היום ה-02 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

שוות יותר

 

בתוך הדיון הציבורי סביב שאלת שירותן של נשים ביחידות לוחמות, ובכלל שירות נשים בצה"ל, פרצה לתודעה קבוצה של קצינות במילואים אשר עומדות לפנות לרמטכ"ל ולדרוש לממש את כישוריהן, יכולותיהן וזכותן לתת את המיטב והמירב לצה"ל ולמדינה.

התנועה "שווים שונים", בראשותה של הילה שי-ואזן, מייסדת ומנכ"לית התנועה (ראה מסגרת), העלתה את הדיון בכמה מדרגות למעלה. הדיון שהקצינות מציפות הוא ענייני, תרבותי, נעים ובגובה העיניים הישראליות הפטריוטיות.

אחת מהפעילות אשר נחשפה, לצד חברותיה, במלוא העוז בתקשורת היא סרן במיל' שרה נאור, בוגרת בית הספר הריאלי בחיפה, בת עשרים ושבע בת קריית שמונה, סטודנטית לקרימינולוגיה באוניברסיטת בר-אילן.

שרה: "התגייסתי לחיל התותחנים בשנת 2009 וביצעתי שם מספר תפקידים כלוחמת, מפקדת, סמלת פלגה, מ"מית, סמ"פית ומ"פית. בתפקידי האחרון הייתי העוזרת האישית של קצין התותחנים הראשי.

לתנועת "שווים שונים" הגעתי בעקבות פרסומים של הילה שי וזאן, המייסדת. כל פרסום שלה דיבר בעיניי בקול ההיגיון. התנועה דוגלת בשוויון תוך הכרה בשונות רלוונטית, דהיינו, במידה וההתייחסות למגדר היא רלוונטית אזי יש לה משקל בקבלת החלטה אולם אם המגדר לא רלוונטי אז השיפוט צריך להיעשות בצורה שבוחנת אדם לפי התאמתו ולא לפי המגדר גבר/אישה".

 

– מדוע דווקא מכתב לרמטכ"ל?

שרה: "המכתב גם הוא מייצג עבורי דעה שהאמנתי בה במשך שנים, על הצבא לעמוד במשימות השונות וכחלק מהעמידה במשימה הוא מגדיר לעצמו הישג נדרש. במידה וההישג הנדרש הוא ללכת מרחק מסוים עם משקל מסוים אזי זה מה שנדרש כדי לעמוד במשימה, אם דורשים מהלוחמות פחות אז יש שתי אפשרויות או שההישג הנדרש שהוגדר הוא מראש לא רלוונטי ואז ניתן להוריד את הדרישה גם מהלוחמים או שהנחת המוצא היא שלוחמות לא יעמדו במשימה".

 

במילים אחרות, את לא 'מסתתרת' מאחורי העובדה שאת אישה…

שרה: "בסופו של יום, ברגע האמת, הלוחמת תעמוד לצד הלוחם עם אותו וסט, אותו נשק ותלך לצידו למעצר. אם היא לא הוכשרה לכך כיצד תעמוד בדרישה?

כמו שיש בנות שיכולות יש גם בנים שיכולים וכמו שיש בנות שלא יכולות יש גם בנים שלא יכולים, השאלה היא האם הדלת פתוחה לכולם? לצערי לא. חובת ההוכחה בעת המבחן מוטלת על האדם ואני מאמינה שהדלת צריכה להיות פתוחה לכולם ומי שיעמוד במבחן אובייקטיבי אזי מקומו ביחידה/פלוגה/קורס".

– במילים אחרות, רמת המקצועיות והמיטביות שלך כלוחמת, היא שתקבע?

שרה: "כן. מי מאתנו ירצה מהרופא שינתח אותו יהיה הרופא שיקבל הקלות? כנראה שאף אחד. כך גם בצבא, נרצה שהמתאימים יהיו אלה שילחמו והמגדר בכלל לא רלוונטי. אולי הדרך לשוויון צריכה להיות שונה מתוך הבנה כי פיזית הגברים והנשים בנויים אחרת אך על רחבת המסדרים לדעתי ולדעת אחרות צריכים השניים לעמוד לאחר שהגיעו לאותה נקודת סיום (כמו שקורה בקורס טייס)".

 

– מה בהמשך?

שרה: "בע"ה אני מתכננת לעשות מילואים ככל שאדרש, אני משובצת לגדוד לוחם בחיל התותחנים".

– ומשפחה…?

שרה: "השילוב בין משפחה לשירות צבאי שווה ערך לשילוב בין מגוון עבודות שקיימות היום לבין חיי משפחה. גם מנכ"לית נדרשת לעבוד שעות ארוכות וגם השוטרת והרופאה. השאלה היא שאלה של בחירה וכיום הבחירה הזו נדרשת לא רק מאשת צבא. אחת מחברותיי היא טייסת, אשת איש ואימא. אחרת היא מג"דית לוחמת, אשת איש ואימא לשניים. הן לא יחידות סגולה, זה קיים בכל מקום, לא רק בצבא והן עושות את זה נהדר".

זמירות אחרות, חדשות מפי נשים אוטנטיות, ללא מתווכות 'עוינות' אשר הצליל העולה מדבריהן נעים לאוזן וללב הישראלי.

נקווה ששרה וחברותיה פותחת דלת ענקית למשהו אחר, מחבק, מכיל, ללא התרסה וללא תקיעת אצבעות בעיניהם של אלה שלא בדיוק מסכימים את הגישה של שרה וחברותיה.

 

 

 

תנועת שווים שונים, הקימה פורום לוחמות וקצינות, שמטרתו גיבוש פניה לרמטכ"ל, למען שינוי דרסטי באופן בו משולבות כיום נשים ביחידות לוחמות. בסופו של הדיון המתוכנן, ישלח מכתב עם הצעות למהלכי שיפור, שתכליתם לייצר מציאות שמטיבה עם צה"ל ועם לוחמיו. מצבן של נשים ביחידות נשען כיום על העדפה מתקנת, הקלות ואפליות, שמשבשות את הכשרתן, את המסוגלות שלהן ללחימה ואת מורלן הצה"לי של הלוחמות.

הפורום כולל מספר לוחמות וקצינות לשעבר ששירתו במגוון יחידות, ביניהן שריון ותותחנים, ומספרות שהמסלול שחוות לוחמות בצה"ל הוא לא בדיוק מה שחשבתם.

לטענתן, רק על ידי יחס שוויוני לנשים ולגברים, נוכל לראות התמדה של נשים במסלול הלחימה, עמידה בדרישות השטח ועלייה בחוסן הצבאי שמבוסס על חומר אנושי איכותי שעומד בתנאי רף הקבלה.

תנועת 'שווים שונים' תביא את דבריהם של אנשי השטח לדרגים הגבוהים וליצור שינוי בסטטוס קוו של אפליות והקלות.

"בשנים האחרונות עושים משרד הביטחון וצה"ל רבות במטרה לשלב נשים בתפקידים בכירים וקרביים, לרבות כאלו שנחשבו בעבר ל-"גבריים". כל התפקידים בצה"ל צריכים להיות פתוחים לכל גבר או אישה שמסוגלים לעמוד בתנאים האובייקטיבים שנקבעו לתפקיד. התנועה פועלת על מנת לזהות כשלים בתהליך השוויון המגדרי בין נשים וגברים ולפעול למען שוויון אמיתי ומלא בישראל. שילוב נשים במערך הלוחם ובכלל, ראוי שיקרה באופן שמשלב נשים המסוגלות לעמוד באותם הסטנדרטים המצופים מגברים באותן יחידות וללא שינוי הרף הצבאי רק על מנת לנופף בדגל השוויון".

 

 

תנועת "שווים שונים"

תנועת שווים שונים ברשות הילה שי וזאן, היא תנועה הפועלת לשוויון הזדמנויות לנשים ולגברים. התנועה מבקשת להחזיר את השפיות לשיח בין נשים לגברים ולבטל את הדעה הפסולה שכל הנשים הן קורבנות וכל הגברים הם תוקפים אלימים בפוטנציה. כדי שיושתת שוויון אמיתי מן היסוד, יש לבטל כל חוק בלתי שוויוני שמקורו בהעדפה מתקנת והשלכותיו הן קיבוע נשים כחלשות בחברה הזקוקות להגנה.

שווים שונים נוסדה בחודש מאי 2017 וכבר הצטרפו אליה אלפי תומכים. התנועה פועלת ברשתות החברתיות על מנת לשנות את הנרטיב הרדיקלי השולט בשיח המגדרי ובמקביל בכנסת ישראל – ביוזמות חקיקה שונות שנועדו ליצור שוויון אמיתי של שני המינים בפני החוק.

בשונה מארגוני נשים או גברים שפועלים תחת אג'נדה שרק מעמיקה את הפערים ומציתה רוח לוחמנית בין המינים, תנועת שווים שונים דוגלת בכך שטובות לא צריכות טובות. נשים הן חזקות, מצליחות ויכולות להשיג הכל, אם רק ירצו. אין עוד מקום בשיח הציבורי הישראלי למושגים כמו "תקרת זכוכית" ו"עולם פטריארכלי". נשים אינן מיעוט ולכן הן אינן צריכות אפליות מתקנות ומקדמי הגנה שרק מקבעים אותן בעמדת הקורבן הנזקק להגנה.

שי וזאן פועלת לחיזוק נשים במקומות בהן הן באמת צריכות חיזוק כמו עידוד נשים להיכנס לעולם הפוליטי המקומי והציבורי, בו יש חוסר נשים ממשי, כמו גם בדירקטוריונים של חברות ציבוריות. היא פועלת בכנסת ומול גורמי חקיקה על מנת לשנות את הקביעה שנוצרה בארץ בה למעשה "אימא" שווה יותר מ"אבא", במטרה לעודד כל אחד מהצדדים לצאת מאזור הנוחות שלו ולנהל דיאלוג אמיתי ופתוח לטובת ילדנו.

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad