היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

החוקר בנצי יעקב

ישיבת מועצת העיר השבוע הבטיחה, לפחות על הנייר, סדר יום גדוש וחשוב. בפועל? כנראה שהחברים המכובדים סובלים ממה שמוגדר בעיות ב"חוסר קשב וריכוז". הנה סדר היום המקורי ולצידו גורלו:

סעיף 1. הצגת חזון ויעדים על ידי ראש העיר. לא נדון.

סעיף 2. אישור פרוטוקול ועדת כספים. לא נדון.

סעיף 3. מינוי ראש העיר לחבר ויו"ר דירקטוריון החברה הכלכלית במקום מ"מ ראש העיר עמרם שחר. בוצע (20 שניות).

סעיף 4. מינוי מ"מ ראש העיר עמרם שחר ליו"ר מנהלת אזור התעשייה. בוצע (9 שניות).

סעיף 5. מינוי חבר המועצה יעקב בנצי בן ציון לחבר דירקטוריון החברה הכלכלית. בוצע (8 שניות).

סעיף 6. בקשת תושב לשינוי יעוד משצ"פ. לא נדון.

סעיף 7. הצגת מכרז – גגות סולאריים על מבני מוסדות חינוך. נדון.

מהלך הישיבה. הפתיחה הייתה כמו תמיד בדבר תורה מפי ראש העיר. עניין המשכן וחשבונותיו של משה רבנו של הסתדרו. 'בכל ספירה היה חסר משהו'. רק אחרי ספירה מדוקדקת עלה משה על כך שהוא לא לקח בחשבון את הווים שחיברו את חלקיו של המשכן, פרטים קטנים, לכאורה. מוסר השכל. כאשר עושים חשבון, בעיקר אם מדובר באנשי ציבור, גם הפרטים הקטנים חייבים להילקח בחשבון, אחרת החשבון הסופי אינו מושלם, ובעצם הוא לא 'חשבון סופי'.

נחזור לישיבה. מנכ"ל העירייה הקפיד בישיבה זאת לקיים גם את פקודת העיריות, גם את רוח החוק ומעל לכל, לשמור על זכותו של המיעוט להביא לידי ביטוי את אשר על ליבו.

יו"ר האופוזיציה בנצי יעקב העלה את נושא החברה הכלכלית. הבעיה הייתה שהדיון דמה יותר לחקירה ולא ל'דיון' במובן המקובל של המילה. בנצי פתח בסדרת שאלות על מצבה של החברה הכלכלית ועל הדרך בה היא פעלה בשנים האחרונות "לפי הנתונים נראה שהחברה גירעונית ויש לכם הפסדים", הוא אמר ליו"ר היוצא עמרם שחר. "לא נכון. אם תסתכל טוב תראה שבשנים האחרונות אנחנו דווקא ברווח", הוא אמר. אל תשכח, בשנתיים האחרונות אנחנו מחויבים להציב שומרים בשוק. רק הסעיף הזה לבד עולה מעל ארבע מאות אלף שקלים. אני יכול שלא להעמיד שומרים בשוק?", הוא שאל את בנצי.

בנצי המשיך לשאול באשר למצבת כוח האדם, הנכסים והפעילויות של החברה. "למעשה אתם הזרוע הביצועית של העירייה. מה הנכסים שלכם? כמה עובדים יש?".   שחר: "מדובר בצוות מצומצם המונה ארבעה חמישה עובדים, כולל המזכירה. אני כידוע לך עובד בהתנדבות. ימים שלמים, כולל ימי שישי, אני נמצא בחברה. הכל בהתנדבות. יש לנו את השוק העירוני, שבעה עשר בתים, פינוי אשפה ועוד. סעיפי ההוצאות כוללים שכר לגורמים חיצוניים כמו: רואה חשבון, עו"ד (חיצוני ופנימי) ומנהל חשבונות. אני מאמין שכל פעם צריך להתמקד במטרה אחת ולהשיג אותה", אמר שחר.

היות והישיבה נערכה במסגרת מועצת העיר, המגבלות על חשיפת פרטים של שמות וכספים, הופכת את הדיון לצולע, חסר משמעות באפשרות למצות אותו ולהגיע למסקנות אופרטיביות. אומנם, הדו-שיח בין בנצי יעקב לבין עמרם שחר בתפקיד היו"ר היוצא של החברה הכלכלית, נמשך מעל שעה וחצי אך הוא לא הגיע לידי מיצוי. היועץ המשפטי של העירייה עו"ד אריאל בן יוסף ומנכ"ל העירייה אלי כהן, לא אפשרו לעמרם לחשוף פרטים על השכר שמקבלים נתוני השירותים השונים לחברה הכלכלית. באופן הזה על אף כמות המילים והמשפטים שהנפיק עמרם שחר מפיו, הם לא הגיעו לידי הבשלה של רעיון שלם שממנו ניתן ללמוד מה באמת מצבה של החברה הכלכלית.

בנצי יעקב: "אם כך, אני מבקש לקבל את כל הפרטים, כולל כוח אדם, תקציבים, הוצאות והכנסות של החברה הכלכלית עד הפרט האחרון. אנחנו חייבים לדעת סוף-סוף היכן עומדת החברה ומה אפשר להפיק ממנה".

ראש העיר בדברי הסיכום אמר "אני רוצה להודות לעמרם שחר. האיש הזה הציל את החברה הכלכלית מקריסה ועל זה מגיע לו כל הכבוד". 

במהלך הדיון מסר ראש העיר מספר פרטים חשובים הנוגעים לחברה הכלכלית, אולם מכח משקלם נציין אותם בנפרד.

 

בית אבות

יוקם בית אבות על חורבותיה של הבריכה הקטנה (מול דנציגר. ראש העיר אמר שלמעשה כל תהליך ההכנה וההתארגנות מצד העירייה הושלם ולמה שמחכים עכשיו זה ליזם שירים את הפרויקט. ראש העיר הוסיף ואמר "בית אבות כזה כשיוקם, הוא יעסיק מאות עובדים בהם רופאים, אחיות ועובדים נוספים. זה ייתן גם פתרון טוב להורים שלנו". עמרם "איזה הורים? זה ייתן פתרון לנו. גם אנחנו מזדקנים".

מוטל סוזן

ראש העיר ציין שנעשות פעולות מול משרד התיירות כדי שאפשר יהיה להתחיל סוף-סוף בהכשרת מתחם המלונית 'מוטל סוזן' לפרויקט תיירותי. כזכור, מדובר בבית ספר סיני זכרונו לברכה שנסגר לפני מספר עשורים והוסב למוטל.

 

משרדי החכ"ל

ראש העיר דיווח לחברי המועצה על כך שמשרדי החברה הכלכלית יעברו לבניין העירייה והשטח שיתפנה ישווק לצורך בניית בתים.

כסף משֶמֶש

מאז שנת 2009 נעשים ניסיונות שונים לנצל את הגגות של מוסדות החינוך והציבור בעיר להפקת חשמל במסגרת הפרויקט של חברת החשמל והמשרד לתשתיות לאומיות. מנכ"ל העירייה אלי כהן טיפל בנושא במסגרת יתר הנושאים שהוא מטפל בהם. במהלך השנים שחלפו הנושאים רוכזו וקודמו, אולם עם כניסתו של יגאל בוזגלו לתפקיד סגן רה"ע, הפרויקט מקדום לרמה מעשית. נקדים ונציין שאם אכן המיזם יצליח, הוא עשוי להכניס לקופת העירייה כמיליון שקלים כל שנה. בוזגלו הציג את הנושא לחברי המועצה ואמר: "אנחנו רוצים להכשיר את הגגות של מוסדות החינוך בעיר להפקת חשמל מהשמש. מדובר בקרוב ל40,000 מטר של גגות סה"כ 40 דונם. הגגות יצוידו בקולטים סולאריים. עשינו סקר ובדיקה ואפשר לנצל את הגגות לצורך הפקת החשמל. כבר השבוע נוציא מכרז כדי שלא נפספס את המועד שקבעו לסיום הפרויקט". העירייה לקחה ביטחונות כדי לא להיכנס להרפתקה כספית, ואת העבודה וההשקעות יקח היזם על עצמו למשך 20 שנה ובתמורה תקבל העירייה מיליון שקלים לשנה. בוזגלו הביא לישיבה את הדעות השונות ביחס לפרויקט בפרוטוקולים של ישיבות שהתקיימו בחודש האחרון. לדוגמא. מנהלת אגף החינוך תמי לוי ביקשה שחלק מההכנסות שיהיו מהפרויקט ילכו לטובת החינוך. עוזר המנכ"ל ראובן סולטני הציע שכל המוסדות הציבוריים שבחזקת העירייה יעמדו לרשות הפרויקט. ואילו מהנדס העיר אריה רפפורט ביקש להפנות את תשומת לב הנוגעים בדבר לצד האסטטי של הפרויקט, שלא יהיה מכוער.

כאן המקום לומר שהרעיון יפה ואכן הוא גם דוגמא לדרך בה העירייה יכולה להגדיל את הכנסותיה מבלי 'ליפול' על התושבים.              

אולי יעניין אותך

Bottom ad