היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

ארלט אדלר הגברת הראשונה

כל אחד והאישה שלו, כל אחד וזו שהשפיעה על מהלך חייו & בזכות ארלט אדלר, רבים זכו למסלול חיים שונה ממה שציפה להם עד המפגש איתה & אני מאלה שמודה שזה היה כך, ומודה לאישה שהיה לה חלק בכך & בגיל תשעים פלוס, זקופה, בהירת מחשבה ויציבה קיבלה ארלט אדלר את 

זה התואר שמעשיה של ארלט אדלר העניקו לה. כמעט, ללא מגע יד אדם, אף שהמון ידיים ורגליים השתתפו במצעד המופלא של החיים נהנו וזכו מאורה, ארלט קיבלה את התואר בזכותה.

… לראשונה התוודעתי אל צמד המילים 'ארלט אדלר' בשלהי שנת 1975 ותחילת 76, כאשר הגעתי לאוניברסיטת חיפה להשלמת השכלתי במכינה. ארלט, אישה צנומה, בעלת נפח גוף קטן, מילאה בנוכחותה את החדר, ואל תשאלו אותי איך. ספק שיחה ספק ראיון, והתקבלתי ל'עתודה הצעירה' של התוכנית לגישור פערים.

…נחזור מעט לאחור לימים שנשיא האוניברסיטה היה ד"ר אליעזר רפאלי וראש לשכתו ארלט אדלר. האוויר הצלול בעל אוקטן החמצן הגבוה ששרר במרומי המגדל של הבניין הראשי, בלשכתו של הנשיא, הביא לעולם את התוכנית המהפכנית שהשפיעה על רבים מהצעירים, בעיקר בעיירות הפיתוח, והפריפריה החברתית בערים הגדולות, כפי שזה נקרא היום.

רפאלי ואדלר יצאו למסע קסום, שאיני יודע אם השניים שיערו לעצמם שהוא ייראה כך ארבעים שנה אחרי.

כמי שהשתייכו לדור 'הנעשה ונשמע', הם יצאו לדרך עם רעיון גדול ולב עוד יותר גדול. השותפים הפוטנציאליים שתמכו כספית בתחילת הדרך היו: הפדרציה הספרדית, הסוכנות היהודית ואוניברסיטת חיפה. בהמשך, ולאחר ש'הטיל החברתי' המריא לדרכו, הצטרפו רבים-רבים וטובים-טובים. המשותף להם היה אמונה בדרך, באנשים ותקווה לשנות את פניה החברתיים של מדינת ישראל.

סיפורה של היחידה לגישור פערים, שבינתיים שינתה את שמה לרוח המשימות העכשוויות, מסופר ויסופר עוד, אולם, ברשותכם, רציתי להקדיש את הדברים לגברת הראשונה, ארלט אדלר, אישה עם חזון ענק שתרמה מנמרצותה, חזונה ופועלה לחברה הישראלית, שלצד הצלחותיה המדהימות של ישראל, היא לוקה בכשלים ונקודות שחורות ומטרידות.

העובדה שעם השנים מידת הסולידאריות בתוך ובין מרכיביה של החברה הישראלית נחלשו, התרופפו ואפילו חלפו עם הרוח, והפכנו ליותר אגואיסטים וממוקדים בהצלחתנו-שלנו, עוררה נשמות גדולות דוגמת הנשמות של רפאלי ואדלר להידרש למעט יותר מאשר מילים וסיסמאות נבובות. נדרש חזון, מעשה, משהו שיתקן את המצב, ולא ב'פוטושופ'.

אודה, ארלט, כמו עוד מספר נשים בחיי, השפיעו ועיצבו את מה שאני. רגיש, איכפתי ומנסה להיות מעט טוב יותר ממה שאני בטוח שיש בי. ארלט אדלר והאנשים הנפלאים ביחידה לגישור פערים, עמלו, בכח הרוח ובמעשים להחדיר בנו הסטודנטים עובדות חיים לצד רכישת השכלה ללא פשרות וללא הנחות.

חבורת הסטודנטים הצעירה שכבשה את השורות בתוכנית, הפכה ברבות השנים לחבורה שהשפיעה, תרמה, הובילה והתסיסה את החברה הישראלית לחשיבה צודקת, מאזנת ושוויונית יותר. מאות הבוגרים שבתחילת דרכם, ינקו בשקיקה כל מילה, רעיון ותובנה לגבי מקומה ומעמדה של החברה האזרחית בפריפריה, מחזירה היום לחברה במעשים באשר הם נמצאים.

בוגרי התוכנית שזורים בכל מערכות החיים הציבוריים ופועלים ליישום הרעיונות הנשגבים של 'תיקון עולם'.

…ביום חמישי בשבוע שעבר התכנסו מאות ממכריה לאורך כחמישים שנות עבודה כדי להוקיר לה כבוד. כדי לחבק אותה ולומר לה "תודה". גם אני הקטון הגעתי, כזכות ולא כחובה כדי לומר לאישה שהשפיעה על חיי הבוגרים 'תודה'.

בעודי ממתין לתחילת הטקס, הבחנתי בהמולה. התקרבתי, נעמדתי על קצות אצבעותיי ורק אז הבחנתי שבמרכז ההתקהלות ניצבת האישה הראשונה, ארלט אדלר, יופי נעוריה פרץ מבין קמטי העור בפנים ונתן משנה תוקף ליופי, ליופי הפנימי, היופי שהביא אישה קטנה ענקית לרוץ לפני המחנה ולהביא את בשורת האקדמיה גם אליי.

רכנתי אליה, הנחתי את ראשי על כתפיה ובכיתי. בכיתי על מה שאינו עוד, הסולידאריות והדאגה לזולת, על ימי התום, על הימים שהשמש רק זרחה וזרחה.

ארלט, הניחה גם היא את ראשה על כתפי ובכתה. הביטה בי ואני בה.

אישה קטנה גדולה. הגברת הראשונה, ארלט אדלר.

 

 

בוקסה

ידה הימנית

מקום מיוחד שמור לגבי מלכה, מי שליווה והתלווה אל ארלט אדלר במסעה המופלא. גבי, איש עם נשמה ולב ענקיים, ורעמת שיער שהפכה לסמלו המסחרי, ידע ימים של אושר ושל עצב, התמודדות אינטנסיבית, ולא תמיד מתוך הסכמה והשלמה עם ארלט, אבל תמיד איתה, לצידה, עם ארלט.

התכונה הבולטת, אבל לא רק, היא מתינותו ונכונותו לפשרות, לא לפשרנות שיש בה מידה של תבוסתנות.

לדעת להוביל כרוכה בחובה לוותר, להתכופף, להגמיש עמדות, בלי אגו. בלי פוזה.

גבי שהחל את עבודתו ביחידה לגישור פערים, ולימים היה דיקן הסטודנטים ומנהל היחידה ללימודי חוץ, היה המוציא והמביא של הרעיונות, התוכניות, שותף להפיכת החזון למציאות.

גבי, איש נעים הליכות, בעל נימוסים צרפתיים משובחים, היה ונותר מחבורת המנהיגים של הרעיון לגישור פערים. את החלום הוא החל בתנועת 'עודד' ומשם הדרך החברתית נפרשה לרגליו עד הלום.

…בדברי ברכתו בטקס, נשנק קולו ודמעות חנקו את גרונו. הבנתי אותו. הזדהיתי איתו. גבי מלכה.

התמונות באדיבות עומרי סלנר, מערך תקשורת, הסברה ודוברות אוניברסיטת חיפה.

 

 

הכרת הטוב לארלט אדלר

זו לא עוד כתבה. זהו ביטוי ל"הכרת הטוב" כלפי מי שרבים-רבים חבים לה את הצלחתם, או לפחות חלק מהצלחתם בחיים. ארלט אדלר, האישה שעשתה מהפכה בערי הפיתוח ופתחה צוהר שהפך ברבות השנים לשער ענק להשכלה גבוהה.

זה המעט שאפשר היה לגמול לאישה הנפלאה והמיוחדת הזאת. ארלט אדלר ושותפיה לדרך.

באהבה אין קץ, הרצל בן אשר, בוגר היחידה לגישור פערים באוניברסיטת חיפה.

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad