היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

אשכול שוקרון – תמיד מפקד

חזרנו אל אשכול שוקרון, אחד מנשואי הראיונות מלפני 12 שנים כאשר היה סמח"ט גיבור \\\ מאז הוא הפך למח"ט 'חטיבת הגולן' והציל את שמה הטוב של ישראל בעולם כשכוחותיו בלמו הסתערות של מפגינים מהצד הסורי אל ישראל \\\ אל"מ אשכול קיבל מחמאות רבות על האופן השקול והנחוש שטיפל באירוע \\\ בחודשים הקרובים הוא מסכם חמש שנות מנכ"לות בעירייה, לצידו של ראש העיר הרב ניסים מלכה \\\ ראיון פרידה

הרצל בן אשר

 

שתים שנים, זמן ארוך אבל גם קצר. השאלה היא כיצד אתה מסתכל על זמן…

אשכול, איש נעים הליכות, בעל כושר איפוק מיוחד אשר מתמרן בעבודתו הציבורית בג'נטלמניות ראויה להערכה לעיתים מול תושבים, יריבים ופוליטיקאים. מכבד את נבחרי הציבור באשר הם ובראשם את ראש העיר הרב ניסים מלכה.

אשכול, אלוף משנה במיל', הגיע לתפקיד מנכ"ל אחרי שירות ארוך שבשיאו פיקד על חטיבת הגולן המאתגרת.

– אז מה אתה אומר כאשר אתה רואה את הראיון ההוא מלפני 12 שנים?

אשכול: "ההסתכלות בפרספקטיבה של 12 שנה באמת מאפשרת להתבונן בצורה אמיתית וכנה על ההתפתחות האישית במרחב ועל הגשמת המטרות שניצבו בפניי בזמן בו התקיים הראיון המדובר.

המשכתי את שירותי הצבאי עוד 7 שנים בהם שירתי בתפקידים שונים והשלמתי את התואר השני שלי במדיניות ציבורית.

משפחתי גדלה וכיום יש לי 4 ילדים מדהימים לצד אישה אהובה ותומכת".

 

– איזה אירוע מכונן קרה לך בשנים מאז?

אשכול: "מלבד הדברים הטובים שקרו, לפני שנתיים בדיוק איבדתי את אבי היקר יוסף שוקרון ממייסדי העיר קריית שמונה, אבי היה מקור ההשראה והעוצמה שלי בכל הקריירה הצבאית והציבורית שלי, אין ספק שהאבדן שלו השפיע עליי ויצר חלל וריק אך מנגד אני יודע כמה הוא היה ועדיין גאה בהישגים שלי ובתרומה שלי למדינה ולחברה".

 

– נחזור לשירות הצבאי. איזה תפקידים מילאת אחרי שהיית סמח"ט?

אשכול: "התפקיד המשמעותי אותו עשיתי ב-שלוש וחצי השנים טרם יצאתי לפנסיה היה לפקד על 'חטיבת הגולן' בתקופה מאוד מורכבת ורגישה בזמן שבצד הסורי החלו קרבות עזים בין משטרו של אסד למליציות שונות שנשאו את דגל המרד במשטר הקיים. השרות כמפקד חטיבת הגולן איפשר לי התבוננות עמוקה על הגולן כנכס אסטרטגי ולימד אותי רבות על המורכבות הקיימות בשכונה המופרעת שנקראת המזרח התיכון.

 

– יש אירוע אחד משמעותי שפיקדת עליו…

אשכול: "אירוע הנכבה היה אחד האירועים היותר מורכבים בחיי כמפקד, אירוע שבו הגיעו עשרות פלסטינים ממחנות הפליטים לגדר הגבול כשחלקם מצליחים לחצות ולהתחבר לכפר מגדל שמס. מדובר באירוע טקטי עם השלכות אסטרטגיות שיזם משטרו של אסד על מנת להסיח את תשומת הלב התקשורתית מהנעשה בסוריה ולייצר פרובוקציה מול ישראל לשמחתי המזימה של משטר אסד כשלה וכתוצאה מהחלטות נכונות שלי ושל המפקדים תחתיי בשטח ואיפוק מקצועי ונכון, הסתיים האירוע עם 200 פצועים ו-4 הרוגים, תוצאה בהחלט 'טובה' ביחס לפוטנציאל של אירוע כזה בגזרה שבה בפעם הראשונה נוצר חיכוך בין צבא לאזרחים וללא שום אמצעי לפיזור הפגנות.

בהתייחס למצב בגולן, אין ספק שאנחנו נמצאים באמצע תהליך בו מבססים האירנים אחיזה משמעותית לאורך הגבול עם ישראל, לאחיזה זו עשויות להיות השלכות משמעותיות בשנים הבאות ועל מדינת ישראל לבלום תהליך זה בכל אמצעי ובכל דרך אפשרית. אין חולק שהגולן צריך להיות במוכנות מקסימאלית לכל תרחיש שיגיע".

 

– ואז בא המעבר מהשירות בצה"ל לאזרחות…

אשכול: "מיד עם שחרורי מצה"ל היה לי ברור שאני רוצה לתרום מניסיוני ויכולותיי לעשייה ציבורית וליצירת עתיד טוב יותר לדורות הבאים, היו תכנונים להמשך עשייה ציבורית בגולן אך הם לא הבשילו ומצאתי את עצמי מנהל את מטה הבחירות של ראש העיר המכהן הרב ניסים מלכה, לבקשתו.

מיד לאחר ניצחונו בבחירות נכנסתי לתפקיד המנכ"ל אותו אני מבצע ב-ארבע וחצי השנים האחרונות.

תפקיד מנכ"ל עירייה הינו תפקיד מאוד מרכזי וחשוב, מנכ"ל העירייה מתכלל ומוציא לפועל את מדיניות ההנהלה וראש העיר, יוזם אירועים ומהלכים מול משרדי ממשלה וגופים נוספים מכלל המגזרים ולמעשה מהווה כתובת מקצועית וסמכותית בכל תחומי העשייה".

 

– למרות שחלק מחבריך פוליטיים והעבודה ציבורית, התעקשת להתמקד בצד המקצועי של התפקיד. כיצד עשית זאת?

אשכול: "אני חושב שהקדנציה הזו מאופיינת בעשייה רבה מאוד בנושאים רבים ובעיקר ביצירת תכנית אסטרטגית משולבת לקריית שמונה לעשור הקרוב.

לאחר שני עשורים רצופים של בעיות בתחום הדיור ומציאות של הגירה שלילית הרסנית לעיר, הצלחנו בעבודת מטה מסודרת ומאומצת להשיק את שכונת יובלים כ-920 יחידות דיור במגוון סוגים ותכנון של יובלים ב' של עוד 1000 יחידות דיור שלהערכתי תצא לפועל בשנתיים הקרובות. שכונת יובלים עתידה להכפיל את כמות האוכלוסייה בעיר קריית שמונה בעשור הקרוב.

מהלך משלים לשכונת יובלים הוא הקמה של אגף אזורי תעשייה וצמיחה כלכלית, אגף חדש שעוסק באזורי תעשייה ובתחום הכלכלי כמנוע צמיחה מאוד משמעותי וחשוב לקריית שמונה מהלך שבעקבותיו כבר מוקמים 4 מפעלים חדשים באזור התעשייה הצפוני דבר שיוצר משרות איכותיות רבות לתושבי קריית שמונה והאזור כולו.

האתגרים החדשים חייבו אותי לשנות את המבנה הארגוני של הרשות ולהתאים אותו למטרות ולמשימות שמולם אנחנו ניצבים תוך קליטה של מנהלים צעירים ומוכשרים לשורות העירייה".

 

– היכן התמקדה העשייה?

אשכול: "בקדנציה הנוכחית הובלתי פרויקטים בתחום התשתית בעשרות מיליוני שקלים, טיפלנו ברחובות ישנים ויצרנו הסדרי תנועה טובים יותר בצמתים המרכזיים בשכונות ולאורך כביש 90, כולל פתרון ליציאה מאזור התעשייה הצפוני כחלק מהסדרת הכניסה לשכונת יובלים.

הסדרנו את המרחב הציבורי בשכונות בדגש על גני משחקים מתקני ספורט ושטחים פתוחים, הסדרנו את הכניסות והיציאות מבתי הספר המרכזיים ויצרנו תכנית מתוקצבת לשאר בתי הספר שלא טופלו בתחום זה.

חיזקנו את תחום הצעירים ואנחנו יכולים להיות גאים במרכז צעירים שלנו שעושה עבודה טובה ביחד עם אגודת הסטודנטים וארגונים נוספים במרחב".

 

– אחד מהמיזמים הוא השיטור העירוני. ספר על ההקמה והתפקוד שלה.

אשכול: "בשנה האחרונה הקמנו יחידת שיטור עירונית שדואגת יום יום לאיכות החיים של התושב במרחב הציבורי ופותרת הרבה מאוד בעיות שבעבר לא טופלו, חשוב לי להדגיש שהיחידה הוקמה למען התושבים ולרווחתם וכבר נראה שההחלטה להקים אותה הייתה נכונה מאוד בראייה ציבורית ארוכת טווח.

בשנה האחרונה הקמתי את אגף הביטחון והשקענו רבות בהכנת העיר לחרום כולל הצטיידות והכנת מחסנים לשעת חירום ואני יכול לקבוע בוודאות שהרשות מוכנה לחירום הרבה יותר מכל תקופה בעבר".

 

– ומעבר לכך, פרויקטים נוספים.

אשכול: "השקענו רבות בתחום

הקהילה ותרבות הפנאי לכלל חתכי האוכלוסייה בדגש על נוער וצעירים.

ההשקעה בתחום תשתיות החינוך בבתי הספר וגני הילדים הייתה חסרת תקדים ביחס לשנים האחרונות ובכלל, נכנסנו למהלך חשוב של חיזוק בתי הספר מגינים דנציגר רמבמ"ם ובתכנית להשלים את שאר בתי הספר בשנים הקרובות.

היום, קריית שמונה ממוצבת כיום בתודעה האזורית כבירת הגליל על כל המשתמע מכך וזה פרי של עבודת מיתוג ושיתופי פעולה טובים שמבוססים על מערכת אמון והבנה הדדית של המנהיגים במרחב האזורי שלנו".

 

אתה יודע, לא הכל מושלם ויש ביקורת…

אשכול: "לצד ההישגים הרבים שמניתי, יש עוד לא מעט נושאים שיש לטפל ולקדם אותם בשנים הבאות ובעיקר להמשיך ולהוביל את קריית שמונה לעצמאות כלכלית, נושא מרכזי בו ההצלחה חלקית הוא ניקיון העיר, הנושא מורכב מהרבה גורמים משתנים ובעל אלמנטים רבים של חינוך ואחריות אישית של כל תושב למרחב הציבורי בו הוא גר, אין ספק שדרושה עוד השקעה רבה של משאבים וכח-אדם מצד הרשות על מנת להגיע להישג הנדרש.

חשוב להדגיש ששינויים במרחב המוניציפאלי לוקחים הרבה זמן ונדרשת עקביות ועקשנות בעשייה על מנת להגיע לתוצאות נוספות.

קריית שמונה נמצאת על מסילה נכונה מאוד עם כיוון מאוד ברור ועם הנהגה שמנווטת היטב ומאפשרת עשייה רבה ללא בעיות אגו בכלל ועם הבנה שיש מקום לכל מי שמוכן ומוכשר להיכנס תחת האלונקה במסע העשייה למען העיר".

– ציפור ענקית לחשה שלמעשה אתה מסיים את תפקידך בעירייה לטובת התמודדות על רשות מועצת הגולן. אשר הכחש הסבר…

אשכול: "אני מאוד אוהב את קריית שמונה עיר בה גדלתי והתחנכתי, עיר עם תושבים יפים חמים ואוהבים, מעריך ומוקיר את תרומתו של ראש העיר הרב ניסים מלכה לפיתוח ושגשוג העיר אך יחד עם זאת כמו כל מנהיג במרחב הציבורי גם לי יש שאיפה להתפתח ברמה האישית והאזורית ולכן אני שוקל בכובד ראש להתמודד על ראשות המועצה האזורית גולן מועצה בה אני מתגורר ב 13 שנים האחרונות מכיר ומוקיר את האוכלוסייה המיוחדת והמגוונת שחיה בה.

הגולן מהווה אתגר משמעותי עבורי, אני רוצה עתיד טוב יותר לילדי הגולן ולילדיי".

 

 

– מדוע דווקא בגולן?

אשכול: "אין ספק שהגולן התפתח בצורה משמעותית בעשור האחרון וקלט תושבים רבים מכל חלקי הארץ, לצד זאת צריך להמשיך ולפתח את הגולן בתחומים נוספים ולמצב אותו בצורה משמעותית יותר בגליל בעיקר בתחום החדשנות והיזמות הכלכלית.

הגולן הוא נכס משמעותי בתחום החקלאות ולכן הוא צריך להיות עוגן מרכזי במנוע הצמיחה האזורי המתהווה בתחום המדיקל פוד.

אני רוצה שהדור הצעיר יתקע יתד בגולן ויישאר ולכן חשוב להשקיע בתחום התעסוקה בדגש על תעסוקה איכותית לצד פיתוח חיי תרבות ופנאי.

אסור לשכוח את דור המייסדים שבנה והקים בעשר אצבעותיו את ההתיישבות בגולן במציאות ביטחונית מורכבת מאוד, אנשים עם חזון והרבה ידע וניסיון, אני רואה בהם עוגן חשוב בכל תחומי העשייה.

כאן המקום לברך את יהודה הראל מאבות ההתיישבות בגולן.

איש יקר ומורה דרך".

 

– מילות סיכום שלך…

אשכול: "אני מסתכל אחורה על תקופת עשייתי כמנכ"ל ואני מרגיש סיפוק ובעיקר גאווה על תרומתי להתפתחות העיר קריית שמונה, עיר בה גדלתי והתחנכתי, עיר בה משפחתי וחבריי מתגוררים עד היום.

בימים אלו חזרתי משבועיים השתלמות באוניברסיטת הארוורד ביזנס סקול, אין ספק שלמדתי המון על המרחב המוניציפאלי ובכלל אך בעיקר הבנתי שלכולם יש את אותם האתגרים והבעיות ויש לנו ארץ מדהימה ואנחנו צריכים להיות גאים בהישגים שלנו.

הרשה לי להודות בהזדמנות חגיגית זו לכל מי שעבד איתי ראש העיר הרב ניסים מלכה, הסגנים, חברי ההנהלה, מנהלי האגפים ועד אחרון העובדים שהם נכס אמיתי של העירייה ושל קריית שמונה.

תודה לכולכם, אוהב אתכם".

אפשר לומר דברים רבים על האיש, אולם אי אפשר להתעלם מעבודתו המקצועית ותרגום החלטות הנהלת העיר והעומד בראשה למעשים, לפרויקטים, הרבה מאוד פרויקטים לרווחת התושבים.

אי אפשר לסיים ראיון כזה מבלי להודות לאיש, לאדם ולמנכ"ל המקצועי, ברמה הציבורי, שעיריית קריית שמונה זכתה. פשוט לומר תודה.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad