היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

סקר חדש: זמן ההמתנה לרופאים מומחים בצפון אינו סביר

בפסח לפני שנה, כמה שבועות טובים לפני המחאה החברתית, החליטו עשרות תלמידים בחוג לעבודה סוציאלית שנמאס להם מהמצב החברתי-כלכלי שהם רואים סביבם ויצאו למסע מחאה מתל חי לתל אביב תחת הסיסמא "מדינה עשירה, אזרחים עניים".

עם תחילת שנת הלימודים וסיום הפאזה הקיצית של המחאה החברתית, התמסדה קבוצת המחאה תחת השם "פוקחים עיניים לרווחה", ובסיוע ובליווי של מכללת תל חי, שתי"ל, קרן הנס זיידל, והמטה לשוויון בבריאות, החליטה לחקור את התלונות החוזרות ונשנות על הפערים הבלתי סבירים בין שירותי הבריאות במרכז ובפריפריה הצפונית.

"בהתחלה פשוט ניגשנו לקופת חולים הכללית, שהיא המובילה באזור וביקשנו נתונים פשוטים על זמני המתנה לרופאים מומחים אצלנו באצבע הגליל, היינו די תמימים אז" מספר אסף משיח ממובילי הקבוצה. "לאט לאט הבנו, שרק אנחנו יכולים להביא לציבור הרחב את החוויה של תושבי אצבע הגליל מול המציאות הבריאות פה באזור. הכנו סקר, והפצנו אותו בקרב למעלה ממאתיים נסקרים, גם בקריית שמונה וגם בקיבוצים. גילינו שהציבור לא מרוצה משירותי הרפואה שמסופקים לו, גילינו נישה של תושבים שמזמינה את שירותי רפואת המומחים בתל אביב, וזאת כדי לא להמתין שבועות ארוכים לבדיקה חיונית. בקבוצת מיקוד שעשינו עם נכים גילינו ייאוש מהאפשרות לצרוך בגליל את שירותי הרפואה שהם נזקקים להם. לשמחתנו גילינו גם נתונים מעודדים ומשמחים בעיקר בתחום רפואת המשפחה באזור, ושמחנו לגלות שאנשים מעוניינים להיאבק למען שיפור שירותי הבריאות באזור, וחסרה רק הנהגה שתוביל את המאבק, מעבר להישג החשוב של הקמת בית הספר לרפואה בצפת".

 

ביום רביעי הקרוב, ה-9 במאי בצהריים בקמפוס המזרחי של מכללת תל חי ייערך מפגש ייחודי בו ישתתפו אנשי המחאה החברתית, סטודנטים מתל חי ומבית הספר החדש לרפואה, ד"ר אוסקר אמבון יו"ר הוועדה לבחינת הפערים בין המרכז לפריפריה ומנהל המרכז הרפואי "רבקה זיו", פרופסור מיכאל ויינגרטן המשמש כדיקאן משנה בבית הספר לרפואה בצפת, ורמי אדוט שמרכז את המטה הציבורי לשוויון בבריאות ובו 16 עמותות הנאבקות למען צדק בריאותי לפריפריה. הוזמנו גם אנשי הרשויות ונציגי קופות החולים.

 

החידוש המרענן של ההתארגנות הנוכחית הוא שחבריה פועלים על פי הממרה "להקדים תרופה למכה". סטודנטים צעירים ובריאים ומאוד מחוזרים על ידי קופות החולים השונות (משלמים את המס וכמעט לא צורכים שירות).

לגבי הציפיות של המארגנים אומר משיח: "זה מאוד ייחודי ברמה הארצית שמאבק על בריאות זוכה להובלה של סטודנטים צעירים ובריאים, ולא של ארגוני חולים, אבל ברור לנו שזה לא יכול להישאר מאבק סטודנטיאלי. אנחנו זקוקים לקופות החולים באזור שייאבקו יחד אתנו, ראשי הערים והמועצות, ארגוני הנכים, הסטודנטים המקבילים בפקולטה החדשה, אנחנו זקוקים לכולם כדי להפעיל לחץ אפקטיבי על מקבלי ההחלטות לתת את המשאבים הדרושים לאצבע הגליל. אני מאמין שבסופו של דבר כולנו באותו צד, וכולנו מאמינים שאין שום סיבה בעולם שבתל אביב אנשים יחיו 4 שנים יותר מאשר בגליל. זה הרי לא מתקבל על הדעת ואינו צודק", אומר משיח.

משיח וחבריו לפורום מאוד אופטימיים גם לנוכח הקדמת הבחירות הצפויה ולחלון ההזדמנויות שנפתח למאבק הצודק שלהם. לצד החלון מקווים חברי הפורום שגם הלב של הפוליטיקאים ייפתח וגם יועמדו תקציבים לפיתרון אי השוויון במתן שירות כה בסיסי וחיוני כמו רפואה מקצועית טובה וזמינה לתושבי קריית שמונה והאזור.

"אנחנו קוראים לציבור הרחב לבוא ולהשמיע קול, ואם צריך, גם נדאג להסעות מקריית שמונה לתל חי וחזרה. הקדמת הבחירות היא גם הזדמנות להשיג הישגים ולקבל אוזן קשבת אצל פוליטיקאים שרוצים להיבחר שוב. אני מאמין שהכול תלוי בנו. מי שפאסיבי ומקטר בבית, לא משיג דבר", מסכם אסף משיח את ציפיתם של הסטודנטים לעבודה סוציאלית מ"פוקחים עיניים לרווחה".

 

לפרטים, הזמנה והסעות לכנס ניתן לפנות אל אסף משיח בדואר האלקטרוני:    assafmachicah@gmail.com

אולי יעניין אותך

Bottom ad