היום ה-05 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

המוח היהודי

אנשי האקדמיה תוהים כבר שנים מדוע ליהודים, המונים פחות מרבע האחוז מאוכלוסיית העולם, או כפי שניסח זאת מילטון הימלפרב: "מניינם הכולל של היהודים הוא פחות מטווח סטיית התקן של שיעור הילודה השנתי בסין", יש השפעה משמעותית רבה כל כך כמעט על כל תחומי העשייה האנושיים.

מה מסביר את העובדה יוצאת הדופן שבמאה ה-20, זכו היהודים בפרסי נובל יותר מכל מיעוט אחר, כשכמעט חמישית מכל הזוכים בפרס זה הם יהודיים? איך זה שבמאה ה-21 כ-8.6% מהזוכים בפרס היו יהודים?

ההסבר המודרני-אקדמאי לריבוי אנשים מוכשרים בעם היהודי מייחס זאת למסורת היהודית של שידוכי ממון של הכלה עם תלמידי חכמים שיכלו להתפנות ולהקדיש את כל זמנם ללימודים.

השפעת תקנה זו גרמה לכך שהעם היהודי הפך להיות העם היחידי בתבל שכל ילדיו (ממין זכר, בעיקר) היו יודעי קרוא וכתוב.

 

לומדים אותנו בעולם

כמעט בכל בית בקוריאה הדרומית ישנם ספרי גמרא (תלמוד) מתורגמים. אך שלא כמו בישראל, גם האימהות הקוריאניות לומדות בו ומספרות מתוכו לילדיהן הצעירים. כן, במדינה שבה חיים קרוב ל-49 מיליוני אנשים המאמינים בבודהיזם ובנצרות, יש יותר אנשים שקוראים בתלמוד, או לפחות מחזיקים עותק שלו בבית, מאשר במדינת היהודים. הרבה יותר.

"היינו סקרנים מאוד לגבי ההישגים האקדמיים הגבוהים של היהודים", מסביר שגריר דרום קוריאה בישראל, יאנג סאם מה והוסיף "ליהודים יש אחוז גבוה של זוכי פרס נובל בכל התחומים: בספרות, במדעים ובכלכלה. זה הישג מדהים. ניסינו להבין מהו הסוד של העם היהודי? כיצד הם, יותר מעמים אחרים, מצליחים להגיע לכאלה הישגים מרשימים? איך זה שיהודים הם כל כך גאונים? המסקנה שהגענו אליה היא שאחד מהסודות שלכם זה לימוד התלמוד" יהודים לומדים תלמוד מגיל צעיר, וזה מסייע להם, לדעתנו, לפתח יכולות גבוהות. ההבנה הזו הביאה אותנו.

חוקרים עלינו בעולם

מוציאים לאור מסעודיה ומצרים מנהלים משא ומתן לרכישת זכויות התרגום לספרו של הישראלי ערן כץ "סוד המוח היהודי – טכניקות לפיתוח אינטליגנציה וזיכרון מצוין". הספר, שיצא לאור בעברית הופץ בין היתר גם בהולנד וביפן וכנראה בקרוב יראה אור גם בארה"ב, גרמניה ואיטליה.

בצורה הומוריסטית חוקר כץ בספר את מיתוס "היהודי החכם", ומציג את שיטות הלמידה המיוחדות ליהודים, המתאימות לדבריו לא רק ללימודי גמרא אלא ללימודים באשר הם. בספר מגולל כץ את סיפורו של ג'רום זומר, סטודנט ססגוני בעל עסק קטן לבגדים הרוצה להפוך לעילוי בעסקים ובלימודים. הוא חוקר את שיטות הלימוד היהודיות הנלמדות בישיבות, שיטות שעברו מדור לדור בקהילות סגורות ועזרו ליהודים לפתח אינטליגנציה יוצאת דופן וזיכרון פנומנלי.

לפני כשנה וחצי הגיעה משלחת מסין במיוחד לישראל בכדי ללמוד מהחינוך היהודי את סוד המצוינות של היהודים והישראליים. מטרת הביקור היא ניסיון ל"פצח" את "סוד" המצוינות של האינטלקט היהודי והישראלי, על ידי לימוד עקרונות החינוך היהודי ישראלי ובשלב מאוחר יותר, שילובם לתוך מערכת הלימוד הסינית.

 

ואלה בני ישראל שעברו לחו"ל

לא בטוח שידעתם שכל רשימת האנשים שתקראו הם יהודים מצטיינים בכל העולם: בובי פישר, גדול השחמטאים אי פעם, גארי קספארוב, השחמטאי הטוב ביותר כיום, הנרי קיסינג'ר, שר החוץ האמריקני בעבר, ברונו קרייסקי, ראש ממשלת אוסטריה בעבר, זיגמונד פרויד, אבי תורת הפסיכואנליזה, נילס בוהר, מגדולי הפיסיקאים של דורנו, רוברט אופנהיימר, אבי פצצת האטום ופצצת המימן, ג'רי סטילר, שחקן (סיינפלד(, ברברה סטרייסנד, זמרת ושחקנית, לאונרד כהן, זמר, ג'רי לואיס, קומיקאי, דיוויד לטרמן, מנחה טלוויזיה, לוי שטראוס, ממציא מכנסי הג'ינס, ראלף לורן, מעצב אופנה, דיוויד בקהאם, שחקן כדורגל כוכב מנצ'סטר יונייטד בעבר, פיט סמפרס, טניסאי, אחד הטובים בהיסטוריה, ברוך שפינוזה, פילוסוף, מייקל בלומברג, ראש עיריית ניו-יורק, אד קוץ', ראש עיריית ניו-יורק לשעבר, וכן אנשי הקולנוע והבידור המובילים בארה"ב: וודי אלן, האחים מארקס ,דסטין הופמן, האריסון פורד, קירק דאגלאס, מייקל דאגלאס, בוב דילן ועוד.

…וזו רק רשימה חלקית…

 

סיפור לשבת

בשבוע שעבר העניק מייסד "פייסבוק", מארק צוקרברג (גם יהודי) ראיון לעיתון היהודי המקומי: Joodse Kronieken. וסיפר את הסיפור המופלא הבא:

"להורים שלי היו שלוש בנות לפניי והאבא שלי מאוד רצה בן. אחרי שהוריי ביקרו כמה רופאים ללא הצלחה, חבר משפחה המקורב לליובאוויטש יעץ לאבא שלי לבקש ברכה מהרבי. המשפחה שלנו היא מסורתית אך לא שומרת מצוות. עם זאת, האבא שלי נסע לניו יורק בשנת 1982 וביקש להיכנס אל הרבי, הוא המתין בחדר עם עוד אנשים שחיכו לתורם בכדי לקבל ברכה. כשהגיע תורו, הוא שאל את הרבי אם הוא יכול להבטיח לו ילד. הרבי נתן לו דולר ושאל אותו על שמירתו את מצוות היהדות. האבא שלי התוודה שאינו שומר ביום-יום את החוקים היהודים. הרבי הסביר לו את הפילוסופיה של חב"ד, איך מחברים את כל היהודים ברחבי העולם באמצעות פעולה משותפת. הרבי הורה לאבא שלי להתחייב ללמד את בנו יהדות, ואבי הבטיח לו שייתן לי חינוך יהודי".

"אני נולדתי פחות מ 18 חודשים אחרי, וכשהגיע בר המצווה שלי, אבי נתן לי את הדולר הזה שקיבל מידיו של הרבי, וחזר על המסר שהוא שלח לי. שמרתי את הדולר, בלי לשים לעניין הרבה תשומת לב. בזמן הלימודים שלי באוניברסיטה פרויקט פייסבוק התחיל להיבנות אצלי לאט לאט, וזכרתי את מה שהאבא שלי אמר לי. הרגשתי שיש צירוף מקרים בין המסר שהרבי שלח לי ובין הרשת החברתית שלי. כאשר הגיע זמן להקים את פייסבוק כחברה פעילה, הייתה לי הרגשה שהגיע הזמן לעשות שימוש בדולר, והפקדתי אותו בבנק ביום הקמתה של החברה שלנו, את השאר אתה כבר יודע…".

 

 פה-שקווילים

הגעלת כלים לקראת פסח תתבצע ביום חמישי, י' בניסן (ה-10.4) ביד לאחים בין ה שעות 9:30 ל-14:30. לפרטים: 050-4121011, ר' יוסי שקד.

ארגון למען שמו-נה באהבה ממשיך במסורת זו שנה שלישית של חלוקת מזון ומצרכי מזון לתושבי העיר הנזקקים לקראת חג הפסח. אם גם אתם רוצים להעביר קמחא דה פסחא תוכלו ליצור קשר ב-050-6429037

 

שאל את הרב

– איך ניתן להכשיר מיקרוגל?

 יש תרסיס מיוחד למיקרוגל, או לחמם עם צלוחית אמה בחום הגבוה ביותר, ובימי הפסח לחמם בו רק ע"י קופסא אטומה.

 

– מצבי הכלכלי די קשה ושמעתי שחייב לאכול בפסח מצה עבודת יד. האם ניתן להקל?

מי שדחוקה פרנסתו אפשר לו לצאת ידי חובה אף ע"י מצות שמורות שנאפו ע"י מכונה.

 

בדיחה לסיום

שני קבצנים יושבים זה לצד זה בשוק של מקסיקו סיטי, לאחד צלב ולאחר מגן דוד. הרבה מהעוברים מביטים בשני הקבצנים אך זורקים נדבות רק לקבצן עם הצלב. כשעובר שם כומר, ורואה שהקהל נותן נדבות רק לקבצן עם הצלב, הוא ניגש לקבצן עם המגן דוד ואומר לו: "בחורי המסכן, אינך מבין כי זו ארץ קתולית, אנשים לא יתנו לך נדבות אם תשב עם מגן דוד ובמיוחד כשאתה יושב ליד קבצן עם צלב. למעשה, חלק מהם יתנו נדבה לקבצן עם הצלב דווקא כדי להכעיס ולהעליב אותך".

פונה הקבצן עם המגן דוד, לקבצן עם הצלב ואומר לו :


"מוישה, תראה מי מנסה ללמד אותנו איך לעשות כסף

אולי יעניין אותך

Bottom ad