היום ה-02 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

ציון 10 ליל הסדר

אם עוד נשאר לכם אנרגיה ואתם מצליחים לקרוא את העיתון לפני ליל הסדר, כדאי מאוד שתקראו עד הסוף & הסבר וסגולות: 10 עובדות על ליל הסדר & 10 טיפים לליל הסדר כהלכה חברתית

 

10 עובדות על ליל הסדר

  1. סגולה להתפלל על פרנסה. בכל ימי החג הקדוש בכלל, ובליל הסדר בפרט, מסוגלת התפילה על הפרנסה להתקבל. המקור לכך הוא במסכת ראש השנה: 'בפסח נידונים על התבואה', על כן זהו זמן מסוגל להתפלל שיזמין לו השם יתברך די מחסורו לו ולכל בית ישראל.

רמז לתפילה על הפרנסה בפסח, נראה בדברי חז"ל: "יהיו מזונותיי מרורין כזית", מכאן שצריך לבקש על הפרנסה 'מזונות', כאשר אוכלים 'כזית מרור' במצוות היום.

 

  1. מדוע לא נזכר שמו של משה רבנו בהגדה? בעל ה'שפע חיים' מבאר שזוהי הסיבה שלא נזכר שמו של משה רבנו בכל נוסח ה'הגדה של פסח': ללמדנו שכדי לזכות לגאולה שלימה, אין בני ישראל זקוקים למנהיג גדול וקדוש כמשה רבנו, רק צעקה ותפילה מקרבות את הגאולה,– כמו שזה גרם לגאולת ישראל ממצרים.

 

  1. ליל הסדר הוא זמן טוב להשריש אמונה בלב הילדים. ה'אוהב ישראל' כתב, כי אף שבכל השנה מצווים אנו לזכור יציאת מצרים, יהיו פעמים שלא יתיישבו הדיבורים בלב הבן, כי לפעמים אינו מוכשר לקבלם, אולם בליל הפסח מתעורר בלבם אור גדול המסייע להם לקלוט את האמונה וכן, ביד כל אחד להחכים יותר מכפי השגותיו בכל השנה.

 

  1. מדוע לובשים 'קיטל' בליל הסדר? בשם ה'חתם סופר' מבארים מה הטעם למנהג ללבוש 'קיטל' בליל הסדר, והוא: בלילה הזה מחויב כל אב למסור לבנו את ניסי השם יתברך, שכל אמונת ישראל תלויה בזה, וכדי שיעשה כן בשלימות ילבש 'קיטל' שהוא בגד לבן הדומה לתכריכים, ובכך יזכיר לעצמו יום המיתה, ואם לא עכשיו אימתי.

 

  1. בליל הסדר נפתחים כל שערי שפע. בתרגום יונתן מבואר כך: "ויקרא יצחק לעשיו בנו בלילה הגדול ביום י"ד ניסן, ואמר לו, בני, בלילה הזה משבחים כל משרתי עליון לבורא עולם, ואוצרות השמים נפתחים".

 

  1. זמן טוב לניסים בכל הדורות. בכל הדורות זכו בני ישראל לניסים ונפלאות בזה הלילה, החל מאברהם אבינו במלחמתו עם המלכים בלילה הזה וניצחם. בלילה זה מתו כל חיילי סנחריב. בלילה זה גאל הקב"ה את שרה מתחת יד אבימלך, הקב"ה נגלה ללבן הארמי והזהיר אותו מלפגוע ביעקב ובנוסף יעקב נלחם במלאכו של עשיו וניצח אותו.

 

  1. על מנת לזכות לשפע הנשפע בליל הסדר, יש להתכונן. לשם כך צריך הכנה. בעל ה'עבודת ישראל': "כדי ליהנות מאור השמש הזורחת בקרניה, צריך האדם לפתוח תחילה את שערי דלתותיו וחלונותיו, שאם יהיו סתומים לא תוכל החמה לזרוח אל הבית". כלומר, על האדם להכין את עצמו מבעוד מועד כדי שיוכל לקבל את האור הגדול שעתיד לזרוח.

 

  1. בליל הסדר ניתן לבטל כל גזירה רעה ולהפכה לטובה. בהגדה של פסח עם פירוש 'גבורות ישראל' למגיד מקוז'ניץ נכתב כך: "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים. תחילה זה היה במצרים, שהיה התחלה לכל הגאולות עד סוף כל הדורות, ובכל ליל פסח נתגלה, ויכולין לבטל כל גזירה רעה ולהפכו לטובה".

 

  1. תפילה בליל הסר מסוגלת לשנות את הטבע. המגיד מגריידיץ כתב "ואף מי שנולד במזל רע, בבני, בצער גידול בנים וכדומה. בחיי, בענייני בריאות וכדומה. או בממוני. כל אחד ואחד יש לו להתפלל על זה בליל פסח ליל הסדר, ויפעל לשנות מזלו לטוב".
  2. ליל הסדר הוא זמן של אחדות, יופי ואהבה. תסכלו סביבכם ופשוט תבינו.

 

10 טיפים לליל הסדר

 

  1. הגדות. זה קורה במשפחות הכי טובות. ליל סדר, 20 אנשים מסביב לשולחן, 14 סוגי הגדות מחולקות לכולם ואף אחד לא מצליח לעקוב אחרי השני, ולעיתים הסדר עצמו "מתחרבש" שכשאחד קם ליטול ידיים כשהשני בכלל מחפש את האפיקומן. לכן, אם מתאפשר לכם, עזבו נסו לארגן סוג אחד או שניים של אגדות, ולא "להתפזר". לא חובה, מומלץ.

אפרופו הגדות. זו לא הלכה, אלא רק טיפ, השתדלו לוותר על כל ההגדות המסחריות שלא ממש חשוב להם שתקראו את ההגדה עצמה, אלא את הפרסומות שלהם (בכל זאת לדבר על הצעה מעניינת למשכנתא בבנק לאומי בליל הסדר, זה לא ממש לעניין).

  1. ארבע כוסות ודי. פורים עבר ומצוות "עד דלא ידע" כבר לא רלוונטית, לכן כדי שלא לנצל את הסדר לערב אלכוהול ויין, אלא לשתות 4 כוסות (עדיף תירוש, ככה תישארו צלולים), לצאת ידי חובה, ולזכור שיצאנו ממצרים ולא מהיקב.
  2. בגלל "כובד" החשיבות של החג והמעמד המרגש, כולנו מנסים לקיים את החג כהלכתו, אך לפעמים זה מתבטא בכעסים על אחרים (שלא רציניים כמונו כמובן), ומשם התקלות מתחילות לזרום. זה קורה כמובן במשפחות הכי טובות, ולא צריך בן רשע כדי שזה יקרה, אלא מספיק שאחת הדודות שהכי מעניין אותה מה יגידו על התבשיל שלה מנסה לזרז את כולם ומכניסה הערות מתישות ולא חגיגיות. אז נכון שזה לא נעים ונכון שזה לא ברוח החג, אך חייב לזכור, אסור, אבל ממש אסור ליצור ויכוח ומתחים. בנוסף, צריך לזכור שיש מנהגים שונים אפילו בסדר של הסדר, ולכן עדיף לתת לאחד להעביר את ההגדה והברכות לפי דרכו, מה גם שפעמים רבות יש נוסחים שונים בהגדות (ולכן סעיף 1 ממליץ על הגדות מאוחדות). תמיד תזכרו שהאווירה הטובה, האחווה והאחדות חשובים יותר מכל דבר אחר, וזאת בלי לגרוע חלילה מחשיבות הסדר.
  3. גם אם אתם לא ממש שומרי תורה ומצוות, וגם אם בשבילכם פסח זה ב'שביל הילדים', ואפילו אם לא הלכתם לבית הכנסת בליל החג, כבו את הטלוויזיה, תפגינו אחריות ורצינות כלפי ההיסטוריה שלנו, עזבו את השיחות על הבחירות ועל שוק ההימורים של הקואליציה החדשה.
  4. מרוב כל המנהגים שוכחים לעיתים את ההלכות עצמם. עשו הפסקת צהריים ותעברו על הלכות פסח. אגב, ניתן לקרוא בצורה מסודרת וברורה באתר האינטרנט של ארגון "למען שמו-נה באהבה" (www.lemaan8.co.il) כדאי מאוד.
  5. כידוע מצווה לתת 'קמחא דפסחא', לעזור לעניים לצורכי החג. כן, לצורכי החג. לכן, אם לא נתתם עד עכשיו, תנו כמה שיותר מהר כדי שבאמת יוכלו להתארגן לחג לפני. בדיוק כמוכם.
  6. נסו לתכנן את הסדר לפי הסדר ובזמנים נכונים. לא כדאי לארגן את השולחן בדקה ה-90. מומלץ לחלק את הכזייתות והמרורים לפני החג (ואף לשקול אותם), לשים בשקית ולהניח ליד כל צלחת. תכינו חידושים ופלפולים מבעוד מועד ותחשבו טוב איפה מחביאים את האפיקומן. הא, וגם שלחו SMS לכל האורחים שיגיעו בזמן, כי לא הכל תלוי רק בכם.
  7. נסו להיות יצירתיים. בשנה שעברה החלטתי לשדרג את האפיקומן ולעשות מעין חדר בריחה עם חידות מושקעות ואביזרים מתאימים (יש לפחות 20 חידות עד מציאת המצה). ככה הרווחתי גם את הילדים וגם את הגדולים.
  8. נסו לא להשתנות. אתם מכירים את הסיפורים על ליל סדר מרהיב, בוא מקשים קושיות, מחלקים אגוזים וכל הילדים יושבים עם פפיון ליד השולחן ומאזינים בשקיקה להגדה? אז זהו, שזה לא קורה בכל בית, ולא בטוח שזה בכלל קורה איפשהו. לכן עזבו דימיונות ופנטזיות ותעשו את הסדר כמו ברוח המשפחתית שלכם, זה לא זמן לעשות דברים שלא מתאימים לכולם ובטח שלא להתאכזב מאחרים.
  9. הכי חשוב, שבאמת, אבל באמת נרגיש חירות. חג שמח!

אולי יעניין אותך

Bottom ad