היום ה-01 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

רוץ, אריה, רוץ

מי שיפגוש את אריה אקרמן בפעם הראשונה יחשוב בוודאי שהוא דור שישי לתושבי כפר חלסה. יש לו מה לומר על כל דבר, והוא סומך את דבריו על השינויים שקרית שמונה עברה, אך האמת שהוא מתגורר כאן רק 3 שנים, אחרי ששינה כתובת מקיבוץ שמיר לק"ש בעקבות שינוי משמעותי בחיים.

אריה נולד ברוסיה, עלה לארץ בגיל 3 וכעת הוא סוגר 11 שנים של מסע חזרה בתשובה תובעני וייחודי שהתחיל אחרי שסיים צבא, תואר ראשון במנהל עסקים והקמת עסק מקומי מצליח. מסע התשובה שלו התחיל כשהלך לסדנת מודעות ארוכה והגיע לנקודה מאוד עמוקה בה חיפש את אריה הקטן התמים והטהור, תוך כדי המירוץ המטורף להצלחה בחיים.
"להיות בעל עסק זה לא פשוט, לעיתים כדי להצליח אתה צריך להיות מחוספס, קר ושכלתן. הדבר הזה גרם לי לחפש את התמימות והאושר האמיתי, לא זה שמגיע אחרי ספירת קופה", הוא אומר. "החיפוש היה ארוך ומייגע, אך בסוף מצאתי אותו ביהדות. מלבד תפילין, כשרות ומצוות "חסרות טעם" לכאורה, יש עולם שלם רוחני ושכלי כאחד שחושפים לך את האמת היפה והתמימה של החיים כשהבנתי שמצאתי את מה שחיפשתי, הדרך כבר היתה סלולה.

ואיך קיבלו את זה במשפחה החילונית שלך?

"אם התהליך היה מתבטא בעיקר בסממנים חיצוניים, סביר להניח שהיה קשה יותר, אבל כשאשתי והילדים ראו שהעיקר זה עבודת המידות – לא לכעוס, להיות שמח, לפרגן, להקשיב ולא להעיר הערות, קיבלו את זה בהבנה ואפילו בהתלהבות. היה חוק בבית, שכדי שאשתי תקבל אותי כדתי, אני צריך לקבל אותה כחילונית.
אסור היה לי להגיד לאף ילד תברך, תיטול ידיים, אתה מחלל שבת. המטרה היתה שיראו אותי שומר שבת, יראו איך אני קורן מנחת מזה, ויגידו שהם רוצים גם. זו היתה החזרה בתשובה האמיתית.

בשנים האחרונות עובד אריה כיועץ עסקי מלבד העסק הקולינרי. הוא מנחה ומלווה בעלי עסקים חדשים ומלמד אותם את כללי המשחקלצד הרצאות בקורסים ליזמים בתוכנית "מעוף" של משרד הכלכלה  "זה הדבר הכי כיף בעולם להתפרס ממקום בו יש לך סיפוק אישי גדול. לראות בחור צעיר בתחילת דרכו שמשקיע הון עצום בעסק ומצליח בעזרתי, זו טרפיה לנשמה".
לא צריך להאריך בשיחה כדי לזהות את הכריזמה הייחודית של אריה. מצד אחד איש עסקים שמבין את רזי המקצוע ורואה 5 מהלכים קדימה, שואל את השאלות הנכונות ומכוון גבוה, ומצד שני נשמה אמיתית עם המון קסם. בין שלל עיסוקיו, הוא כותב טור שבועי ב"מידע 8" בנושא יעוץ עסקי ואישי.

המעבר לקרית שמונה היה לא פשוט. אריה ויתר על הבית מפואר, איכות חיים וקהילה טובה. הוא הבין שבמוקדם או במאוחר הפער הדתי באורך החיים כבר לא יוכל להכיל את השוני ואת המרחק בין צורת החיים שלה הוא מייחל וצורת החיים בקיבוץ.
הוא הגיע לעיר עם מינימום חברים, אך התקבל בזרועות פתוחות ב"קהילה הצעירה" – קהילה דתית של 70 משפחות שהגיעו לעיר כדי להעשיר, לחזק ולרומם את המקום. אריה נטמע מהר מאוד בתוך ההמון שמעוניין בקהילה הטרוגנית שמחבקת אותו ומקבלת ממנו המון בחזרה.

למה לי פוליטיקה עכשיו

מה חסר לך בחיים שהלכת לפוליטיקה. שם אולי תגיע להישגים, אבל כל מי שנכנס לביצה מתלכלך

"לא חשבתי לרגע שאהיה חלק מזה. מי שמכיר את הקהילה הצעירה יודע בוודאי שהיא תורמת המון לעיר, ולא בהכרח למגזר שלה, אנחנו מפעילים 15 בנות שרות שמפעילות תוכניות חברתיות ברחבי העיר. לפני חצי שנה דיברנו על המעורבות החברתית הגדולה שלנו בתוך העיר שנעשית בלי הרבה יחסי ציבור.
החלטנו שאנחנו רוצים לעלות דרגה ולשבת יותר קרוב להגה ליד שולחן המועצה, הגיע הזמן שנפיץ את הטוב הזה גם סביב שולחן מקבלי ההחלטות. במפלגת 'הבית היהודי', שחלק מאנשיה הוותיקים קשורים לקהילה חיפשו שינוי, כפי שבוצע בערים אחרות. הנציגים המקומיים של המפלגה היו ותיקים מאוד, רובם פנסיונרים. הם פנו אליי וביקשו שאני אהיה הנציג, בגלל שאני אדם שעוסק בעשייה לאורך כל החיים. לא הייתי מעוניין. הסברתי להם שהמשרד של הייעוץ העסקי מאוד ממלא אותי ואמרתי להם שזה לא יתאים. אבל הם לא ויתרו וניסו שוב ושוב עד ששכנעו אותי. בכל זאת אי אפשר לשבת בצד ורק להנות ממנעמי החיים, ואם אוכל להתגייס ולהביא את היכולות והידע שלי למקום בעל השפעה, אז אסור לוותר".

"ברגע שהחלטתי לקחת על עצמי את המסע הזה, הצהרתי שאני עושה זאת לשם שמיים. אני מרגיש שאני שליח של ריבונו של עולם שהביא אותי לנקודה הזו בחיים כדי להוסיף טוב. אני לא זקוק לפרנסה, לא בשביל זה באתי. יותר מזה, המירוץ הזה הוא שוחק וקשה, וגובה מחירים לא פשוטים בפן האישי והמשפחתי, זה לא שווה שום כסף, כבוד או הוקרה, הדבר היחיד שגרם לי להתגייס זו העובדה שאני עושה את זה למען השם, רק בשבילו אני מוכן להקריב את הנוחות שלי.
זה לא לונה פארק. אבל מבחינתי אני במשימה, קיבלתי תפקיד ואני צינור. וזו הדרך שלי להשיב לקב"ה על החסד שעשה איתי כשהוציא אותי מהקיבוץ שבו עברתי תקופה קשה ונתן לי ולמשפחה שלי חיים חדשים. הדרך היחידה שלי להחזיר לו טובה היא בכך שאתן מעצמי לציבור, ולכן אני כאן".

אני מתאר לעצמי שאם היו משכנעים אותך להיות פקח לא היית מסכים, אז למה דווקא פוליטיקה?

"הם הצליחו לשכנע אותי כי חרה לי שלעיר הזאת יש תדמית שלילית. שהיא איבדה את היוקרה והכבוד שלה ומיטב בניה עוזבים להרחבות בקיבוצים. בעיר הזאת כבר 18 שנים לא בנו שכונה חדשה. אני, כאחד שהיה שם בקיבוץ ויודע מה זה באמת, מרגיש רע כשהצעירים עוזבים בלי להבין שכאן הכל לא פחות טוב ואולי יותר טוב.
קרית שמונה יכולה להיות מענה טוב יותר למשפחות בחינוך, בתרבות ובאלמנטים נוספים. יש כאן פוטנציאל לא ממומש בעיר הזאת. לכן אמרתי שאני מסכים ללכת לעשייה פוליטית. זה חלק מהדרך שלי להחזיר לקב"ה ולגמול איתו על החסד שהוא עשה איתי".

מאז ועד תחילת הקמפיין של הבית היהודי, נראה שאריה התאהב בפוליטיקה, וגם היא בו, או לפחות הציבור. "מיום ליום אני מבין איזה שינוי אפשר לחולל במקום הזה", הוא אומר.

הסלוגן של הקמפיין שלכם אומר "משהו חדש מתחיל". מה עדיין לא ראינו?

"אני לא מבטיח במסגרת הבחירות. אני חושב שעצם הצורך של אנשים בהבטחות הוא מקור הבעיה. כי המסכן, מחכה שמישהו יגאל אותו מהצרות שלו. מי שבא לשדה הפוליטי אומר לעצמו, 'אני אשאיר את המסכן במצבו – אחרת הוא לא יהיה זקוק לי'. אנחנו מנהלים קמפיין שונה. אני לא הולך להבטיח הבטחות שאי אפשר לקיים. חשוב לי להכניס טוב למועצה. אם הצלחתי לעשות את זה בבית שלי אני מאמין שאצליח לעשות את זה גם במועצה".

"אני כן מאמין שהגיע הזמן לשנות את 'דיסקט המיסכנות' שמרחף בעיר. יש כאן תושבים שהרגילו אותם להרגיש מסכנים ולחכות שהמושיע יבוא ויסדר להם את כל הבעיות, במקום ללמד אותם לפעול למען עצמם בלי לוותר. זו תפיסה מיושנת שהשתרשה לאורך שנים. צמחה מאז שהגיעו הנה ראשוני המתיישבים, והיו צריכים לשרוד בתנאים קשים ובמצב בטחוני מעורער. אבל היום יש פה פנינת טבע, עיר במקום הכי יפה בארץ, נחל זורם לאורכה והמסכנות עדיין מכוונת את הספינה. אנחנו מאמינים שהכל עניין של נקודת מבט. יש בעיות? יש קשיים? אנחנו קמים ועושים, ולא יושבים בוכים על הגדר ומחכים שמישהו מהממשלה יואיל בטובו להתייחס אלינו. קובעים עובדות בשטח, רק ככה תהליכים זזים ורק ככה העיר תתפתח.

בכל זאת, בלי הבטחות למה שאנשים שיצביעו לך?

"קח את הקמפיין של כל המתמודדים החדשים. לכולם יש מצע כזה או אחר עם סיסמאות והבטחות שהם יפעלו למען העיר. אם תקח מצע של מועמד מסוים, ותחליף את התמונה והשם למועמד אחר, זה עדיין יראה אותו דבר. הכוונה היא שזה לא קשה למצוא את כל הדברים "הבעייתיים" ולהבטיח לתקן. אבל השאלה אם הם יודעים איך לעשות את זה? קל מאוד להצביע על מה שאין, קשה מאוד להצביע על הפתרון".

אין לך טענות על המצב הקיים היום? האם לדעתך העיר מתפקדת כראוי?

"אני בטוח שאת רוב הדברים אני ואתה והמועמדים לא יודעים. אל תשכח, מה שרואים מכאן לא רואים משם. אני בטוח שאם תשאל את ראש העיר, ואגב לא רק את של קרית שמונה על ליקויים ובעיות הוא יתן לך תשובות הגיוניות וברורות, ולכן רק להאשים ולהבטיח זה קל".

אז מה יש לך להציע?

"אני מציע תפיסה אחרת. במקום להיות אופוזיציה ולשחק את המשחק הישן, אני בא לתרום ממה שאני יודע. מי שעוקב אחרי הקמפיין של הבית היהודי רואה שאנחנו לא מתעסקים בהאשמות, באים ליצור חזון שמתכתב עם המציאות. כולם מבינים שיש בעיות בדיור למשל. אז קל מאוד להאשים, וגם קל מאוד להבטיח לבנות כאן אלפי יחידות דיור. אבל הכי קשה זה לבוא עם פתרון ישים, ואת זה אנחנו באים לעשות".

" אלא אני מאוד רוצה את תיק החינוך ולשנות תפיסות חינוכיות, צריך להבין שחינוך זה לא רק איך הילד יוצא מבית הספר, אלא איך הוא מגיע לבית הספר, הוא פנוי ללמידה? זה חשוב לו ללמוד?"

אתה יודע זה לא תמיד עובד בקרית שמונה, לבחירות כאן יש חוקים משלהם

"ברור לי. אני רואה את הקמפיינים של חלק מהמתמודדים וברור לי איך היועץ שלהם התעקש על ניואנסים שיקוששו להם עוד כמה קולות, אבל זו מבחינתי הפוליטיקה הישנה, בדיוק בגלל זה אנחנו אומרים "משהו חדש מתחיל".

תן דוגמא למשהו שלא היית עושה
"לא אחפש אנשים ספציפיים שיודו לי שעזרתי להם. ברור לי שחלק מהתפקיד זה גם עזרה לפרט, אבל באופי שלי אני חושב בגדול על עשייה ציבורית,  לתת לאנשים הזדמנות, לבנות, להקים, לפתח, ליצור.
בגלל שאנחנו מקום קטן, אז אנשים מרשים לעצמם לפנות לנבחרי ציבור לצורך הנחה בארנונה, ביטול קנס של חנייה או "טובות" כאלה ואחרות. אנחנו צריכים לעבור את שלב ההתמסכנות ולעבור לשלב ההצלחה. אי אפשר להמשיך לבחור במועמד רק היא הוא סידר לחמותי עבודה, ככה לא בונים עיר".

יש לך ראש עיר מועדף? יש מישהו שלא תסכים לעבוד איתו?

"אני כל הזמן שומע ברחוב כאילו כבר סגרנו דיל עם ניסים או עם יורם, ואני מצהיר כאן: מפלגת הבית היהודי לא תומכת באף מועמד ספציפי, שיטת הבחירה הכפולה היא גאונית, כל אחד ישים את הפתק בעבור המפלגה המתאימה לו לחוד, ואת הפתק בעבור ראש העיר לחוד. זה לא סוד שהיכולת להזיז דברים גדולה יותר סביב שולחן הקואליציה, ולכן אשמח לחבור לכל ראש עיר שיבחר על מנת לתרום מניסיוני לקידום העיר, לכן לא חברנו עם אף מועמד".

מקושרים

בשבוע שעבר ביקרו כאן השר בנט וח"כ מוטי יוגב. איך הם יכולים לעזור לעיר?

"מטרת הפגישה היתה להציג להם את המצב הקיים, ולהציג להם את הצרכים שלנו. אנשי המפלגה לא תולים עזרה בכמות המנדטים שנקבל, אלא נרתמים לעיר כי זה התפקיד שלהם, ולמען זה הם נבחרו. זה אבסורד בעיניי שאנשים חושבים שהשרים וראש הממשלה יתנו כסף רק אם אנשיהם יבחרו.
אם כך אז אינם ראויים לעמוד בהנהגת המדינה. אף אחד לא עושה לנו טובה, מגיע לנו מה שמגיע לנו, ואנחנו צריכים להכניס את התקציבים בעצמנו, בלי טובות, ובלי איומים.

דאגתי להפגיש את נציגי הנהגת ההורים המקומית (יו"ר וועדי הורים בבתי ספר) עם השר בנט, הוא סידר להם פגישה עם מנהלת המחוז ד"ר אורנה שימחון על מנת לפתור בעיות נקודתיות. חשוב לי לשתף את התושבים, להעצים אותם, בדיוק כמו שאני עושה עם יזמים, להפסיק לשבת בבית להתלונן ולצפות יושיעו אותנו, אלא לצאת ולעשות מעשים.

בכל זאת קיבלנו תקציב מאוד גבוה לאחרונה מהממשלה.
"זו בדיוק התפיסה הבעייתית, אנחנו חושבים שעשו לנו טובה. זה חלק מהאג'נדה של הממשלה לעזור לפריפריה. הייתי מעדיף שאת הכסף הזה היינו מקבלים מתיירות, ממיזמים ומפיתוחים תוצרת בית של אנשי האזור הנפלאים שלנו".

הבית היהודי מזוהה עם הימין והציבור הדתי לאומי. איך אתה משכנע את האנשים שלא מתחברים לבית היהודי?

"האג'נדות הפוליטיות-מדיניות באות לידי ביטוי בהנהגה המוניציפלית. אין לנו אג'נדה להחזיר בתשובה אף אחד, אבל כן לעזור ולהמשיך לעזור ולפתח את הנושאים הדתיים ואת הציבור הדתי, בדיוק כמו שחשוב לנו להשקיע בשאר המגזרים. הבית היהודי היא מפלגה הכי מזוהה לתרומה הקהילתית. תנועות נוער, שירות לאומי, קהילות מפריחות שממה, עזרה לזולת ועוד המון ערכים ותרומות חשובות לציבור בישראל. גם בעיר במשך שנים ישנה פעילות ענפה של אנשינו החל מהמועצה הדתית ועד פעילויות בכל פינה בעיר".

 

מה הציפיות שלך לקראת הבחירות?

"אנחנו מתמודדים למועצת העיר ואני מקווה לקבל בין שניים לשלושה מנדטים. כשאני עומד מול ארון הקודש בשבת ומתפלל אני לא מבקש מנדטים אלא מבקש להיות ראוי. אמרתי לקב"ה שאם אני לא ראוי עדיף לי להתבזות עם אפס מנדטים ביום הבחירות. אני מתפלל להיות ראוי לשרת את הציבור שזו עבודה קשה מאוד. אני רואה את חברי הכנסת שעובדים בזה וכמה קשה הם עובדים. הרי הם היו יכולים לעשות לביתם ולהרוויח יותר אבל הם בחרו לשרת ציבור וגם לספוג לא מעט ביזיונות".

 

איפה אתה בעוד 10 שנים

"מצד אחד, אני אדם שרץ למרחקים. מבחינתי הקדנציה הזאת תהיה טבילת האש הראשונה. אשב, אלמד, אטעה ואתקן. כשארגיש שאני מוכן אתמודד לראשות העיר. אי אפשר לשוט בספינה וכל הזמן לצעות שהיא טובעת, צריך לקחת את ההגה, מצד שני אני תמיד שואל את עצמי מה הקב"ה רוצה ממני, היכן אני אמור לשרת אותו בצורה הטובה ביותר, לא ארוץ לראשות העיר מטעמי אגו, אלא רק מטעמי שליחות.

כוכב רשת

מי שמכיר את אריה יודע שהדבר הבולט אצלו הוא מקוריות וחשיבה מחוץ לקופסא. הברקה קטנה גרמה לו להפוך ביום אחד לאושיית רשת, כשברגע מבריק אחד תיעד שיחה בינו לבין ילדיו רגע לפני שהם נכנסים להתקלח. בסרטון אחר הוא מראה כיצד ילדיו יוצאים שמחים לבית הספר, כשרגע לפני היציאה הם רוקדים איתו על רקע שירים חסידיים. הסרטונים הללו זכו אגב, ליותר מ-3 מיליון צפיות, ראיונות בערוצי הטלוויזיה ופרסום במדיות השונות.

 

"קיבלתי טלפונים מהורים שהתקשרו וסיפרו לי שעזרתי להם ואני לא מכיר אותם. אני מקבל תגובות מאנשים שהדברים שאני כותב משפיעים עליהם. מצד אחד אני מאוד רוצה להישאר בפינה שלי, אבל זה כנראה גם חלק מהשליחות שלי. אני לא באמת צריך את הלייקים האלה, אבל אני רואה שזה עושה טוב לאנשים. כנראה גם הפייסבוק הוא חלק מהדרך שלי לגמול לקב"ה על מה שעשה עבורי.
אני רוצה לזכות בכל דרך לומר לה' תודה על זה שהחזיר אותי בתשובה ונתן לי את הדרך הזאת, במקום לחיות חיים בלי משמעות". מי שרוצה לראות לבין על מה מדובר יכול להכנס לפייסבוק האישי שלו, או בעמוד של הבית היהודי בקרית שמונה. שניהם מלאים בכל טוב.

בעקבות הבאזז שעשה ברשת, התקשורת הארצית מתעניינת באריה, שללא ספק יגיע רחוק. השבוע התפרסמה כתבה בעיתון בשבע, ובה ראיון רחב עם אריה על סיפור החזרה בתשובה שלו, על הפוליטיקה העתידית.

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad