היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

"אהבת ישראל" הבית של כולם

 

ביום רביעי הקרוב יערך ערב התרמה לבנייתו של בית כנסת.

נראה שכאן יהיו כאלה שירימו גבה, במקרה הטוב, או פשוט יעברו לידיעה הבאה תוך שהם שואלים, 'מה? חסרים בתי כנסת בעיר?!'.

ממש לא חסרים בתי כנסת ולמחמירים נאמר שהלוואי שבתי הכנסת יהיו בתפוסה של חמישים אחוז בימי חול ושבת.

העניין הוא שבעלי היוזמה, בהם מתפללי בית הכנסת "אהבת ישראל", עו"ד מאיר זנטי יו"ר העמותה, וחבריה הרב יצחק קקון, שמחה כהן, אשר פיניאן וחביב קיסוס, נטלו יוזמה ברוכה להקים מסגרת רב תחומית בה בית כנסת, בית מדרש, היכל אירועים ומוזיאון בעלות כוללת של כארבעה מיליוני שקלים.

היוזמה יצאה לדרך לפני מספר שנים לאחר חיפוש מקום מתאים וגיוס כספים ראשוני ליסודות המבנה.

חשיבותו של הפרויקט הוא בהיקפו ובראיה הרב-מערכתית של היוזמים.

לצערנו, 'אוּלפנו' בקריית שמונה להסתפק ב'מועט' בכל תחומי חיינו. החזון והראיה למרחקים, היא מאיתנו והלאה.

עו"ד מאיר זנטי יו"ר העמותה מסביר כיצד נולד הרעיון ומה מטרת הפרויקט: "הנחנו אבן פינה לבית הכנסת במקום בית הכנסת הישן והרעוע הקיים מאז שנת 1959. יבנה היכל תפילה ייחודי, שיהווה מקום מפגש, לא רק לתפילה, אלא גם מרכז רוחני וחינוכי, להנצחת, המורשת היהודית על דורותיה, בכלל ולהנצחת המורשת היהודית הספרדית בפרט, תוך הסברים והדגמות, על התפתחות בתי הכנסת ביהדות, מאז  חורבן בית שני, ועד לעצם היום הזה".

הפרויקט נראה יומרני, אולם במחשבה נוספת ומעמיקה, אי אפשר שלא להתרשם מן הכוונה לרתום את החומר למפעל רוחני חשוב, דווקא בימים בהם אופנת תרבות בילוי הזמן נסב סביב הנאה כאן ועכשיו.

 

– מה המוטו של הפרויקט, לאו דווקא מבחינת המבנה?

עו"ד זנטי: "העמותה דוגלת באהבת ישראל, ומחנכת לאהבת ישראל, לא רק בעניינים שבין אדם למקום, אלא גם ובעיקר, בעניינים שבין אדם לחברו. העמותה תפתח ותקדם את הדת, התרבות, החינוך והסעד, ולשם כך היא תפעל, לא רק לבניית מקום תפילה, אלא גם לבניית מקום, בו תונחל לדור המבוגר, לדור הצעיר ולדורות הבאים, פניה ההומאניים והאנושיים של המורשת היהודית, בבחינת התגשמות דבריו של משה רבנו, עליו השלום "זְכֺר יְמוֹת עוֹלֳם בִּינוּ שְנוֹת דוֹר וָדוֹר שְאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ"".

 

– מעבר למטרות הללו, יש מטרות נוספות?

עו"ד זנטי: "המקום יהווה אתר, בו יבקרו תלמידי בתי ספר מכל רחבי הארץ, בני נוער ומבוגרים, ובו ילמדו, לא רק על מקומו של "בית הכנסת" בחיי העם היהודי, כמקום תפילה, אלא גם כמרכז רוחני וחברתי, בתוך הקהילות היהודיות, שהיווה גורם  מיוחד, לעם היהודי, במשך, כל הגלות הארוכה, והקשה".

בעבר, היווה בית הכנסת את מרכז החיים הרוחניים והמהותיים של הקהילות  היהודיות באשר הן. היום, לנוכח יוקר המחיה וקשיי היום יום, לא כל יהודי יכול לציין ימים חשובים של שמחה כמו: ברית מילה, בר-מצווה וחתונה באולמות בהוצאה אין סופית. גם על העניין הזה חשבו חברי העמותה. "הקומפלקס יכלול בתוכו, אולם שמחות ואירועים, לסעודות מצווה ולטקסים דתיים שונים, כגון נישואין, ברית מילה, בר מצווה, שבתות חתן, וכיו"ב, אולם תפילה רחב, בית מדרש קטן ללימוד תורה, אגף עזרת נשים, אולם תצוגה והנצחה, וכיו"ב" אומר עו"ד זנטי מספר ימים לפני אירוע ההתרמה, 'דינר' שיתקיים ב'תאי וילג" שבשדה נחמיה..

 

דמות נוספת המעורבת בקידום בנייתו של "אהבת ישראל" הוא הרב יצחק קקון, יו"ר המועצה הדתית, שחברותו בעמותה באה דווקא מתוקף היותו ילד אשר התפלל בבית הכנסת הישן ומאז הוא סוחב את החלום.

הרב קקון: "בית הכנסת שליד עמותת אהבת ישראל אשר הוקם בסוף שנות החמישים היה בית הכנסת שבו התפללתי בשנותי הראשונות כילד עם משפחתי בעלותנו ארצה לקריית שמונה עת גרנו ברחוב אילת בשנת 1962

רחוב ושכונה שאכלסה את עולי מרוקו וטוניס בעת ההיא, ללא בית כנסת", מספר הרב קקון ל"חדשות הגליל" על החיבור שלו לבית הכנסת. "דמויות ההוד בבית הכנסת היו כמובן הרב משה פחימה זצ"ל והרב יצחק אוחנה זצ"ל שהיה גם רב העיר וראה בבית הכנסת את אחד מבתי הכנסת המרכזיים של העיר בעת ההיא ובו קיים את שיעורי התורה הראשונים", אומר הרב קקון.

הרב קקון מנעים בקולו הערב את התפילות בהן הוא משתתף והוא נמנה על חבורת הפייטנים תלמידיו של הפייטן הדגול ר' ניסים שושן שהעמיד דורות של פייטנים בהם התלמידים: משה פרץ, יצחק אוחיון, ליאור אלמליח, שגם יכבד את המעמד בקולו, ניסים טימסית ו'אלביס' מלול. "את לימודי הפיוט והשירה ספגנו מהפייטן הדגול מורנו נסים בן שושן ז"ל. בבית הכנסת התקיימו שירת הבקשות הראשונות בעיר לאורך מספר שנים עד להעברתם למוקדים אחרים בעיר במרוצת השנים. במהלך שנות פעילות בית הכנסת באמצעות הגבאים וועד בית הכנסת היקר נעשה מאמץ לקיים את מורשת בית הכנסת ואף הפך להיות מוקד עלייה לרגל ביום ההילולא של ה"בבא סאלי" זצוק"ל", מפליג הרב קקון אל המחוזות אליהם הוא הכי מחובר, הפיוט והשירה.

לקראת ה'דינר' שיתקיים ביום רביעי השבוע פונים עו"ד מאיר זנטי יו"ר העמותה והרב יצחק קקון אל הציבור ואומרים: "אנו מבקשים לצטט את דברי מרן הרב הראשי, הרב משה שלמה עמר שליט"א וקריאתו המהדהדת בעת הנחת אבן הפינה לבית הכנסת. "אני קורא בזה לכל אחינו בני ישראל המתנדבים בעם, אנא שאו ידכם קודש והרימו תרומת ה' בעין טובה".

כאמור ה"דינר" יתקיים בערב ראש חודש כסלו וברוח ימי חודש כסלו הבאים עלינו לטובה, ממשיך הרב ואומר: "ודעו נדיבים יקרים שבתרומתכם זו אתם מעלים נרות של אור ושמחה, ובזכות זה יאיר ה' פניו אליכם ויחון אתכם בחסד וברחמים ושובע שמחות את פניכם אמן".

אנו קוראים בזה לכלל הציבור בעיר שגאוות המקום ומוסדותיו הרוחניים והערכיים חשובים לו להצטרף לערב זה לרכוש כרטיס תרומה ובכך להיות שותף ומחזק שורשים של תורה ומורשת בעירנו", אומרים השניים בתקווה שלבניית בית הכנסת והמרכז הרוחני יהיו שותפים רבים ככל האפשר.

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad