היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

העם הנבחר

גם מי שלא מאמין לעמדת התורה במה שנוגע להבדל שבין יהודי לגוי (שעומד מעט נדבר עליה), חייב להודות מתוך המציאות שהנתונים לא מסתדרים סטטיסטית, עם ישראל מרכיב פחות מרבע אחוז באוכלוסיית העולם, אבל קרוב לשליש ממקבלי פרס נובל ולמעלה ממחצית מקבלי פרס וולף, השני ביוקרתו לאחר פרס נובל, הם יהודים. אחוז לא פרופורציונלי בנושאי תפקידי המפתח בעולם הם יהודים, החיפוש הרוחני היהודי הוא שם דבר במזרח, ועוד ועוד.
על פי המשנה בפרקי אבות, כל אדם הוא אזרח מדינת האלוקים, אבל על עם ישראל הוא אומר: 'בנים אתם לה' אלוקיכם' – מעין משפחת המלוכה הנדרשת להתנהג ברמה אחרת, באמצעות תרי"ג מצוות, ולא כאזרחים הנדרשים לחיות על פי חוקי תרבות בסיסיים.

להבדיל משאר הדתות כמו האסלאם והנצרות השואפות להכניס את כולם אליהן, היהדות נמנעת ממיסיון משום שאין לבני המלך שום עניין שכולם יצטרפו אליהם. ועוד יותר מזה, היהדות מקשה על המבקשים להצטרף אליה עד שלא יעמדו בתנאי הקבלה.
ועוד נקודה חשובה: הגיור ביהדות הוא שינוי במבנה הנשמה. שינוי זה מושג רק על ידי גיור כהלכה – כלומר ברית מילה, טבילה, קבלת מצוות, ולא בגיור הצהרתי, רפורמי או לשם נישואין עם יהודי\ה".

 

אז מה מיוחד בנו?

רבי עקיבא אומר בפרקי אבות: 'חביב אדם שנברא בצלם, חביבים ישראל שנקראים בנים למקום, וחביבים ישראל שניתנה להם כלי חמדה'. אז אנחנו רואים שיש שלוש דרגות חביבות לפני הקב"ה: ראשית, כל אדם חביב לפניו, כי הוא נברא בצלם אלוקים. אבל השלב 'ישראל' מתייחס לעם ישראל, להם יש חביבות יתרה, מכיוון שהם נקראים בנים, כי קיבלו את כלי חמדתו של הקב"ה, שזו התורה. גם לאומות העולם יש תורה באמצעות שבע מצוות וכשהגוי מקיים אותן, כותב הרמב"ם שהוא נקרא חסיד אומות עולם, ויש לו חלק בעולם הבא. המושג 'חסיד אומות עולם' לא נוצר אחרי השואה, כפי שרבים חושבים, אלא הוא תואר שניתן לאנשים לא יהודים שהאמינו בקב"ה וקיימו את אותן מצוות.

 

כולם שווים, עם הבדל מעמדות

הרב יצחק פנגר הקביל פעם את ההבדל בין הגויים ליהודים כמו ההבדל בין הכהנים לשאר העם. לכהן, הוא מסביר, אסור להיכנס לבית קברות, אסור להתחתן עם גרושה וכו', אבל מצד שני יש לו בונוסים אחרים, הוא עובד בבית המקדש, מקבל תרומות ומעשרות וכן הלאה. "יש לו דרגה רוחנית יותר גבוהה ממני, יהודי שאינו כהן", משווה הרב פנגר וממשיך, "אבל זה שהוא כהן לא אומר שהוא מתנשא עליי ואומר 'תשמע, אני כהן, מי אתה בכלל?'. אין כזה דבר. וכמו שהכהנים כלפי עם ישראל, כך אנחנו עם ישראל כלפי כל אומות העולם. הפסוק אומר 'והייתם לי כהנים וגוי קדוש' כלומר – שודרגנו מבחינה רוחנית במעמד הר סיני. קיבלנו תוספת כח רוחני, ובגללה גם מצפים מאיתנו ליותר מצוות. אם לא נעשה את מה שצריך – נקבל עונשים שהגוי בכלל לא יתקרב אליהם, כי לא מצפים ממנו לעשות דברים בדרגה הזו".

"ההבדלים בין היהודי לגוי הם לא דבר גזעני חלילה", מבהיר פנגר. "אם אני כיהודי ארצה להיות חלק מהגזע הארי, למשל, לא אוכל לעולם, גם אם אתחתן עם מישהי כזו. כי לפי התפיסה שלהם אין לי בכלל יכולת לשינוי. אבל אדם שרוצה להתגייר, להיכנס תחת המערכת של העם היהודי, בהחלט יכול לעשות את זה. זה בכל זאת לא פשוט, כי מה עדיף, להיות רמטכ"ל בצבא או חייל זוטר? לרמטכ"ל אמנם יש זכויות יתרות, אבל יש לו גם חובות יתרות. גם מהיהודי מצפים להרבה, הוא אמור להוביל את העולם כמין מגדלור רוחני. אם הגוי רוצה להגיע לאותו מקום הוא יכול לעשות את זה אבל לא הייתי ממליץ לו, כי גם בתור גוי הוא יכול להגיע להשגות רוחניות".

 

ומהם ההבדלים ברמת הנשמה?

"בהתאם לביצועים שמצפים מהמטוס, כך מציידים אותו במנוע מסוג שונה בהתאם. כיוון שמצפים מהיהודי דבר מסוים – ציידו אותו בכוחות רוחניים בהתאם. באופן כללי יש חמש דרגות לנשמה: נפש, רוח, נשמה, חיה ויחידה. בדרגת הנשמה היהודי קיבל שדרוג כדי שיוכל להתמודד עם המצוות המוטלות עליו. זה לא משהו פיזי שאפשר לראות, אבל הוא רוחני ונמצא ברובד הסוד, כך מסבירים חכמי הסוד והקבלה".

 

התוועדות תוצרת קריית שמונה

ביום רביעי התקיים ערב לימוד והתוועדות מיוחד במינו, עם המון שירה, דברי תורה וכמויות בלתי נתפסות של אהבת ישראל. עיקרו של הערב היה התוועדות בה ישבו הרב שמואל אליהו (רבה של צפת) והרב אייל יעקובוביץ, ראש ישיבת ההסדר בצפת, שליווה בגיטרה את כל הערב, בתוספת נגנים. אל השולחן הצטרף רב העיר, הרב צפניה דרורי שליט"א וכך בין ניגון לניגון דנו בימים המיוחדים האלה, ואלה הבאים לקראתנו, ראש השנה וכיפור. עם גיטרות וכינור הם רוממו את הקהל, עד שהחל לרקוד בחיבוקים שכל כך מאפיינים את הציבור היקר שהגיע.
את הערב ארגנו הקהילה הצעירה וארגון אמונה. כל הכבוד לכל העוסקים במלאכה, שהיא עצמה מלאכת הקודש.

 

זמני הסליחות בקריית שמונה

"אחוות לוחמים"
מלון הצפון לחיילים
סליחות: 00:30
שחרית: 08:00


ארגון למען שמונה באהבה
בית "חזון עובדיה" רחוב יהודה הלוי 8
סליחות: 00:30
שחרית: 06:00

"הקריה הצפונית"
רחוב מקורות 1 ליד הטנקים
סליחות: 00:30
שחרית: נץ

ישיבת ההסדר
בניין הספרייה רחוב הרצוג 10 בניין ישיבת ההסדר
סליחות: 00:30
שחרית: 06:45

כולל "בית יהודה"
המחתרת 6
סליחות: 00:30 (מתקיים רק במוצ"ש וחמישי)

בית כנסת "מגן אברהם"
יקותיאל אדם 14
סליחות: 04:10
שחרית: 05:10

 

בית כנסת "הכנסת אורחים"
טרומפלדור 34
סליחות: 04:10
שחרית: 05:10

 

בית כנסת "חלקת יואב"
שי עגנון
סליחות: 04:15
שחרית: 05:10

 

בית כנסת מגן דוד

סליחות: 04:30
שחרית: 05:30

בית כנסת "אלי כהן"
רחוב הגלעד
סליחות: 04:45
שחרית: 05:50

בית הכנסת "יהודה הלוי"
רחוב יהודה הלוי מול ביה"ס קורצ'אק
סליחות: 04:45
שחרית: 05:45

 

בית כנסת שערי רצון
ליד חנות עובדיה חומרי בניין ליד חנות חומרי בניין עובדיה
סליחות: 04:45
שחרית:  05:30

בית כנסת "חברת השלום"
טרומפלדור 51
סליחות: א',ג',ד',ו' – 04:45  | ב', ה'- 04:30
שחרית: 05:45

בית כנסת בית "חזון עובדיה"
יהודה הלוי 8
סליחות: 05:00
שחרית: 06:00

"תקוותנו"
מתנ"ס תקוותנו
סליחות: 05:00
שחרית: 06:00

בית כנסת "יד לבנים"
רחוב הרצל 39
סליחות: 05:30
שחרית: 06:30

 

בית הכנסת "ברית שלום"
רחוב הרצל מול בית ספר "המתמיד"
סליחות: א',ג',ד',ו' -06:15  |  ב',ה' – 06:05
שחרית: 07:00  |  ב', ד' 06:45

בית כנסת "יד לאחים"
רחוב ביאליק
סליחות: 06:45
שחרית: 07:45

ביה"ס "המתמיד"
רחוב הרצל 69
סליחות: 07:15
שחרית: 07:45

 

בית כנסת "שערי רצון" (הודים)
הירדן 8
סליחות: 17:00

 

בית כנסת "חברת הזוהר"
יעקוב מלול 6
סליחות: 17:30
שחרית: 05:45

זמני הסליחות מתפרסמים באתר "למען שמו-נה באהבה". חפשו בגוגל, או היכנסו לכתובת: www.lemaan8.co.il

מצאתם טעות? רוצים לעדכן אותנו בשינויים? שלחו הודעת sms למספר 054-3207251

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad