היום ה-04 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

ראש העיר לשר האוצר: "יש לתת עדיפות מוחלטת למשפחות מחוסרות דיור"

ראש העיר הרב ניסים מלכה שוחח על כך עם שרי האוצר והשיכון, משה כחלון ויואב גלנט שהבטיחו להתגייס לנושא ולטפל בבעיה.

ראש העיר הרב ניסים מלכה אינו מרפה מהנושא גם בגלל שבניגוד למקומות אחרים בארץ, בקריית שמונה אין מחסור בהיצע בתים ודירות ורק בגלל השיטה נותרים רבים ללא בית או דירה, כאשר במציאות יש מלאי גדול של דירות שאף אחד לא זכה בהם.

בפנייתו השבוע לשר האוצר משה כחלון, ליו"ר הועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז צפון אורי אילן ולאנשי רשות מקרקעי ישראל, ביקש ראש העיר לתקן את העיוות אשר נוצר בהגרלת מגרשי 'בנה ביתך' בשכונת יובלים בקריית שמונה.

כזכור, המנה הראשונה של מגרשי "בנה ביתך" בשכונת יובלים כללה 66 מגרשים חד משפחתיים ו-20 מגרשים דו משפחתיים. בחוברת המכרז כפי שפורסמה ע"י רשות מקרקעי ישראל בוצעה חלוקה ל-3 קבוצות: קבוצה א', קבוצת הנכים (6 מגרשים חד משפחתיים ו-2 מגרשים דו משפחתיים), קבוצה ב', קבוצת בני המקום (30 מגרשים חד משפחתיים ו-9 מגרשים דו משפחתיים), קבוצה ג', קבוצת כלל הציבור (30 מגרשים חד משפחתיים ו-9 מגרשים דו משפחתיים). בכל קבוצה ניתנה עדיפות למשפחות מחוסרות דיור.

מניתוח תוצאות ההגרלה הסתבר בדיעבד כי בקבוצה א', קבוצת הנכים הוגשו רק 3 בקשות של משפחות מחוסרות דיור וכולן זכו. בקבוצה ב' (קבוצת בני המקום) הוגשו 84 בקשות של משפחות מחוסרות ונערכה ביניהן הגרלה על 30 המגרשים המיועדים לקבוצת בני המקום. בקבוצה ג' הוגשו רק 11 בקשות של משפחות מחוסרות דיור, כולן זכו באופן אוטומטי ונערכה הגרלה במטרה לקבוע את סדר הזוכים. ייתרת המגרשים שנותרו הוגרלו בין משפחות בעלות דיור ורווקים (בעלי ומחוסרי דיור).

במכתבו לשר האוצר טוען ראש העיר כי תוצאה זו שבה מתוך 98 משפחות מחוסרות דיור למגרשים החד משפחתיים, זכו רק 44 משפחות מחוסרות דיור בעוד שביתר 22 המגרשים החד משפחתיים זכו משפחות בעלות דיור ורווקים, היא תוצאה לא רצויה ונובעת לדעתו מפרשנות לא נכונה של החלטת הנהלת רשות מקרקעי ישראל בעניין (החלטה 1468) אשר קובעת כי מחד קיימת עדיפות למשפחות מחוסרות דיור ומאידך קובעת קדימות של עד 50% לבני המקום.

הגורמים המקצועיים בעירייה המליצו לתקן עיוות זה באיחוד של הקבוצות, כלומר, הגיוני היה לצרף אוטומטית את 54 המשפחות מחוסרות הדיור בנות המקום שלא עלו בהגרלה בקבוצה ב' יחד עם משפחות מחוסרות דיור מכלל הציבור בקבוצה ג', על מנת לשמר להם את עדיפותם כמשפחות מחוסרות דיור.

השבוע שוחח ראש העיר ממושכות עם שר הבינוי והשיכון שהבטיח לטפל בנושא יחד עם שר האוצר באופן מידי.

ראש העיר הרב ניסים מלכה: "מחד צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה, לברך על הביקוש הרב לשכונת יובלים, על עבודות התשתית המתבצעות בשכונה וכמובן לברך את המשפחות אשר זכו במגרשי 'בנה ביתך'. יחד עם זאת, למרות שכל תהליך הרישום וההגרלה מבוצע ע"י רשות מקרקעי ישראל, למדנו בשבועות האחרונים את תוצאות ההגרלה ואת הביקושים השונים וביקשתי מכל הגורמים להפיק לקחים ולפעול לתקנם. אמנם מדובר בחוכמה שבדיעבד, אך יש למנף אותה לחכמה שבעתיד ולשנות את החלטת רשות מקרקעי ישראל כך שתינתן עדיפות מוחלטת למשפחות מחוסרות דיור ושהן לא יצטרכו 'להמר' באיזו קבוצה להגיש. שינוי הקריטריונים אינו נכון רק לקריית שמונה, אלא משמעותי לכלל הישובים באזורי עדיפות לאומית. אני מצפה ממשרד האוצר, ממשרד הבינוי והשיכון ומרשות מקרקעי ישראל לתקן את העיוות מהר ככל האפשר לקראת היציאה למנת השיווק הבאה. פניתי בנושא גם לשר הבינוי והשיכון יואב גלנט וביקשתי את התערבותו ואני מבקש גם מהציבור להיות מעורב ולהביע את דעתו בפני משרד האוצר".

בעירייה מקווים שבעקבות הלקחים שהופקו מהשיווק הראשון, ייאותו משרדי האוצר והשיכון, בסיוע היועצים המשפטיים שלהם להפוך את הקריטריונים לכלי הבא לפתור בעיות, ולא כפי שקרה בשיווק הראשון, ליצור בעיות.

"אני בטוח שהאינטרס שלנו ושל שרי האוצר והשיכון זהה, ואנו רוצים לעזור לבני המקום ולאחרים למצוא את ביתם בשכונת יובלים. אני אופטימי", אמר ראש העיר הרב ניסים מלכה ל"חדשות הגליל".

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad