים ל'חקירה' עליה אמונים במשטרה".

אין מקריות בעובדה שבכל זאת האיש התחיל וסיים את לימודיו דווקא במקצוע בעל מבנה חשיבה מדעי.

סנ"צ יגאל חדד מחזיק באסטרטגיה האומרת שמה שתעשה בראש נכון ומדויק, יביא לתוצאות טובות יותר בסופו של דבר מאת אשר תעשה בכח ובלי מוח, כך, פחות או יותר אפשר להסיק מדבריו.

אמרנו שיגאל הוא מזן אחר. הנה דוגמא, בניגוד למה שאפשר לצפות מלובש מדים שמקור הסמכות והכח נובעים מהמדים עצמם, יגאל אוחז בכלים שמעמיד המדע ככלי עבודה יומיומיים ורלבנטיים כמעט לכל סוג של פשע.

 

– מהם הנושאים המרכזיים שמובילים אותך בעבודתך כמרכזיים, מתוך שלל היעדים והמטרות עליהם אמונה משטרת ישראל?

יגאל: "תראה, הנושא הראשון הוא לעבוד יעיל ותכליתי. במילים פשוטות, לעשות הכל כדי להקטין את סיכויו של העבריין לא להיתפס. זה קו מנחה שמוביל היום במשטרה ואני מאמין מאוד בגישה הזאת. אנחנו מייצרים הרתעה האומרת לעבריין לא כדאי לך לעשות פשע, כי תיתפס. אנחנו חייבים להיות שיטתיים וכמובן לנצל את מלוא האפשרויות שעומדים לרשותנו. הגענו למסקנה שעבריין נרתע פחות מהעונש הצפוי לו ומה שמרתיע אותו זה הפחד להיתפס", אומר יגאל.

 

– ומה באשר ליעדים ולנושאים החשובים בעינך?

יגאל: "אני מאמין גדול בנוער ולנושא הזה אנחנו נותנים את מלוא האמצעים ותשומת הלב. אנחנו נלחמים בתופעת הסמים והאלכוהול כמחוללי פשע וכמובן בעבירות הרכוש".

– "ומה עם תאונות הדרכים", אני שואל מתוך הנחה שהוא שכח להזכיר.   

יגאל: "מה גורם היום לתאונות הדרכים בחלק גדול מהמקרים?", הוא שואל, ועונה "הסמים והאלכוהול, ובזה אנחנו מטפלים. אם נבלום ונקטין את התופעה, בהכרח תהיה השפעה גם על תאונות הדרכים. חוץ מזה, אני חושב שהנושא מטופל היטב הן על ידי שוטרי הסיור של התחנה והן על ידי יחידת מתנ"א".

יגאל מחזיק בגישה המשלבת אכיפה וחינוך. הדגש הוא על החינוך. "טיפול נכון בנוער שזו לו העבירה הראשונה, תמנע עבריין ודאי בעתיד. אנחנו מגלים הבנה והתחשבות כאשר מדובר במעידה כי אין לנו כוונה 'להרוס' את העתיד של הנער או הנערה".

– מה יש לך לומר על תושבי העיר מבחינת הפרופיל האזרחי שלהם?

יגאל: "אנשים נפלאים. הרוב המוחלט בעיר וגם באזור הם אנשים שומרי חוק, חמים ומסבירי פנים.

לפני זמן לא רב הייתה ישיבה לכל מפקדי התחנות שלישוב שלהם יש קבוצת כדורגל בליגת העל, ובאותה הישיבה אמרתי לחבריי מפקדי התחנות שאני מאחל להם קהל כמו שיש לקבוצת איתוראן בקריית שמונה. הקהל חם ואוהד…" 'אבל זאת לא חוכמה כי יש טענה שלקריית שמונה אין קהל גדול…'

יגאל: "אני יודע שהקהל בקריית שמונה חם ותוסס ואינו מתנהג באלימות. וזו נקודה חשובה".

 

סנ"צ חדד מתעקש להיות פיוטי ומתאר את מה שקורה בקריית שמונה בצבעים ורודים, ובעיקר ירוקים. "כיף לראות את מה שקורה כאן. אנשים לא במקרה מגיעים לכאן בהמוניהם בגלל הנוף ובגלל האנשים שחיים כאן. החניונים מלאים והכל תוסס ונעים, וזה חשוב".

– בעבר, ואני מניח גם בהווה , יש ניסיונות 'לייבא' לקריית שמונה עבריינים מן החוץ. מה גישתך לעניין?

יגאל: "אנחנו לא נתקלים במשהו שמוגדר כתופעה. אני לא אומר שאין ניסיונות כאלה, אבל אנחנו ערוכים לטפל במקרים כאלה אם וכאשר יקרו. אנחנו עושים את הדברים הנכונים, במסגרת החוק כדי לטרפד ולעצור את המקרים".

 

– יגאל, כאחד המאמין בחינוך, מה אתם עושים במשטרה בכל הקשור לחינוך?

יגאל: "אני רוצה לציין את שיתוף הפעולה שיש לנו עם עיריית קריית שמונה בנושא. ממש עכשיו הוכנס לעיר פרויקט 'עיר ללא אלימות'       . אני מאמין בפרויקט הזה וחושב שהוא לעזר רב במלחמה באלימות ובפשיעה. אנו נעזרים מאוד במתנדבים גם במחלק הנוער. בגלל מיעוט כח האדם שעומד לרשותנו, אנחנו נדרשים לגמישות ולמתנדבים. בהזדמנות הזאת אני קורא לאנשי חינוך לבוא ולהתנדב בעבודה עם הנוער. במקום ניידת עם שני שוטרים, נוכל להוציא לשטח שתי ניידות כאשר בכל ניידת יהיה שוטר ומתנדב. העבודה עם אנשי החינוך הוא חשוב ומועיל".

 

– לא סוד הוא שהמצב הביטחוני יכול להתהפך בין רגע, בעיקר כאשר מדובר בצפון ובקריית שמונה. כיצד ערוכה משטרת קריית שמונה לקדם את פני הרעה?

יגאל: "במלחמת לבנון קריית שמונה הייתה במרכז. מאז נעשים מאמצים להשתפר ולהסיק מסקנות נכונות. הפקת הלקחים היא רב מערכתית וכוללת את מד"א וכמובן את צה"ל וכיבוי אש. יש המון תסריטים למה שיכול להתרחש ואנחנו עושים את כל הנדרש להיות מוכנים. שיתוף הפעולה במקרה זה הוא הדבר הנכון, כי מבטיח לנו שגם באירוע הבא יקרה מה שקרה. במלחמת לבנון השנייה הצפון הותקף. עכשיו באירועים האחרונים, הדרום הותקף. מה יהיה בעתיד? קשה לצפות, ולכן ההיערכות היא רב מערכתית, דוגמת התרגיל שהיה לאחרונה. בקריית שמונה אנחנו ערוכים עם גדוד המילואים והעירייה".

 

סנ"צ יגאל חדד נמצא בתחילת כהונתו בקריית שמונה. הוא נעים הליכות, אבל צריך להיזהר מנעימות זו כי היא שמורה קודם כל למי ששומר ומכבד את החוק. אלה, דומה ירגישו נוח ובטוח להיות בסביבתו. באשר לאלה הזוממים לפגוע במרקם החיים כאן, יש לסנ"צ יגאל חדד מספר הפתעות, כי בסופו של דבר אסור לשכוח שמדובר במפקד עם פוטנציאל של מדען שנסיבות החיים הובילו אותו להחליף את החלוק הלבן של החוקר במדים התכולים של המשטרה.

לסיום, מבקש סנ"צ יגאל חדד לאחל חג שמח ובטוח לתושבי קריית שמונה והאזור "המשטרה קיימת בשביל התושבים, אבל על התושבים למלא את חלקם כדי שהשירות יהיה מיטבי".

 

אנחנו מצדיעים לרס"ב אורן כהן ז"ל

 

חוקר הנוער, אורן כהן ז"ל, נפטר בטרם עת והוא בן 51.

אורן שרת את כל שרותו, במהלך ה-25 בתחנת המשטרה בקריית שמונה, מילא את כל התפקידים המקצועיים חוקר, בלש, נוער, סייר ויומנאי אורן היה שוטר דייקן ויסודי.

לכתו מאיתנו בפתאומיות הכתה את שוטרי ומפקדי התחנה בהלם, והכאב גדול בגלל העיתוי המיוחד בו אנו נמצאים.

אנחנו עושים את כל המאמצים לאסוף את עצמנו ולהמשיך הלאה. למפקדים יש אתגר ותפקיד גדול בהתאוששות לצד המשך השירות לתושבים. אנחנו עומדים לצד המשפחה ככל שנדרש מחזקים אותם ומצדיעים לחברנו רס"ב אורן כהן ז"ל.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad